"innekatt = psykisk djurmisshandel"
På insändarsidan i NWT har vi i dagarna kunnat läsa att det är likställt med djurmisshandel att ha innekatt, och att katter blir apatiska av att vara inomhus…
Jag har skrivit ett svar på dessa, och jag vet att minst en till inom djurskyddet har gjort detsamma men våra texter blir inte publicerade 
Fy, det är frustrerande att inte få komma till tals när det är något man känner starkt för! Vill egentligen skriva en till insändare nu på stört, men det känns inte riktigt genomtänkt att skriva en i affekt…
Herregudars vad är det för sopprötter som skriver sådant dravel? Folk har så många knepiga uppfattningar när det kommer till katter att hälften kunde vara nog.
Kunde inte låta bli att stjäla några citat från insändaren ifråga:
"Katter behöver, precis som alla djur, stimulans. Att sitta stilla hela livet och titta ut genom ett fönster är inte tillräckligt".
"Jag hoppas att det blir i lag förbjudet att ha något djur instängt!"
"Innekatten har ju inget val, men om den själv fick bestämma så är jag säker på att den skulle välja en "farlig" frihet framför ett "tryggt" fängelse".
Jo, jo så kan man ju också resonera! :( Undrar om alla för tidigt döda och påkörda katter instämmer i detta?
Och vem har sagt att en så kallad innekatt lever utan stimulans och bara sitter still i ett fönster hela dagarna. Det stämmer väldigt lite med hur våra katter har det.
Tyvärr har dessa utekattsförespråkare nästan alltid en svart-vit syn på tillvaron helt utan dimensioner. En syn där de glorifierat utekattslivet så till den milda grad att det blir rent patetiskt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Gud så himla dumt……….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
kolla med djurskyddet sverige om de vill skriva en replik, då de är en stor organisation (med etologer i styrelsen) så är chansen större att deras replik publiceras.
Åh, jag vet! Jag blir så frustrerad. Och citatet du tog:
"Jag hoppas att det blir i lag förbjudet att ha något djur instängt!"
Ska vi låta hundar springa fria, kor gå lösa, kaniner, marsvin, tarantlar vara helt lösa utomhus då eller? 
Ska skriva en ny svarsinsändare efter att jag har varit ute och joggat. Blir ingen replik publicerad kommer jag att känna mig väldigt misstänksam mot insändarredaktören - det är ju väldigt fult att bara publicera ena sidans åsikter.
Det finns massvis med utekatter där jag bor, i en "förort" till Karlstad, några hundra meter ifrån E18 på ena sidan och skogen på andra - inte någon drömtillvaro för katter direkt. De skulle nog gärna offra den "friheten" för trygghet.
#3 Djurskyddet har skrivit en replik, men den har inte blivit publicerad. Förhoppningsvis blir den det i dagarna.
Jag kan dock hålla med om att det finns människor som verkligen inte uppfyller sina innekatters behov och där livet faktiskt blir en lång leda. Flera som skaffar katt och har den inne kanske inte ens förstår att ett sådant sätt att hålla katt kräver mer av ägaren vad gäller att ordna stimulans till katten än för en utekatt.
#4 det är inte enbart den ena sidan som fått säga sitt. Jag skrev ett svar på den första insändaren som publicerades redan 4/2. Sedan dess har ytterligare två insändare till innekatternas fördel publicerats.
Mitt svar, publicerat 7/2 löd:
Det är förvånande att man år 2011 har sådana förutfattade meningar som du angående livet som innekatt. Jag antar att du då också anser att det är djurplågeri att ha hunden kopplad och hästen inhägnad…?
Jag tycker att du ska besöka ett katthem och lyssna på vilka öden som har drabbat katterna vilka tidigare levt vind för våg, och inse hur samhället ser ut i dag. Jag tycker även att du ska adoptera en katt som har varit hemlös en längre tid och få uppleva om katten hellre väljer att vara ute om nätterna eller att stanna inne i tryggheten.
För att öka kattens status i samhället krävs att kattägare tar större ansvar genom tillsyn, kastrering och id-märkning. Din insändare bidrar till motsatsen.
Jag är innerligt trött på att skrapa upp andras katter från vägarna samt att leta ägare till katter som har gått vilse!
Signatur: Kämpar för ökad kattstatus
#7 Så bra! Jag har själv inte pappers-NWT utan fick tipset av en bekant, har bara kikat på nätet.
#8 de två senaste insändarna var svar på mitt inlägg men jag anser det inte ens vara värt att kommentera.
"Det är svårt att lära gamla hundar sitta."

Löjligt säger jag. katter som inte vill gå ut då ? ska man tvinga dem?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#7 Mkt bra skrivet.
Vi som har våra älsklingar som innekatter tar vårat ansvar, för så bra som våra innekatter har det, så ska alla katter få ha det och de flesta har ju innätat så sitta i fönstret det gör de nog bara för att de är nyfiken;).
Då jag ansökte hos länsstyrelsen ang paragraf 16 så sa hon " tänk om alla katter fick bo så här", men för oss är det ju "bara" normal standard, menar varför skulle de inte ha det bästa. Jag blir så arg på dessa människor som inte tar sitt ansvar över sin katt och tror att de klarar sig själva utomhus, det är skitsnack!!
Mvh,
Eva-Helen
Vissa katter trivs inte att vara innekatter , vissa klarar det alldeles utmärkt.
Fel katt som innekatt tycker jag kan vara psykiskt knäckande för katten , vet ett flertal innekatter som blivit avlivade pga att dom bits o rivs , ett betende som kan bero på att de inte klarar av ett innekattsliv eller inte får den stimulans det kräver att ha innekatt.
Allt är inte svart eller vitt , man måste ju utgå från vad det är för individ.
Är det någon som vill prova , så har jag en katt som hade gjort vem som helst galen på en vecka, när kan hänger i fönstren o skriker , blir irriterad bits o rivs ifall han inte får komma ut, ändå är det en fd hemlös kisse som var väldigt dåligt skick när han hittades.
När han får komma ut är han värdens underbaraste kisse

-Men hur kan man vara så trångsint..katter, är ju precis som vi människor individer med olika behov, sen blir jag mycket irriterad på att man inte tar in svaren på insändaren ifråga, det är ju först då det kan bli en debatt!
Att folk kanske börjar på att tänka så, kan ju göra att folk inte vill ha katter fast dom är djurvänner. Då minskar också chansen att få ett bra hem till hemlösingar.
#13 Jag gör en pudel angående svaren, debatten hade visst pågått längre än jag visste om och båda sidor har fått komma till tals 
#12 jag instämmer att alla katter inte klarar av att vara innekatter, det ska man ta hänsyn till, men det var inte det debatten handlade om utan att de som har innekatt pekas ut som djurplågare.
Tyvärr bor ju inte alla lämpligt till att släppa ut en katt. Hoppas därför inte att folk tar till sig vad som står och släpper ut sin katt i tätbebyggt område. Det finns nog med lösspringade katter i olämpliga områden som far illa.
Jag antar att de som skrivit insändarna även anser att det är mot naturen att kastrera och att en honkatt ska föda minst en kull ungar. Sådana inskränkta åsikter brukar gå hand i hand.
#15 tror inte ens att den första insändaren var publicerad på nwt.se och i och med att det dröjt så länge mellan svaren är det inte lätt att veta vad som stått.
Såg att det var med ytterligare en insändare idag till innekatternas fördel.
#16 Bra insändare du skrivit! :)
Och som du skriver brukar fördomarna när det kommer till katter hänga ihop. Seglivat det där att få folk att börja tänka i andra banor.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Förvânande är att de riktar sig mot innekatter och inte alla burdjur. Pälsdjurs industrin? Fâglar? Marsvin? Kaniner? etc. Tror man sâ starkt pâ en sak sâ fâr man väl börja där situationen i sâ fall ser värst ut?
Nej dettaser ut som inlägg frân nâgon som försöker försvara sitt egna handlande= att ha djur utan att ta ansvar fullt ut.
ja det påminner om den jordbruksministern vi hade för många , många år sen, som fällde grodan om att alla burfåglarna skulle släppas ut så de fick flyga hem…..jippi…… alla undulater även burfödda skulle flyga hem till Australien… ÄR det någon som kommer ihåg den dundertabben?
Låter som något som även nuvarande stolpskott på posten kunde säga. Han skiter i djurskydd o bryr sig bara om profiten för djurindustrin, ha i minnet den nära debatten om kastrering av unga grisar för köttets skull. Det finns skonsamma alternativ….
ja, den är inte mycet att hänga i granen han helelr….
#20 Verkar inte vara de mest brighta som hamnar på den posten dessvärre….