Utsvultna katter åt upp varandra i Karlstad!
Läs den fruktansvärda historien i Aftonbladet idag.
www.aftonbladet.se/vss/karlstad/story/0,2789,1022138,00.html
Nej!!!! Inte nu igen! Jag försökte läsa och läsa och läsa, men jag kom aldrig fram till, vad som hände med de arma djuren!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hjälp!!! Usch, vad hemskt!! Finns katterna fortfarande instängda där? Varför gör ingen något? 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Har gått in som medlem på Aftonbladet och skrivit där.
Ja jag läste det precis innan jag gick in här. Det är ÅTERIGEN så fruktansvärt att jag finner inga ord. Stackars katter…..
Näää jag tror jag blir GALEN! Inte nu igen och myndigheterna är som vanligt flatare än ett pressat löv. Hur kan detta få fortgå utan att något händer. Om sådant här skulle det handla mera om i "Hitta Hem".
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Som vanligt så gör inte myndigheterna ett skvatt. Vi måste föra djurens talan.
Vi får väl sätta lite eld i baken på kommunen. Så nu sätter vi igång att maila/ringa till Eda Kommuns Djurskyddsinspektör.
**Djurskyddsinspektör
**Eva Jansson
(vik. för Alf Olsen)
Telefon 0571-282 46
Mobil 070-333 23 92
eva.jansson@eda.se
#6 Bra idé! :)
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Har mailat henne och jag var inte snäll kan jag säga. Jag blir så upprörd när jag läser sånt här så jag är färdig att gå i bitar. Men lön ska de uppbära de här s.k djurskyddsinspektörerna!
Ja, lön som dessutom kommuninvånarna betalar. Då har man rätt att ställa krav också.
Hej Gubben! Skrev också, fast snällt. Känner mig som den goda och den elaka polisen 
Hej Eva! Läste idag i Aftonbladet om de utsvultna katter i Eda. Tragiskt. Hoppas du får igenom ett djurförbud nu. Ingen katt ska leva under sådana förjållande. Vad ska händer med katterna nu? Finns det något bra katthem i närheten som kan samarbetar med dig? Räckte det inte att ägarens fastighet var ovårdat (Förvaringsutrymmen för djuren ska hållas rena och ge tillräckligt med skydd och utrymme) för att omhänderta katter omedelbart. Och sedan får man inte har mer än 9 katter utan tillstånd… Det finns en bra insändare om det i samma tidning: Det krävs tillstånd av lokala myndigheterna för att få hålla fler än 9 katter över 1 års ålder. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2004_5_L120.pdf Något sånt tillstånd har dom knappast här. Förra gången var det 19 katter och myndigheten skyller på att det är svårt att göra något. Nu är det 30-40 katter… Reglerna har funnits ett tag nu. Vi är många mycker seriösa kattägare i Sverige, t.ex. seriöst arbetande uppfödare, som betalar mer eller mindre dyrt för dessa tillstånd och tillhörande bra inspektioner (hyfsat ofta bra i alla fall). Dessa regler kom bl.a. till för att man skulle kunna stävja fall som detta, men här verkar inte mycket hänt.
Som du ser är många engagerad. Jag jobbar själv på ett katthem och vet hur svårt det är att får ett djurförbud till olämpliga personer. Men jag är säkert att du gör ett bra jobb! Lycka till! Alexandra Men jag hoppas att dessa katter inte bara blir avlivad, utan får ett bra hem!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ja vi kan forstätta att spela bad cop/good cop 
#10 Bra skrivet! Vänlig hållet och saklig kritik!
#11 Det är inte lätt att hålla sig i pennan när man får vetskap om sådana här fall. Lätt att ilskan tar överhand. Men om man är för arg är risken tyvärr stor att de inte läser det överhuvudtaget.
//Lena
Nej, jag tror att både kritik och uppmuntran är viktigt. Det finns så många ointresserade djurskyddsinspektorer och de behöver kritik, dvs hot om kritik hos chefen eller i tidningen för att de rör på sig.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

§13 Det tror jag också. Man kan inte bara sitta och mjäka med myndigheter som inte sköter sina jobb för då fortsätter de bara i samma stil eftersom det fungerar.

Usch, gråter inombords. Fy sjutton att de låter det hela fortgå, samt att de inte gav människan djurförbud. För er som orkar skriva, för jag briserar snart kan man ta jämförelsen med vanvårdskatterna i Stockholm. Där var det faktiskt polisen som såg problemet, kontaktade djurskyddsinspektören som hängde på. Veterinär som gick igenom alla katter med mera. Trots att många avlivades p.gr av vanvården så fick de som överlevde bra liv och nya hem. De hade också ätit sina ungar misstänkte man, för det fanns inga ungar överhuvudtaget trots över 100 okastrerade katter. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

§15 Om de inte hade ätit sina ungar så hade de ju knappast överlevt för såvitt jag vet så kan inte katter klara sig på ris och potatis utan de måste ha kött. Det är för djävligt. Vet du vad som hänt med de som bodde i Järfällavillan? Fick de något straff för detta öht?

#16 Är dom inte döda eller har jag fått det om bakfoten?
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Vilka då?

Mannen och Kvinnan i Huset. men jag kan ha fel…………………..
Nån annan som vet mer?

Jaha, nej det har jag inte hört något om.
Puttar upp!
För jag hoppas ni mailar till Eda Kommun allesammans.
**Djurskyddsinspektör
**Eva Jansson
(vik. för Alf Olsen)
Telefon 0571-282 46
Mobil 070-333 23 92
eva.jansson@eda.se
(Betr. Järfällaparet så har de avlidit)
#17 Du tänker nog på Järfälla huset misstänker jag. Detta är ett annat likvärdigt fall som ägt rum i Karlstad.
//Lena

§22 Ja fast vi kom in på Järfällakatterna och det faktum att det inte fanns några kattungar där.

Ja, Järfälla ägarna är döda. Nu är det dags att sätta stopp för detta i Karlstad./Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#22 ja det var Järfälla som #16 gubben frågade om…….Då är dom döda alltså som jag hade för mig……………

Fy f-n!!! Som vanligt blir jag både illamående och ledsen när jag läser fall efter fall med vanvård! Ärligt talat tycker jag att djurskyddsinspektörerna är för j-la tama och mesiga. Herregud, hur svårt kan det vara? Precis som någon annan skrev så får "vanliga laglydiga människor" söka om tillstånd. Hade de tillstånd för sina 19 katter? Nej, troligtvis inte.. Väldigt märkligt att ingenting görs trots att katterna lever i misär. Skulle ett barn få bo kvar bland allt skräp och skit? Hur kan djurskyddsinspektörerna bara gå därifrån? De borde yrka för totalt och livslångt djurförbud! Som jag ser det så måste många djurskyddsinspektörer vara hjärtlösa och inte så stora djurvänner som vi andra. För många av oss här hade inte accepterat läget. Bara som det här med Värmdöhundarna. Där hade grannarna filmat och anmält i flera år! Det krävs hårdare tag än "Ursäkta men kan vi få komma in och titta? Nähä, passar det inte, då kommer vi en annan dag". De får ju helt enkelt ta med sig poliser då. Inte flera år senare. Säga vad man vill om djurskyddsmyndighet och omorganisationen men fungerar, det gör det verkligen inte!!!
#26 Håller med dig fullständigt. Varför använder de sig inte av den här bestämmelsen om tillstånd för verksamhet med katter? Möjligen ligger förklaringen i det någon annan skrev - att det på många håll i landet inte finns djurskyddsinspektörer med den rätta kompetensen.
//Lena

Och när man ser på bilderna från de hem som visas i Hitta Hem och djurskyddsinspektören säger att en kvinna där har fått " ett föreläggande att städa upp". Herregud så tamt! Hur kan man åka ifrån djur som ser så vanskötta ut? Igentovade och med skit på hela benen och svansen. Och ett tio centimeters lager med hund- och kattskit på halva golvet. Det är förfärligt.
Jag förstår ju också att de inte har lika stora befogenheter som polisen men de måste ju strida mer om det ska bli bättre! Jag tycker att en bra djurskyddsinspektör inte bara ska vara kompetent utan också verkligen ska brinna för att ge djuren en bättre vardag!
#28 Det djurskyddsinspektörer jag talat med här i Göteborg har varit trötta och håglösa. Som att de tappar gaistern helt och hållet. De säger själva att de har en omöjlig arbetsituation.
//Lena
hur kan man göra nåt sånt, fy f*n säger jag! vilka människor det finns!!

Men vad kan ha hänt med katterna?
Jag har bloggat om detta på min och Mojjes blogg - här e den
Så då har ännu en fruktansvärd historia kommit ut i media. När jag läser artikeln så blir jag både ledsen och upprörd. Och undrar vart vi egentligen är på väg? Varför händer sådant här om och om igen. Aftonbladet skrev i går -
Utsvultna katter åt upp kattungar. Privatperson slår larm om djurplågeri i Eda. Skelett efter kattungar, avslitna huvuden och stinkande urin. Det var vardagen för cirka 30 utsvultna katter i Eda. Nu begärs ägaren få djurförbud.
- Jag såg hur en vuxen katt började äta på en kattunge, säger en privatperson till Värmlands Folkblad.
Dessutom fanns lår från kattungar och döda möss och råttor på golvet i huset.
- Katterna är utsvultna, dessutom vistas de i ett hus som stinker att urin och kattlort. Det är inte rimligt att vare sig djur eller människor bor under sådana förhållanden, säger privatpersonen till Värmlands Folkblad.
Och nu till det skamliga det visar sig att Eda kommun har varit medvetna om situationen i flera år men inte gjort något åt saken för att - Det har varit svårt att göra inspektioner i huset säger miljö- och djurskydds inspektör Eva Jansson till aftonbladet.se.
Va i h-lvete på ren svenska, hur kan en sådan situation få fortsätta utan att det sker ett ingripande? Jag måste nog säga att det är inte bara djurägaren som brustit i sitt ansvar här utan det har även Eda kommun gjort!! Det är ju så att i lagen så står det att - Djur ska skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. De ska även behandlas väl. Så har inte även Eda kommun brutit mot lagen som inte har gjort något åt saken trots att dom varit medvetna om situationen?
Jag tycker att vi ska ställa Eda kommun mot väggen, maila till dom och fråga vad som händer och varför inget har hänt tidigare eller maila bara er åsikt. Men sätt ner foten och säg ifrån. Nu får det vara nog helt enkelt jag är trött på tandlösa politiker som inte gör något!**
Djurskydds inspektör Eda Kommun
Eva Jansson (vik. för Alf Olsen)
**Eva Jansson (vik. för Alf Olsen)
Telefon 0571-282 46
Mobil 070-333 23 92
eva.jansson@eda.se
"En nations storhet och dess etiska framsteg kan bedömas av hur man behandlar sina djur." Mahatma Gandhi
Ja undrar vad det säger om oss?
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Läste i Värmlands Folkblad om det. Ägaren fick delgivningen den 24 februari och hade 3 veckor på sig att yttra sig. Det betyder den 17.mars kan de gå in och hämtar katter. Hoppas jag. Men all kritik över en kommun som kommer ut i tidningen brukar ta snabbt.
#32 Jättebra skrivet! Det är en bra idé att skriva till kommunen och få dem att skämmas riktigt ordentligt. Det gäller nu att de lär sig av sitt misstag så att ingenting liknande kan hända igen.
//Lena
HAr också mailat till Eda. Så hon har fått en del från oss.
Puttar upp. Vet nån hur det slutade där?

tycker även att en anmälan hos länsstyrelsen och justitieombudsmannen är på plats (även pm JO inte tog upp ärendet om meroskatterna har dom tagit upp andra djursskyddsärenden, så det är värt att försöka)
Själva kommunen gör nog inte så mycket med kritiken dom får….
/Miranda
Jag har nu skrivit ett mail till Djurskyddsinspektören:
Hej Eva!
Jag är Sajtvärd för Hittekatter i Fokus vilket är ett nätverk för alla som engagerar sig för Hittekatters situation samt för att höja katters status i Sverige. Vi är idag nästan 500 medlemmar. Du hittar oss på www.hittekatter.ifokus.se
I Aftonbladet Karstad kunde vi den 14/3 2007 läsa om ett vanvårdsfall i Eda där 30-40 talet katter vanvårdas på det grövsta. Något som kommunen enligt artikeln känt till i flera år men inte gjort något åt.
Ärendet har uppmärksammats i Hittekatter i Fokus, där vi är många som blivit upprörda. Våra medlemmar vill nu veta vad som hänt i ärendet sedan artikeln skrevs den 14/3. Jag är därför tacksam för ditt svar.
Jag skulle även vilja ha kopia på de anteckningar i ärendet som du i egenskap av Djurskyddsinspektör skrivit. Om du inte kan skicka dem per e:post finner du min postadress nedan:
Vänliga Hälsningar
Lena Lindell, Sajtvärd Hittekatter i Fokus
Bra!

Du är så himlans duktig, Lena!
#40 Vi får se vad de svarar och om de svarar. Det är ju inte helt självklart det heller har man ju fått lära sig.
//Lena
Hej
Jag har jobbat aktivt i en förening som har kontakt med djuskyddsinspektörer m.m och det är inte lätt att få ut papper från dom men du kan alltid begära ut dom offentliga handlingarna i ärendet.
Hoppas du får veta vad som hänt och hur det går.
Kram Malin
#42 Ja enligt offentlighetsprincipen har man rätt att begära alla offentliga handlingar inom skälig tid från en myndighet. Vet dock också från en annan gång att det tog sin tid. Vi får se vad som följer i frågan.
//Lena
Puttar upp! Snälla, alla som har lite tid över. Kollar om det har hänt nåt där. Ägaren hade tid att yttra sig tills den 17 mars….
Jag har inte gått något svar ännu på det mail jag skickade igår.
//Lena
Hittade en insändare, tydligen har fortfarande inte hänt nåt där.
Varför ingrep ingen mot kattplågaren?
2007-04-03
Angående insändaren 13 mars om vanvårdade katter i Eda kommun. Hur kan något sådant få hända, uppenbarligen år efter år utan att myndigheterna ingriper? Man kan inte tro det är sant. Enligt inspektör Eva Jansson måste hon begära polishjälp för att inspektera stället där dom utsvultna katterna finns - och som utan mat äter sina ungar - kan det bli värre? Här bör ju djuren tas om hand omedelbart. Vad ha vi djurskyddslagen till om den inte kan användas i detta sammanhang. Eftersom miljö- och hälsoskyddsnämnden i Eda redan 13 december att begära hos länsstyrelsen om djurförbud för kattägaren och inget skett på tre månader, kan man fråga sig om det inte sitter fel personer i beslutande ställning eftersom inget händer. Eller är ni handlingsförlamade?
Observer SC
Jag fick inte heller svar. men nu tar vi nya tag efter helgen? eller hur? Men snart måste vi börja samla alla sådan här grejer på ett ställe, verkar det som…..
Absolut!
Jag har idag fått en hel lunta med handlingar från Eda Kommun. Det stämmer inte att myndigheten inte agerat. De har jobbat konstant med ärendet sedan den första anmälan inkom juni 2002.
Redan 2003 inlämnade kommunen en ansökan om omhändertagande och djurförbud till Länstyrelsen. Länsstyrelsen ansåg vid den tidpunkten det inte befogat med djurförbud och avslog ansökan. Däremot ålades djurägaren att minska antalet till 2 kastrerade katter. De resterande skulle omhändertas. Kommunen har vid flera tillfällen omhändertagit katter, men förhållandena runt omhändertagandena har varit svåra då djurägaren inte velat samarbeta.
Efter otaliga besök på platsen - där det konstaterats att djurägaren inte följt föreläggandet gjordes i slutet av 2006 en ny ansökan om djurförbud. Dem 20/3 2007 beslutade Länsstyrelsen slutligen med stöd av 29§ första stycket 1 och 2 djurskyddslagen att djurägaren får förbud att ha hand om djur. Beslutet gäller alla djursorter. Alla katter som finns på platsen kommer att omhändertas står det i beslutet.
//Lena

#49 då ser man…..
Puttar upp så alla kan läsa om svaret jag fått från kommunen.
//Lena

Men var det verkligen så här hemskt som skrivs? För allt det hemska som skrivs är information från en privatperson… Miljöinspektör såg inte nåt av detta vid sin kontroll och jag tvivlar att den ägare skulle anstränga sig att städa just när de skulle komma när den inte bryr sig annars…
Missförstå mig inte, jag vill absolut inte att några katter lever i sådana förhållanden om det är verklighet, men av egen erfarenhet vet jag hur elaka kan grannarna som inte tycker om katter vara…
Jag som ni vet har 11 katter och för ca ett och ett halvt år sedan var jag anmält av mina då nya grannar till miljökontoret som sanitär olägenhet pga mina katter. I anmälan stod det att hela lägenhet stinker av katturin och att kattlort ligger överallt i lägenheten och att katterna är misskötta… så när miljökontoret och min hyresvärd kom på besök har de varit mycket överraskade att inget av det var sant… katterna var kollade och konstaterats att de är varken vanvårdade eller att lägenhet är oren. Mina grannar sedan flyttat med sin skällande hund när de inte fått "rätt" och vi kan leva normalt igen…
Men som sagt, jag började tvivla lite när jag läste att allt det hemska om katter som åt kattungar och liggande rester avkattungelår som i artikeln skrivs, kommer från en privatperson.
kram/ Ladykatt
Men du såg de 2 bilder i tidningen med texten: Bostaden är varken värdig för människor eller djur att bo i, säger Eva Jansson, miljö- och djurskyddsinspektör i Eda kommun.
Varför ska vi alltid tvivlar och tror att det är en elak granne? Risken blir så stor, att vi slutar bryr oss för det är säkert nån "överdriven anmälan" från en granne.
Sedan finns ju lagen, att man inte får har mer än 9 katter, annars måste man har tillstånd. Den lagen är ju också till, för att undviker just såna missförhållande. (inavel,okastrerade katter osv.) Och här finns det tydligen 30 katter.
Jag har också blivit anmält en gång, kanske blir jag det igen. Men har man bra samvete är det väl okay. Nej, hellre en anmälan för mycket än en för lite. Det är just grannar som har bästa insynen och information.

Ett bevis att det är alltid bra att begära myndighetens anteckningarna….för jag litar mer på dessa anteckningar än på vad en privatperson säger eller vad en tidning skriver.
/Miranda
Jag har också läst handlingarna i ärendet och kan intyga att det är en fruktansvärd läsning. Det är värre än den värsta mardrömmen. Det som stod i AB är alltså riktigt.
Tycker dock inte att kommunen gjort sitt arbete ordentligt då det dröjt länge mellan inspektionerna på bekostnad av katterna. Sedan har även Polismyndigheten inte direkt prioriterat att delge mannen ifråga utslaget vilket också gjort att djuren fått lida onödigt länge.
Detta ärende har ju pågått under många år och visst har myndigheterna agerat men alldeles för lite och för sällan. Detta är typiskt när det gäller vanvård av djur, det anses inte som lika viktigt.
Med facit i hand borde myndigheterna nu begripa att det i detta fallet inte hjälper med ett papper där det står "Djurförbud" eftersom mannen högaktligen struntar i det. Då måste de agera på annat sätt så att inte fler djur får lida. Det är ju uppenbart att mannen tänker fortsätta begå brott och då får man ta i med hårdhandskarna vilket i praktiken bör betyda omhändertagande av djurplågaren.
#55 Håller inte riktigt med dig där angående myndighetens agerande. Jag tycker faktiskt de har engagerat sig väldigt mycket i det här fallet. Miljöchefen har varit väldigt bestämd i sin hållning att djurägaren varit olämplig samt velat har åtgärder till stånd. De har gjort kontinuerliga besök på platsen men jobbat i motvind då länsveterinären inte sett det lika allvarligt som vad kommunen gjort samt att länstyrelsen gav avslag på deras första begäran i fallet. Att det inte fungerat beror på att hela systemet inte arbetat åt samma håll. Jag tycker inte kommunen har brustit i sitt arbete, däremot har de inte fått stöd från Länsveterinär och Länstyrelsen på det sätt som de borde ha haft.
//Lena

Jag håller med på att myndigheterna har agerat för långsåmt. Men det är inte så att dom inte har gjort ett skvat som spookie skriver i inlägg #6.
Vad jag inte förstår är varför länsstyrelsen inte har tagit beslut att omedelbart omhänderta katterna med stöd av 32§ DL:
32 § Utan hinder av vad i 31 § 1 föreskrivs om tillsägelse och rättelse skall länsstyrelsen, en kontrollmyndighet eller polismyndigheten besluta att ett djur som är utsatt för lidande omedelbart skall omhändertas om
1. det bedöms utsiktslöst att felet blir avhjälpt,
2. ägaren till djuret är okänd eller inte kan anträffas, eller
3. det i övrigt bedöms oundgängligen nödvändigt från djurskyddssynpunkt.
Mht hur länge ärendet har pågått kan man ta slutsatsen att läget är rätt utsiktslöst…..
/Miranda
#52 Myndigheteternas anteckningar i fallet ger en bild som är ännu värre än vad Aftonbladet skriver. Bilderna i artikeln är tagna av djurskyddsmyndigheten. Myndigheten har ända sedan de fick hand om fallet ansett att det i högsta grad handlar om vanvård. Privatpersonen säger att kommunen inget gjort och det är lögn. När jag läser alla handlingar så får jag klart för mig att det faktiskt handlar om en envis kamp från Mijöchefen och Djurskyddsinsektörernas sida, som till slut gav resultat. Vad jag är kritisk till är att så mycket hårt arbete ska behövas innan det verkligen händer något. Tänk er själv in i rollen som djurskyddsinspektör. Hur orkar man?
Kommunen har gjort allt de kunnat enligt min mening. Det hade knappast hjälpt att de gjort fler besök än de gjort när de ändå inte har befogenhet att gå vidare. Kritiken i det här fallet bör falla på Länstyrelsen samt i viss mån på Länsveterinären som i tidigare inspektion inte tog så hårt på fallet.
//Lena

precis Lena! Det var inte inspektörernas fel att det har gått långsamt i denna ärende men mer länsstyrelsens tycker jag.
#59 Helt klart ingen skugga ska falla på inspektörena eller kommunen, det är Länsstyrelsen som ska ifrågasättas. Kan det berot på bristande kompetens kanske?
//Lena
Så som jag fattar det, så är alltså ärendet avslutat? eller ska vi riva i det på måndag?
#56 Lena, observera att jag kritiserar "Myndigheterna". Det innefattar alla offentliga instanser som varit inblandade i fallet.
Ärendet är långt från avslutat. Vi vet inte om de sista katterna är omhändertagna än.
Det är något som är allvarligt fel i vårt land när en människa kan få fortsätta plåga djur år ut och år in.
Ok, då fortsätter vi på tisdag, blir det va?
#62 Jag tyckte det var vitkigt att klargöra på vilken nivå ärendet inte har skötts. Vi har ju varit kritiska till vissa djurskyddsinspektörer i andra ärenden. Därför kändes det viktigt att skriva om ärendets gång och var det brustit så att inte fel yrkeskategori får kritik.
Visst är det bedrövligt att all den här tiden skulle behöva gå innan mannen ifråga fick djurförbud.
Beslut är fattat den 20/3 som sagt, om verkställdhet skett ännu framgår inte.
//Lena