Kungen av Norje
Hej på er alla kattengagerade underbara människor! Tänk, vi hade inte en aning om att ni fanns. Ni ska veta att vi är väldigt imponerade över ert arbete och vilja att fixa och dona.
Vi, Stig och jag, bodde tidigare i villa i en liten by. Stor trädgård med en stor bur för våra älskade katter. Vi har under årens lopp tagit hand om åtskilliga "sommar katter" (hoppas det finns en särskild plats i helvetet för dem som skaffat och dumpat de katterna).
Sara, vår innekatt, blev dumpad hos grannen. Veterinären bedömde hennes ålder tillca 5 veckor. Trodde inte hon skulle överleva men hon är tydligen en liten seg rackare. Sara är skygg för människor - vi vet inte varför. Hon och Sotis har hälsat på varandra flera gånger. Vi går ut med henne i band, vågar absolut inte släppa en katt vind för våg.
Nu kom jag in på ämnet Sotis/kungen. I början av 2010 kom han lite då och då. Var väldigt skygg. I början räckte det med att jag öppnade ytterdörren så stack han. Jag satte ut mat och för det mesta hade han vågat sig tillbaka. Efter ett tag väntade han på att jag skulle se honom och komma ut med mat och en lycklig dag kunde jag klappa honom. Vi har en uteplats under tak med en "tvåsits" och där har han legat och sovit på dagarna då och då. Ibland har han varit alldeles sårig och blodig och jag har tvättat och hällt på sårpuder. Har det varit alldeles jäkligt har han sovit i sin stol i flera timmar.
Ibland behöver man en spark i häcken och det fick vi när Sotis försvann härifrån. Till att börja med var vi så glada över att han skulle få vara inne men tiden gick och saknaden växte sig större och större. Och nu ska vi få hem honom! Jag har inte varit så glad på länge. Förstod inte att jag älskade denna underbara smarta vackra katt så mycket. Vi hade säkert orkat med och haft kärlek till flera katter men vi har inte plats. Nu bor vi i en marklägenhet med ca 200 kvm stor tomt. Vi ska fixa till en liten rastgård utanför sovrumsfönstret så att Sots och Sara kan gå ut och in som de vill.
Stig och jag lovar att
- Kungen aldrig ska behöva vara hemlös. Om vi av någon anledning inte kan ha honom ska han tillbaka till Hairballs
- Kungen ska försäkras (alla våra katter har varit försäkrade och kastrerade)
- vi ska lämna rapporter till Hairballs och Marie
Jag pratade med Hairballs igår och det är en underbar tjej som har mycket omkring sig och som också fallit för Kungen (vi kanske ska vara tacksamma att han inte är människa?!)
Ni som ifrågasatt om det är rätt att Kungen flyttas igen. Jag uppskattar att ni ifrågasätter - det är ett sundhetstecken - och det visar att ni tänker på Kungens bästa. Jag hoppas, att det ska visa sig att detta är det rätta för honom.
Vi vill tacka er alla som lagt tid och kraft på Kungens väl och ve. Ett särskilt tack till Marie som satte bollen i rullning.
härligt att höra ifrån dig!!! vill du ha tips på den typen av rastgård, så kolla in min hemsida. klicka på rubriken vi har fått kattgård! vi har precis som ni utgång via ett fönster.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Oj va roligt att Ni hittade hit!
Jag jobbar på transportfrågan så snart det är klart är The King back!
Nu när ni har hittat hit så hoppas jag och alla andra på uppdateringar om våran kung och bilder älskar vi.
Jätte Kram
Marie
Hoppas att allt går bra för er och ni skickar väl in bilder och berättar hur han mår
Känns bra att du inte har tagit illa upp över det bl a jag skrivit utan ser det som att vi här är engagerade för det som är viktigast är att katterna får det bra
Pia
9Liv

Å vad trevligt med en hälsning från Norje! Så roligt att ni kikade in i denna "värld" där en stor skock med kattälskande människor samlas för att byta tankar och åsikter.
Som sagt ibland behövs en lite knuff i rätt riktning och man lär ju så länge man lever. Sotis öde kom oss till vetskap i höstas och sedan dess har nog ingen kunnat släppa tanken på honom. Alla katter har rätt till en mysig sovplats i värmen och en egen matte/husse - det är så vi alla här känner. Därför blir jag extra varm i hjärtat nu när jag hör att ni öppnar er dörr på vid gavel (ja - enkel väg inåt
) för vår lille skyddsling.
Transporten är under planering, jag själv är inte främmande för en liten Skåneutflykt även om jag helst skulle vilja delat sträckan med någon annan.
Jag har själv ombesörjt att Sotis kom till veterinären och sedan till Hairballs. Jag fick dessutom förmånen att ha honom hos mig över natten (då efter Nalle med makes långa färd till Göteborg). Han visade direkt att han var en go´kille
. Därför känner jag att jag gärna skulle vilja få ordna med att köra honom en bit neråt. Det skulle kännas bra. Men vi jobbar vidare på transportfrågan.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
sivostig, Mison kommer att skicka er PM….. kolla uppe i högra hörnet på ett litet blinkande kuvert…

Hej Siv o Stig!
Vad roligt att Ni hittat hit! Ja livet tar en ibland på underliga vägar men det är tur man inte är mer människa än man kan ändra sig!
Det märks på Ert sätt att skriva att Ni vill hans väl o ve! Vi alla här inne vill att Ni fortsätter skriva o framför allt att Ni lägger ut fler bilder på Era vackra katter! Hoppas allt går vägen nu så snart som möjligt med en resa hem för Kungen af Norje! Lycka till Sotis, Sara, Siv o Stig! Allt gott!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

så fin……..

Men så underbart. Go'aste lycka till med ljuvlige Kungen.
Och tack hairballs för alla foton!

Mysiga bilder på rikskända Sotis
#0 Det var trevliga nyheter att Svarten Sotis ska få komma tillbaka till Norje, kastrerad, veterinärgenomgången och allt. Vi har ju alla förstått att det är en mycket speciell kisse som det handlar om. Förstår att det blev tomt för er när han försvann. Jag tänkte hela tiden att den kissen hör allt hemma hos er. :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Så trevligt att du Siv skriver på forumet. Nu känns det riktigt bra.
Jag förstår att du och din make längtar efter att Svarten/Sotis eller som vi numera kallar honom Kungen av Norje ska komma hem igen så snart som möjligt. Vill du och din make ha tips när det gäller rastgården så har min man gjort en i somras som blev jättefin och vid behov kan lämna tips hur han gjorde.
Tack Hairballs för alla fina bilder du lagt ut.

Kungen skulle behöva sin andra vaccination innan han far hem. Om jag hämtar honom hos Hairballs och får honom vaccinerad i Partille (där han var och kastrerades) skulle jag sedan kunna köra Sotis neråt Skånehållet. Om någon annan kunde tänka sig den sista biten ex. från Hallandsåsen, Örkelljunga eller liknande hade det känts bra. Jag brukar pga min värk inte orka sitta i bilen och köra mer än sisådär max 50 mil under en kördag. Detta blir lite mer än vad jag egentligen fixar. Inkl hämtning hos Hairballs blir detta en tur på 75 mil t/r. Jag vill inte stressa honom med mer än en biltur därför får det bli ev vaccination och hemfärd samma dag.
Hör av er till mig om någon har en idé!
jag kan möta upp i hässleholm om du skulle kunna köra upp 3-4 katter till sina permanenta hem i göteborg på vägen upp?=) örkelljunga blir lite långt då vår bil ska lämnas in på service o är lite tjurig;))

#17 Det var en bra idé! Nu är det så att jag har ingen möjlighet att köra ner förrän nästa fredag tidigast. Denna helgen är fulltecknad och jag jobbar månd-torsd.
Skall jag vaccinera honom måste det vara en vardag alltså fredagen den 4/2, annars (om Siv och Stig kan ordna det med lokal veterinär sedan) skulle det gå bra även på lördagen den 5/2. Inte söndag tyvärr.
Jag tar naturligtvis med mig dina Göteborgs-katter tillbaka Naquita, det är ju en ypperlig idé. Skall alla till samma ställe eller är det 4 olika
?
#18 Å det var minsann en en tjusig tjej lilla Sara. (Vi har också en Sara
förresten)
Sara, så vacker kattflicka. Så härligt det måste vara för er att nu få ha både Sara och vår underbare Kung.
ja det är väl en bra lösning för alla f.d hemlösa katterna:) fredag passar bäst för mig med jobbar hela helgen nu samt ons o torsdag. nemo och Elsa ska till samma ställe, Nova till ett och kanske kanel till ett tredje hem. Novas ägare har gett pengar till en transportbur så hon åket i sin egen, får se hur de andra ska göra. ska vi planera det till fredag? måste förstås kolla så att alla katternas hem kan ta emot då med?

#21 Det låter bra. Då funderar jag också på hur vi gör med bur? Kanske kan man hämta en bur i Norje på vägen, men då måste han lastas om i Hässleholm. Kanske inte bra
Möjligen kan jag köpa en enkel bur hos Rusta eller ÖB och skicka med. Det ordnar sig nog.
Jag har bara två Atlas-burar som jag måste ha till mina egna när vi åker runt.
âh det var underbar läsning. Det kommer att blir bra. Jag har följt Sverten hela hösten och vintern ända frân Spanien och det känns bra att kunna fortsätta se hur det gâr för honom.

Vilken tur att föreläsningen blev inställd på fredagen så jag kan få vinka av snyggingen. Alla andra dagar nästa vecka är jag upptagen så det måste vara meningen att fredagen skulle bli den stora återvändar dagen.

#24 Men så bra då arbetar vi utifrån det.
Får hoppas att alla länkarna i kedjan kan fungera nu då.
Siv och Stig! Kan ni ta emot Sotis nästa fredag?? (4/2)
(Nu hänger det på om Naquita kan få klart att stödhemmen i Göteborg kan ta emot på eftermiddagen/kvällen också.)
Lycka till, Siv och Sig (och Sotis så klart)! Roligt att ni skriver här på Hittekatter!

Stig oSiv. Vilken läsning. Trarna rann. Vi såg ju hur mycket ni ryckte om Sotis och vi kändde verkligen med er när vi for iväg med honom. En jättekram till er vad glad han skaa bli att få komma till er som han känner så vä. Nalle o Lasse som hämtade honom hos er.
Ja jag är på jobbet nu och har inte datorn eller katt- telefonen medmig, jag kollar upp allt under morgondagen:)
OM VI KAN TA EMOT SOTIS DEN 4/2?! Precis när som helst! Han är efterlängtad och innerligt välkommen.
Tror att det blir en nytändning för Sara, hon kanske känner sig ensam efter att hon blev av med sina två kompisar. Har talat med en go´tjej idag och vi har kommit överens om att Sara inte är skygg - hon är blyg!
Vi lär väl få besked om det löser sig med hela transporten eller vi ska möta upp. Vi har transportbur. Vi kan ta honom till veterinär om det behövs.
Kram till er alla och trevlig helg!
O va bra att allt faller på plats med transportfrågan.
Jag är så jätte lycklig att Kungen kommer tillbaka till Norje där han hör hemma, och jag är lika lycklig att många av Er "äntligen" förstått att Kungen kommer att få det kanon hos Siv o Stig.
Inte så jätte kul att bli så ifrågasatt, men å andra sidan de flesta av Er känner ju inte mig så det accepterar jag. Men till Er som gör det är jag besviken att Ni inte istället backade upp mitt beslut och att Ni tvivlat på mitt omdöme.
Saga en riktig Queen, om jag hade fått välja katt så hade den sett ut som Saga jag bara älskar den teckningen.
Marie-Helene
Hej Maruska
Även om man känner en person,tycker mycket om den så kanske man inte alltid har samma tankar och åsikter. Jag tog bara upp några saker som jag funderade över utifrån min erfarenhet och det är väl det som det här forumet är till för att dela med sig av tankar och olika erfarenheter.
Det var också mycket bra att Siv och Stig skrev själva för det gav faktiskt en annan bild när det kom från dom själva.Vilket ofta är fallet när det kommer direkt från dom det berör. DOm verkade heller inte vara arga på de inlägg som gjorts.
Hoppas din besvikelse går över mig bl a går över och att vi kan ha ett bra samarbete i fortsättningen.
Pia

#29 Jag har fått ert telefonnummer och hör av mig när vi bestämt vilken dag det blir. Jag kan både fred och lörd nästa helg. Det vore ju bra om vi kunde samordna med Naquitas katter som skall till Göteborg. Då kör hon från Ronneby och möter mig på vägen någonstans.
fredag är i princip enda dagen jag kan, ev lördag med skriver imorgon när jag pratat med hemmen.
Alla kan ta emot fredag eftermiddag/kväll
Kattassen vi går igenom alla kontrakt, vaccinationer osv som jag skickar med upp när vi möts, så rätt papper kommer till rätt katt:) De som ska ha Elsa och Nemo vill även betala adoptionskostnaden kontant när de tar emot katterna(de har betalat bokningsavgiften) och undrar om ni ska träffas hos dig eller om du kör dom till deras hus. Kan du isf föra över pengarna till mitt konto?
Jag ska pma allas nummer till dig:)
Det stämmer ju inte riktigt att Siv o Stig är 75 års åldern, det är möjligt att jag skrivit så i något tidigare inlägg men då är det nog så att jag i skivets hetta skrivit fel eller förväxlat med den andra damen som faktistk är mycket äldre.
Siv o Stig är bilburna och det har aldrig varit auktuellt att be dem köra till veterinär. Glöm inte bort att det ända gällde var att Kungen skulle komma ifrån Norje så fort som möjligt. Jag tror du förväxlar det här med veterinären. Hairballs har nämt att det är svårt för henne med transportfrågan till veterinär besök osv och därför var det viktigt att Kungen var kastrerad när han kom till henne.
Kungen kommer aldrig mer att behöva flytta!
//M-H

#34 Den frågan anser jag vara utredd i och med frågor och svar i den andra tråden. Härmed avslutas detta ifrågasättande anser jag. Ta hädanefter sådant via pm.
#35 Naquita - du kan väl pMA mig adresserna till vart katterna skall. Eventuellt kanske det måste bli akutellt med att någon kommer till mig och hämtar. Beror på lite var alla bor om det är många mil dem emellan.
Vi löser allt när vi ses. När var och hur återkommer vi till.
#37 det låter bra det..Antar att Kungen ska ha lite papper med sig också:) Ingen som vill passa på att bli jourhem åt 3 stackars katter samtidigt?;)
http://ronnebyshittekatter.se/2011/01/29/akut-3-katter-hotas-av-avlivning-pa-mandag/
Önskar siv o stig lycka till med svarten,Det känns skönt att han får ett varmt hem
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Tack Siv för ett trevligt samtal idag
. Vi hörs som sagt närmare fram i veckan för avstämning i transportfrågan.

På fredag kör jag och en god vän ner till Norje med Kungen. Vi hämtar honom hos Hairballs på morgonen och kör vidare söderut.
Vi träffar sedan Naquita hos Siv och Stig där vi tar emot 4 kissar från Ronneby som åker med till Göteborg.
Jag ringer dig Siv, torsdageftermiddag och stämmer av.
vad skönt att det löst sig för alla kissarna, och så skönt att Sotis Svarten får komma hem igen
Maggan47

Lasse ringde precis och hade pratat med Siv som berättat att hon saknat sin Kung så mycket. Hon bjöd oss ner för att hälsa på honom.
Siv o Stig klart vi kommer när han landad in ett tag inne hos er.
I morron blir en härlig återseendets dag för er.
Tårögda jättekramar Nalle

#43 Nej men så trevligt!
Det blir förvisso på fredag
och inte i morron…

Visst ja.
DÅ blir han ju också King of the Road.
Ha en bra resa Goa Kattatass.
Nalle
Gulliga Siv!
Idag när vi pratade på telefon så säger hon "du vet jag är som nykär och bara går och väntar på träffen" visst är det gulligt.
Det är bara två dagar kvar så är våran Kung i Norje igen!
Kattassen: Tacksam om Du kan hjälpa till med rätt papper för omregisteringen måste finnas att plocka ut från internet.
Kungen står reggad på Hairballs och det måste ändras plus att vacc.kortetet måste med.
//M-H

#46 Redan gjort - ligger i handväskan
Tar med till Hairballs på fredag så hon får underteckna. Skall se till att alla papper från veterinären åker med (jag lämnade ju alla kopior till hairballs).

Då var det fredag morgon och Kungens återtåg mot Norje är under uppstart!
Vidare uppdatering följer.

Lycka till Kungen. Kör försiktigt Kattatassen.
En spännande dag för Siv o Stig.
Kramar till er alla.
Nalle
Följer med spänning

Nu är vi snart i Örkelljunga så vi har en dryg timma kvar ungefär. Kungen är lugn som en filbunke men har pratat med oss hela vägen nästan. Han vill gärna bli kliad under hakan

Vad härligt att läsa! Han talar väl om att han längtar hem o att det skall bli roligt att återse Siv, Stig o lilla vackra Sara! Kli på hakan lilla stora vackra Kungen!
roligt att höra när han kommer hem, hur det går med vackra Sara, säkertgår det bra, men tar lite tid
Maggan47
och kör försiktigt tillbaka också….

Allt väl - Kungen är hemma och vi är på väg genom Halland hemåt Göteborg igen.
Tack snälla Siv och Stig för en trevlig stund med god mat och dryck!
Så härligt att se Sotis sitta i sovrumsfönstret och kika ut på sina gamla domäner för att sedan slå sig till ro på sängen och låta sig bli kliad.
Här kommer en bild!
Nämen kolla in snygga pojken 
Tack goa kattassen för att ni skjutsade hem honom 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Så skönt att lilla gubben fick ett permanent hem hos sin mat-tant Siv.
Väntar på flera foton på Svarten/Sotarn/Kungen samt uppdatering om hur det går längre fram.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ja ni Siv o Stig nu får ni bädda på golvet.
Kramar Nalle o Lasse
Kan meddela att svarten var på sånt kelhumör när ajg anlände dit, en så gosig stor nallebjörn!Där får han det bra, underbara människor.
OCh han blir inne katt till att börja med, vad jag förstått inna de gör rastgård?Gosplutten…. Lycka till i ditt nygamla liv lille vän!!!
Oj vad jag är lycklig äntligen är Kungen tillbaka hos Siv i Norje!
Siv jag vet att Du kommer att ge denna lilla misse det bästa av det bästa.
Tusen Tack alla som hejat på, hjälp till på alla sätt så att Kungen fick komma tillbaka till sin gata.
Hairballs: så många rosor till Dig som det bara går, tack för allt!
//M-H
älskar dom här gamla medfarna kattkämparna som varit överlevnadskonstnärer,all lycka i ditt nygamlaliv
Maggan47

Älskade stora Kungen! Måste säga att det är tomt här nu och det tycket flickorna i huset också, både mina barn och de fyrbenta. Lilly hjärtat sprang runt och letade förtvivlat efter honom i flera timmar efter Kungen åkt. Känns ändå härligt att veta att resan gick bra och att han äntligen är hemma!
Till Siv och Stig, snälla pussa på honom dagligen från oss här på västkusten.
hairballs, Grönöga kanske kan vara hos dig? After Shave?

Tillbaks hemma i soffan efter en dagslång bilrunda i södra Sverige.
Dagens uppdrag har känts mycket tillfredsställande. Vi har bidragit till att 5 hittekatter har fått nya permanenta hem under 4 olika tak. Härligt!
Nu väntar vi på uppdatering från Sotis och hans goa människor!!
Kramar även till min "privatchaufför" idag! 

Vad alla är underbara i denna tråd! Lycka till finaste Kungen! Ha en trevlig helg nu!
Så härligt att höra om resan till Norrje och att allt har gått så bra. Kanonbra jobbat Kattassen! Inte illa att 5 hittekatter har fått komma hem idag. Det kallar jag bra timing!
Och vilken härlig bild på Svarten! Vilken myskissefarbror!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#68 Många krafter har samarbetat här - vi var "bara" transportlänken
#69 Det är det som är så himla bra när alla länkarna i kedjan fungerar så här pass bra. Så skulle man önska att det alltid kunde vara. :)
Här kommer första rapporten från Kungens residens. Det var lite strul i början med toalettbestyren men tack vare Hairballs så har det ordnat sig. Nu bor han i vårt arbetsrum mol allena. Han ligger i fönsterkarmen bredvid mig och tvättar sig. Han har ätit (mycket!) och druckit och varit på lådan och gjort både det ena och andra. Han är väldigt kelen. Första natten låg han i fönstret i sängkammaren och då blev det inte mycket sömn för oss. Han använde min (Siv) säng som studsmatta så det blev lite oroligt. Sara är väl inte världens lyckligaste katt men försöker då och då smita med oss in till Sotis. Hon är den sortens katt som kan vara livrädd men ändå jättenyfiken. Vi hoppas innerligt att de ska kunna bli kompisar. I morgon ska vi ringa till vet så Sotis får sin spruta. Tack till alla er som gjort sånt enastående jobb.
Oj vad fin han är man vill bara snusa runt i den pälsen.
Det är klart dom kommer bli vänner iallafall kommer dom lära sig respektera varann ge dem lite tid.
//M-H

Han är väl bara för go med det härliga runda ansiktet han har.
Kram till er
Nalle o Lasse
Det är ju för härligt att allas vår kung har hittat hem, för han är ju så och fin, som en liten nallebjörn i miniatyr.

Lilla (stora) myspojken!! Han ser så lugn och tillfreds ut på kortet och det värmer hjärtat. 
Vad skönt att han hittade till lådan, det är ju inte så kul att få skinnsoffan färgad och parfymerad. Funderade på om ni kunde sätta upp galler efter några dagar mellan rummen, typ kompost galler. Så att Sara och Kungen kan nosa och titta på varandra ifred. Tror att Kungen kanske måste få landa om ordentligt, med ett eget revir, här arbetsrummet ett tag, samt att det ger Sara tid att finna sig att inte vara ensam drottningregent längre.

#71 Men så trevligt med lite uppdatering!
Jag funderade också lite i början om han inte tyckte att det blev lite för svårt att hitta runt och våga sig in i tvättstugan till låda osv. Men det verkar vara en bra lösning med arbetsrummet åt Sotis.
Ett kompostgaller mellan hall och arbetsrum kan nog vara käckt så de båda kamraterna får se och uppleva varandra men inte behöva gå närkamp.
Lycka till med allas vår lille Kung!
ja lycka till nu alla fyra!!!!