Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 1326 ggr
[Mimsynims]
0

En bra insats?

Läste just en artikel i Metro att Djurens Vänner i Malmö ska gå in med 100 000 kr för att ägare ska få rabatt när de kastrerar sina katter. Fungerar det är det väl ett vettig idé antar jag?

Lite olyckliga ordval dock, då de kallar hemlösa katter för vildkatter, men i sammanhanget gör det kanske inte så mycket… Inte heller rubriken är väl smart vald heller.

http://www.metro.se/nyheter/sa-ska-skanes-vildkatter-bort/EVHkdo!mmae4GSZKOP0M/

brutt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visst det låter ju jättebra med rabatterade kasteringar men frågan är om ägda okastrerade katters ägare masar sej i väg ändå?  Erfarenhet är tyvärr att de som inte har kastrerat sina katter ännu inte kommer att göra det enbart på grund av rabatter .Ibland vill de inte göra det  ens om de blir erbjudna full ersättning.

Är ju jättesynd om de 100 000 till okastrerade katter brinner inne på så sätt när det redan finns 8000 oönskade katter i Malmö.

[DjurArken]
0

Får ont i magen av hela artikeln. Som om kastrering av ägda katter skulle minska förökningen av de förvildade katterna på något sätt…

Och denna då:
– Har du en okastrerad hankatt finns risken att han parar sig med vildkatter, och de ungarna blir ju automatiskt vilda, säger Malmgren.

[Mimsynims]
0

#2 Jo, den där sista meningen lät ju väldigt konstigt, fast jag tror jag förstår vad han är ute efter. Dock lär väl många andra inte göra det…

brutt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De får väl samtidigt se till att 8000 människor ställer upp som ägare till varsin katt eller två så att de 8000 hemlösa stackarna alla blir kastrerade och det verkligt stora problemet för katterna löst.

Ja jag menar förstås TNRprojekt där ingår även utplacering av kattungar och vuxna.