Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 8963 ggr
Alexej
0

Säger upp en styrelseledamot?

Finns ju några här som är duktiga på sånt.

Kan en styrelse säga upp en annan styrelseledamot utan anledning? Gäller beslut efter deras uppsägning? Måste den uppsagda styrelsenledamot kallas till alla möte om belut där ska vara lagliga?

Vad kan man göra mot en uppsägning?

Läste det här: Att avsätta styrelseledamöter kan alltså inte göras om inte förslag om detta har väckts i stadgeenlig ordning, men kan å andra sidan alltid göras av både ordinarie och extra årsmöte om ärendet stadgeenligt finns med på föredragningslistan för mötet.

Föreningen har ett extraårsmöte om 2 veckor. Dagordningen är skriven och utskickad till medlemmarna. Kan uppsägningen då tas upp och göras lagligt?

Tack för alla svar och ja, det är jag som blev uppsagd av Djurens Vänner. Flört

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

???jag kan tyvärr inte de turerna, men det låter märkligt, det är väll bara du som är kattkunnig av dem överhuvudtaget?elr minns jag fel?

men avsätta. då måsste väll alla andtra i styrelsen rösta för det förslaget?är någon emot så är det väll inte lika enkelr,, elr??

fasst, jag är inte superhaj kan jag erkänna, miranda är nog rätt haj på sånt här har jag för mig.,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
0

Varför vill de avsätta dig???

Hawknestgrove
0

Va f……….nSkrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Vad trisst! Låter ju nästan som att de känner sig hotade?

Är inte heller särskilt slipad när det gäller hur turerna går vid avsättande av en styrelseledamot. Inte mer än att det måste göras enligt vissa bestämda ordningar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Det här blir inte så kul nu för DV. Jag är den enda som kan katter och har försökt göra något bra. Men styrelsen borde hellre samla på frimärke än att hjälpa katter. Det här bli ett egetmål för de.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

#5 haha, så skara ska med ha frimärksklubb!!!!

bymaruska
0

En styrelsemedlem är vald av årsmötet i en förening. En styrelse kan inte avsätta en styrelsemedlem.

Det är föreningens stadgar som gäller LÄS DOM NOGA. Där kan du läsa om vad som krävs för att kalla till ett extra årsmöte osv.

Du får gärna PM:a för vidare info.

//Marie-Helene

Alexej
0

#7 Tack:)

Ska pma dig!

[Anunnaki]
0

Kanske har du fått svar på din fråga men jag skriver några saker som är allmänna i föreningar

Styrelsen kan inte säga upp en annan styrelseledamot.

I stadgarna står hur man kallar till extra medlemsmöte. Det brukar vara så att styrelsen kan kalla till extra medlemsmöte när de vill och om ett visst antal av medlemmarna, brukar vara 10 %, begär av styrelsen att de vill ha ett extra medlemmöte måste styrelsen kalla till sådant.

Vid extra medlemsmöte kan endast de frågor som finns med på kallelsen tas upp.

Men läs stadgarna noga för där finns det beskrivet exakt vad gäller hos er.

Alexej
0

ack Anunnaki. Ska pma dig när det blir fler frågor.

Det här bli spännande. Djurens Vänner är verkligen inget man borde satsa på. Jag försökte och trodde jag kan ändra något. Göra något som inte var bra till något nytt och i stilen av Hittekatter.

Men folk ska inte underskatta mig. Ska träffa tidningen imorn:) Några kommer inte att gilla sin morgonkaffe snart.

Cindy
0

Hur medlemmar och styrelsemedlemmar kan kastas ut ska regleras i stadgarna, så plocka fram dom och lusläs!

Vänliga hälsningar
Cindy

David
0

Nej, en styrelse kan själva inte avsetta en styrelseledamot, det är endast årsmötet som kan göra det, så vida ledamoten inte väljer att avgå frivilligt.

Styrelsen kan rikta ett misstroende på ledamoten, men då krävs det starka skäl (nästan att jämställa med en uteslutning ur föreningen).

Men eftersom ni snart har extra årsmöte föreslår jag att ni låter det ske där, för att slippa all byråkrati som kan komma efteråt om det ska överklagas osv.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Gunlog
0

En styrelseledamot kan inte avsättas enbart av styrelsen i sig. En styrelse kan däremot göra som följer:

1. Styrelsen kallas till extra möte pga ifrågasättande av din lojalitet/samarbetsvilja. Om det är en enig styrelse som vill ha bort dig, så kan de som följer:

2a. Sammankalla extra årsmöte och i detta förklara sitt missnöje med dig, samt förklara varför du inte tillför någonting till styrelsen. Övriga klubbmedlemmar ska då rösta för eller emot förslaget om att ersätta dig. Därefter ska nytt möte hållas, oftast 14 dagar efter, då ersättare ska röstas in.

2b. Sammankalla möte med högre instans om vad som händer och sker, samt yrka på att en utredning av din lojalitet ska genomföras av den högre instansen. Högre instans kan då i ett kvartalsmöte besluta om du är fortsatt trovärdig eller ej. Detta gäller endast om du har en tung post såsom ordf, vice ordf, eller kassör.

Jag har kanske använt felaktiga ord eller sådana som kan verka grova, men det är inte min mening. Jag är trött i huvudet, men vill dock ändå svara dig på denna viktiga fråga.

Mitt svar till dig baserar sig på mitt aktiva arbete som sekreterare i facklig klubbstyrelse i 3 år på mitt jobb.

Du måste läsa stadgarna ordentligt. Låt gärna någon annan också läsa dem. Inte en gång, utan flertalet gånger. Man uppfattar många gånger fel. Om du har rätt och de har fel, men att de inte medger det, kan du gå till högre instans och anmäla dem för partiskhet inom styrelsen, eller att de går emot dig pga att de har oärliga avsikter att sitta som styrelse.

Stå på dig…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Anunnaki]
0

# 13: Högre instans kanske inte är aktuellt i detta fall såvida inte det finns något i stadgarna om vad som kan göras på riksnivå.

Alexej: Finns stadgarna på nätet på Djurens Vänners hemsida? Kolla och ge en länk så kan alla läsa.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Vilken Djurens vänner är det? Ex Jönköpings har sina stadgar på nätet.

Om en förening har stadgar som säger att styrelsen får bestämma vilka som ska vara med eller ej i styrelsen då är det en förenings om inte följer god föreningssed. Styrelsmedlemmar föreslås av en valberedning på årsmötet och själva årstämman röstar för varje person i styrelsen.  Givetvis är det samma sak omvänt, att fortfarande röstar stämman om en person skall vara kvar eller ej, styrelsen har inget egenmäktigt förfarande över att bestämma sånt. Hemska tanke, tänk vilka inbördesbeundrans klubbar det skulle bli, utan att ha föreningsbästa i sikte då.

Alexej
0

Kopiera in ett pm här, slippa jag skriva en gång till. :)

Jag jobbade på Djurens vänner för några år sedan och var med i styrelsen. Fd ordförande hade då ett katthem på sin egen gård. De förmedlade över 300 katter om året. Men jag gillade inte deras avlivningspolitik, skygga katter kallades för agressiva och avlivades. Och ordförande var mer och mer stressad och blev mer och mer ovänlig. Ingen ville jobba är längre.

Så jag slutade också efter ca 1,5 år i samband att det blev känd att DV Göteborg gasar ihjäl katter i en hembyggd bur. Jag hade just fått min första dator och hamnade hos Hittekatter.ifokus. var här Medarbetare i över 3 år tills det skar sig angående några låsta trådar om ägda avlivningshotade katter.

Eva (fd ordförande) hade lagt ner katthemmet vid årsskyftet för hon orkade inte längre.

Jag blev tillfrågad av några styrelsemedlemmar om jag ville vara med igen. Det gamla styrelsen skulle avgår vid årsmötet och en ny bättre skulle komma igång med ett nytt katthem i Skara.

Okay, allt var bra i början. Men jag blev mer och mer motarbetat av de gamla tanterna i styrelsen. De kan och vet inget om katter. Intagna katter journalfördes inte-onödig trams. En styrelsemedlem gick in i ett hus för att kolla efter några katter efter en anmälan. Min påpekan att det var olagligt vitades bort.

En kille som har noll aning om katter och som jag personligen aldrig skulle ge en katt till skulle anställas på lönebidrag för att leta katthem. Han har aldrig sett ett katthem. Men tanterna gillar honom och han är nu med i styrelsen.

Vice ordförande har inget tillstånd för sina katter -hon tycker inte att myndigheter ha med det att göra. Men hon tog en upphittad siamesblanding till sig och vägrade att journalföras katten eller leta ägaren.

En annan styrelsemedlem tog in en upphittad katt (utan journalföring, polisanmälan eller letande efter en ägare) och släppte ut honom efter 3 dagar okastrerad i trädgården. 2 veckor senare fick jag samtal och hämtade honom mitt i stan och han är tillbaka hos styrelsemedlemet. Ingen aning vad som händer nu. Hon ville behålla honom. Men jag polisanmälde honom och hängde upp en massa lappar.

Ordförande är en äldre kvinna, väldigt snäll, sedan över 25 år med i DV men hon är svag och har en sjuk man hemma. Hon vill inte ha diskussioner eller bråk.

Alla där är äldre och har aldrig jobbat aktiv med katthemmet.

Sekreteraren är nog värst. Alla kvinnor är fulla med hat till den fd ordförande och det är deras favoritsamtalsämne. Deras önskemål är att sätta dit fd ordförande för förskingring.

Sekreteraren skulle skriva en inbjudan till alla medlemmar om ett extraårsmöte angående revisionen. Jag skrev ett extrapapper med nyheter och uppdatering och skickade till henne.

Jag var ansvarig för djurkyrkogården, ett jobb som är tidskrävande och som jag hade gjort för några år sedan. Men det var ingen ordning i pärmen med alla gravplatser så jag ringde upp fd ordförande och bad om hjälp. Hon svarade att hon inte vill hjälpa oss när hon hör från alla håll att vi bara pratar skit om henne.

Så jag bad tanterna att lugna ner sig med all skitprat och istället ta Evas hjälp.

Samtidigt hade sekreteraren fått mitt mall med nyheter och hade ändrat om det. Hon skrev bl a att det var Evas fel -genom att lägga ner katthemmet-att katterna fick lida enormt under vintern.

Jag påpekade flera gånger att det inte var Evas fel att det finns hemlösa katter och att det är ett grovt påhopp som inte kan skickas till alla medlemmar. Hon ignorerade mig totalt.

Vi träffades för att göra färdig alla brev. Jag sa igen att så få vi inte skicka ut pappret men inget svar. Ordförande skrev under utan att läsa igenom (hennes man var just inlagt) och hon mådde inte bra och kassören läste inte heller. Så jag gav mig.

Vi gjorde klart halva högen med brev sedan bestämde vi att jag ta med resten hem. Hemma tänkte jag igenom situationen och skrev ett nytt papper där jag istället tackade fd ordförande för alla år som hon har hjälpt katterna.

Ringde upp ordförande och hon läste igenom pappret och tyckte det var mycket bättre. Hon ville inte heller ha skitprat om fd ordförande.

Så jag tog ut sekreterarens papper ur alla färdiga brev (ej klistrade,företagspost) och bytte ut till mitt papper. 440 brev blev det.

Informerade sekreteraren om det. Hon blev vansinnig och krävde att alla brev skulle vara tillbaka på lokalen i orginalskick vid ett extramöte på söndagen. Jag svarade, att jag kommer att posta alla brev som bestämmt på måndag och att ordförande hade sagt ja till det. Och att jag inte hade tid på söndag.

På tisdag fick jag en skriflig uppsägning underskriven av en del av styrelsemedlemmarna. jag ringde upp ordförande som nu hade svängt och sa att det var inget påhopp och att jag otillåten hade ändrat alla brev.

Jag bryr mig inte så mycket, det hade inte gått att jobba med tanterna. De får aldrig tillstånd till ett katthem eller att ta in jourkatter för de har inga kunskaper alls.

Jag trodde jag kunde förändra och göra något bra men det blev inte så. Synd för alla hemlösa katter här men jag har redan kontakter och planer till en ny kattförening.

Jag skrev nu till styrelsen att deras uppsägning är ogiltig och att alla beslut utan mig är ogiltiga. Jag avgår när jag själv bestämmer. Fast helst vill jag att föreningen läggs ner, bli vilande med alla pengar tills riktiga kattkunniga tar över.

Cindy
0

#16 Låter som en tråkig soppa. Vill bara mana dig att läsa ditt inlägg igen o kontrollera att ingen av dom som omnämns skulle kunna ta så illa upp att du åker på en anmälan om förtal. Har sett det hända flera ggr förut i djurföreningar.., :-(

Lycka till med den nya föreningen!

Vänliga hälsningar
Cindy

Alexej
0

nejdå, det jag skrev står jag för och det är också det jag berättade för tidningen om :)

David
0

#16. Väldigt bra och detaljerat beskrivet!

Är det någon tidning som har tryckt det? Finns det på webben??

// David

Cindy
0

#18 Bra bra! :-)

Vänliga hälsningar
Cindy

Nordann
0

Ser ut som en soppa.Tyvärr verkar inte styrelsearbetet fungera alls för på det sätt du beskrivit ska det inte gå till (om det går rätt till).I en styrelse ska man ta gemensamma beslut,inte beslut vid sidan om mötena.Och självklart ska besluten vara förenliga med årsmötets beslut.

I stadgarna står det om styrelsen kan utesluta en ledamot,men det är mycket ovanligt att det är så.

Nå,jag känner igen det här oseriösa arbetssättet alltför väl från en kattförening jag var med och startade.Jag och ett par andra blev utmobbade för att vi ville att styrelsejobbet skulle skötas professionellt,vilket inte har med själva katterna att göra.Jag ville dessutom att man skulle vårda och informera medlemmar och bidragsgivare och ta väl hand om sina stödhem och det gillades inte.

Hawknestgrove
0

OJ!!!!! HAHA Alexej, jag kan förstå, att de vill peta dig! Du är ju jättejobbig, för du vill ju få till stånd en förändring och du vill att något händer! De vill väl mest ha en förening där de kan prat aom sina egna ulliga gulliga katter och bara dra eventuella ekonomiska fördelar utan att göra något!

David
0

Lite utanför ämnet, men jag blir förvånad varje gång jag hör, och upplever sådant här. Varför ska det vara speciellt svårt att få en styrelse i en katt-/djurförening att fungera? Egentligen borde alla som ställer upp som styrelsemedlemmar ha samma mål för ögonen = djuren.

Ibland fungerar jag allvarligt på att gå med i en syjunta, verkar vara trivsamt, och så kan vi ha med oss våra katter där och bara umgås. =)

// David

Hawknestgrove
0

ja David. Pysselkatter i Fokus. Virkhjälp behövs…..Kyss

martdat
0

frimärkssammling,,,,

Cindy
0

#23 Det är något som händer i vissa föreningar när vuxna människor och djur är inblandade… Jag har varit med och sett ett riksförbund hävda att de upplöst en medlemsförening! Varför? Styrelsen i den var för besvärlig som hävdade en medlems rättigheter…

Vänliga hälsningar
Cindy

Alexej
0

Lite nya frågor:

I stadgarna står att:

Besluts fattande: …Varje medlem som inbetalat sin årsavgift för innevarande år, föreningen tillhanda senast den 1 mars, är röstberättigad…..

Hälften av styrelsen betalde in sin avgift efter den 1 mars.

Fick de väljas då som styrelsemedlem då och rösttberättigad? Står inget om att det gäller årsmötet, borde det då inte gäller hela året?

-----------------------------------

Om en styrelse gör fel, som då försöket att säga upp mig, vad kan man då göra för att klaga? Polisanmälan, advokat? vem är ansvarig när en styrelse handlar fel? Tar polisen öht upp en sån anmälan?

Jag har meddelat att jag anser att jag är fortfarande styrelsemedlem men blir utfryst nu. Jag vet inget om nya möte eller beslut.

Cindy
0

Man kan väljas till styrelseledamot även om man inte är medlem. De som inte betalt in avgiften i tid får dock inte rösta, och har så skett kan man kräva att besluten hävs och nytt årsmöte hålls.

Det finns nog egentligen inga högre instanser att åberopa, vad jag kan minnas. Du kan ju polisanmäla för egenmäktigt förfarande, men vet inte om det skulle ändra något. Men varför inte rådgöra med polisen, och för all del Skatteverket om föreningen är registrerad?

Vänliga hälsningar
Cindy

martdat
0

vuxna männniskor som mobbas, borde ta mig faxxn skämmas! tycker inte heller att deras röster borde räknas om medlemsavgiften kom in för sent,

Du kan ju alltid ringa ordförande i riksorganisationen, det gjorde jag en gång när jag var arg här, hon var hjälpsam o ledde mig rätt, minns tyvärr inte nr men tror jag hittade det på huvudorganisationens hemsida.

Hawknestgrove
0

ja du ska väl egentligen kunna ifrågasätta och kräva att styrelsen avgår…..Det där är ju som i alla föreningar. samma regler. de kan inte ha några egna saft och kaka regler inte.För stadgarna  finns på Skattemyndigheteten och följs inte de, så kan alla beslut kullkastas. Det råkade vi ut för i vår lilla vägförening. En medlem var besvärlig orkar inte gå in på det här, han orsakade massa besvär och vi fick ta till advokat. Det slutade med, att medlemmen vann, då de hade grävt i en sån enkel sak som utlysning av medlemsmöte och de fann att det inte hade skett i laga ordning…..HAr för mig att det var några dagar det var frågan om….

David
0

Vad säger stadgarna? I en normal ideell förening kan man bara välja medlemmar till styrelseposter.

Och tyvärr, jag tror inte du kan överklaga någonstans. Finns ingenting i brottsbalken som ens är i närheten av att ta upp sådant här. Det du kan göra är att tala till medlemmarna, de är trots allt de som bestämmer, inte styrelsen. Styrelsen har medlemmarnas förtroende, men tycker du som medlem och eller styrelsemedlem att de övriga missköter sitt förtroende kan man antingen (om man är tillräckligt många) kalla till extra årsmöte, eller vid kommande årsmöte föra fram vad som hänt, och ev. ej ge styrelsen ansvarsfrihet. Handlar det om grova övertramp då, går det att polisanmäla som exempelvis egenmäktigt förfarande, trolöshet mot huvudman osv.

// David

Hawknestgrove
0

ja där fick du raka svar och besked…..Så har du några med dig, så kan du alltså begära ett extra årsmöte?

David
0

Ett tips Alexej, spar allt du bara kan, uteslutningsbrev, hur styrelsen fungerat, protokoll osv. Allt sådant är jättebra att ha inför framtiden.

För om jag förstår dig rätt så kommer många i nuvarande styrelse att neka eller försköna verkligheten.

Har du dessutom några dokument som visar att vissa styrelsemedlemmar inte var medlemmar innan de blev invalda så spar de också (om du kommer åt inbetalningskort där det framgår, årsmötesprotokoll osv)

// David

martdat
0

tycker du prövar att ringa riksordförande. de vill väll inte ha en avdelning under sig som bär sig så illa åt.

David
0

#34. Ursäkta, men när jag läste det så började jag skratta! Skrattande

De har totalt blundat åt en förening som de sedan början på 2000-talet vetat om har misskött både djuren och ekonomin, först när det blev riktig press "uteslöts" föreningen, men var inbjuda till årsmötet, och finns fortfarande kvar på riksorganisationens hemsida med PG-konto och allt.

Sedan har de väl sedan mitten på 70-talet blundat åt ytterliggare en förening som gasar katter.

Så jag tror dessvärre inte att Alexej skulle komma så långt med att kontakta dem om "denna lilla sak". (framförallt inte när f.d. ordförande i föreningen blev avsatt)

// David

dumsatan
0

Kan rekommendera en bok som heter "Ideella föreningar"" skatt, ekonomi, juridik". Den är gjord på Björn Lundéns förlag.

www.blinfo.se

Enligt den så har de gjort det mesta fel. Grundidéen med ideella föreningar är att man (styrelsen) ska tillgodose medlemmarnas önskemål. De flesta föreningar verkar tro att det är tvärtom

David
0

#36. Det är en underbar bok, min bibel gällande ideella föreningar. Finns också en som riktar in sig mot just styrelsearbete i föreningar, allt ifrån ideella till bostadsrättsföreningar osv.

Styrelsen får ett förtroende ifrån medlemmarna att under ett verksamhetsår leda verksamheten. Vid årsmötet ska sedan godkänna (ansvarsfrihet) för styrelsen om de tycker att de skött verksamheten bra.

Tyvärr är det många som bara tror att ansvarsfriheten gäller ekonomin, men det är exakt lika viktigt att granska beslut, styrelseprotokoll och liknande.

// David

Nordann
0

Tråkigt att läsa om ännu en föreningsstyrelse som kör sitt eget "race" och kör över medlemmar och vissa ledamöter.Känner tyvärr igen detta från en kattförening i norr och kan bara säga att för din egen skull bör du hellre dra dig ur,för om man som de är några stycken och dessutom en majoritet i en styrelse då kan man tyvärr göra sånt här.Se till att spara papper och hjälp katter på andra sätt istället.Ingen idé att blanda sig med folk som dessa,det tar bara energi från dig.

Jag gör själv så,efter att tillsammans med några andra ha blivit utmobbad från en kattförenings styrelse,att jag tar in och hjälper katter på andra sätt och håller mig så långt från dessa människor som möjligt.

PS:Jag har suttit och sitter i andra styrelser,har aldrig stött på maken till dessa problem trots att jag varit med och upptäckt förskingring,Det är en enorm skillnad på om EN ledamot gör fel och om FLERA gaddar ihop sig och gör som de tycker.DS.

Alexej
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har lite fler frågor:

Kan en styrelsemedlem som har sagt upp sig pga sjukdom bara går tillbaka?

Lena
0

#39 Nej det kan jag inte tänka mig, vad jag vet måste de bli återinvalda vid ett årsmöte eller ett extra årsmöte. Det ska protokollföras etc.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

DV Skara är makalösa. Vice ordförande hade sagt upp sig skriftligen pga skjukdom och bara gick tillbaka sedan.

Nu "regerar" de bara med 3 styrelseledamöter och ingen suppleant. Enligt stadgarna ska de vara 9 ledamöter och 4 suppleanter. Alla andrahar sagt upp sig. Nu kallar de sig för en interimstyrelse…och beslutar viktiga saker, framförallt ekomimiska.

Den 17. april är det årdmöte. Blir spännande. Jag vill att de läggas ned. De har bla rekommenderat avlivning av upphittade kattungar..

[eskils]
0

#41 Det där låter som en lämplig munsbit för journalister att sätta tänderna i, i synnerhet sista meningen!! Skrikandes

Lycka till Alexej!

Gullimat
0

Lycka till härifrån också

Gunlog
0

Hej Alexej!

Ja, har man sagt upp sig så har man. Definitivt om man har gjort det skriftligen. Däremot kan en styrelse bjuda in någon ute ifrån att medverka vid diskussioner i ett visst ämne, men att denna inbjudna inte har någon rösträtt alls, dvs har absolut ingenting i beslut att göra, och får då ej heller skriva under någonting, inte ens ett protokoll…

Begär en skriftig kopia av protokoll av detta årsmöte. Alla handlingar är nämligen offentliga. Om de vägrar så är det ett brott. Jag som inte har med dem att göra alls, kan ringa och begära ett protokoll.

Säg till om du behöver hjälp.

Därefter kan du ha detta protokoll som ev bevis om de frångår protokollet. Eller så kan du använda detta om du tar kontakt med media.

Lycka till!

Alexej
0

tack, det gör jag gärna. Vi har nu äntligen fått protokollet från förra årsmötet från en avhoppad styrelsemedlem. Fullt med fel och lögner. Färdigt justerad direkt??

ja, vice ordförande hade sagt upp sig men står nu som vice igen med fulla  resersättningar som hon hade blivit lovad?? Men hennes uppsägning har vi…de är 3 stycken kvar nu. 2 som jourhem och de köper foder på Blå Stjärnan. Finns nog inte mycket pengar kvar nu.

Gunlog
0

Som sagt, begär protokoll direkt från dem, eller be någon annan att begära ett direkt när de har haft sitt årsmöte. Ett protokoll ska helst vara skrivet senast 14 dagar efter årsmötet.

Tyvärr kan jag inte hjälpa till gällande var man ska anmäla osv. Det är olika för olika föreningar/klubbar/styrelser.

Vem har skrivit stadgarna? Kan du ta reda på det? I så fall vet du vem du ska anmäla till…

[cala02]
0

Kontakta skatteverket, reseersättningar ska redovisas och blir offentlig handling. Är det så få styrelsemedlemmar kvar kan de inte ta beslut som gäller. Däremot kan medlemmarna godkänna en interimstyrelse fram till årstämma, i så fall ska de godkännas på en extra årstämma. Oftast ska även beslut om nedläggning av en förening ske vid två stämmor. Fast stadgarna kan säga annat. Jag tror dock de följer DV,s stadgar, det bör vara förutsättning för att vara med i paraplyorganisationen. Som tidigare sagts begär ordet under punkten övriga frågor förklara din ståndpunkt och yrka på att man inte ska bevilja ansvarsfrihet för styrelsen.

Alexej
0

Ansvarsfrihet ska de inte få innan all bokförning är kollad. Ja, det krävs 2 årsmöte föratt lägga ner men vi vill att hela styrelsen avgår nu.

RO kommer också för att hjälpa sin förening men de ska bort!!

[DjurArken]
0

Det finns tyvärr ingen som helst lagstiftning om hur ideella förenigar ska sköta sig vad gäller organisation av föreningen. Man tittar mest på lagstiftningen om ekonomiska föreningar men det finns ingen som helst lagstiftning att ta stöd av för att kunna utkräva något.

Man är som ideell förening utan näringsverksamhet  t ex inte skuldig att upprätta resultat-  och balansräkning och det finns inte heller några krav på att protokoll på styrelsemöten ska vara offentliga.

Det är ett problem som tas upp i politiken med jämna mellanrum.

Alexej
0

Ja, ideella föreningar faller inte under lagen som ekonomiska föreningar gör. Därför är det bra med stadgar och att styrelsen kan röstas bort på årsmötet. Men så länge de inte bli kriminella kan man inte heller agera. Då kan bara medlemmar agera för att få borten förening.

PS. Ekelund (DV Göteborg) dog i cancer för några månader sedan och blev nog sönderklöst av alla katter han gasade ihjäl.

[DjurArken]
0

Bästa nyheten på länge! Finns det nåt skrivit om det i DV bladet? Skulle du i så fall kunna skanna in och skicka mig det? :)

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ju, medlemstidningen är full med hyllningar. Kent Klar är nya ordförande.

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det här blev bättre.

[DjurArken]
0

Tack! Att de inte skäms för att ljuga folk rakt upp i ansiktet….

Hawknestgrove
0

Liet sidospår, hörde att det är på förslag att ideella föreningar ska börja redovisa moms…Kul kul. Vi har inte råd med någon revisor att trixa med sånt……

[DjurArken]
0

det är väl bara om man har näringsverksamhet inom föreningen? Är man registrerad som allmännytig ideell förening så är man ju momsbedriad för inkomster och utgifter som har "naturlig anknutning" till verksamheten.

Hawknestgrove
0

hoppas det… men det var nåt nytt tjafs som tydligen var på G. såg en glimt av det på tv i förra veckan.

Alexej
0

Ja, det hörde jag också. Hoppas bara att det bli kopplad till inkomsten, typ Röda Korset osv som badar i pengar.

Hawknestgrove
0

Ja, den som lever får se. för vi har ju precis som många andra små föreningar, och det gäller ju inte bara såna som vi, begränsade resurser och ska det behövas läggas ännu mera på administration, så är det rena löjan

Debattia
0

Har ni ingen valberedning?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Alexej
0

Det finns bara en i valberedningen som jobbar ihop med DV. Tror inte att de hitta på nya namn men vi är såpass många emot att det kommer inte att hjälpa de. Hon frågade tom mig om jag vill komma tillbaka men nej;)

Debattia
0

Dom ska nog jobba i en anna förening som inte har med djur att göra .

Debattia

Den skygga kattens hemsida!