Torsk på torsk?
Har börjat köpa och koka torsk till mina huliganer. Ica's egen torsk käkar de tills de spricker men Euroshoppers Alaska pollock ratas.
- För mig som är vegetarian och obevandrad i fiskavdelningen undrar således:
Är det verkligen skillnad på smak så mycket?
Eller är de bara fin i kanten mina huliganer? Lika sin matte då menar jag… 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det kan säkert vara en kvalitetsskillnad. Pollack är inte torsk tror jag utan en torskliknande fisk som inte anses vara av riktigt samma kvalitet. Här hemma har jag dock inte märkt någon skillnad. De är galna i allt vad vitfisk heter.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
hAHA.jA MINA VILL FAKTISKT HELLRE HA ALLASKA´POLLOCK, EL FRAMFÖR ALLT MIN ÄLDSTA, HAN SKA HA DET HAN ALLTID FÅTT.aNNARS DUGER DET INTE.PROVADE TORSK NÄR DE INTE HADE ALLASKA POLLOCK OCH DET VÄGREADE HAN.lIKADANT MED RÄKOR,gICK INTE MED RÄKOR JAG SKALAT SJÄLV UTAN DET SKULLE VARA FÄRDIG SKALADE = ) jA DE ÄR ROLIGA DE SMÅ.
sen finns det en vitfisk till, som du kan prova. Pangasusfileeer. Också ett lågprisalternativ som jag tycker är bra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det är ofta skillnad på kvaliten när det gäller fiskblocken, det har jag själv upplevt när jag ätit fisk..däremot gör katterna mina ingen större skillnad på fabrikaten..
pangasus är filefryst……
Pangasius verkar litet fetare och mina katter som annars är galna i kokt fisk äter den bara om de är riktigt hungriga. Dessvärre tycker jag som trodde att jag hittat ett litet billigare alternativ. Nu får det bli pollock alt. sej som de gillar lika mycket som torsk.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Ok…….Just torsk har jag ju lite antikänsla för ännu…..miljömässigt….

Jag kollar efter märkningen och köper därefter. Köpte en annan fisk också förut. Ett annat namn. Kommer inte ihåg vilket namn. Den åt de inte heller. Får koka mig igenom alla sorter. 
Pangasius är noterat för testätning! 
ja pangasus är ju hajmal, som är odlad. Den är en sötvattensfisk. JAg gillar den. MEn egentligen, är det något fel på fin färsk rå strömming? Klippt i bitar? HAr du testat? den behöver du inte ens bena ur.

De äter tyvärr inte färsk strömming.
Har provat i alla dess former. Testade tom hel för att de skulle leka med den men inte då.

Mina ratar också strömming. Torsk är jättegott, men alaskan pollock går bort helt. Bortskämda små varelser. Men faktiskt så tycker illrarna likadant när det gäller blockfisk. Strömming äter de dock.

#11 Sessan åt Alaskan Pollock när hon var här hos mig, mina äter alaskan pollock, fast å andra sidan har de de inget att välja mellan, de står och trampar nedan för spisen när man kokar den.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
#7 Miljömässigt är pangasusen riktigt dålig också: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3737&grupp=10544&artikel=4334427 (tyvärr, för det är en god fisk)

#12 I och med att de andra inte käkar alaskan pollock så blir det lättare att köpa torsk till alla istället.
Fast Sessan har fått smak på lite kött nu också. Hon ska bli en stor och stark kisse säger hon.
ja läser man hela sidan så verkar det som om WWF fick ge sig. Torsk är ju jag i alla fall väldigt skeptisk till att köpa. Man blir bara så lessen när man ser de pyttesmå färska torksfileerna i butiken. Simson, har du testat med spätta? Plattfisk? det är ju vit fisk det med…
#15 Fast att de fick ge sig var för att den vietnamesiska regeringen hotade med att inte låta WWF jobba i landet.
Det finns lite olika anledningar till att det är dåligt miljömässigt:
Bland annat så ger de fisken massa antibiotika och odlingen tär på Vietnamns resurser
Förlåt för trådkapningen, men jag anser att det är viktigt att vara medveten om vad man köper som konsument, även när det gäller vad vi köper till katterna 

Nej spätta har jag inte testat. Tycker inte om den själv så det blir aldrig att jag har den hemma men är väl värt att prova! 

Den här tråden gjorde mig hungrig ju.

#19 Haha! Det får bli vitvinskokta spättafiléer med pressad potatis o smält smör till middag!? 

#20 Väntar ivrigt på en inbjudan.

#21 Välkommen över! Ska fråga huliganerna först om de delar med sig. 

Sehvrin visst. Men ska vårt torskbestånd fiskas ut? det är ju inte bra det heller.Jag bojkottar torsk av den anledningen att jag vill att det beståndet ska öka här. Sen Ok, pangasus har ju en lite fetare konsistens än vanlig vitfisk, det stämmer.Inte alla äter den. Min sambo gillar den inte. Simson, du har inga vänner som fiskar gädda? det är ju vit fin mager fisk. Ok ett litet företag att göra i ordning, om du får fisken hel. Den bör fileas och lägga i lätt ättiksvatten innna man fryser in den, vilket är ett måste för insjöfisk….
#23 Bara för att jag anser att man bör tänka efter när man köper pangasius så betyder det inte att jag anser att man bör köpa torsk istället. Själv försöker jag att undvika båda fiskarna, då det finns andra alternativ som är bättre ur miljösynpunkt.
Detta blev som sagt ganska OT, men om man nämner hur bra/dålig en fisk är miljömässigt anser jag att man bör ta upp de andra också. Jag ska försöka att inte skriva mer om det, så vida jag inte får kommentarer eller frågor om mitt inlägg.
(Här finns WWFs fiskguide för den som är intresserad)
det var toppen att få tack!
Sej är bättre än Torsk, om torsken inte är ekologiskt förstås… Sej smakar bra dessutom - Även Hoki är att rekommendera om man vill ge fisk.
I en artikel här eller på katter.ifokus stod det dock att fisk innehåller ett visst ämne som hämmar upptaget av ett annat viktigt ämne hos katten… (jag känner mig extremt luddig då jag inte kan närmare nämna vad det var, men jag minns dessvärre inte). Slutsatsen var dock att katter inte ska ha för mycket rå fisk.
http://brisingasmycket.se
#24 Jag gör för mycket annat när jag skriver inlägg, så ser nu att du postade länken till wwf redan 10 min före jag skrev (eller alltså… före jag postade snarare) :)
…borde kanske fokusera mer på vad jag gör. Någon gång i alla fall…

Just ja! Hoki hette fisken de ratade. 
Bara för att jag skrev att de inte ville ha Alaska Pollock så åt Indy en stor tallrik nykokt just nu. 
Gädda?! Ja jag har en vän som fiskar men jag vet inte vad och hur. Har själv pimpelspö och isborr men jag ger mig inte ut och fiskar. 
Gädda är inte särskilt attraktiv som matfisk tror jag… men om du bor på landet kanske du kan fråga en fiskare om du kan få hans "skräpfisk"…
Prova sej!
Familjens förra katter ääälskade gädda! Blev helt galna när mamma kokade dom och vi var tvungen att ge dom lite i taget annars åt dom tills dom spydde nästan.
#26 Jag läste oxå om det där ämnet, så jag försökte googla lite på det. Hittade inte så mycket, men det verkar som att det ämnet inte finns i alla fiskar. Tex torsk och alaska pollock tror jag var "säkra". Sen kanske det iofs finns andra ämnen man bör se upp för, men just det ämnet verkade vara ok de fiskarna.
Lax kan ha varit ok med…
Familjens förra katter ääälskade gädda! Blev helt galna när mamma kokade dom och vi var tvungen att ge dom lite i taget annars åt dom tills dom spydde nästan.
#26 Jag läste oxå om det där ämnet, så jag försökte googla lite på det. Hittade inte så mycket, men det verkar som att det ämnet inte finns i alla fiskar. Tex torsk och alaska pollock tror jag var "säkra". Sen kanske det iofs finns andra ämnen man bör se upp för, men just det ämnet verkade vara ok de fiskarna.
Lax kan ha varit ok med…
ja ur miljöhänsyn, så är ju gädda en perfekt fisk om de gillar det. Ok den bör fileas och läggas i svag ättikslösning, och MÅSTE frysas, men sen är det faktiskt en väldigt god matfisk i mitt tycke. OCh tipset om skräpfisk var också bra. MEn så bra, att de åt pollock nu…. Jag brukar köpa Eldorados, den är fryst i fyra små bitar på 100 gram styck. Perfekt att koka en liten bit i micron. Då slipper man dessutom mycket fisklukt i huset…
#26 det är också vad jag minns… och nu när jag tänker efter… undrar om inte en hel del av det försvann när fisken kokades? Hum… Borde spara sådana där texter.

Eldorado var ett bra tips! 100 grams bitar är bättre än de stora blocken jag nu har. Nej inte luktar det gott precis men vad gör man inte för huliganerna. 
sen kan du faktiskt göra så, att du halvtinar blocket och skär i små bitar om du inte hittar i små block. Sen fryser du in det du inte ska ha i små stycken igen. händer inget farligt, jag lovar.

Tack för tips!!