Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2119 ggr
Gyllir
0

Upphittad katt på Vikbolandet

Det springer en katt (kastrerad hane?) runt här på gården, Häradshammer, Vikbolandet. Han är stor och fin, jämngrå i pälsen. Verkar människovan. Vill gärna att den ska få ett nytt hem, då den skrämmer mina katter.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Ankie
0

men om han är stor å fin borde han ju ha ett hem….

har du kollat märkning i örat…? Lappat runt om där du bor..?

Hawknestgrove
0

Gå in på kattpolisen och skriv där….. där hittar du många tips om du läser bland inläggen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

pia-app
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men har du kollat ordentligt runt omkring med grannar om det inte är någon som äger den ?

Om du inte hittar nägon som äger den kan du höra av dig till oss i 9Liv så ska vi se om vi ev kan hjälpa till

Gå in på vår hemsida www.9liv.wordpress.com så hittar du tele nr.

Hälsningar

Pia

9Liv

Gyllir
0

Har ringt runt, kollat med grannar, hängt upp lappar, pratat med polisen och veterinären. Har inte fångat katten än och kunnat kolla märkning. Det kommer jag göra så fort jag fått tag i honom förstås.

Han är jättehungrig och kommer in hos mig och äter på nätterna. Det uppskattas inte av mina katter, det är väl därför jag vill att han ska få ett ordentligt hem.

#3 Tack, jag har pratat med Fiahemmet, dem har en plats till honom.

Anne

pia-app
0

Tänk bara på att är det en lite ilsken eller skygg katt så får han inte lång tid på Fiahemmet innan han avlivas.

Jag pratar inte skit utan så är verkligheten.

annebeate
0

#5 Jag har också hört att det är så på Fiahemmet.Gråter Jag hade i stället vänt mig till 9liv#3. Inte ska det riskeras att han blir avlivad.

Sherwood
0

Man skall nog vara försiktig med vilket ställe katten lämnas till, för jag vet flera ställen som har som Fiahemmet.

Gyllir
0

Nu är han/hon på Fiahemmet och dem lovade att inte avliva katten. Men ärligt talat så tycker jag att det är bättre att avliva katten än att han/hon sitter inlåst i en bur och ruttnar bort. Kan ju drömma om en värld där alla katter får kärleksfulla hem, men så är det inte just nu när det finns oansvariga kattägare som inte kastreras sina katter. Men den diskussionen kanske inte hör hit…

Anne

Hawknestgrove
0

men kolla i så fall om han hotas av avlivning, och håll kontakt med 9 liv

Gyllir
0

Jag kommer höra med dem hur det går för honom. Jag tror verkligen inte han är i farozonen, då har är människorvan, bara uppskattar sin frihet ute i naturen. Dessutom är han värst vacker :-)

Anne

pia-app
0

Klart att det är bättre att bli avlivad än att ruttna bort i en bur men det var inte det jag menade med mitt inlägg.

Jag vet bara att om katten inte visar upp ett beteende som man på Fiahemmet tycker är acceptabelt så blir det avlivning och det tycker jag är sjukt. En katt måste få vara rädd och skygg,särskilt i början och arbetas med utan att den ska riskera att avlivas inom några veckor.

Jag hoppas självklart att den ska vara en sådan katt så att den får fortsätta att leva. Vi kommer ju att märka det om några veckor då den i så fall kommer ut på deras hemsida

Alexej
0

Det finns inga katthem där katter ruttnar bort i sina burar. Men det finns katthem som inte tar sitt ansvar som räddningsplats för hemlösa katter och avlivar en räddat katt istället för att ge den en chans.

Ett seriöst katthem ser till att alla katter trivs på katthemmet och jobbar med jourhem för katter som behöver extrastöd. Och ett seriöst katthem ger inte upp att leta efter rätt hem till alla katter.

Ett djurhem som avlivar skygga katter missbrukar sitt uppdrag!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

bymaruska
0

Det var nog inte så övertänkt att lämna katten till Fiahemmet!!

Håll kontakt och kontrollera noga vad som händer med katten. Nu har Fiahemmet den policyn att de inte lämnar information om vad som händer med en katt intagen hos dem.

Förhoppningsvis har Fiahemmet tagit åt sig av tidigare kritik och lättat lite på sitt tänk om öppenhet och information om intagna katter.

Jag håller tummarna så missen får en hem snarast så han inte faller in under regeln bort bort!!

//M-H

Gyllir
0

Alltid lätt att vara efterklok. Jag har gjort mitt bästa och litar på att Fiahemmet gör sitt bästa. Kommer inte sitta här med dåligt samvete för det.

Anne

brutt
0

10.Usch ja det finns många oansvariga kattägare som inte kastrerar sina katter och praktiskt taget struntar i var eller hur katterna  befinner sej.Vad jag inte får in i huvudet är att sådana katter bara skulle ha två val sitta i en bur och ruttna bort eller avlivas om inte hem hittas inom några veckor.Alltså en evig rundgång med oansvariga människor och därför avlivade katter.Att det får vara så att djur ska sitta emellan med sina liv för att människor är empatilösa och inga fungerande lagar finns.

Kan ju också vara så att den här katten du skriver om hade en ägare och aldrig kommer upp på Fiahemmets hemsida.Vad vet jag.

Hawknestgrove
0

Gyllir, du är ju utan skuld i detta om det händer något. Man kan ju inte veta allt. Då skulle alla de som lämnat in katter till Djurens Vänner i Göteborg ha dåligt samvete de också. Så du har gjort vad du kunde, men  med det du fått med dig i bagaget nu, så kan du ju hålla lite koll och förhoppningsvis se, att kisse inte blir avlivad.

Gyllir
0

#16 Tack. Kände mig lite dömd här. Självklart vill jag att katten ska leva och få ett bra hem. Jag ska hålla kontakt med Fiahemmet och hålla dem vid sitt ord.

Anne

Inlägget är låst för nya kommentarer