Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattens-status
Läst 1639 ggr
[DjurArken]
0

SKK stödjer Djurhemsförening med dina pengar

Läste ett pressmeddelande från Svenska Kennelklubben där de meddelar följande:

"För att ytterligare hjälpa bortsprungna katter att hitta hem kommer DjurID.se att stödja Djurhemsföreningens verksamhet genom att skänka 10 kronor per registrerad katt."

Länk till pressmeddelandet: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/svenska_kennelklubben/pressrelease/view/djurid-se-katternas-baesta-vaen-589778

Många djurhem har inte anslutit sig till Djurhemsföreningen av den anledning att de har en s.k. tremånadersregel där man anser att katter som inte har omplacerats efter tre månader bör avlivas.
Även om de har formulerat om denna riklinje så kan man ff utläsa att avlivning kan vara en lösning för att skapa platser på djurhem:  "Inget djur bör stanna på djurhemmet längre än 3 månader. Djuret bör inom denna tid omplaceras."

Tror inte att många vill att en del av avgiften som betalas för registrering av id-märkta katter hos Svenska kennelklubben ska hamna hos just Djurhemsföreningen…

Debattia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag frågade några kattmänniskor om det här med 3 månaders regeln för någon dag sedan.Jag fick till svar att det handlade om dom satt i små burar,typ,karantän o.s.v.men att det med avlivning inte var så preciserat!!! Vad säger ni om det???

Jag vill ju inte vara med och avliva katter för att jag märker några andra…

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Lena
0

Jösses det var oroväckande att de tänker stödja Djurhemsföreningen. Det är det sista man vill. Undrar om SKK känner till tremånadersregeln? Här behövs det opinonsbildning som får SSK att tänka om.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Debattia
0

2. då har dom lika bestämmelser fortfarande alltså. Det är dom som hävdar att dom inte har det…

Debattia

Alexej
0

Det handlar inte bara om 3-månadsregeln. Där har de tagit avstånd från 3-månadsregeln, förrut fanns det tom i deras stadgar som krav.

Nu skriver de: Inget djur bör stanna på djurhemmet längre än 3 månader. Djuret bör inom denna tid omplaceras. Men jag tror inte på att det ses okritiskt när djurhem inte använda sig av 3-månadsregeln.

Vad som retar mig mest är deres syn på TNR: Denna metod ställer vi oss tveksamma till, även om utfodring av katterna sker.

Jag har blivit tveksam mot alla föreningar som ska styra djurhem: Djurhemsföreningen, Djurskyddet Sverige och Djurens Vänner. Ingen har insyn i deras ekonomi och det är aldrig bra när folk bestämmer hur ett djurhem ska skötas.

Jag är förvånad att SKK´s pengar ska gå till Djurhemsföreningen, hade ändå varit bättre med Djurskyddet eller varför inte Djurens Rätt?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Vad jag önskar mig är att Sverak tar över SKK´s register. Det är fruktansvärd fel med två register. Folk kanske inte letar i båda när de hittar en registrerad katt.

SKK gjorde det från början bara för att ingen annan ville tar i det. men som det är nu med två olika register är det inte bra!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[DjurArken]
0

Djurhemsföreningen har inte har tagit avstånd från 3 månadersregeln, de har bara formulerat om den så att den låter lite "trevligare".

Det man kan göra är att maila SKK och framför vad du tycker om att de sponsrar Djurhemsföreningen.

Jag har i princip inget emot paraplyorganisationer så länge deras huvuduppgift är att sprida up to date kunskap. ASPCA är en bra förebild, de har en hemsida, ASPCA Proffessional, som förmedlar massor med kunskap till djurhemsverksamheten.

DjurArken har på sikt för avsikt att vara en paraplyorganisation för djurhem som jobbar efter No-kill principen :)

Mari
0

Djurskyddet Sverige har väl inga krav på 3månaders regeln?

Som jag förstått det så är djurhemsföreningen någon slags underförening till DS men det är väl bara djurhemsföreningen som förespråkar att katter endast ska sitta på djurhemmet i högst 3 månader.

Svar till Debattia så är det i djurskyddsbestämmelserna (heter dom så?) som det står att man bara får förvara katter i burar med minimimått under högst 3 månader, ska man ha dem längre måste utrymmena vara större. Där står det inget om att avliva djuren efter en viss tid, bara att de behöver större utrymme Glad

Jag måste också tillägga att jag tycker Alexejs idé om bara ett kattregister vore det bästa ! Gärna då att sverak tar över

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

spookie
0

Värt att notera är också att Sveraks registrering är helt gratis!

spookie
0

Värt att notera är också att Sveraks registrering är helt gratis!

Debattia
0

Har det hänt något mer här??? Har jag uppfattat det rätt att tre månaders regeln inte styr katthemmen så som den gjorde förut????

Debattia

[ollesbodega]
0

Har idag postat registrering av mina katter hos Sverak.

Tre av mina kära katter hade inte levt om katthemmet som dessa kom ifrån varit ansluten till Djurhemsföreningen. Är glad att de inte var anslutna och tog sig tid för dessa skyggissar tills jag hittade dem. När jag fått bekräftelse från Sverak kommer jag avregistrera mina katter hos SKK med en motivering om att deras samarbete med Djurhemsföreningen inte bidrar till att höja kattens staus då de tidigare i sina stadgar rekommenderat avlivning av friska katter. Vill SKK hjälpa hemlösingar bör de köra egna kampanjer eller stödja katthem med en "No kill policy" av friska djur i sina stadgar. Även om Djurhemsföreningen idag har ändrat i sina riktlinjer för djurhem känner jag noll förtroende för dem. Hur många katters avlivning har de på sitt samvete?

Uppmanar alla katthem och veterinärer framöver att hantera ID-registreringar och ägarbyten via Sverak. Känns olustigt att den som köper en katt från ett katthem bidrar till en organisation som propagerat för avlivning när de registrerar sin katt hos Svenska Kennel Klubben!

Håller med om att ett register vore att föredra och iom med detta nya samarbete från SKK sida ser jag gärna att Sverak får/tar ansvaret.

Alexej
0

Jättebra text. Vi chippar våra katter bara genom Sverak.

Men jag undrar ändå. SKK gjorde det bara för att ingen annan då ville ta i en kattregister och de hade redan en fungerade hundregister. Men sedan Sverak började med gratisregistrering då vill de tydligen behålla sina inkomster och gör reklam med bidrag för Djurhemsföreningen. meningen var att de skulle lämna över registret till Sverak.

Det blir helt fel när folk måste leta i 2 register, lätt att glömma bort det.

[DjurArken]
0

Vi (Göteborgs Katthjälp) har just nu en dialog angående att vi inte vill att  10 kronor per registeringsavgift som vi betalar in till de går till Djurhemsföreningen. Vi tycker att de istället kan ge 10 kronor rabatt per registrering till alla katthem som reggar katter hos de.

Kommer de inte att gå med på det så betalar vi ändå in 120 kr istället för 130 kr per registrering.

Uppmanar att alla andra katthem som inte är anslutna hos Djurhemsföreningen gör detsamma :)

Alexej
0

Men varför inte använda gratisregistrering hos Sverak direkt?

[DjurArken]
0

Dels för att "markera" att deras tillvägagående inte är etiskt, dels för att SKK registret är registret som polisen har tillgång till, även när SKK inte går att nå. Därav vill man ju ha katterna reggade där.

Mari
0

DjurArken - Är Sverak tillvägagående inte etiskt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alexej
0

Jag tycker det känns mycket bättre med Sverak som gör registreringen gratis. Vi har haft en del chippade7tatuerade katter som inte var reggade. 130 kr är ju pengar iaf och lätt att glömmer bort inbetalningen.

[DjurArken]
0

# 16, nej, SKK. De stödjer Djurhemsföreningens arbete med pengar som delvis kommer från föreningar som medveten har valt att inte ansluta sig till denna förening pga tremånaders-regeln. Det tycker jag är oetisk.

Tyvärr tycker jag att det inte fungerar att välja bort registrering hos SKK då som sagt även polisen har tillgång till den när SKK inte går att nå. T ex när man en helgdag får in en påkörd id-märkt katt som behöver opereras akut så är det väldigt bra om man genom polisen kan få tag på ägaren på studs.

Alexej
0

Jag rekommenderar alla kattköpare att inte ha spärrade uppgifter just för att kunna få tag i ägaren i nödfall.

[ollesbodega]
0

Har ikväll skickat nedan fråga till jordbruksverket. Ser fram emot deras svar Flört

Hej!

Har ID-märkt mina katter men hittar ingen anmälsningsblankett på er hemsida? Vilken myndighet ansvarar för ID-register av katter?

Hls xxxxx

Debattia
0

Fan jag som registrerade 6 st presis innan jag fick info om detta.Skrikandes

Debattia

[DjurArken]
0

Maila de dina åsikter Debattia, ju fler som gör det destå bättre! :)