Hur länge ska man vänta på ev ägare?
Hejsan!
Har nyss hittat en honkatt i Eslöv utan halsband, hon var mager men för övrigt mycket fin! Tog upp henne till min lägenhet och satte sedan upp lappar i närheten och anmälde henne hittad hos polisen.
Har redan bestämt mig för att behålla henne om ingen ägare dyker upp. Men känner att jag måste steralisera henne till hösten i så fall men då vill jag gärna veta om det är min rätt att behålla henne om en ägare märkligt nog skulle hitta henne så sent. Finns det någon lag på om jag får behålla henne när jag lagt ner så mkt tid och resurser på henne under ett halvår? För lite surt ifall jag skulle betala steralisering, vaccin och att en ägare dyker upp så sent strax efter och kräver henne tillbaka.
Tacksam för svar!
Vänligen / Kattmirre
Har du anmält katten upphittad hos polisen så bör hon gå över i din ägo efter tre månader enligt hittegodslagen. Då får du papper från polisen att hon är din.
Sätt ut annons på tex blocket, lokaltidningen, katthem i närheten etc. Alla vet kanske inte på att man kan anmäla sin katt saknad hos polisen tyvärr.
Är hon inte dräktig så är hon kanske redan kastrerad.
Vi är hårda. Är katten inte id-märkt, inte efterlyst hos polisen, Blocket eller ICA har den ingen ägare och omplaceras. Vi kan och vill inte spara en katt tills kanske någon ägare dyker upp.
Vi hade nu en katt som hittades mitt i Skara, väldigt undernärd där några skrev på Facebook att de visste vem ägaren är. Vi gjorde klart att ägaren då kanske måste räkna med en anmälan och ingen hörde av sig. Då blev katten omplacerad.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Gå med katten nu till en veterinär och låt henne kastreras, alt abort. Dycker det upp en ägare måste de betala dina kostnader!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Efter 5 dagar övergick paddan som dumpades på min trappa i min ägo. Om jag ville ha eller omplacera henne själv. Annars erbjöd sig polisen att hämta henne.
Nu var hon visserligen dumpad och inte upphittad.

Fem dagar sa dom till mig också sist jag ringde om en katt, en upphittad katt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När Michelle kom till oss, gjorde vi som du, satte upp lappar, pratade med grannar, och anmälde henne upphittade hos polisen. Då var hon kattunge, så det var inte aktuellt med kastrering redan då, men efter tre månader fick jag papper från polisen med en bekräftelse på att katten var min. Bra om hon får bli kastrerad så snart som möjligt så att hon inte hinner gå ut o bli dräktig..vad bra att ni öppnat hemmet för henne!:-)
Jag hade en annan katt. En sköldpadda som hittades mitt i staden. Anmälde henne hos polisen, Ica och vi hade henne på facebook. Inget, fast hon var ju helt tam. Hos veterinären blev det abort.
Sedan ringde en kille upp mig och sa att det var hans katt, att hon är en skogkatt. Och att kattvakten hade släppt ut katten. Men han visste inte ens vad en sköldpadda är och lyssnade inte när jag sa att hon är en korthårig huskatt. Det var hans katt, punkt slut. Och han skulle hämta henne nu. Han blev otrevlig och hotfull. Men jag sa att då får han betala för kastreringen, vaccineringen och id-märkningen plus bevisa att det är hans katt. Han hörde aldrig mer av sig.
Har de en ej id-märkt katt måste de bevisa med bilder att det är deras katt och de måste ha en väldigt bra förklaring varför katten var ute. Plus betala för alla kostnader.

Jag frågade just om det betr. kostnader man haft för katten, det finns inget som säger att ägaren måste betala tillbaka dom utgifter man haft fick jag till svar.
#9 Vem säger det? Och du måste inte lämna ut en katt. I nödfall har vi hämtat veterinärintyg och hotad med en anmälan. Tycker det är självklart att de betala kostnader.
Vi har fjäskad för mycket med oansvariga kattägare. Idag vet alla att en utegående katt ska vara kastrerad och id-märkt. Vi jobbar ideellt men vi är inte idioter. En kattägare måste ta ansvar för sin katt annars kommer den till ett bättre hem.
# 9 Enligt hittegodslagen har den som har "förvarat hittegodset" rätt att få ersättning för de kostnaderna han har haft för att förvara hittegodset.
Sen går det ju att tolka på olika sätt vad som ingår i vanliga kostnader för "förvaring" av en katt. Är katten skadat/sjuk så är det inte konstigt att man tar katten till veterinär för behandling och att ägaren ersätter upphittaren för dessa kostnader.

#10 Polisen. Tycker självklart jag också att en ägare borde betala dom utgifter man haft men inte enligt den polis jag pratade med. Jag hade haft ganska stora utgifter för en katt därför jag frågade men det var helt upp till ägare och upphittare att komma överens fick jag till svar.
De står klart i lagen om hittegods att du har rätt til ersättning av utgifterna man har haft för "förvaring av godset".
Jag skulle aldrig lämna ut en katt till en oansvarig ägare om han inte först ersätter mig för de kostnaderna jag har haft på katten, vilket de ju aldrig gör ;)
Men du kan vägra att lämna ut en katt!
Vi tar ju inte betalt för foder osv under tiden men vi kan inte vänta med kastrering och vaccinering tills en ägare dyker upp. Och har det blivit veterinärkostnader utöver det får ägaren också betala för dessa.

Hittegodslagen säger väl tre månader innan "varan" går över till upphittaren? Jag fick till svar fem dagar sen var katten min. Registrerar man djur på olika sätt beroende på vem som tar emot anmälan? Eller kanske beroende på vad man själv säger när man anmäler en upphittad katt?
Det ÄR tre månader som gäller enligt lagen om hittegods.
Fast det där är nog lite olika. De katter som hamnar i polisens hund/kattpensionat stannar inte i några 3 månader.

#17 Nä, fem dagar sa dom till mig. Och behöll jag katten hos mig, vilket jag gjorde, var den min efter fem dagar. Det var det besked jag fick.
Otroligt förrvirrande detta måste jag säga. Den katten jag hittade som jag anmälde upphittad fick jag veta av polisen att den blev min efter tre månader enligt hittegodslagen.
Däremot så klargjorde den polisen jag pratade med att jag fick stå för alla kostnader själv och kunde inte komma att kräva ersättning av myndigheten. Hade väl iof inte räknat med att få ett matbidrag ifrån dem endå ;)
Däremot så vet jag faktiskt inte vad som hade hänt om jag inte kunde ha katten kvar, om jag varit tvungen att släppa ut den igen eller om den via polisens hjälp blkivit skickad till kattehem eller i värsta fall blivit avlivad?
Men finns det några rikstäckande regler för detta? Det är ju stor skillnad på 3 månader och fem dagar.
Ur Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om hantering av hittegods, bifogat som PDF
Djur
6 § Uppgifter om upphittade sällskapsdjur ska registreras i Polisens hittegodssystem.
Anmälan om försvunna sällskapsdjur ska registreras i RAR
(Rationell anmälansrutin).
Djur
Allmänna råd
Förvaring av djur som tagits emot av polismyndigheten bör ske hos djurstall eller hos enskild person (fodervärd) som är lämplig för uppdraget.
Är förvaringen förenad med stora kostnader eller om det finns särskilda skäl bör polismyndighet låta sälja djuret tidigare än de tre månader som stadgas i 4 § hittegodslagen och beträffande hund de tio dagar som stadgas i 4 a § hittegodslagen.
Kostnaden bör bedömas med utgångspunkt i djurets värde. Särskilda skäl kan vara att djuret är så speciellt att en lämplig fodervärd inte kan hittas.
Har djur tillfallit staten enligt hittegodslagen kan i vissa fall djuret
avlivas med stöd av 5 § lagen (1974:1066) om förfarande med förverkad egendom och hittegods m.m. Innan beslut fattas om avlivning bör lokal djurskyddsorganisation få möjlighet att omhänderta djuret.
Bestämmelser om hur djur ska tas om hand finns i djurskyddslagen (1988:534), djurskyddsförordningen (1988:539) samt föreskrifter som meddelas av Statens jordbruksverk.
Kostnader för godsets omhändertagande m.m.
12 § Enligt 3 § hittegodslagen har såväl polismyndigheten som upphittaren rätt att få skälig ersättning av ägaren för sina kostnader för godsets omhändertagande.
Om godset tillfaller upphittaren är denne enligt 4 § samma lag skyldig att ersätta polismyndigheten för dess kostnader i anledning av fyndet.
Allmänna råd
Sådana kostnader som avses i 3 och 4 §§ hittegodslagen kan exempelvis vara särskilda utlägg för transporter, porto, telefonsamtal, värdering, förvaringsåtgärder, uppstallning av djur, åtgärder för att efterforska ägaren och upphittarens förlorade arbetsförtjänst.
Består hittegodset av kontanter bör polismyndigheten inte ta ut någon ersättning för sina kostnader.
Polismyndigheten bör hålla godset inne till dess lösensumman betalats.
Det hela är väldigt förvirrande och olika överallt.
Är förvaringen förenad med stora kostnader eller om det finns särskilda skäl bör polismyndighet låta sälja djuret tidigare än de tre månader som stadgas i 4 § hittegodslagen och beträffande hund de tio dagar som stadgas i 4 a § hittegodslagen.
Gäller ju inte om en katt "bara" är anmält som upphittat.
-Vi behålla en katt för omplacering om vi tror att det inte finns en ägare. Vi bestämmer över katten.
-Misstänker vi att det är en bortsprungen katt med ägare gör vi en polisanmälan och hänger upp en lapp hos ICA här, evt Blocket. Men vi vaccinerar och kastrerar katten och väntar lite med en omplacering. Vi bestämmer över katten.
-Får vi in en katt genom polisen, dvs katter från vanvårdshem och liknande får vi egentligen bara vaccinera katten och akuta veterinärvård tills det finns ett beslut . Under tiden får vi ersättning från polisen för foder, bensin osv.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Läste i någon tråd i http://www.kattforum.se/viewforum.php?f=1&sid=4ce25648fb9b35d841477499a8bf33ba för något år sedan om någon som omhändertog en katt, och som fick beskedet av polisen att efter två veckor kunde hon räkna katten som sin, om ingen ägare hört av sig. Polisen har kanske olika svar i olika delar av landet.
De här föreskrifterna är rätt nya, från juni 2010, och har tagits fram bl a pga att det fanns oklarheter just vad gäller "förvarande" av djur.
Ja olika bud…. Men du kan nog känna dig rätt säker redan n u
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Väldigt snurrigt allting.
En tjej gjorde en polisanmälan för en kille hade lämnat sina 2 katter ensamma i en vecka. Polisen kom dit och efter några timmar och med hjälp av 2 polisbilar hittades ägaren i en annan stad och blev hemkörd.
Han öppnade dörren och skänkte bort katterna till tjejen som gjorde anmälan och nästa dag hämtade vi katterna. Det finns i polisens papper att han skänkte bort de i polisens närvaro.
Men de mådde bra, lite mager men helt tam och nyfikna. Tror inte att de inte hade mat i en hel vecka.
Nu ringde en annan polis och ville ha ett veterinärintyg för att killen skulle kunna få ett straff och som jag tror betalar hela polisinsatsen. Men katterna var ju inte vanvårdade och inte omhändertagna av polisen. Nu vet ingen mer vad som gäller.
Vad som gäller är vad som finns stadgat i hittegodslagen och dennas föreskrifter… allt annat är felaktig handläggning av polismyndigheten.