Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 5149 ggr
sivostig
0

Hjälp! Kungens klor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var vi ,min hustru Siv ,vår innekatt Sara och jag Stig som tog in hittekatten "Kungen av Norje".Han heter inte så längre. Vi kallar honom Sotis och det heter han även i alla officiella papper.Sotis har anpassat sig väldigt bra som innekatt (se bild )Han går på lådan,han är tyst på nätterna, i alla fall så länge det är mörkt ute. Både han och Sara tar några motionsrundor i trädgården varje dag fast dom går förstås i band. Han är ännu inte så bra på det men han lär sig.

Problemet är när jag skall klippa hans klor. Att klippa ett 6,5 kilos kraftpaket som har 4 fötter och ett huvud och inte vill bli klippt det klarar inte jag. Han är starkast. Snälla om någon har ett tips att ge mig såhör av er Jag har försökt med skinnjacka och kraghandskar men det hjälper inte. Tack på förhand Stig

Imasy
0

Hur går det om ni är två, en som klipper och en som håller?

När jag köpte min skogis hade han långa sylvassa klor. Glad i hågen skulle jag klippa dem, men det var lättare sagt än gjort. Jag förstår varför dem blev oklippta hos förra ägaren.

Hur som haver, jag provade med allt, han verkligen värgade och slogs som om det gällde livet. Dessutom så är han ju väldigt stor och stark på köpet.

Så det slutade med att jag fick vira in honom i en filt och plocka ut en tass i taget. Och efter den dagen har det bara gått bättre och bättre att klippa klossingarna på honom.

Men vad jag tror är viktigt, är att du/ni aldrig får ge upp. För då tror jag de lär sig att "det här vill inte jag göra, och krånglar jag tillräckligt mycket så slipper jag". Vilket kommer resultera i ett himla bråkande varje gång klorna ska klippas.

Men är inte Sotis utekatt förresten?

Jourhemmet
0

Här hemma klipper jag klorna på dom som inte tycker om det när dom sover djupt. Jag tar det väldigt sakta och försiktigt och då går det. Så prova när han ligger och sover.

Ankie
0

#2 ja så brukar jag göra med, klippa när de sover eller är som tröttast…

Det gäller att vara smartare….

Lycka till!!!

Gullimat
0

Inga tips, men blir så glad att se honom som en riktig soffpotatisFlörtKyss

kattassen
0

#0 Hihi jotack, vi vetGlad Vi gjorde ju ett tappert försök innan Sotis lämnade Hairballs och lyckades få ordning på 3 av 4 tassar. Sedan tyckte han det var braFlört.

Vi har ju här hemma en rent ut sagt - helgalen kisse (Ludde) som vi har lite problem med. Jag brukar dock försöka svepa in honom i ett badlakan så bara huvudet sticker fram.

Själv stänger jag in mig i badrummet och munderar jag mig med en badrock som jag tar på "bak och fram). På det viset är jag skyddad på armar och bröst. Sätter mig och lägger honom på rygg som en bebis i knät insvept i sitt badlakan.

Sedan är det att pilla fram en tass i taget och vara så snabb och effektiv man kan.  Där kan man behöva vara två.

Det är inte poppis alls men det är enda sättet. Man måste liksom låsa honom i en ställning där han inte kan dra sig undan. Han morrar och försöker bita och fräser duktigt men jag försöker tala om för honom med en bestämd röst vad jag anser om hans dumheter.Flört När vi är klara brukar det inte dröja innan han kommer och gosar igen… de glömmer fort!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

MariannE11
0

sen gäller det att göra det till en vana…har n som är livrädd för att klippa klor… som tur är hon snäll men hon snurrar värre än en krokodil…. men gör jag det typ varannan vecka så är hon lugnare…

dottern kör med huliganerna att klippa klor när de ligger på golvet.. tar några i taget… ska studera hur hon klarar av det…. kanske man ska ha klosaxen i et snöre runt halsen… alltid redo….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Sagolika
0

Hjälper inget annat, kan man få det gjort i en djuraffär, ett hundtrim eller hos veterinären. Eller kanske någon duktig kattvan person kan komma hem till er och hjälpa till.

Granadina
0

Ja detta med klor kan vara ett problem. Sâ mânga man hinner medans de sover brukar jag köra med om de trilskas.

Beror ju pâ hur mycket de brâkar ocksâ. Ska medge att jag haft katter som inte klipts alls dâ det krävts sövning mer eller mindre.

sivostig
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imasy, nej det är meningen att han skall få vara innekatt nu.

Jourhemma och Anki,efter som han har varit utekatt i många år så går det inte att smyga sig på honom. Han är klarvaken på nolltid.

Man måste väl klippa deras klor?

Skickar med en bild på honom i koppel.

Hälsningar Stig

Mona22
0

prova var 2 stycken, en som håller och en som klipper. ta bara en klo per dag eller så, då behöver ni inte hålla honom så länge.

han är inte kittlig då?Våran skogis är jättekittlig under tassarna. om man håller fast tassen så stretar han emot allt vad han orkar och är jättejobbig men tar man bara löst så säger han inget utan bara spinner och myser istället.

Jourhemmet
0

Ligg bredvid honom när hans sover och klappa honom, när han sedan somnar om så tar ni sakta en klo i taget. Ha med klosaxen när ni lägger er hos honom. Långsamma rörelser, även om han vaknar till så kanske han inte bryr sig. Vänj honom vid att ni smeker honom på tassarna och ta lite i klorna samtidigt.

Granadina
0

# Nej det mâste man inte alltid. Har de en klösbräda de använder väl kan de ju hàlla dem i trim själva. Ofta klipper man klorna för att de inte ska klösa sönder skaker hemma. Sedan finns de katter som inte hâller klorna ner och de mâste man ju klippa.

Lena
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kattassens metod brukar fungera tycker jag. Att man sätter sig på ett litet utrymme och använder badlakan runt kissen. Som andra redan skrivit är det inte ett måste att klippa klorna. Det är mera om de har besvär av sina klor eller om de klöser sönder möbler, tapeter etc.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"