Upphittad kattunge i Falun!
Min syster ringde idag och berättade att hon hade hittat en liten kattunge ute i kylan. Det var 20 minus ute och hon kunde inte med att lämna den stackaren ute. Eftersom hennes sambo är allergisk så får den lilla flickan bo hos oss tills ägaren är hittad.
Det är alltså en liten sköldpadd och vit (Heter färgen så? Kanske lättare att säga vit med bruna och svarta fläckar?) flicka som verkar vara runt 6 månader. Inte id-märkt eller chippad, verkar inte vara kastrerad. Men att hon har ett hem nånstans är tydligt, hon är fruktansvärt kelig, kontaktsökande och vid gott hull. Hon har en ganska säregen teckning i ansiktet, så det borde vara lätt att beskriva henne om det är din katt.
Jag hoppas verkligen vi kan hitta hennes hem, för det är så tydligt att hon är älskad av någon och antagligen väldigt saknad. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Lägg ut under efterlysningar på Blocket och ring polisen på 114 14. Dom har ett register över efterlysta och upphittade katter.
Vi har redan varit hos polisen och en annons ska jag lägga upp så fort jag har tagit en bild på henne.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Sätt även upp lappar i området.
Det kommer också göras inom kort. Jag kommer göra allt jag kan för att hitta ägaren, t.o.m. kontakta tidningen (pias blogg på dt.se). Dethär inlägget är bara ett steg i det…
//Lamina
Jättebra gjort av dig att du tar hand om den lille och försöker hitta ägaren. Hoppas bara inte att det är någon som slängt ut den 
Är nästan lite rädd för det. Är det 20 minus ute så brukar man ju inte ha fönster eller dörrar öppna, så hur skulle hon ha kommit ut..? Hoppas verkligen att hon bara lyckats smita ut på något vis så det inte är någon som släppt eller slängt ut henne i denhär kylan.
Hon mår som en drottning här iaf. Massor med människor att kela med, god mat och en skön säng att sova i. Men hon har snott ena kattens lilla sovhus och ligger där inne och myser.
//Lamina
Gullegumman vad bra hon har det. Tyvärr har jag stor erfarenhet av hur hemskt människor kan bete sig mot katter då jag själv tar hand om just utkastade, hemlösa och vanvårdade katter 
Samma här, jag har tagit hand om några bortsprugna katter genom åren, men än så länge har jag bara haft en hemlös katt. En liten sommarkatt som jag och min kompis hittade alldeles ensam och övergiven på hösten. Efter att ha letat efter hennes ägare i 2-3 månader fick hon flytta till min farbror där hon lever och frodas än idag. :)
//Lamina
Någon utekatt är hon iaf inte, jag har aldrig sett någon katt bli rädd för mina råttor förut… XD
//Lamina
Jag tycker inte att man ska släppa ut kattungar överhuvudtaget förrens dom är kastrerade och id-märkta. Ffa inte denna årstid.
Personligen tycker jag inte man ska släppa ut katter över huvud taget, oavsett årstid…
//Lamina

Haha, jodå visst blir katterna rädda för råttor. Mina katter hade stor respekt för råttgänget.
Tog för givet att du bodde på "landet". Varken jag privat eller något av katthemmen här i Sthlm säljer katterna som utekatter om man inte bor lantligt till.
Av dom ca:130 katter jag tagit hand om så har det varit EN enda som velat ut igen, så dom lider inte av att vara innekatter.
Jo, jag bor lantligt till med riksväg 80 utanför fönstret.
//Lamina
Ajaj.. har dom medvetet släppt ut den lilla så har dom förbrukat sin chans som ägare är min åsikt då 
Tror som sagt att hon är innekatt och råkat smita ut på något vis…
//Lamina
Jättebra att du tagit in denna kattflicka! Om ägaren är av den rätta sorten och katten smitit ut borde de också kontakta polisen. Det är alltid det första man ska göra som ägare om ens katt springer bort. I så fall borde det hela lösa sig snabbt och kvickt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nu litar jag ju inte så värst mycket på polisen. När jag var på semester i Danmark i somras försvann min Tolón. Det första jag gjorde när jag kom hem och fick reda på det var att ringa polisen. Dom hade inte fått in någon svart svanslös katt sa dom. Faktum var att det hade dom, redan samma dag han försvann. Han var öronmärkt och dom hade läst hans öronmärkning FEL och hade tagit H:et i slutet för en 8. Tycker att dom på registret åtminstonde borde ha reagerat på att det var en siffra och inte en bokstav… Att jag hittade honom tillslut var för att en snäll dam ringde till mig och sa att hon hade lämnat in en svart svanslös katt, som hon hittat påkörd, till polisen. När jag ringde dit igen och frågade så hade dom visst haft en sådan katt liggande i sin frys i snart en månad. Jag hade tur sa dom, dom hade tänkt köra iväg och bränna katterna dagen efter och då hade jag aldrig hittat honom…
Att jag var arg som ett bi behöver väl inte nämnas antar jag. Men jag litar inte på att polisen skulle bry sig för fem öre om denhär lilla tjejen hittar hem…
Lägger in en liten bild på flickan också, kanske någon som känner igen henne.
//Lamina
Jag har förstått att det fortfarande finns massor av poliser som tycker att den nya lagen om bla att katter är hittegods är döjobbig. Men poliser går just nu utbildningar om just omhändertagande av djur, fick jag höra av några poliser som var inne på jobbet härom dagen. Det finns även djurpoliser i tjänst nu i södra Sthlm.
Djurpoliser? Ja det har jag längtat efter länge! Nu vart jag glad! :D
//Lamina
Hur länge måste man leta efter ägare innan man får betrakta katten som sin och "sälja" den? Finns det någon lag om det? Pappa säger att katten får stanna här en vecka och hör inte ägaren av sig så omplacerar vi henne, kan man göra så..?
//Lamina
Oj det minns jag inte men tror att det är 1 månad. Men om du går till polisen med henne så är dom tvungna att ta emot henne. Katten kan bli sittandes hos polisen ett par dagar innan plats hittas. Polisen har avtal med katthem där katthemmet får ersättning under en viss tid för katten, alltså betalas av staten. Sedan kan dom sälja den vidare. Här i Sthlm jobbar polisen med tre katthem som tar emot "hittegodskatterna"
Nja, anledning till att hon stannar här är för att vi inte vill att hon ska ta upp plats i något katthem. Och att sitta hos polisen låter inte så trevlig för en katt som är i så stort behov av närhet som hon. Jag har aldrig träffat en så "påträngande" katt. Det är irriterande, snudd på outhärdligt efter ett tag! XD
Men om det finns en lag som säger en månad så tror jag inte det blir svårt att övertyga honom att ge henne den tiden. Anledningen till att han vill ha ut henne så snabbt är att han är rädd att det slutar med att hon inte flyttar alls…
//Lamina
Hahaha.. för att han är rädd att falla för henne eller att du ska falla? Nej ingen katt ska behöva bo på katthem. Jag gav infon ifall det var akut.
Nu har jag kollat, tre månader är det. Och om ägare hittas så har den en månad på sig att hämta djuret annars tillfaller djuret upphittaren. Det stod även att man är skyldig att anmäla upphittandet. Mysko eftersom polisen är allt annat än intresserade av att ta upp en anmälan. Sorry pappsen, tre månader som sagt 

-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Kalas att du tagit hand om henne!
3 månader? Vart kan man hitta den lagen?
Följer katthemmen den lagen också? tycker det skulle kännas lite orimligt om alla katter som kommer in måste sitta i tre månader i väntan på att få bortadopteras, dom tar ju upp plats för andra katter som behöver komma in…
Inte för att jag medvetet vill bryta mot någon lag. Men 3 månader känns orimlig länge för en katt vars ägare borde vara relativt lätt att hitta. Hon hade inte varit ute länge, då borde hon haft köldskador och varit mer hungrig, hon åt knappt när hon kom in och fick mat. Vi har satt upp lappar överallt och annonser lite varstans på nätet. Personligen så tror jag att om nån ägare inte hört av sig inom en månad så är ingen intresserad av katten…
Men nu diskuterar jag en massa "what if's" här, sånt behöver man ju inte ta ut i förskott. Förhoppningsvis så har någon hört av sig inom kort.
//Lamina

Jag tror inte det stämmer med 3 månader. När jag anmälde katterna som var utslängda på min innergård sa polisen att jag kunde omplacera dom då de inte var anmälda saknade.
Om ni går in på polisens hemsida så hittar ni informationen där. Det står tre månader.
En bra gratis hemsida som utnyttjas av många djurägare är ABC-annons.se. Pröva:Katter och tillbehör, Upphittat. Kolla också Efterlysning. Som privatperson kan Du gratis ha annonsen inne och Du får också en påminnelse per mail med förfrågan om Du vill förnya eller ändra annonsen efter en tid. Fick själv en del svar under den tid jag sökte efter ägare till den katt vi tog hand om - tyvärr inte någon som var ägaren. Har nu låtit katten stanna hos oss.
Lycka till!
Tack för tipset, har lagt in en annons där också nu.
//Lamina
Fortfarande ingen ägare funnen. Det är lite blandade känslor över det. Min Metallica (ca 2 år) har blivit kompis med Elina, som vi kallar henne, och har äntligen någon att leka med sedan hennes bror dog i somras. Dom far runt som två yrväder och det är verkligen en glädje att se. Men vi intensifierar sökandet i hopp om att hitta ägaren så fort som möjligt så det inte blir för jobbigt att lämna ifrån sig henne…
"Något jäkla katthem ska hon då inte bo på" har pappa sagt och med det slagit fast att hon ska stanna här i 3 månader om det behövs. Sen får vi se hur vi gör. En liten fundering har jag om den saken; Är det olagligt att kastrera henne under dom 3 månaderna? Jag har nämligen dålig erfarenhet av hur relationerna mellan katter kan förändras när dom kommer i puberteten och hormonerna börjar spöka, och vi behöver inte fler katter som inte kan hålla sams. Dessutom anser jag att alla katter som inte ska avlas på bör kastreras.
//Lamina
Kastrera katten du. OM ägaren skulle hittas så har du ju bara gjort det ALLA skulle behöva göra med sina katter.
Jag skulle inte tveka att kastrera henne om jag visste om det är ok. Men hon är ju inte min och skulle det visa sig att ägaren dyker upp och anser att jag har gjort fel och kanske rent ut av anmäler mig för det så vill jag gärna ha lagen på min sida…
//Lamina
Katthemmen där polisen lämnar in upphittade djur väntar inte i tre månader på att kastrera, skulle bli alldeles för dyrt då det kostar staten per dygn att ha kissarna inackorderade där.
Nu har det gått 1 1/2 månad sen lilla Elina kom hit. Vi har letat överallt, t.o.m varit i kontakt med en tjej som kan prata med djur, utan resultat. Hon är väldigt omtykt av oss alla och en av dom mysigaste katterna jag träffat. Det har pratats om att annonsera ut henne men eftersom jag vägrar skriva någon annons så blir det inte av. Morsan kan inget om blocket och sånt, pappa har inte tid och syrran bryr sig helt enkelt inte.
Men nu har jag en liten fundering angående lilltjejen. Mina kunskaper om katter är inte så stora (trotts att jag haft katt hela mitt liv) och ålderbestämningen tror jag inte är så exakt. Nu har Elina börjat tugga en massa på allting och jag funderar på om det kan vara som med valpar, att dom får tandlossning? Om det är så, i vilken ålder får dom det..?
//Lamina
vid ca 4 månaders ålder. kolla hur hon ser ut i lilla munnen och nu kan du med gott samvete kastrera henne.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....