Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 916 ggr
vargmamman
0

hej jag är ny här

har fått ta hand om 2 st övergivnakattungar på 6-7v(enligt veterinären)

haft dom i snart 1 vecka och gett dom modermjölksersättning var 3-4 timme.de har börjat gå i lådan och den ena katten som är störst (ISA) har börjat provsmaka blötmat men hon vill ej tugga,utan med suger i sig den..vällingen är tydligen det bästa..minstingen(askungen) vill bara ha modermjölksersättningen och verkar inte ens vilja provsmaka maten

de har fina ögon,tänderoch öron,de mår bra i övrigt,bara det att jag måste börja få deäta maten..

har ni några tips? har 2 små barn somär väldigt försiktiga och hjälper gärna till,det är dom som döpt katterna*S*

Lena
0

Välkommen till oss här i Hittekatter i Fokus. Här träffar du engagerade kattmänniskor från hela landet.

Fint gjort av dig att ta hand om dessa småövergivna kattungar. Det brukar alltid vara lite kinkigt det där att få dem att börja äta mjukmat. Bäst brukar det gå om man börjar med något som luktar mycket, t.ex. finfördelad kokt torsk eller rå nötfärs. (Var bara noga med att färsen är helt färsk så att de inte får ont i magen). Ett knep som brukar vara lyckat är att strö lite krossade öljästtabletter över maten. (t.ex. Jästex som finns på apoteket). När vår hittekatt Saga fick sina kattungar (var dräktig när hon kom) var en av hennes kattungar sen med att äta mjukfoder. Fick då knepet med öljästen av en uppfödare. Det fungerade fint.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Hejsan och välkommen hit! Vad du är snäll som hjälper dessa katter.

Nu är som sagt kissarna gamla nog att trappa ner en massa med ersättningen. Så det du börjar med är att sluta mata dem var 3-4 timme. Ta istället ersättningen och häll den i maten som du ger. Det gör två saker, de blir hungriga och sedan med ersättningen i känner de igen maten.

Blötmat (kattungesorter) ger du 3-4 gånger dagen. Ställ även fram kattungetorrfoder som får stå framme hela tiden, och så självklart vatten. 

Fina namn dina barn döpt dem till. Hoppas det ordnar sig med dina kissar.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Pelusa
0

Välkommen hit, vargmamman! En bukett rosor till dig som tog hand om småisarna. 

Vilken sorts blötmat har du bjudit dem på? Kissorna har ju bara sina mjölktänder just nu och kan därför ha svårt att tugga när de är så små. Inte heller har dom ju tydligen en mammis att tillgå som kan lära dem "riva" maten

Till att börja med kan man t ex koka kycklingfiléer, hacka den i små små bitar som du blandar in i den varma vällingen. Lägg gärna en klick smör i oxå. Det kan få dem att börja tugga. Sen är det ju så med mammalösa kattungar att man i början ofta måste handmata dem bokstavligen. Stoppa t ex en liten bit rå köttfärs (av högsta kvalitet) direkt i munnen. Köttfärsen måste ha varit fryst innan och blivit snabbupptinad så klart. Man kan blanda i en äggula oxå.

Se'n är det nog de små pytte kittentorrisarna (som nästan ser ut som gryn) som de bör äta som basmat. Första gångerna måste man kanske mjuka upp dem en smula. Häll på litet varmt vatten, låt svälla i ca 10 minuter och häll därefter bort vattnet.

Det finns fler knep att tillgå och du kommer säkert få fler braiga förslag här snart hopps jag!

Hoppas det går bra, puss på de små nosarna från Pelusa

vargmamman
0

hej

tack för alla era svar,jag har faktiskt testat kokt torsk då den minsta hade diarre,nuär hon bättre i magen.

hon verkar så kinik med att tugga,har whiskas junior som mat och som sagt isa hon plöjer gärna igenom maten och äter medan den lilla verkar inte vilja…jag har ävenstoppat in blötmaten i munnen på lillan ochdåtuggar hon lite men liteåker ut och sen gnäller hon..har torrfoder för kattungar hemma,kanske ska testa ge dom lite sånt oxå..askunegn är liteostadig fortfarande på benen,inte mycke menlite,men hon leker iblandoch jagar syrran,fast hon är mest en sömntuta*S*

stortjejen honär det fart på kan jag lova*S*..de har gått upp sen onsdagsfrån 331 till 401 resp 285 till 345 gr..

ska försöka avvänja dom vid vällingen men helst skulle jag vilja att lillan började äta annat oxå innan:)

tackar för alla svar…

vargmamman
0

och så har jag lagt in nya bilder på underverkeni mitt album för den som vill se:)

modellflickan
0

Välkommen hit vargmamman! :)

vargmamman
0

tack tack:)..alla verka så duktiga med katter här:)..uppvuxen med alla sorters djur mest katter men aldrig så här små..*S*

Puma77
0

Välkommen o jag måste säga att de små e ju för gulliga.

//Pia

vargmamman
0

de är underbara:) tacka så mycket för alla välkomnande jag fått..första ggr jag föder upp kissekatterna själv så man behöver mycke råd och lite prat med folk som är intresserade..Skrattande

evangeline
0

Hej och Välkommen hit Vargmamman!!

Underbart att du kämpar för dessa små sötnosar! Tror också på idén att blanda vällingen med blötmat och minska lite för varje gång.

Helen

vargmamman
0

#10 tack jag har försökt göra det nu,men lillanvägrar stå still ju*S*..hon gnällerbara efter vällingen..busfröna

vanessa
0

Du häller bara välling och blötmat i matskålen och lämnar henne. Inte mata för hon är så stor att hon kan äta som en vanlig katt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vargmamman
0

# men hon vägrar öppna munnen och tugga..kan man bara lämna en katt så där utan ge den mat:(..honlapar inte ens i sig kattmjölken..och alla tänderna verkar va där

Pelusa
0

Ta gärna nackgreppet varje dag och kolla speciellt om missen som inte äter är uttorkad. Det går väldigt fort med kattungar. De behöver en stor mängd näring och vätska dagligen!

/Pelusa

vargmamman
0

men får hon ej vätska genom vällingen jag gör?..usch inte lätt detta..tack för alla tips

Pelusa
0

Jovisst får hon det, men drar du ner på vällingen nu så är det jätteviktigt att hon börjar äta och dricka själv!

vargmamman
0

pratade faktiskt nyss med veterinärenigen..de sa att jag skulle bli hårdaremot henne,kan hon få i sig bit skinka kan hon även få i sig blötmaten..ska blanda med vällingen så det är gjort nu..ska tom inte mata henne utan låta henna va hungrig fördå kommer hon göra som syrran..äta..ja förhoppningsvis då..

sugar
0

Stackars lilla kattunge.Så hårda tuffa människor.Kattungar som skall övergå till fast föda behöver mycket proteiner.Det är viktigt att erbjuda nötfärs,kycklingkött eller vit kokt fisk vid den åldern.de måste ha ett väl sammansatt foder.Man måste också ge kommersiellt kattungefoder. Kattungar behöver äta många ggr per dygn.Egentligen småäta hela dygnet. Man bör ge ungarna minst 6 mål per dygn.Du får väl lägga ner lite tid på den lilla kattungen. Man kan inte bara sätta fram mat till en så liten och tro att den äter.Kattungar kan torka ut och dö fort.. Alla katter äter inte vad som helst. Man ska inte vara hård och tuff. Stackars kattungar med den attityden..

Jag har katter som älskar skinka och vill ha varje dag. Det får de.

Sugar

vargmamman
0

min lillfis har nyss ätit makrill och jag hållerpå koka kycklingfileför se omhon vill ha..jag har tålamod men samtidigt så om jag bara ger välling hela tiden kommer hon bara bli beroende av det..men såklart fårhonlite välling emellanåt..