Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4117 ggr
Roslyn
0

Oro i flocken

Hej!

Jag stereliserade lilla sötingen Solveigh igår. Tyvärr hade jag inte råd med flanksnittet så det är ett hopplöst stort vanligt snitt. Solveigh tar av sig kragen i samma takt vi sätter på . Har försökt med både uppblåsbar och vanlig( lite avklippt). Det så hårt så hon nästan stryps men nog fan lyckas hon komma ur den igen. Tips någon?

Det som är jobbigt är att alla katter är oroliga här hemma. Ingen vill ens närma sig stackars Solveigh. Brukar det återgå till det normala när hon hämtar sig eller förändras relationerna.Den som är mest orolig är hennes bästis Socks. Hon gömmer sig och mår piss hon med. Detta är två tjejer som egentligen älskar varandra.

Skulle vara så tråkigt om de inte blir polare igen. Solveigh var den lilla kaxiga som bestämde innan.

Usch att man inte är miljonär så man har råd med det bästa. Känns hemskt att ha snålat på bekostnad av hennes välbefinnande.

Mvh Anette

Issa
0

Det är ju bara tratten och ev. konstig lukt som skrämmer de andra kissarna. När den kommer bort så återgår ju allt till det normala.

Hawknestgrove
0

Du har krage uppblåsbar? använd den med halsband inuti. OCh du ska inte vara lessen för vanligt snitt. För hade lilla Fläckis varit kastrerad med flanksnitt, så hade ju  hon blivit tvungen att öppnas igen, helt i onödan. Nu syntes ju ärret så fint så både vår tunna kassa och hon mådde bättre. OCh hon blir ok med de andra sen. Tänk på att hon har ont. hon är alltså grinig och dessutom så luktar hon konstigt. Vi hade samma syndrom här hemma, med både Pipis och Esther. de var inte poppis hos Arne. Men efter några dagar så blev allt som vanligt igen och egentlöigen, måste du ha krage/tratt?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Kan du inte sätta på henne en body? Var inte orolig det är som andra skrivit för att hon luktar konstigt nu, det går över.

Hawknestgrove
0

Är body så bra egentligen? Jag menar, såret behöver ju luft och det blir ju friktion av en body? Sen är det ju inte rent även om vi tycker det är rent och ligger något tätt åt ett sår, så finns det ju infektionsrisk. Elelr är jag ute och cyklar? Vet ju själv, att har man ett sår utan plåster, så läker och torkar det mycket fortare än om man  har plåster…

Roslyn
0

Jag tänker också att det skulle vara värre med body, för infektionsriskensSkull. Tyvärr behöver hon tratt. Jag sitter hos henne och avleder, men hon vill helst slicka på det hela tiden när hon är vaken. Jag antar at hon har ont Rynkar på näsan

Jag har gett henne Zylkene så nu sover hon en stund. Sedan får vi dessvärre kämpa på med tratten igen. Kan ju inte sitta hos henne hela tiden.  De andra har ju blivit sterliserade för så länge sedan eller med flanksnitt så jag har nog glömt hur jobbigt det var. Ser rött och irriterat ut.

Mvh Anette

Roslyn
0

Jag tänker också att det skulle vara värre med body, för infektionsriskensSkull. Tyvärr behöver hon tratt. Jag sitter hos henne och avleder, men hon vill helst slicka på det hela tiden när hon är vaken. Jag antar at hon har ont Rynkar på näsan

Jag har gett henne Zylkene så nu sover hon en stund. Sedan får vi dessvärre kämpa på med tratten igen. Kan ju inte sitta hos henne hela tiden.  De andra har ju blivit sterliserade för så länge sedan eller med flanksnitt så jag har nog glömt hur jobbigt det var. Ser rött och irriterat ut.

Mvh Anette

Josefa
0

Det gör inget om hon är och slickar lite på såret. Så länge hon inte är helt fixerad vid det. Antagligen så kommer hon att låta bli såret efter att hon väl slickat igenom det. Jag har fått hur många honkatter som helst kastrerade, både med titthålsop. och på vanligt sätt, och aldrig använt tratt. Och det har aldrig blivit några infektioner.

martdat
0

jag har aldrig hafft tratt på mina när de kastrerats, så länge de inte sitter  o biter elr pillar i såret så tycker jag inte dte behövs, Mina har alla läkt bra  ändå utan infektioner,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jourhemmet
0

Jag har heller aldrig tratt på mina jourisar. Om katten skulle få infektion pga att dom slickar på såret då skulle ju alla hanar få det eftersom dom inte får tratt.

UlrikaD
0

När de kommer från veterinären oavsett vad de gjort så brukar de andra tycka att det luktar konstigt och otäckt och hålla sig undan ett tag.

Kommer hon dessutom med tratt så är hon ju nästan inte igenkännbar heller.

Ge det några dagar så lägger det sig och de kommer att bli kompisar igen. Har varit med om exakt samma sak vid varje kastrering, vare sig det gällt katt eller iller.

Sjukhusdoften kittlar inte skönt i näsan tydligen.

Hawknestgrove
0

ja och har du tratt, så ha den på md ett band i hällorna och som sagt, kjlipp ner den ganska rejält. För du ser ju hur långt hon kan komma och hon vänjer sig ju snart. Vår lilla Esther gick ju med tratt i omgångar för sina utslag. Hon var så smart, så hon kröp in under täcket och drog sig ur tratten där….

Hawknestgrove
0

och håll tratten ren.. det blir ju lite tråkig lukt i den av mat och kroppsångor…Det är då kragen är bättre…

Roslyn
0

Tack för alla tips!

Jag ska se om vi klarar det utan tratt. Det gör oss alla galna. Min man tjatar på mig att sätta på den för att veterinären sa med STORA BOKSVÄVER ATT TRATTEN SKA SITTA DÄR I 10 DAGAR. Solveigh är hans älskling så nåde mig om det skulle bli något.Flört

Hawknestgrove
0

Du, då hade jag haft tratten på. Men klipp ner den mycket…..Kattälskande gubbar ska man vara jämrans rädd om!

Alexej
0

Jag är så trött på att folk och veterinärer utsätter katter för tratt i onödan.

Jag använder aldrig tratt och jag har flera nykastrerade katter här nu. Funkar hur bra som helst.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

ja ingen av mina två här inne hade tratt. jo, lilla Pipis blev tvungen för hon fick infektion i sitt sår. Det såg vi när det gått tre dagar.

Alexej
0

Det enda man ska vara lite försiktigt med är att de inte hoppar för mycket, typ klösställningar. Fast mina hoppar ändå upp överallt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Amorell
0

Min lilla fis här var en riktig jäkel på att komma ur tratten redan vid uppvaket så veterinären band lixom en sele för henne bakom benen också. Det funkade superbra!

~ Ysmn

[sarasvati]
0

#13 Det är ju inte "bara" nåde dig om ngt händer, utan värst för katten, så jag förstår din man. Och så är det så att vetkliniken inte ersätter ett öre vid eventuella komplikationer om ni inte följt de uttalade rekommendationerna, i detta fall alltså att använda krage (el motsvarande). Det kan bli mycket mycket dyrt. (Att klippa ned kragen "mycket" får också ske med omdöme. Kan katten komma åt att slicka med kragen på är det ju ingen mening med något alls.)

Använder du krage, uppblåsbar eller stel, så är det bästa att sätta i ett vanligt katthalsband. Tar sig katten verkligen ur ett halsband också?

Olikt andra här har jag erfarenheten att inflammationer och annat inte alls är ovanligt. Som #16 nämner här också, infektion, "det såg vi efter tre dagar". Det tre första dygnen efter operationen är de mest kritiska.

Håll ut så länge. För kattens skull. Själv vakade jag … japp, utan krage - katten spelade "död" ju. Men vakade i ett "ommöblerat" kök där inga möjligheter till hoppande fanns heller. Det är också viktigt som #17 säger!

Lycka till!!

Hawknestgrove
0

ja absolut inte klippa för långt, det är klart, men två cm går bra i ytterkanten. För vill kisse slicka så böjer hon sig och då glider ju kragen ner ytterligare. och som föregående sa, vanligt halsband utan resår. och om du går hemifrån, så kankse det kan vara en fördel att låta kisse vara i en stor hundbur elelr i en bur av kompostgaller. Då är hon ifred även för andra.

[sarasvati]
0

#20 ja det är rätt, men lurigt med nedklippandet också, för det kan bli otäcka sylvassa kanter av det, som skär upp. Där går det ju att tejpa isf. Och visst är det viktigt att katten får vara ifred för de andra.

#18 glömde härovan. Detta är intressant! Inte alls hört talas om tidigare. Min lillmissa tog sig ur allt, redan hos vetten, men de överlämnade till mig att fixa själv. Väl hemma spelade kisse död så fort jag försökte sätta på henne något. Och jag gick på det. Så vakade istället. Det är inte alla som har möjlighet till det förstås.

I TS fall menar jag fortfarande att det är viktigt att skydda katten, på ett el annat sätt, de första tre dygnen. Veterinärklinikernas "tio dagar" är nog faktiskt mest för att skydda sig själva.

Hawknestgrove
0

21 ja vi tejpade med maskeringstejp över ytterkanten.