hjälp mig med min katt!!
>>Hej!
>>Mitt namn är Jenny och jag har lite frågor angående min katt. Hon
>>är ca 7månader och har helt plötsligt börjat kissa inne sen någon
>>vecka tillbaka. Hon kissade inne för ca 2månader sen på en matte
>>som var brevid hennes låda, för vi hade slarvat med rengörning av
>>lådan. NU har hon även börjat kissa i handfatet, gästsängen och en
>>matta.. insettt att hon oxå kissat på vårna madrass i sängen o överkast som legar på golvet.hon kissar på lådan oxå,Bajsar på lådan gör hon oxå. Hon har just nu urininfektion men är
>>klar med medicinen om 2 dagar., nyss blivit könsmogen. Igår började hon jama
>>och sådär som hon katter gör när dom löper.
>>Vad kan ni göra åt detta och går det att lösa hennes beetende.hon började äta p piller i fredas.vad ska jag göra? min kille börjar bli trött nu, men jag vill inte ta bort henne!
>>Jätte tacksam för svar!
>>Mvh/ Jenny
>>
Det är ganska solklart att hennes kissande har att göra med att hon blivit könsmogen. Har hon dessutom en urinvägsinfektion kan det också påverka rumsrenheten tillfälligt.
Saken är enkel att lösa. Beställ tid för kastrering så snart som möjligt. Be samtidigt veterinären att ta urinprov på henne för att se att hon verkligen blivit av med infektionen. Hon kan även ha uringrus vilket gör att de kissar på andra ställen. Det ger även urinvägsinfektion. En annan bra sak är att köpa ytterligare en kattlåsa och var noga med rengöringen.
Här är en länk till en artikel vi har här på Hittekatter om den här typen av problem: http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c508605f-a6f9-4597-8419-fcbcc79d6143
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Under tiden innan kastreringsbeöket, vilket måste ske snarast så håll henne på en liten yta i hemmet,. Ta bort mattor och andra tyg ytor. Lägg duschdraperier eller liknande på soffa, säng och sådant om ni inte kan stänga in henne. För nu kan hon inte hjälpa att hon kissar, dels för urinen men i huvudsak med könsmognaden. Så innan det blir en ovana så kan ni lära henne rumsrenhet igen. Gärna med flera lådor som du rensar ofta. Men vad ni än gör, så skäll inte på henne om hon gör fel.
Glöm inte att id-märka henne om du inte redan gjort det, eftersom man ofta har paketpris på kastrering och id. Lycka till. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Kan bara hålla med #1 och råda dig till tålamod och begränsa hennes utrymme den närmaste veckan innan p-pillrena och medicinen för infektionen gör verkan.
Lycka till
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Just nu pågår det en rad kastreringskampanjer över landet med extra förmånliga priser. Var bor ni någonstanns?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Glömde säga en sak om p-piller. För p-piller på katter, speciellt i längden men även i korta perioder, orsakar ofta livmoder- och juvercancer. Hoppas det ordnar sig. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Det bästa i längden både för er o katten är att kastrera. Det kostar en summa nu men sen är det avklarat och ni slipper det där och även att få i henne p-piller som inte alltid är det lättaste.
//Pia
nu har vi kastrerat henne i fredas, inte kissat innte vad jag vet förutom idag i handfatet i badrummet, varför gör dom så? annars har hon inte kissat,men nu har hon inte haft tillgång till sov rummet o gästänegn sen sist. hon har bara tillgång till vårat sovrum när vi sover eller kortare tider som längst 3 timmar,men då hände inget iaf. vad händer med katter(hon) när dim blir kastrerade? vi bor i sthlm
jag är så orlig bara att det inte ska bli bättre, håller tummarna varje dag. o hoppas att hon slutar kissa inne, hon har 2 lådor nu o gör båda behoven i båda, men mest bajsar i den ena ;)
snälla ge mig lite tips:D
Jättebra att ni kastrerat kissen! Det tar ett tag innan hormonerna går ut kroppen. Det är de som gör att hon får behov att urinmarkera. Hade en honkatt som kissade på lite olika platser innan hon blev kastrerad men som helt slutade med det sedan.
Skulle det uppstå problem igen följ då råden i denna artikel för det brukar alltid hjälpa: http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c508605f-a6f9-4597-8419-fcbcc79d6143
//Lena
hur länge tar det ca ? hon kissade ju i handfatet , men kanske e för att det allif känns rent o fräscht där?
men ni gjorde inget annat än att kastrera henne eller ? blir så orlig
#9 Man brukar väl säga att det kan ta 4-6 veckor innan hormonerna går ur.
Jag har haft en del katter som kissat direkt i golvbrunnen, handfatet eller badkaret. De finns även katter som går direkt på wc. Fast det är inget problem direkt tycker jag då det är så lätt att göra rent. Ofta är de katter som är mycket renliga av sig som väljer att kissa direkt i avloppen.
Var bara vaksam så att hon inte har uringrus och eller urinvägsinfektion igen.
//Lena
okej, men hur märker man om hon har det då? hon kastrerades förra fredagn o då tog dom även tester så hon inte ska ha ngn sjukdom oxå, hur ofta bör man kolla det ?
nä inte samma problem som om hon skulle kissa i sängen eller någonstans igen. kan man märka skillnad på markering o revirmärkning?
mvh
#11 Min erfarenhet är att katter som sätter sig i avlopp och liknande väljer det istället för kattlådan. De katter jag haft som gjort detta har inte kissat på andra ställen. När katter går på möbler, i sängar och på andra ställen är det frågan om antingen revirmarkering eller någon form av protest. Om katten är sjuk kan den protestkissa. Det är särkilt vanligt vid urinvägsinfektioner, uringrus och njurproblem. Kan dock även förekomma vida andra sjukdomstillstånd. Urinvägsinfektion uppstår ofta som en komplikation till uringrus. Är det uringrus behöver man byta till annat foder för en tid. Symtom på uringrus är inte lika påtagligt hos honkatter som hos hankatter. Man brukar dock märka att de går och kissar mycket oftare än vanligt och att det bara kommer mindre urinmängder varje gång.
//Lena
//Lena
okej, hon kissar ju i lådan oxå! men än så länge har hon inte kissat ngnannastans. hoppas hoppas. hon fick tillgång till vårat sovrum när vi var borta i ca 12 h igår, men hade inte kissat då iaf =)
om dom protesterar så borde dom väl kissa på de ställena det har tillgång till när vi inte är hemma, ex soffan.
men nu testade dom ju henne som sagt förra fredag,så borde det väl vara lugnt ?
Urinvägsinfektion uppstår ofta som en komplikation till uringrus, vad menas med det?
/jenny

min Bruno kissar i handfat eller badkar om han tycker det är för grisigt i kattlådan…så ju oftare man rengör lådan desto trevligare ser det ut för både matte o katter…
jag har/har haft en hona som många år kissat på fel ställen…. men nu peppar peppar sedan vi flyttade då de illaliktande möblerna kastades så har det bara hänt högst ett handfull missöden…så idag känns det så skönt att kunna erbjuda sovrummet som sovplats även när vi inte är hemma… förr så stängdes de flesta kissvänliga rum av….
lycka till…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
okej,vad gjorde ni då då? o var hon kastrerad?
försöker fixa lådan ca 2 ggr om dagen tar jag bort hennes kiss o bajs. vill kunna erbjuda henne sovrummet oxå ,men vill ju kunna veta att de inte händer ngt heller. hon har börjat sova mera i sin lilla korg istället när vi inte är hemma hon har ett eget täcke där:)

hon började kissa på fel ställen när hon började löpa vid dryga halvåret…. tror vi kastrerade henne rätt omgående för hon o hennes syster var verkligen mistlurar…
.. men jag är mycket tveksam om hennes tid innan hon kom till oss….hon o hennes syster hämtade vi hos veterinären där de var inlämnade för avlivning vid 4 månaders ålder…de två har alltid varit lite skraja, den andra är fortfarande väldigt rädd för främlingar o förändringar… Buzan då har varit väldigt egen av sej… inte varit en kelig katt och mest hållt sej med sin bästis Zazza… men hon har blivit mer och mer sällskaplig med tiden… tar jag fram kammen så kommer hon ivrigt skuttandes för hon älskar att bli kammad…
men för att återgå till kisseriet så tror jag mycket på att det dessutom utvecklades till en vana att kissa i säng, soffa, kuddar osv…. och när lukten (stanken) redan fanns där så tyckte hon nog att det VAR en toa där med….men som sagt sen vi flyttade in här för knappa året sen så slängde vi soffan och sängarna.. vi köpte en begagnad soffa på internet och snodde ungarnas sängar… sen dess tror jag hon kissat högst 5 ställen på fel ställen…det märktes när vi flyttade in här att katterna stortrivs…precis innan var vi bostadslösa i 2 månader och flackade runt så det var rätt oroligt för dom….men nu trivs vi alla och tänker så fortsätta…
tror det är bra att hon inte är i sovrummet ett tag till iaf… så du vet att hormonerna går ur kroppen…..vet inte dessutom hur mycket hon kissat på fel ställen hos dej så hur intensiv doften är…tror du får testa dej fram och iakta henne när du är hemma…. lycka till…..
Ja, det där med att kissa i avlopp det känner jag till, trots at jag nitisk med rengöring av lådan. Arne godkänner inte den minsta klutt, vare sig bajs eller kissklump. Trots detta, så kissar han ibland i duschen, mend det gör inget, då vi använder dusch varenda dag. Men jag provad ett tag och skvätta lite gammalt rakvatten i golvbrunne, då gick han inte dit! JAg tror, att med sitt fenomenala luktsinne, så känner de, att det går till avloppet, även om det är vattenlås.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Prova att köpa annan kattsand, ha två olika kattsand i lådorna, mina katter vill bara ha klumpbildande kattsand och sen att man tar bort så fort de har varit där.
Min ena kissade inne förut, men slutade med det när vi kastrerade honom och sen skaffade vi två lådor. Lycka till!

glömde säga i #16 att Buzan till sommaren blir 8 år….så hon har kissat fel alldeles för länge…
Svar till:#16
än så länge har hon inte kissat på soffan , bara i våra sängar,men var ett tag sen nu när vi hållt stängt. hade kissat en i en hörna vid fötterna ,men har försökt sputa medel på o haft på vädring ett tag,däremot låg den på golvet ett bra tag innan vi la ut den , o då hände ingen olycka!;) hoppas de fosrätter med era katter oxå!
svar till #17 ja hellre att hon kissar i handfatet ngn gång ibland, vilket inte heller händer varje dag än i ngt annat =/
svar till #18
vi har två olika lådor, o försökjer tömma den så fort jag kan o e hemma
Hur länge är rekomednderat att ha en katt hemma själv?
#15 Jar har just nu en hankatt som jag har "problem" med då han har svårt med kisseriet och vet just nu inte vad som händer, trots 3 vetbesök denna vecka. Ska lämna urinprov, vilket har varit problematiskt :-(
Nåväl, gällande att ha tissen i sovrummet dagtid när man inte ha kontroll så lägger jag just nu dagligen liknande det som sjukvården lägger i sängarna för de människor som ha dito problem. Köpte det på jysk bäddlager för ett par år sedan men först nu behöver använda det, kostade 49 eller om det var 59 kr metern. Väldigt bra då ingen av mina katter gillar att hoppa upp på det då det verkar obekvämt att gå på, peppar, peppar… Men skulle olycka hända så suger det upp och skyddar sängkläderna.
Morgan
#23 Angående hur länge en katt kan vara ensam hemma. Om man jobbar heltid och är borta hela dagerna, rekomenderas det alltid att man skaffar ytterligare en katt.
Reser man bort bör man alltid ha kattvakt om man är borta längre än över natten. Det bästa är att kattvakten kommer morgon och kväll.
//Lena
#24 okej vad är det ? =/ skulle gärna vilja ha ngt naman eller ngt !hur länge har ditt problem hållit på o hur gammal e dinkatt då?
#25 jobbar heltid men vi kan inte ha 2 katter tyvärr, ni är vi borta ihelgen men då är min syster där o bor där, du vet inte ca?
#27 När det gäller katter är det faktiskt lättare att ha två katter än att bara ha en. Katterna mår bättre och sysselsätter varandra. Det kostar naturligtvis lite mer med mat och kattsand. Men man slipper att ha dåligt samvete när man måste lämna dem ensam på dagarna.
//Lena
#28 det handlar inte om pengar, utan det skulle inte funka för oss att ha fler,tyvärr!
#29 Synd för det skulle annars kunna vara en lösning på problemet. Har man en ensam katt då får man se till att man är hemma mera och sysselsätter den mycket.
//Lena
tror inte det är protest kissa ,inte kissat inne en ända gång sen kastrering:)