Bortsprungen Tindra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min Tindra sprang bort i tisdags kväll, hon har inte kommit hem än. Har varit och letat i området men ingen Tindra kommer fram. Börjar bli riktigt orolig, kan inte sova. Och ikväll började det snöa och det blev mycket snö på marken, Tindra hatar snö. Vet inte om hon klarar sig ute nu? Eller om det hänt henne något. Hon har varit borta innan i ca 2 dagar men då var det sommar. Det är i Sävsjö hon försvann. 
Ring polisen på 114 14, sätt upp lappar överallt. Annonsera på Blocket.
Fortsätt leta aktivt efter henne. Förse efterlysningaslapparna med avrivningsremsor med ditt telnr så man lätt kan ringa.
Hur ser hon ut?
Ska göra iordning efterlysningslappar nu. Har gjort en anmälan hos polisen. Hon är brun-svart spräcklig, vita bakben.
Tapetsera området med efterlysningslappar. Det finns väl också någon större mataffär där du kan sätta upp lapp. Kan du få upp bild på henne också desto bättre. Kolla regelbundet med polisen. Du kan även gå in på Svenska Katters Sida "Allmänt kattprat" och skriv om Tindra och när och var hon försvann. Har du bild att lägga in på henne där är det bra.
OCh du hittar många bra tips inne på Kattpolisen i Fokus. Är hon kastrerad? Om inet så får du göra det illa kvickt när du får hem henne, för hon har troligen haft skoj med herrarna i hagen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Blir snart tokig…har varit och letat hela kvällen. Men ingen Tindra kommer fram :(
Nej hon är inte kastrerad.

#6 Så ledsamt! Är det en innekatt normalt? I såfall kanske hon inte rör sig så långt från hemmet. Ett minus är ju att hon inte är kastrerad
Nu spritter det i alla kattkroppar och hon kan ha dragit iväg på nöjesresa…
Som sagt, är det det sistnämnda lär hon nog komma hem när hon är nöjd och sedan blir det väl dessutom att ställa in sig på att sälja huskattungar. 
Nej jag är uppriktigt ledsen för din skull och hoppas allt vad jag kan för att inget otrevligt har hänt och att någon vänlig själ kanske har tagit hand om henne.
Lycka till!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Hade Tindra varit kastrerad, så hade du haft henne inte så långt från hemmet men nu kan det bli en längre sväng när hon inte är det. Rekommenderar kastrering när hon dyker upp.
Hon har kommit hem igen :) Hon var utsvulten och var lite smalare. Men annars okej :)
Underbart! Vilken glädje du måste känna.
grattis. men ta en tur till vet nu, för hon har med 100 procents säkerhet fröjdat med herrarna i hagen. OCh en kastrering i tidigt skede är att föredra.
Ja det kanske hon har. Men jag är inte så säker, för hon sitter och skriker vid dörren än och vill ut.
Om hon nu är med ungar så har jag inte hjärta att ta bort dom. Men om hon nu inte är det så blir hon kastrerad.

#12 Jo det är i såfall nu med en gång innan det hinner gå för långt som man gör en kastrering. Inga problem!
Dessutom lär du få skrikande katt hela våren. Även om hon är dräktig ger hon inte upp så lätt. Har även hört att katter kan para sig med flera hanar i tidigt skede.
Bums till vetten innan hon går ut igen!! Det är mitt absoluta seriösa tips
#12 Har du tänkt på hur svårt det är att hitta bra hem till huskattungar? Risken finns att du plötsligt står där med 5-7 katter hemma i stället för en…
Jag håller med kattassen, gå till veterinären bums, för din skull, för Tindras skull och för alla hemlösa katters skull.

Men så skönt att hon är hemma igen!:-) Mitt råd är att hon får bli kasterrad..då försvinner hormonerna som får henne att vara ute länge på vift för att ragga!
Jag vill inte ta bort dom, vill gärna ha kattungar, det är mysigt. Och sen efter det kan hon kastreras.
Snälla kastrera henne så fort som möjligt, det finns redan så många ledsna hemlösa små kattungar som inget annat önskar än ett eget hem. Vill du ha kattungar ta hand om en dräktig hemlös katt som jourhem istället så hjälper du att stödja och förebygga att fler katter föds och växer upp i en hemlös miljö.
//Pia
Jag gör som jag vill med min katt. Har inte sagt att jag inte hittar bra hem till kattungarna sen, har flera kompisar som vill ha. Sen vill jag inte ha nån okänd katt och dennes kattungar utan helst min egen.
Det handlar inte om att du inte hittar bra hem. Men det hemmet kanske lika gärna hade kunnat ta en hemlös kattunge från rännstenen och gett dem ett kärleksfullt hem istället för att gå ute hungrig ensam och frysa. Dina kattungar kan mycket väl ta en plats för en av dessa hemlösa stackare som inte har tiggt om att födas ute.
Jag skulle inte ha hjärta att göra det i alla fall därför är mina katter kastrerade samtidigt så slipper jag skrikandet.
//Pia
Nej tyvärr, jag vet att mina kompisar inte tar hem/vill ha katter från gatan så jag vet att mina kattungar inte tar nån annans plats.
det är synd för jag skulle aldrig byta ut mina underbara grabbar som jag fick hem. Bara att veta bakgrunden och vad de varit med om får mig att älska dem ännu mer och vilja ge dem allt jag bara kan. Underbarare grabbar finns inte.
Fanns en tid innan när jag inte hade kunskap eller vetskap om hur läget var i landet men så hittade jag hit och lärde mig massor. Det var då jag tog beslutet med att ta emot hemlösingar som jag aldrig har ångrat.
//Pia

#20 Usch vilket resonemang dina kompisar har - det smärtar mig att höra
Jag avslutar härmed denna diskussion med en hälsning från min "hemska" gatukatt som hade blivit ihjälfrusen och stenad till döds om han inte kommit in i tid. Hälsningar en djupt tacksam Ludde:
Vadå? Alla vill inte ta hem katter från gatan.
Får jag fråga varför så anti mot hemlösa katter?
//Pia
Skönt att hon kom hem igen och hoppas att det inte blir några komplikationer vid den kull som hon nu kommer att få. Hoppas hon inte är för ung så hon i förvirring biter ihjäl ungarna, hoppas du har ekonomin att klara ev kejsarsnitt eller andra komplikationer (hon kan faktiskt dö!), hoppas du klarar av att vaccinera, id-märka och hitta bra hem till ungarna.
Du låter väldigt ung i ditt resonemang men hoppas för din katts skull att det går bra och att du kastrerar henne sen.
Det känns som att du vill det här så jag orkar inte ens argumentera men vänta dig inga sympatier här inne och hoppas du inte blir sittandes men alla ungarna för att dina kompisar har ångrat sig…
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
Jag ser nu att din katt hade en kull i höstas också där du skrev att ingen var intresserad av kattungarna? Blir det lättare nu tror du? och är det Tindra som var mamma då med? Känns det schysst att låta henne få en kull igen så tätt?
Frågor i all välmening bara…
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
Ja hon var en underbart bra mamma. Tog hand om dom jättefint. Jag hittade bra hem till alla kattungarna, tog ut annons på blocket.
Det är ju något man hör talas om titt som tätt, att kattägare med dräktig katt får svårt att sälja kattungarna. Vänner och bekanta säger i början att de gärna vill ha en kattunge, men när det kommer till kritan backar de ur.
I synnerhet många unga människor kan egentligen inte alls tänka sig att binda sig vid en katt för de närmaste 10-20 åren! Inte heller vill/kan de betala de kanske 400 kr i månaden som det kostar dem att ha katt, bortsett från alla tusenlappar i veterinärkostnader!
De ville egentligen bara ha en liten söt gratiskatt att leka med i några dagar eller veckor… Men katter är ju inga leksaker. 
Nej jag vet att katter inte är några leksaker. Jag försökte hitta så bra hem som möjligt till dem och sa nej till dom som inte verkade okej. Om jag kunde skulle jag behållt alla själv :( Men jag har kontakt med alla som köpte kattungarna och dom har det bra. Så om mina kompisar ångrar sig så kan jag ju hitta andra bra hem till dom.
Du får ursäkta men det är såna som resonerar så som gör arbete med att placera hemlösa katter i älskvärda hem så otroligt mycket svårare.
Tragiskt men sant :(
//Pia
#TS
Jaha, så hon kommer att bli kastrerad efter denna kullen då? Varför blev hon då inte kastrerad efter den förra?
Usch, jag skulle kunna skriva en hel del dumma saker här nu!!!
Jag också.
#24 Citerar dig: "Vadå? Alla vill inte ta hem katter från gatan".
Hittekatter iFokus är ju en sajt för hemlösa katter, därför känns ditt inlägg lite väl vasst. Det är just den typen av katter från gatan som vi jobbar för här.
Tyvärr kommer katterna på gatan från någon som inte tog sitt ansvar. Du vet vi har 100.000 tals hemlösa katter i Sverige. Därför är det viktigt att det inte föds ännu flera. Hoppas därför att du tänker om och låter kastrera din katt. Det är dessutom slitsamt och betingat med en hel del risker att låta henne få ytterligare en kull i de thär läget.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag hade inte råd med veterinär så jag beställde ingen tid. Så smet hon ut igen.
bäst jag håller tyst här, för det jag har att säga i detta sammanhang är inga vackra ord…

Oj, säger Sessan. Betyder det att bara för att jag är hittekatt så skulle jag vara mindre värd.
Ledsamt resonemant men hoppas att din katt kommer att må fortsatt bra.
Blir bara lite nervös när du inte hade råd att kastrera förra gången, har du råd med ett kejsarsnitt när någonting går snett? Det är väldigt mycket dyrare än en kastrering. Men antar att hon är försäkrad när hon är avelshona?
Ligger just nu en tråd på katter.ifokus med en katt som varit igång att föda länge nu, men ägaren tar henne inte till veterinär. Det är hjärtskärande och ingenting något djur ska behöva gå igenom.
hittade detta…..
Alla dessa oseriösa kattägare.
Åh vad irriterad jag blir när folk har så svårt att förstå. När folk inte lyssnar och tar till sig andra människors erfarenheter och fakta. När folk inte tror på fakta(?)! Hur kan man inte tro på fakta?!
Det jag talar om är naturligtvis dessa huskattsägare här i Sverige. Jag träffar dagligen människorna som ville para sin huskatt med en annan huskatt. Men jag kallar inte dem korkade, eftersom de inte VET.
Jag vet hur många hemlösa kissar det finns ute och att medvetet para katten är idioti.
Nu ser jag så många dumma människor (ja de är dumma)som inte låter sig övertalas, de vägrar ta in fakta. Vad är det som gör det så svårt för de att förstå?
-Jag måste para min hona innan kastrering. (Myt!)
-Hon har haft ungar förr och hon mådde så bra då. (Hon sa det åt dig?)
-Mina ungar kommer självklart avmaskas innan leverans (för det är det enda viktiga?)
-Ungarna kommer bara komma till seriösa hem. Jag vet redan folk som är intresserade. (har du en lista på seriösa (hur du nu ska veta det?) folk som vill köpa kattunge så ge den till katthemmen i Sverige och hjälp ungar som behöver hem först och främst!)
-Jag älskar katter av hela mitt hjärta. Och ungarna, åh de är ju söta! (Och vilka ungar är INTE söta?)
-Jag vill skaffa mig erfarenhet genom att föda upp en kull. (Ta hem en familj som behöver tak över huvudet)
-Jag kommer ju utan tvekan bli av med ungarna eftersom jag ska ge bort de gratis (tack för att du hjälper till att försämra huskattens värde. Gratis?! Är de inte värd mer för dig, kattälskare?)
Ni "kattälskare" där ute; tänk om!
Om man anser att man älskar katter så spär man inte på antalet hemlösa katter genom att para sin huskattshona. Det FINNS redan ungar till de som vill köpa, så det räcker och blir över.
Sen tycker jag att om man anser att man är en kattälskare så borde man vara mer öppen för tips och råd från människor med erfarenhet. Att ta till sig och inte gå till nån idiotisk attack(?!).
Man behöver inte vara speciellt öppensinnad för att förstå. Bara lagom.
Slutligen, det finns inga bondkatter. Alla katter, oavsett hårlag och ögonfärg utan stamtavla är HUSKATTER.
"Jag gör som jag vill med min katt." Det var en otäck liten mening …
Har aldrig sagt att jag hatar hittekatter.
Ja hon är försäkrad.
förlåt min fråga här, alltså du har råd att försäkra din katt, men du har inte råd att kastrera henne? Hur ställer du dig då till självrisken som ska betalas om något händer katten? Den är avsevärt högre än en kastrering, ska du veta. OCh håller med gronstedt här; en verkligen otäck liten mening.
Alltså det här med kastrering. Jag bor i en liten by, och där har vi endast en veterinär i närheten. Ringde och frågade vad det skulle kosta och dom va väldigt dyra. Sen sa min kusin som också har katter, att dom inte är bra, dom lägger djuren på golvet efter operation så jag ville inte gå till dom.
Jag har faktiskt räddat min katt från döden två gånger, första gången var när ägaren ville ha bort henne så fort som möjligt. Hon var endast 6 veckor då. Hon skulle avlivas annars och då tog jag henne. Andra gången var när hon åt upp sytråd, då fick hon opereras och klarade sig.
Och var opererades hon då? Hos den hemska veterinären som lägger katterna på golvet? Varför kastrerades hon inte samtidigt, när hon nu ändå var sövd? En någorlunda seriös kattägare skulle sett till att hon blivit det.
Och vart har du tänkt ta henne, om det nu blir så oturligt att ungarna måste förlösas med kejsarsnitt?
ja, vad är det med det att de lägger dem på golvet? om man lägger något på golvet, så kan det inte ramla ner i golvet. Så enkelt är det. Så gör vår vet också här givetvis med en liten filt eller något inunder. Alternativt att du själv är med och försiktigt lägger in kisse i transportburen som givetvis ska stå så den inte ramlar ner och då är ju precis golvet perfekt. OCh vaddå dyra? Kostar väl runt 1000-1500 kr som max. Så den gubben går inte. Inte ens Blå stjärnan tar mer.Men som sagt jag säger väl som gronstedt en liten otäck mening… du gör vad du vill med din katt. Kan upplysa dig om, att självrisken på försäkring är MINST 1200 kr plus 20 % på beloppet.
Hon opererades i Jönköping, 7 mil härifrån. Ringde till veterinären här i byn men dom hade inte plats eller tid att ta emot henne. Har hört flera som säger att dom inte är bra.
När jag har kommit hem med nersövda katter låter jag dem också ligga på golvet och vakna upp.
Men det betyder inte att de ligger kastade på ett kallt betonggolv, utan på mjukt varmt underlag såklart.
Här har många sagt negativa om veterinären. Han är hundrädd mm och allt vad det är. Men personligen har jag inget negativt att komma med på honom och inte ens med hundarna vi haft har det varit något med.
//Pia
Försöker förstå hur du resonerar, TS.
Finns det behov av fler huskattungar i världen? Svar nej! Mår Tindra bra av att genomgå löpning, dräktighet och förlossning så tätt inpå den förra kullen? Svar nej! Men varför ska hon då föda en kull kattungar igen??
Svar: Du själv tycker att "det är mysigt" med kattungar, och agerar enligt principen "Jag gör som jag vill med min katt".
En person som resonerar sig så är, enligt mitt sätt att se, inte en ansvarsfull kattägare som vill kattens bästa, utan en person som behandlar sin katt som en leksak. Ändå säger du i #30 att du vet att katter inte är några leksaker…
ja, jag hänvisar till de utmärkta citaten i mitt inlägg#38
ja jag är mållös, har man inte råd att gå och kastrera har man inte råd att riskera nån veträkning heller oavsett om man har försäkring. Då ser man sin katt som en pryl eller leksak inget annat.
#52 håller med dig!!
För att inte tala om att man knappast har råd med extra mat till kattan, mjölkersättning till ungarna om det skulle behövas (tänk om hon slår på stort och får många ungar, då måste de stödmatas), extra kattungemat när de börjar äta fast föda, extra kattsand när ungarna börjar gå på låda, extra lådor (för man har ju plötsligt många fler katter), extra tvätt och städning om det blir olyckor innan de lärt sig lådan, extra bäddmaterial, nya blomkrukor och prydnadssaker i stället för de som dråsar i backen när söta små kissungar börjar klänga omkring, extra dammsugarpåsar för extra päls och kattsand. Och det är ju bara om det blir en helt normal dräktighet och förlossning.