Kastrationskampanjer hos veterinärer
Det är många av oss som tycker att man ska kastrera katterna.På våren har många veterinärer kampanjpriser och jag tänkte att vi kan väl hjälpas åt att samla dom i en tråd .Till hjälp för de som ska kastrera sin katt nu i vår.
I Uppsala tar djurdoktorn 650 kr för kastrering+öronmärkning av honkatt och 350 kr för hankatt fram till 30/4.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Bra idé Majvi!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jättebra hoppas många veterinärer kommer att medverka i kampanjen över hela Sverige.

Landskrona smådjursklinik:
**Nedsatt pris under hela mars!
**Honkatt: Kr. 765,00 ink. moms.
Hankatt: Kr. 520,00 ink. moms
I detta pris ingår allmän hälsokoll, foderprover och info. Honkatten får krage och smärtstillande medicin med hem.
Falkenbergsortens Djurskyddsförening är mitt uppe i årets kastreringskampanj. Vi subventionerar kostnaden hos utvalda veterinärer.
Kastreringskostnaden subventioneras med 40%. (Djurägaren får själv betala 540 kr för en honkatt och 270 kr för en hankatt.)
Det är 8:e eller 9:e året som kastreringskampanjen genomförs.
/Carola

Nån som vet någon i närheten av Göteborg?
Undrande Efvis
#5 Göteborgs Djurskyddsförening har brukat ha kasteringskampanjer med jämna mellanrum. Vet dock inte på rak arm hur det är just nu. Får luska i detta.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mycket bra initiativ,nu är det ju också dags årstidsmässigt att ta itu med dom här sakerna! Hoppas att många veterinärer hänger på i den här svängen..det tjänar dom säkert på själva i längden, men framför allt katterna!
Sidentass

jättebra ämne…
någon som vet något i Stockholm?..
finns det någonstans där man själv kan leta upp denna info i sitt område?
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Varför har de inte det runt hela landet? Jag vet det är många här i Bollnästrakten som inte kastrerar/steriliserar för att de inte har råd. Det blir många kattungar det….
jag var in på djurdoktorns hemsida för att kolla telefontiden ,där såg jag att de hade rabatterat pris.Många gånger har veterinärerna kampanjer på våren men man kanske inte ser det.jag har t.ex. ingen tidning .Känner man till någon veterinär som har en hemsida så kan man gå in och titta om de har någon rabatt nu och sedan skriva upp det här så att andra också får veta, Någon kanske ser en annons eller hör från bekanta om kampanjer och det kan man ju också vidarebefodra.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Oftast brukar de rabbaterade kampanjerna ske i samverkan med djurskyddsföreningen på orten. De ger då rabbat till de veterinärer de samarbetar med.
//Lena
Visst är det bra! Jag har sett annonser i lokalpressen om att det är drop-in kastrering till reducerat pris nästa helg! Man behöver inte boka tid eller nåt, bara ta katten och åka dit! Kanonbra!
#12 Jättebra! Vilken ort är det på Lullan? Vilken Veterinärklink gäller erbjudandet på?
//Lena

Kronobergs djurskyddförening har alltid kampanjer, så de kastrerar många hundra varje år. Och jag vet att flera föreningar funderar på kastreringskampanjer. Ni kan säkert hitta en del på www.djurskyddet.se under föreningar. Ultuna hade rabatt på vaccineringar, det var det enda jag hittade, Men oftast brukar det annonseras i lokaltidningar, /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#13 Det är en privat veterinär på Gotland, men jag vet att länsveterinärerna brukar ha drop-in kastrering någon gång på våren. Det är mycket uppskattat!
Djurens vänner i Uppsala har haft en dag där hankattskastrering subventionerades och de ska ha en dag i april för honkatter.
Det är inte alla veterinärer som blir subventionerade av en förening men sänker priserna själva.
#16 Det är ju beundransvärt när veterinärer gör det på eget bevåg.
//Lena

Vi har ansökt bidrag hos Djurskyddet Sverige för att genomföra en kastreringskampanj i april. Vi väntar på svar därifrån!
/Miranda

Vi håller också på att söka pengar från bland annat dem för just detta.
Skulle vilja erbjuda gratis chipning på katter som är kastrerade men omärkta. Då ska kravet vara att de står för registreringskostnaden, vi skickar in lappen och betalar för pengar de gett till oss innan. Annars kan det lika gärna vara. Fast nu tänker jag högt. Inte någon idé jag utvecklat . /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#19 & #20 Jättebra initiativ! Hoppas ni får de pengar ni sökt.
//Lena
#18 Bra att det har ett sådant erbjudande på Smådjursakuten här i Göteborg. Det gäller tom den 30/3 såg jag på annonsen. Om jag inte har fel kastrerar de också med titthålsmetoden.
//Lena

Pratade med Smådjursakuten idag och jag hade personligen hoppats på bättre bemötande. De har bara tider kvar för kastrering av hankatter, inga mer honor, om man skulle komma upp med "skygga/vilda/otama" katter i fångstbur så möjligen att man kunde komma mellan 8-8.30, men ringa innan. Frågan varför dessa katter skulle dem?..Det är inget alternativ, sa jag och det känns inte som Smådjursakuten är det heller, inte för de katterna iaf. Synd att de inte kan vara mer flexibla då de har otroligt generösa öppet-tider för oss som vill hjälpa men själva är på arbetet dagtid.
Tebaks på ruta ett.
Hälsningar Efvis
#23 Trisst! Jag har inte heller någon vidare bra bild av Smådjursakuten. Fast det är några år sedan jag var i kontakt med dem senast. Hade hoppats det blivit bättre.
//Lena

Tycker dessa kampanjer är underbara. Och tror att det är bästa metoden för att minska problemet med alla hittekatter faktiskt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#25 Ja allt som får folk att kastrera sina katter är värt mer än allt annat i arbetet för Hittekatter. För varje honkatt som kastreras förhindras 120 nya katter att komma till världen. Och för varje hankatt - ja det går knappt att räkna….
//Lena

Jag tycker inte heller om Smådjursakuten. Kaxiga är dom
. Ser ur som man kliver in i ett hotellobby när man går dit. Vi fick inte lägga ut broschyrer, fanns inga broschyrer överhuvudtaget i vänterymmet. Som sagt, det sog ut som ett hotell.
Desvärre fick vi lägga ner 6 000 kronor i kontanter innan dom ville ta emot en katt som behövdes opereras akut annars skulle dom inte ta emot den…… 
/Miranda
Finns det någon veterinär som har reducerat pris som kan åka ut mellan Finspång och Örebro? Grannenskatter gökar för fullt.. Förra året avlivade dom 44st kattungar.. Och dom vill inte lägga ut några pengar på katterna..
#28 Jösses amalia 44 kattungar som de dödat? Låter som ett fall som borde anmälas.
Känner personligen inte till veterinärtillgången på sagda orter. Men sök via eniro. Länsveterinärer bör ju finnas och de reser ju även runt så att säga till bondgårdar etc.
//Lena
Oskarshamns katthem har fått pengar till kastreringsbidrag
Oskarshamns Veterinärstation AB
- Tel. 0491 - 170 88
Arkitektv. 20
57261 OSKARSHAMN
hona 550 (rabatt 300 kr) hane 350 (rabatt 100 kr)
Sök kastreringsbidrag på http://katthemmet.info.se/
#28 katthemmen vid örebro borde känna till veterinärpriser.
De kanske kan hjälpa till med katterna också.Särskilt kattakuten kanske kan vara intressant i det här fallet då de sysslar en del med att kastrera och släppa ut.

Ser att min text är något osammanhängande i föregånde inlägg #23…blev nog så upprörd över den dumma frågan varför inte katterna skulle avlivas då de ej var speciellt tama, vad ska man med dem till då??…den biten i texten är alltså borta. Det kanske ger lite klarhet till vad jag menar….Inga broschyr, inga otama katter, hotell-lobby-känsla….kan det bero på stadsdelen??…hmmm…gränsar ju precis till Göteborgs "fiiinare" kvarter…
Hälsningar Efvis
#32 Bedrövlig inställning tycker jag. De gånger jag talat med veterinären som driver kliniken har jag alltid blivit snorkigt bemött. Han borde nog gå charmkurs hos SAS.
//Lena
Veterinär med bra priser nära Örebro är:
Karin Simonsson
Skärmartorp 33, Fjugesta
070-335 29 00, 019-29 15 80
Telefontid må-fre 08.00-09.00.
Hoppas det är Ok att rekommendera veterinär på sajten, annars får inlägget plockas bort.
#35 Om det är en annons från Eniro borde det inte vara något problem. Det är ju offentliga uppgifter.
//Lena