Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1874 ggr
Debattia
0

Hämta katter på annan ort !

Såg en tråd här inne där någon  hämtat katter på en annan ort och tagit hem till sig. Det hade varit några som reagerat på det och då förmodligen menat att man bara ska ta där man själv bor. Jag reagerade på det och anser inte det geografiska ska spela någon roll, det viktigaste bör vara rädda och hjälpa katter oavsett var man bor. Om man anser katterna vara vid sån vigör att dom kan transporteras några mil kan väl inte spela någon roll. Jag har ju transporterat katter 90 mil.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Gullimat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De kanke menade att man först skall se om sitt eget hus, innan man räddar långt ifrånObestämd

Imasy
0

Fast så kan man väl inte resonera tycker jag. Tänk då alla katter som fått permanenta/jourhem via sajten tex? Skulle de då tvingas gå kvar i ute i kylan bara för att det kanske finns nån hemlösing på personens hemort?

jag har själv hämtat två katter i grannstaden som var hemlösa. En blev kvar här, den andra har fått ett permanent hem i den staden jag hämtade dem ifrån.

Men just då hade jag plats för dem, trots att det kanske fanns någon hemlösing på min ort som jag var ovetandes om.

Hawknestgrove
0

MEn gud så dumt resonerat! varför blir man irriterad på sånt? Vad har det för betydelse om någon i Dalarna tar hand om en katt från Skåne? löjligt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gullimat
0

Tänker på ett fall här för något år sedan, då en person åkte och hämtade katter fast det fanns utanför egen dörr som behövde komma in, men hade fel färg och hårlag tror jag det var.

Debattia
0

4. Då kan det inte vara som man tänker på att hjälpa katter i första hand.Då måste det handla om försäljning eller egoism,anser jag.

Debattia

Josefa
0

Jag kan förstå att man inte vill skicka iväg en katt långt bort, om man inte känner personen som ska ta emot katten. Finns också katter här inne som det inte gått så bra för, efter att de skickats långt bort. Tänker på JP.

Debattia
0

Med honom var det olyckligt ,men tror inte det berodde på transporten direkt.Tänker också på dom katterna som var på samma ställe dit det nu kommit fyra nya kattungar, hade dom inte ställt upp i Göteborg och Norrköping, kanske fler platser som jag glömt ,så hade vi inte kunnat räddat dom alla. Dom som tog emot dem var ju också här inne på sajten och informerade hela tiden…Likadant med Julia och dom andra katterna från kattkolonin i Helsingborg,den lilla paddan som nu söker permanent hem.

Debattia

Josefa
0

Själva resan tror jag inte katterna ta skada av, det är mer om det är en människa man inte känner till som tar emot katterna, som jag skulle oroa mig för. Befinner sig då den personen långt ifrån en själv, så kan det vara svårt att agera så där på en gång.

Sidentass
0

Så kan det ju vara som så att just den katten på den andra orten passar in i det nya påtänkta hemmet, och då menar jag om den är van vid andra katter eller ej, om den kan leva inne - barnvana osv..osv…så i det stora hela är det ju viktigast att man kan hjälpa katter, oavsett var dom finns rent geografiskt.

Hawknestgrove
0

ja det är många saker som kan vara avgörande. Är katten ine hundvan tex, och det bara finns hem med hund elelr barn i närheten och ett stödhem dyker upp på längre avstånd där varken hund elelr barn finns, då är valet inte svårt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Debattia
0

Det finns lite olika alternativ. Kommer ihåg e n granne som satt och sökte en katt på blocket och åkte flera mil till en annan del av Sverige och köpte den,så hade jag flera stycken jag sökte hem till men dom var inte långhåriga som den var som bodde på annan ort.

En djurskyddsförening ville jag skulle hjälpa dem, dom skulle få ha bod hos mig och jag skulle sköta om deras katter. Några dagar innan boden skulle anlända, hade jag fått vetskap om hemlösa katter som skulle avlivas i Lund.Berättade historien för föreningen och trodde dom också ville hjälpa katterna. Mannen lyssnade på min berättelse och svarade.Vi tar bara katter från Helsingborg.Då avsa jag mig samarbetet med dom och där kom aldrig någon bod.Skrikandes

Debattia

MewTwo
0

Trots allt så måste man ändå använda synvinkeln "Vad är bäst för katten?!" - att få ett hem, om än längre bort, än inget alls?

Visst kan det verka konstigt att flytta katter land och rike runt, men det är inte konstigare än att människor flyttar…

Och samtidigt kan jag förstå tanken "Varför skeppa 2 katter till X-stad när det redan finns 20 hemlösa där?" - men sanningen är mer komplex än så: Om de 20 inte ens är infångade men de 2 är det… eller om den ena orten har fler aktiva jourhem och kan hjälpa sina lokala katter dessutom?

Allt måste ändå bli en avvägning mellan resurser och möjligheter. Ibland byter "mitt katthem" service med flera andra - vi tar några katter ena månaden som nån annan inte har plats för, och vice versa en annan gång. Allt för att rädda ändå så många som möjligt på bra sätt.

Någon tyckte det var djurplågeri att skjutsa en rädd skyggis 20 mil. Men denna skyggis fick då ett hem med vana vid skyggishantering och blev där en tam lycklig katt. Annars hade den varit kvar och kanske förblivit en rädd skyggis i en bur på ett katthem. Sett ur kattens vinkel "rädd + resa kort tid" eller "kvar + lika rädd lång tid" så är valet inte svårt, och INTE djurplågeri, utan räddning.

Låt oss istället hjälpas åt med goda råd för att göra dessa nödvändiga kattransporter så skonsamma, trygga och ekonomiska som möjligt, bygga nätverk med kontakter som stöttar och bidrar - så räddar vi fler katter!

Kram Mew2

catfoot
0

Rädda de som räddas kan. Om två katter i Skåne, behöver hjälp å nån i tex  Örebro kan ta dessa.. Finns väl inget att tveka på. Varje katt som får en chans, gör mig glad..Kram alla kattvänner därute..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Icna
0

det är ju även viktigt den som ska vara jourhem, vem som står bakom katten, den som står bakom i hemstaden kanske an inte har förtroende för, medan den 30 mil bort känner man sig trygg att vara jourhem för?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Josefa
0

Men det kan samtidigt vara tvärtom. Att de ansvariga på orten inte anser att jouhemmet klarar av uppgiften att ta hand om en katt. Så därför söker jourhemmet katter från platser längre bort ifrån. Då kan de inte kollas upp på samma sätt.