Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 4635 ggr
Lena
0

Massavlivning på Gotland! :(

Nu har det skett igen. Länstyrelsen har massavrättat katter. Denna gång är det en kattkoloni på Gotland som drabbats.

Läs mera här!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
0

Hur kan veterinären och katthemmet ha en sådan inställning???

Lena
0

Fullständigt sanslöst är det! Fy för den lede!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[ingvarisbjorn]
0

Men om katterna nu var i så gott skick…? En runda kastreringar verkade ju vara allt dessa katter behövde, eftersom de enligt artikeln var friska och välmående. Man blir ju alldeles matt.

emjon
0

Fruktansvärt handlat av alla inblande parter. Först kvinnan som samlar på sig katter utan att se till att de blir kastrerade och vaccinerade.

Sedan säger de att katterna var välnärda och inte sjuka men avlivas ändå för att många var förvildade.

Fy f-n att inte ens ge dem en chans till ett eget hem och jag blir så besviken på många djurskyddsinspektörer och veterinärer och deras inställningGråter.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Alexej
0

Stackars katter. De har inte gjort fel men fick ändå inte leva….Gråter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

undrra om de kolllade så att inga ägda katter avlivades,,, stod ingenting om att de kollade id märkning,,,stackars missar,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankie
0

ja alltså jag fattar inte, återigen så är det katten som får lida…så himla himla sorgligt. Hur kan de veta att de var förvildade, hann de med att utreda det innan sprutan gavs, eftersom alla bedömdes vara det så antar jag att de tog det för givet….idioter!!!!! Det är ju detta som gör att man inte vill anmäla till länsstyrelsen fattar de inte det…… usch å fy å tvi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Gråter

Vandra i frid ni alla katter som inte ens gavs chansen.

Josefa
0

Stackars, stackars kissar.

Skottpengar på inskränkta individer på Länsstyrelsen vore på sin plats. Fy f.n.

persikahallon
0

det där var väldigt märkligt. veterinären som avlivade säger:

"De var i förvånansvärt bra skick. Stora fina katter som haft det bra" och inga sjukdomar heller. samtidigt säger en representant för djurens rätt:

"Det här är ett fruktansvärt djurplågeri[…]"

vet djurens rätt ens vad de uttalar sig om? om katterna nu faktiskt mådde bra och var friska kanske tnr hade varit en lösning. verkligen tragiskt att alla dessa katter behövde sätta livet till för att folk inte tar sitt ansvar.

Imasy
0

Men om katterna gick in i huset för att äta, hur pass skygga kan de då ha varit?

annebeate
0

Både arg och ledsen. Stackars kissar. GråterGråterGråterGråterGråterGråterGråterGråterGråter

Hawknestgrove
0

fruktansvärt men en sak…..vem ska ta hand om dessa kissar? vi kan gråta och förfasa oss tills f*n avlöser oss, men ingen av oss kan ta in dem….i samma andetag så kan jag berätta, att Anticimex avlivade 10 katter på Nordby nu i veckorna som gått. Vem kan vi skuldbelägga?  Kattkedjan? LST? Anticimex? Nordby Köpcenter? Icke….. det gick alltså så långt, att katterna smet in och hade Barfparty inne i köttkylen…. tassavtryck i färsen…..och gnagmärken på köttet…Nä, halstra den jä***ln som låter katterna föröka sig för det är där felet ligger likaså i detta fall!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[DjurArken]
0

Det är inte enbart oetiskt att tvinga någon att avliva friska djur, det är i detta fall även brottsligt i den bemärkelse att länsstyrelsen inte har tagit hänsyn till djurhållarens rättssäkerhet samt det s.k. proportionalitetsprincipen vilket innebär att en myndighet inte får ta till åtgärder som går utöver det som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet.

För det första kan de inte tvinga någon de anser vara ägare/hållare av  katterna att avliva dessa om det inte finns stöd i djurskyddslagen. Katterna var fullt friska och hade ett bra liv vilket intygas av en veterinär. Vidare så borde lst i första hand ha förelagt djurhållaren att minska antalet katter så att hon skulle få en chans att åtgårda hennes misstag. (rättsäkerhet/proportionalitetsprincipen)

Ingen hade behövt ta hand om dessa katter om de hade kastrerats och kunde ha fått bo kvar. "De hade ett bra liv" intygar veterinären, så varför skulle de då omhändertas/avlivas?

Det är INTE okej att avliva friska djur genom att gömma sig bakom ursäktet att ingen kan ta hand om de, särskillt inte i detta fall.

Gullimat
0

Stackars katterGråter som får lida för människans dårskapSkrikandes

[ollesbodega]
0

Har begärt att få ut alla handlingar i detta ärende från LST i Gotland. Uppmanar er alla att göra dito. Även om det inte gör någon skillnad för dessa katter så är det iaf en signal om att det finns personer som granskar deras handlande. Kanske får dem att tänka till nästa gång de hamnar i en liknande situation.

LST i Gotland nås på gotland@lansstyrelsen.se

Fräs från oss till LST på Gotland och de som lämnat sina sommarkatter på ön!

Lena
0

#15 Bra idé! Ska följa ditt exempel!

#13 Instämmer till fullo!

MewTwo
0

Dilemmat var att personen som"äger" katterna blivit sjuk och hamnat på sjukhus och någon annan har åkt dit och matat katterna 2 ggr per dag

Man kan ju tycka att det som i många andra länder även här i Sverige borde finnas en lag som förbjuder avlivning av friska djur - liksom en Lex Nisse som jag propagerat för tidigare. Med Lex Nisse menar jag alltså att LST borde vara skyldiga att kontrollera samtliga katters identitet så att inte någon grannkatt for med i avlivandet… (Bevisbördan slapp man ju geschwint undan genom att låta en granne elda upp kropparna- frågan är ju hur tillåtet det kan vara dessutom???!)

Har skrivit två inlägg om detta på Wikkibloggen om länsstyrelsens avlivning och om den senare artikeln om Gotlands katthem. Angående katthemmet så är det oklart utifrån vad tidningen skriver om de ens varit vidtalade…

Gotlands tidningars reporter var faktiskt angelägen om att ta katternas parti så till den grad att de även bad om ett uttalande från jordbruksminister Eskil Erlandsson. Som väntat fick de tyvärr ett slätstruket blaha svar i Eskils vanliga stil - inte värt att gräva ned i kattlådan ens… Men tidningens syfte var att höja en tass för katters status.

Katterna hade alltså - med tanke på att de hade gott om hus och lador och ställen med bra skydd att gå in ioch var vana vid utfodring 2 ggr dagligen (Hur många kolonikatter har det så rackarns bra???!) - kunnat bli ett utmärkt TNR-projekt med långsiktig hanterför omplacering. Inte en enda en hade behövt avlivas.

Så tänk vad snabb en LST kan vara ibland! Men ska du ha ut handlingar får du minsann lika snabbt en faktura på kopieringen också…

Mew2

Vila i frid alla missar!

[eskils]
0

Hårresande! Jag vill också beställa handlingarna från Länsstyrelsen Gotland, för att visa att de har ögonen på sig. Vad kostade kopieringen?

Tänk om vi hade en Lex Nisse! Glad

Lena
0

#17 Bra agerat av dig MewTwo! Det är viktigt att väcka opinion när sådan här händer. Det glädjer mig även att läsa att reporten tog katternas parti. Även om det tyvärr inte räddade livet på dessa katter kan engagemanget rädda framtida katter.

Det är bedrövligt att det ska gå så trögt att få acceptans för TNR i det här landet. Tyvärr är Sverige lite efter på Djurskyddsområdet liksom på många andra områden. Som du skriver hade det här varit som skräddarsytt för ett TNR Projekt.

Alexej
0

Gråter säkert också en del kattungar och ägda saknade katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
0

Även jag har beställt handlingarna om denna massavrättning av katter, med hjälp av länken i #15

De mailade mig då ett dokument som bestod av ett antal så gott som helt svarta och suddiga bilder, där man bara kunde urskilja några siffror och på ett ställe skymta skuggan av ett katthuvud. Ingen text alls!!

Ollesbodega och Lena, var det likadant för er?

Jag har nu upprepat att jag är intresserad av att få texten.

Tror att vi måste hålla på och protestera när skjutgalningarna på Länsstyrelser och polis och bland kommunjägare ger sig på hemlösa katter. Annars lär de nog fortsätta. Gråter

En dag kanske de inser att det civiliserade alternativet till massavrättningar heter obligatorisk id-märkning och TNR-projekt.

MewTwo
0

Jag har fått en omgång handlingar också - i pappersform, och bilderna var lite bättre där, men inte så värst bra. Tyvärr motsäger de i viss mån tidningens uppgifter.

Av LSTs handlingar framgår klart att LST som uppstart "Förberedde ett omhändertagande av katterna"!! Men när sedan vidden av det hela började förhandlas med kattägaren (Kvinnan som hade fritidshuset där katterna gick ut och in i kattlucka och matades av grannen när hon var på fastlandet) så var det kattägaren som beslutade att de skulle avlivas.

Och till min förvåning har alltså veterinären gjort en individuell besiktning av varje katt, med diagnos - och de var inte så friska heller, det skulle ha kostat en förmögenhet att behandla denna grupp - och hade dokumenterat varje katt med foto. Detta åtminstone i den inledande omgång på 32 katter som avlivades först och som var allt mitt material omfattade.

Undrar var materialet om resten finns?

Detta vid en första överblick av materialet, ska läsa det noggrannare idag!

[ollesbodega]
0

#21 Fick samma materiel från lst som övriga i denna tråd. Haft fullt upp o inte haft tid för analys av underlaget. Väl dags så råkade jag ut för en personlig sorg så lägger denna bakom mig o försöker fokusera framåt.

Mezzzanina
0

Jag är rätt säker på att om katthemmets veterinär anlitats så hade det inte blivit avlivat på samma sätt.Hon är verkligen emot avlivning och jag vet att hon på andra ställen använt sig av just TNR-projekt.