*Låst*"Upphittad" kattunge, gör jag rätt?
(katterna i Spanien)
I dag blev det ett himla liv pâ ena hunden. När jag kom ut sâ sâg jag att det satt en förskrämd kattunge(5 mànder uppskattningsvis) och darrade nâgon meter ifrân. Jag körde iväg hunden men katten satt kvar, Jag flyttad den till ett av vâra fönster där mina "skyddslingar" fâr mat. Nej, uppkrupen och darrandes som en hel jordbävning. Till slut kunde jag inte göra annat än ta in henne. Jag ställer mig verkligen frâgande till hur hon hamnade pâ tomten. Visst, katter kan ta sig in men sâ rädd som hon var borde hon vänt om lângt innan kan man tycka.
Vad gör jag nu? Känner verkligen inte att jag kan släppa ut henne om hon inte hör hemma här. Men om hon bor nâgonstans och kommit in pâ tomten av en slump hâller jag ju henne kvar med "tvâng".
Tyvärr har jag hört att de dumpar oönskade katter vid parkeringen ca 20 meter frân vârat hus sâ jag blir ju väldigt skepptisk när jag finner en liten bara sâ där som jag aldrig tidigare sett.
Ska jag hâlla henne kvar(tänkte kolla ev. chip sâ fort jag kan) och sätta upp lappar eller släppa ut henne? Jag har ju ingen anledning att tro att hon är hemlös eller vilsen egentligen mer än att hon var sâ extremt rädd och inte gjorde nâgot försök att fly varken frân mig eller hund trots att hon kunde tagit sig ut pâ 2 sekunder.
Imorgon ska vi försöka skärma av sâ hundarna inte kan ta sig in pâ en del av tomten. Kanske jag ska lâta henne gâ ut där och se om hon satnnar eller ger sig iväg(kan ta sig ut via grannens tomt. Det verkar vara hunden som skrämt henne mest
Svår situation.. Jag hade nog kollat upp om katten är chippad, anmält till polisen att du hittat katten och satt upp lappar. För tänk om någon har slängt ut den..

Nu bor Granadina i Spanien o där tar man inte riktigt samma hänsyn till katter… För att inte tala om märkning, polishjälp etc. Där är man ganska hänvisad till att göra vad man kan för de stackars djuren!
Stackars djur :(.
Jag hade nog inte vågat släppa ut katten om djuren blir illa behandlade där och människor dumpar katter i närheten av dig.. Men jag hade satt upp lappar ifall någon saknar den..
Ja, lappar ska jag sätta upp. Och jag ska kolla märkning med. Inte för jag tror att den är märkt men dâ blir jag i alla fall inte överraskad i famtiden om inget hem hittas och det plötsligt visar sig att hon är chippad
det hade ju varit pinsamt verkligen.
Polisen är ingen idé, har varit i kontakt med dem dâ katter fórgiftades och när en av "mina" blev skjuten men de gjorde ingenting alls.
Dâ tycker ni inte att jag gjorde fel som tog in henne i alla fall.
du gjorde helt rätt……Har det gått bra?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Nej det tycker jag inte. Om man tror en katt är hemlös och dem dumpar katter i närheten av sig och man har möjlighet att ta in den. Så hade jag också gjort det och sökt efter ägaren. För tänk om den är utkastad då har den ju haft tur att du tog in den. Och skulle den ha ägare så hade jag bett dem idmärka sin katt och sätta halsband på den. och dem ska isåfall bara vara glada att den kom hem till just dig som brydde sig om katten

tycker allt att du gjorde helt rätt som tog dej an katten..det hade jag också försökt att göra..låter ju tyvärr så illa att den kan ha blivit dumpad..så skönt att du finns för henne, vågar inte tänka på vad som kunnat hända den lilla annars..
Jag har en liten tjeja som nackvärmare
. Hon följer mig som en svans och springer runt benen pâ mig sâ snart slâr nâgon av oss ihjäl sig sâ mânga gânger som jag trampat pâ henne ochh snubblat idag.
Jag och alla "inne"skyddslingar, Bonus-tjejen inräknad har varit i trädgàrden med barnen idag. Det är inte sâ lätt för en katt att smita frân den om jag har dem under uppsikt sâ även nykomlingar fâr vara ute. Bonus-tjejen som jag kallar denna dam var med mina 7 andra skyddslingar(en hona som kom i vâras, hennes 3 ungar m fl) även mina "vild"födda skyddslingar slöt upp, inte alla men 4 i alla fall. Vi var ute i flera timmar och Bonus-tjejen gjorde ingen ansats till att söka sig bort. Pâ eftermiddagen var hon plötsligt försvunnen. Letade inne ett tag när jag sedan kom pâ att hon kanske gâtt ut när sambon âkte. Började leta ute och sedan hör jag henne ropa. Dâ satt hon pâ grannens tomt gömd i en buske som gränsar till vâran tomt. Lika rädd som igâr dâ jag fann henne.
Det är helgdagar här nu i Spanien sâ veterinären i byn har inte öppet förrens pâ fredag tidigast. Har skrivit en lapp som jag ska sätta upp sâ fort jag fâr den utskriven(fredag). Vi har ingen skrivare sâ mannen gör det pâ jobbet. Hade skrivit för hand om det inte vore för foto…eller ska jag skriva att katten âterfâs mot beskrivning? Kan dock inte tänka mig att nâgon skulle ha intresse av att lura sig till en katt men ändâ…Just nu känns det som om denna dam nog kommer att bli kvar, vad är oddsen att hon är saknad?. Jag som har 3 kastreringar som brâskar och planer pâ att kastrera de 5 vildfödda hanarna innan de beslutar sig för att lämna oss(alla fertila honor är kastrerade, har totalt 15 hemlösa katter jag tagit hand om sedan ett âr tillbaka dà vi flyttade hit) Hör ingen av sig som ägare sâ mâste hon ju vaccinerast â det snaraste. Ja ja, lite i taget är mitt motto.
Misse är kollad för chip men det fanns inget. Inga lappar uppe frân andra och ingen som svarat pâ mina. Har testat henne för FIV och FeLV samt hjärtmask vilket viade negativt. Veterinären sa att hon 3-4 mânader. Har inte bytt tänder än men hörntänderna är pâ G. Hon har avmaskats och nästa steg blir vaccinering.

kan vi få ett kort =D?

vad fin hon är (:
sån sötis……..vilken tur att du tog hand om henne….
Hon är jätte mysig :-) Och barnen avgudar henne. Det fungerar redan bra med alla de andra kattern samt hunden. De är vana med nykomlingar och de andra missarna har ocksâ kommit hit som hemlösa. Det verkar nästan som de förstâr.
och kastrering sen va så fort det bara går… sötnosen
#16 jo Granadina kämpar med kastreringar så fort det bara går.
Ett jätteproblem är att hon jobbar ensam, utan förening el insamlingar bakom sig alls, i Spanien. Vet ju att det finns bottenlösa behov redan här i Sverige men, tänk om … Granadina kunde kanske lägga in sin blogglänk här, där man kan läsa om skyddslingarna och hur man kan hjälpa?
Hoppas du ursäktar att jag lägger mig i Granadina. 
#16. Ja sâ fort det bara gâr
. Jag har haft 4 honkastreringar i âr, 6 grundvaccineringar frân scratch, och ett antal sjukdomstillstând samt en skadeskjutning. Kvar har jag nu 2 honor och en hane pà 7 mânader som mâste kastreras NU. Sedan Smilla samt 5 vuxna hanar som gâr där ute. Som #17 säger, jag jobbar helt ensam med dessa katter och utan föreningar i ryggen(och utomlands dessutom) är jag begränsad vad gäller eventuella insamlingar. Att jag dessutom är arbetslös gör ju att allt gâr ännu lângsammare
en honkastrering kostrar ca 140 euros här, hane 80, vaccinering 35 euros.
usch det var inte billigt…..
Goda nyheter…kanske…igâr pratade jag med en tjej frân djurhemmet. Det kan hända att jag kan fâ hjälp med kastreringar där. De brukar ha en rysk veterinár där som jobbar "idéllt" och endast tar 10 euros per kastrering
Alltsâ materialkostnaderna. Det hade ju varit toppen!
men så underbart!!!!!!

Det låter ju jättebra men veterinären som jobbar idéllt.
Tänk om alla veterinärer jobbade idéllt 2 ggr/år. Då skulle många katter bli kastrerade.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#20 Bravo! Kanske kan inspirera "din" (annars verkligen underbara) veterinär att göra detsamma, för hittisar … 
… spånar vidare på #22s idé här.
jättebra……vi har ju en ån vet, som trots att han är disktriktvet, så modellerar han med summorna för vår skull.HAn har stort hjärta.
Kan du få igång ett samarbete med djurhemmet kunde vi kanske starta en insamling här på sajten. Känns ju behjärtansvärt att du får hjälp att kastrera så många som möjligt. Frågan är hur man för över pengar till spanskt konto?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har ett konto i Sverige med till katternas faddrar, sedan för jag över mânadsvis
Jag ska ringa hon som är ansvarig sâ fort jag fâr tid och höra mig för(hon är inte helt lätt att nâ). Samba kommer jag i alla fall ta nu dâ risken är stor att hon blivit parad. Denna vet som kommer till katthemmet verkar inte vara där sâ ofta utan de hade visst en annan med men den var inte alls lika billig som den "idéella".
bra ide!!!!!!
Nu har jag varit i kontakt med en annan tjej som jobbar med hemlösa hundar. Jag blev lite kluven. Den här ryska veterinären har ingen klinik utan opererar antingen i en husvagn eller pâ djurhemmet. Dessutom sâ ska det vara minst 15 stycken(man kan gâ ihop sig med andra) men det känns lite läskigt med tanke pâ komplikationer
Har tid imorgon för 2-3 missar (vill ta med hanen men har egentligen inte râd sâ jag velar om jag ska ta chansen ocg stâ utan slantar om nâgra dagar) hos min vanliga vet som tar pâ avbetalning. Jag känner mig i alla fall trygg med att lämna mina djur där, Aldrig ska det vara lätt… Vad anser ni andra?
tycker inte du ska behöva vara orolig om det är en hankastrering i alla fall. Vår vet här i stan gjorde en masskastrering av hankatter inne på äldreboendet här i byn för några år sen…Funkade jättebra….

Hör med nån som tidigare använt sig av den här vetens tjänster. Gick det bra så kör.
Har sett en dokumentär på tv om just veterinärer som jobbar såhär, som hjälpåtgärd i fattiga länder. O det funkade jättebra.
Glöm inte bort att majoriteten av läkarvård som ges i stödform av röda korset, medecins sans frontieres just ges under liknande förhållanden i fattiga länder till människor av svenska läkare.
mmmmmm… något att tänka på ja…….
Ja i botten är det nog jag som är allmänt orolig inför sövning. Och sâ tryggheten med att ha dem hos vet vid uppvaknande och sâ. Jag ska kolla upp det vidare i alla fall. En hona mâste jag i alla fall ta NU dâ jag misstänker att hon blivit parad.
Jag har bara hört bra om veterinären. Hon ska visst vara väldigt duktig.
Jag vet en veterinär som kastrerade katterna på köksbordet hemma och det gick bra.Hon jobbade ideellt för att hjälpa hemlösa katter.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Okej, nâgot samarbete i bokstavlig mening har jag inte fâtt igâng MEN till 99% har jag möjlighet att utnjyttja denna veterinär vid framtida kastreringar och hon ska dâ enligt senaste uppgift ta 20 euros i betalt. Detta innebär att jag i sâ fall inte behöver nâgon speciell insamling. Jag kan i lugn och ro sattsa pâ ett stängsel och veta att eventuella kastreringer kommer jag kunna betala ändâ. Lite snopet men nu kommer vaccineringarna kosta mer än kastreringar om detta fungerar.
ja men se det så här, att kastrering är det allra viktigaste om du är tvungen att välja. och vaccinationerna är ju materialet dyrt, det är inte veten som bestämmer pris på vaccinet
Ja absolut. Det är ju kastreringarna som känts som den stora tröskeln dâ det varit höga kostnader.
De vilda kommer nog inte vaccineras mer en en gâng kanske om jag ens fâr till det. Ja i ett framtida hägn kanske det blir annorlund. Pest vore ju en lycka om de kunde bli vaccinerade mot men jag fâr vara realist. Som det ár nu vet jag inte ens om jag kan fixa en fälla. Lite i taget
Jag har nu fâtt till ett visst samarbete med ett djurhem. Jag fâr tillgâng till deras fälla samt kastrera där, ev vaccinera med. Om man skulle försöka med en insamling vad krävs dâ? "Tillgàng" till deras konto? Jag vill ju helst klara det själv men jag har just nu skulder pâ 1500 kr för de senaste kastreringerna, en katt som mâste vaccineras denna mânad)2:a sprutan, samt en dam som mâste opereras snarst dâ alla hennes kindtänder är tuttna och hon kan knappt äta mjukmat ens.
(som inte det vore nog har jag en hemlös hund pâ halsen som màste kastreras NU dâ hon blivit parad men det hör inte hit
)
oj….. kan inte annat än putta upp för detta….
Usch, nu har jag en hittekatt inlagd :-( Det är damen med de dâliga tänderna. Han har blivit jätte dâlig och det lutar ât mycoplasma heomofelis eller nâgon annan anemisjukdom. De kollade Fiv/FeLV med men det var negativt (ännu en gâng). Vi är en vecka in pâ mânaden och slantarna stâr pâ minus redan
Ja ja, bara Sushi blir bra sâ, inte ens de var de säkra pâ
oj……. stackars er…..
Vi har blivit godkända för insamling Insamling för Lises skyddslingar i Spanien .
Där kan ni läsa mer om oss och det finns även länkar till websidan samt Skyddslingbloggen som uppdateras med ny information eftersom.
Denna trâden kan i och med detta stängas dâ jag försöker samla allt pâ ett ställe.
Tack för alla som skrivit med synpunket och râd. Smilla mâr toppen och är nu fullvaccinerad, förhoppningsvis även kastrerad snart.