Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 4322 ggr
Hawknestgrove
0

Bidrag/ersättning från polis?

Fick tipset, att man kan få bidrag/ersättning från polisen om man har tagit hand om katter. Vart vänder jag mig inom polisen? Polismannen jag talade med, han som ringde mig, visste inget. HAn jobbar ju ute på fältet. Länsstyrelsen visste inget. JAg syftar på De fyra Strömstadskatterna

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

En tjej här i Sthlm startade förra året ett privat jourhem i sitt hem. Hon tog emot polisomhändertagna katter och fick betalt för det. Tyvärr vet jag inte till vilka hon vände sig. Men vet att hon innan det jobbade som volontär på ett katthem. Ring ett katthem och hör, dom borde veta.

Hawknestgrove
0

Ok då inväntar jag svar här av någon som vet….

Issa
0

Katthemmen i Stockholm har avtal med Polisen och får ersättning per katt. Tror det är minst 5 katthem som har så.

Roslyn
0

Katthjälpen har nog koll på vad som gäller. Det är ju en masa nya bestämmelser och det kanske inte har hunnit ut till Polis/Lst ännu.

Jag ska också maila runt lite och höra mig för. Börjar med GDF som är det hem i Gbg-trakten som tar polisärenden. Det borde ju vara så att det inte räcker till och då skulle ju det behövas fler platser. GDF kan ju inte ta emot så många heller, de går ju på knäna. De måste ju faktiskt göra av katterna någonstans under tiden de söker ägaren.

Jag ska inte ge mig heller.

Mvh Anette

Jourhemmet
0

Kan ju vara så att det endast gäller när det är just ett polisomhändertagande och katthemmen som polisen jobbar med har fullt.

[eskils]
0

#3  Det är tre katthem i Stockholm som har samarbetsavtal med polisen: Kattstallet i Åkeshov, Solgläntans Katthem och Stockholms Katthem.

De kan nog lämna information.

Hawknestgrove
0

Ok då luskar jag lite hos Stockholms Katthem då, för där  vet jag i alla fall att det finns folk jag känner här inifrån

Hawknestgrove
0

Putt… ingen som vet vart på polisen jag ska vända mig?

[eskils]
0

Vet ej, men kanske Hittegodsavdelningen? De har ju hand om upphittade djur.

Hawknestgrove
0

mailade till dem på hemsidan. nu får vi se vad som händer

Jourhemmet
0

Vi har ju djurpoliser här i Sthlm nu, kanske ska prova med dom?

Hawknestgrove
0

ja kan någon bara visa  mig vart jag ska höra av mig…..nu får vi se vad som händer.

martdat
0

polisen i växjö la ju ut penagr efter ett omhändertagande här så katterna var på pansionat. (perser offcorse)det var pensionatavgifft och nödvändig veterinärvård, sen krävde de penagrna av ägaren, om de fick dem är ju en annan femma, Men du kanske kan ringa och höra med demom de vet hur du ska gå tillväga, det borde ju gå här med då det finns en känd ägare, fallet här kan ju bero på att ägaren överklagade , det har jag faktiskt inegn koll på,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Marga
0

Polisen inhyser ju upphittade katter på katthemmen tills katterna är officiellt överlåtna. Katthemmen som har avtal med polisen i Stockholm får en ersättning per dygn (vanligen ca 10 dygn) för foder, och övrig omvårdnad.

gulliver
0

Polisen i Malmö har stora krav på de som blir uppstallningshem. Jag har läst deras krav.

Hawknestgrove
0

ja jag har ju mailat polisen i Västra Götaland i alla fall och får väl ta och ringa dem på måndag

Roslyn
0

Hej!

Fick info om vart man kan vända sig i Göteborg av en medlem.

Har mailat Carina vid polisen i GBG enligt nedan. Får se om jag får svar.Mvh Anette

Hej Carina!
Jag skulle bli glad om jag kunde få lite information vad som gäller
vid omhändertagande av övergivna tamkatter. Jag vet att Göteborg
Djurskyddsförening är det hem som tar emot när det gäller Göteborg
vid omhändertagande i Gbg. Finns det andra möjligheter t.ex att vara
jourhem? Kan privatpersoner få ersättning för att ta emot dessa
katter?
Jag tänker framförallt på ett fall i Strömstad där 4katter blivit
frånflyttade och där man vet vilka ägarna är. Dessa katter har fått
hjälp till veterinär och omsorg av privatpersoner. Kan de få hjälp
med ersättning för veterinärvård och omkostnader? Dessa katter är
helt tama(om det skulle ha betydelse). Skulle också gärna få mer
information vad som gäller generellt.
Med Vänlig Hälsning Anette Hansen

Hawknestgrove
0

HEj! och jag har haft ett samtal efter mycket om och men med stabschefen i Fyrbodal. Det enda samarbete de har, är med Spekeröds djurhem, både för hund och katt. Där placeras hundar och katter i 14 dagar, händer inget, så avlivas de. MEn som sagt, här var det ju inte ens tal om det, utan de hade scannat av katterna och skjutit dem på plats. Så han ville gärna återkomma, för de har alltså INGEN i själva disktriktet som de har avtal med….MEn som sagt, vi har ju inga lokaler. Så tydligen så är varken Skaras Hemlösa katter elelr  någon annan förening involverad i detta alls.