Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 4456 ggr
Vrethagens
0

Högdräktig utekatt - söker hjälp ?!

Hejsan!

Vi har precis flyttat till hus (ca 1,5 månad sedan) och jag har under en tid insett att det finns katt under huset.

Nu har jag precis upptäckt att det är en högdräktig hona, hon ser inte ut att ha halsband eller öronmärkning. Hon är stor som en fotboll, och jag är rätt säker på att det kommer kattungar inom ca 10 dagar. Eftersom jag själv föder upp katter (och har dräktig katt inomhus) så kan jag tyvärr inte ta in utekatten och hjälpa till med de små.

Tänker däremot försöka fånga in henne så hon slipper föda utomhus, och söker därför efter någon som kan ge tips om vart jag kan vända mig för att få någon att ta hand om både hona och kommande kattungar.  

Är mycket tacksam för all tips och hjälp jag kan få!!

Vi bor i Segersäng, söder om Stockholm i närheten av Nynäshamn.

MVH Åsa

prodigy
0

Har skickat ett pm…

[eskils]
0

Katthemmen brukar prioritera att ta in dräktiga honor eller kattmammor med nyfödda ungar, hör med dem.

Vrethagens
0

#1 Har pm:at dig!

#2 Har mailat några katthem men inte fått svar ännu. Tänkte även höra om det kanske fanns någon i närheten av oss som kanske kunde vara villig och ta hand om katten och ungarna. Eller någon som vet någon som kan hjälpa till med mycket kort varsel.

Tack för era svar! //Åsa

Simson
0

Vrethagens: Har just pm'at dig…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Misan
0

Ring till Djurpolisen, ring till Södertörns polisen så kopplar de dig till henne, eller de är ju flera nu. >

har du inte ett litet rum åt henne tills det har löst sif?

martdat
0

Det är inte förra ägarens katt som de lämnat?? sånt har ju dessvärre hänt förr,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattarina
0

Hoppas detta löser sig så mamma katt inte behöver föda ute

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Vrethagens
0

#5 Hade jag haft möjlighet att ta in henne hade jag givetvis gjort det. Är själv kattuppfödare och har just nu dräktig hona inne, så jag har ingen möjlighet till att hjälpa henne just nu.

#6 Nej, det är inte förra ägarens katt.

#7 Det ska nog lösa sig på ett eller annat sätt hoppas jag.

//Åsa

Vrethagens
0

Hej alla!

Vill tala om att jag nu fått kontakt med kattens ägare och att hon har ett hem att gå till. Ägaren trodde inte hon var dräktig trots att hon såg ut som en fotboll, och jag hoppas innerligt hon har rätt.

Katten får tydligen p-piller och borde inte vara dräktig, men det har tydligen hänt ett par gånger tidigare dock. Så, jag håller tummarna för att hon bara är "tjock".

Nu när jag har kontakt med ägaren, kan jag hålla lite koll på katten och skulle det vara så att det kommer smått, så vet jag vart jag ska ringa.

Tack alla för ert engagemang och stort tack för forumet!!

Slutet gott Glad //Åsa

Simson
0

Vilken bra utveckling! Vilket bra sätt att lära känna närområde o grannar också! Glad

Lycka till alla!

Mona22
0

#9 p-piller förhindrar bara löpningen men katten kan fortfarande bli dräktig om en hane parar henne trots att hon inte löper.

Det enda som skyddar mot dräktighet är kastrering. be dem göra det om de inte vill ha ungar på henneGlad

Katthemsmatten
0

Undrar ju varför ägaren inte verkar intresserad över att plocka hem sin honaRynkar på näsan Som #11 skriver - p-piller är ingen bra metod för att hålla en hona icke-dräktig. Hur många gånger måste man tjata om kastrering innan det går in? Suck!!!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Simson
0

Tror nog att Vrethagens som är en erfaren uppfödare pratar vidare med kattens ägare om detta med p-piller… Flört

Sidentass
0

#9 Men vilken bra lösning på historien!:-)

Sen kan ju katter bli dräktiga trots p-piller, men det vore ju förstås bra om hon är som en fotboll ändå…