Blir det här talet bra?
Jag ska hålla ett tal/föredrag på cirka fem minuter i svenska C och valde att skriva om katter. Och vart passar då bättre o fråga om lite tankar och åsikter om talet än här?
Ni som orkar läsa det, kan inte ni ger lite ris och ros? Vad är bra och vad kan göras bättre? Vad ska ändras och vad ska tas bort? Och gärna om ni har något som kan läggas till :)
Jag var i Turkiet för ett halvår sedan och det jag minns bäst av den resan det är inte de vackra stränderna, det är inte värmen, det är inte maten och det är inte drycken drycken. Det jag minns bäst av den resan är alla de hundra tusentals katter som jag såg sprang omkring, överallt.
Vissa av alla dessa katter var i jätte fint skick och väldigt trevliga men tyvärr var inte dem i majoritet utan de flesta katter jag såg var magra, smutsiga och många av dem illa skadade.
Det som jag har funderat på sedan den resan är - Hur kan det bli såhär?
Vi kan ju börja med att göra oss en liten föreställning. En enda katt kan under sin livstid få upp till 120 kattungar och tänk då, att om alla dessa kattungar får 120 kattungar var och dessa kattungar i sin tur får 120 kattungar var under sin livstid. Ja, det blir snabbt väldigt många katter!
Ett argument som jag ofta stöter på när jag är ute och pratar om hemlösa katter och vikten av att kastrera sina katter är detta att katter klarar sig så bra ute. Och det stämmer, om katten har ett hem att gå till där den får mat och skydd. En katt utan hem klarar sig tyvärr inte speciellt bra då katter inte är gjorda för vårt klimat och katten tillhör inte vår fauna utan det är människan som har tagit hit katten och då borde vi ta vårt ansvar för att den ska må bra.
Jag tror inte att någon vill att Sverige ska vara ett land där hemlösa katter springer runt på gatorna, jag skulle i alla fall inte vilja det. Och jag vill inte heller sätta sig på ett fik, utomhus, en sommar och få dela platsen med ett gäng katter, som vi inte vet om de är friska eller inte.
Vi har uppskattningsvis över 100 000 hemlösa katter i Sverige idag och den siffran stiger hela tiden vilket gör att i en inte för avlägsen framtid så kan vi ha samma situation som de har i Turkiet och många andra länder.
Idag har vi i Sverige cirka 100 katthem vilka gör ett jätte bra jobb, men tyvärr fylls dessa hem till mer än hälften av katter som människor tröttnat på, det börjar med att de skaffar sig en söt liten kattunge och sen när katten har blivit äldre och inte är lika rolig längre så hamnar den på katthemmet som en enkel utväg. Eller så släpps den ut i det så kallade fria.
För att kunna göra något åt situationen med alla de hemlösa katter som finns idag så behöver vi cirka 2000 katthem till plus att de redan existerande 100 katthemmen enbart fylls med katter som kommer ifrån gatan.
Förutom alla katthem så har vi väldigt många eldsjälar som upplåter sina hem och sina hjärtan till dessa oönskade katter. De lägger oräkneligt många timmar på att åka runt och mata katter, och försöka fånga in katter som de sedan kastrerar och hittar hem till. Men för många av dessa så är det svårt att se ett slut då de varje dag får höra om människor som tröttnat på sin katt och slängt ut den, eller människor som systematiskt tar kattungar på sin katt för att barnen tycker det är så kul med kattungar.
Många som tar kattungar på sin så supersöta bondkatt tänker att, - men jag hittar ju bra hem åt mina kattungar! Och det är jätte bra om det inte hade varit så att dessa kattungar tar potentiella hem ifrån de kattungar som föds ute och som verkligen behöver få komma till ett varaktigt hem, få komma in i värmen. Kattungar som kanske inte annars skulle överleva för att deras mamma blivit överkörd. Jag tycker att det är väldigt viktigt att tänka på om det är för djurens skull eller för vårt eget höga nöjes skull som vi tar kattungar efter vår katt?
Tack för hjälpen! :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Bra. En liten sak bara som är väldigt lätt att ändra på. Börja aldrig med JAG. Sen står det i samma stycke hundra, tusentals katter. Ta bort ordet hundra.
sen den här meningen..
Och jag vill inte heller sätta sig på ett fik
ändra till
Jag vill inte heller sätta mig på ett fik
den här meningen är lite lång..
Vi har uppskattningsvis över 100 000 hemlösa katter i Sverige idag och den siffran stiger hela tiden vilket gör att i en inte för avlägsen framtid så kan vi ha samma situation som de har i Turkiet och många andra länder.
Ändra till
Vi har uppskattningsvis över 100 000 hemlösa katter i Sverige idag och den siffran stiger hela tiden. I en inte för avlägsen framtid så kan vi ha samma situation som de har i Turkiet och många andra länder.
Då blir den lättare att läsa, då du får lite andningpaus och den blir mer lättbegriplig.
Lägg gärna till att katter är ökendjur i grunden.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag tycker att tankeexperimentet med hur många katter det kan bli från en (ja, egentligen tv, då
) blir lite fel. För i det resonomanget antar man att alla ungar överlever och är honor (Blir det hanar är det ju risk att de ger upphov till än fler ungar). Inget av dessa antaganden är sanna, men man kan lätt komma förbi det tycker jag:
Att anta att alla är honor blir inte så fel, eftersom man underskattar antalet ungar som blir. För att komma förbi dödligheten lägg till ett "anta att alla ungar överlever".
Tycker det är ett bra ämne du valt att tala om 
fast: Det jag minns bäst är nog det jag minns mest.
Så många tänker: bara en kull och sedan ska jag kastrera.
Men en katt lever ca 15-18 år och mycket kan hända under tiden. Och vad händer med mina kattungar som mina snälla och trevliga vänner vill ta hand om??? Det finns inga garantier att mina kattungar verkligen får det bra.
Om jag hör sånt värvar jag personen att ställa upp som jourhem för en dräktig katt. Då får de se en födsel och hur kattungarna växer upp.
Tror många backar sedan. Jag har sönderrivna tapeter och gardiner efter kattungarna, inget som är kul.
Andra säger att de inte ha råd att kastrera men det ingår. Har man katt måste man kastrera men man kan ju kolla efter en billig veterinär.
Andra tror att en katt ska löpa men de fattar inte att det är en plåga för en katt att löpa. de blir oroliga, går ner i vikt och börjar kissa i sängen…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Antalet hemlösa katter är konstant sedan länge men antalet ägda katter har stigit från 1, 2 miljoner till 1,6 miljoner katter de sista 10 åren.
Vi har räddat många hemlösa katter till ägda katter. Katter som annars inte hade överlevt. Men det gäller att få ner antalet ägda katter genom kastreringar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jätte bra tankar ni har. Tack för att ni tar er tid :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ska vi lösa situationen med de hemlösa katter behövs det någon form av kattägarutbildning.Det finns bestämmelser man måste följa www.jordbruksverket.se information om kastrering innan könsmognad så slipper katter bli utkastade pga att de revirmarkerar hemma
Många gånger låter man katthonan få en kull kattungar för att hon är så fin eller för att det är kul för barnen,Även om man tar betalt för kattungarna finns alltid risken att de överges efter ett tag.På höstsidan finns det t.ex väldigt många tama övergivna kattungar ute som inte vet hur man ska klara sig själva.Kattungen till den fina katten kanske dör av svält eller fryser ihjäl.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.