Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1257 ggr
[ingvarisbjorn]
0

Katthemmet sade åt dem att avliva...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måste berätta om något som hände några bekanta till mig nyligen! De hade fyra katter, som alla kom från ett katthem. En av katterna var dock väldigt ranglåg och "mobbades" av de andra, och trivdes därmed inte alls i sitt nya hem.

Familjen hoppades att det skulle bli bättre, men tvärtom, katten började kissa utanför lådan. De ringde katthemmet för att höra om hon kunde flytta tillbaka dit för omplacering, men de svarade "Kissar hon inne finns ingen chans att omplacera henne, det är bäst att ni avlivar".

Detta gjorde förstås inte familjen och genom en fantastiskt lycklig slump hände det sig att en person de kände på långa omvägar precis skulle skaffa sig katt. Nu bor kattjejen som ensamkatt i nytt hem och trivs utmärkt. Inget problem med kissandet.

Det hela utspelade sig i Blekinge, och visst, jag vet att katthemmen i södra Sverige går på knäna men det här gjorde mig förvånad.

Är det såhär hårda bud som gäller alltså? Obestämd

Senalena
0

Jag vet flera katter med kisseriproblem som fått nya hem och där problemen sedan upphört. Är själv stödhem åt en katt som bodde 5 år i permanent hem och där ägaren ville avliva av samma orsak. Vi har inga sådana problem hos oss, förutom att hon kan kissa på fel ställe enstaka gång när det kommer en nykomling men det upphör nästan direkt igen.

Underbart läsa att dina bekanta inte tog fasta på vad katthemmet sa och i stället löste problemet till det bästa!

[ingvarisbjorn]
0

#1 Ja, när orsaken är såhär pass tydlig tycker jag att det är mycket märkligt att råda till avlivning.

Jag är också väldigt glad att de gav katten en chans, men de är vettiga människor och mycket ansvarsfulla djurägare så jag är inte förvånad att de stod på sig Glad

sagan
0

Tråkig inställning katthemmet hade. Tror ändå över lag att katthemmen har tillbaka tagnings policy om något inte fungerar i hemmen dem hamnar i. För det är det föreningarna ska vara till för. Har man en gång tagit in en katt oavsett så ska man göra allt för den så långt det är möjligt.

All heder till dina bekanta att inte lyssna på katthemmet. Utan försöka göra de bästa för kissen.

Alexej
0

Skrämmande! Det borde finnas en lista där folk kan bedömma sitt katthem. En lista som alla kan få tillgång till.

Det är verkligen dags att de dåliga katthem får offentliga kritik och kanske ändrar sina regler.

Vi tar alltid tillbaka en katt också efter 5 år.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[LucyInTheSky]
0

Har också hört läskiga historier om hur katthem säger när man ringer. Min bästa vän te.x har haft problem med massa katter som bor i ladgården intill och ville ha hjälp från ett katthem här i närheten och fick rådet att skjuta dem om de inte hade råd med avlivning.. =(

Sidentass
0

Men det är ju helt sanslöst! Blir förvånade över att katthemmen inte inser att det alltid finns en anledning till att katt kissar på fel ställen..!

Jag har själv haft liknande problem här hemma, men löste det genom att skaffa dubbel uppsättning av lådor. Nu är det betydligt bättre, det finns alltså utväg att hitta för problemet, sen må det vara enstaka fall då man kanske måste omplacera - men att rekommendera avlivning är en alltför miserabel lösning måste jag säga..

Så skönt att det kunde ordna sig så bra för missen…katterna är ju som bekant olika individer och har därmed varierande behov…

[ingvarisbjorn]
0

Saken är den att katthemmet ifråga har en tillbakatagningspolicy, men inte i fall där katterna kissar olämpligt uppenbarligen - som om det vore ett obotligt problem…