Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 4410 ggr
Ligonskrutt
0

Bra veterinär i Kalmar?

Det är hög tid att ta med våra stödhemskissar till veterinären för undersökning, kastrering, id-märkning och vaccinering (något glömt?). går allt detta att göra vid samma besök?

Den ena kattungen är inte speciellt skygg men den andra är inte klappbar. Därför undrar jag nu om här finns någon som har tips på bra kliniker/veterinärer till skygga katter? Gärna nära, eller så att det är lätt att ta sig dit utan körkort från Norrliden i Kalmar.

Maritha på Katthemmet Kompis tipsade om Smådjurskliniken på Bergauddsvägen, men jag vet inte om det var mest för att det ligger nära.

Det känns ju lite onödigt att åka till veterinären för att sedan vara tvungen att åka hem med kattungarna utan att ngt gjorts, för att de var "för skygga"… (Såsom var fallet med Arbykatten Minnsanns ungar, om ngn minns…) 

Ngn har nämnt att veterinärer an använda sig av slussbur(tror jag det hette?) som kan användas för att vaccinera/söva skygga katter. Är detta ngt att fråga om de använder sig av? Ngt annat som är bra att ta reda på/fråga när man bokar tid?

Puma77
0

Jag har bara hört gott om Satu på Öland med, vet att Maritha använder sig av henne också. Ringa och prata med Satu kanskr går.

//Pia

Ligonskrutt
0

Ja jag har hört att hon ska vara bra :)  funderar bara över hur man tar sig dit utan bil. Om det är svårt med bussar kanske vi kan få sambons föräldrar att skjutsa.

Hur är det annars med att id-märka, kastrera och vaccinera på samma gång? Går det eller bör det vara vid olika tillfällen?

Puma77
0

För mina har det gått galant att göra det samtidigt och det blir ju billigare med färre besök då givetvis.

//Pia

MariannE11
0

kan trösta dej med att jag kastrerade, vaccinerade o öronmärkte tre stycken som bara var halvtama hemma….tala om att dom är rädda o behöver behandlas varsamt…det gick fint med mina….. använder man klämbur så slipper man mycket av "striden"….kan meddela att de två vilda killarna blivit mycket mer keliga o lugna efteråt….nästa vecka ska dom ha sin andra spruta så det är det jag oroar mej för just nu… att få in dom i bur igen….Foten i munnen

stort lycka till….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[LucyInTheSky]
0

Satu på Öland är fantastisk. Åk INTE till Läckeby bara.. HAr aldrig blivit bra behandlad där..

gulliver
0

Inga bra erfarenheter av Kalmar Djursjukhus heller. Satu är en mycket kunnig och erfaren veterinär.

Ligonskrutt
0

#4 Ah klämbur var det ja

Om det blir Satu vi åker till antar jag att hon använder sig av det..? Har hon mkt jobb så det kan vara svårt att få en tid? Ska försöka höra med svärföräldrarna om de kan skjutsa.

#5 Jaså? Har hört mkt gott om läckeby annars.

Är det ngn som känner till ngt om Smådjurskliniken i Kalmar också?

tervmatte
0

Jag åker bara till Läckeby. Har gjort det i alla år, även innan jag flyttade hit för tre månader sedan. Vi åkte hela vägen från Mållilla varje gång…

Vi har behandlat alla våra och hemlösa katter där och vår hund med framgång.

Men visst, allt beror nog på vem man träffar på. Vi försöker alltid att få tid hos Bart. Han är en riktig kattmänniska och både han och hans fru (som också jobbar där) gör allt för att skydda katter undan avlivning. De försöker alltid att hitta nya hem till dessa.

Och det finns flera andra jättebra veterinärer där. Jag har nog inte träffat alla dock.

wendel83
0

jenny ja har pratat med Birgitta C.Hon sa att du skulle kontakta skogsbykliniken på Öland.Billigast och bäst sa hon.Man får betala kontant så överför Birgitta pengar till dig.Så skicka kontonr till henne sedan.Och spara kvitto för de ska skickas till Birgitta till redovisning./ angelica

Ligonskrutt
0

#9  Ok :)  Tack så mkt! Då ska jag kontakta dem.

Ligonskrutt
0

Å… vet inte hur vi ska göra. Nu är tid bokad hos Satu, men först i slutet av februari. Nu verkar det som att Skrållan har börjat löpa för tredje gången (stackaren) och snart kanske lillkissen kommer lyckas med sina parningsförsök. Visst är det så att katthonan kan kastreraas även om hon gått 30 dar in i dräktigheten? OM det skulle vilja sig illa…

Men hur bra kan det vara för lilltjejen att löpa så ofta…Märker att hon magrar av när hon löper. Bör vi försöka ordna med en tid hos en annan veterinär tidigare? Fördelen med Satu är att hon är kunnig och billig. Men nu har jag äntligen fått in pengar på kontot så vi har inte ont om pengar längre och kan betala den dyrare behandlingen om kks inte vill/kan. 

Jag målar upp ett scenario där veterinären inte kan behandla katterna för att de (hankatten iaf) är för skygga, men eftersom de sövs kanske det inte brukar vara problem för veterinären? Eller ska man försöka ordna p-piller till honkatten tills kastering om en månad eller för att bryta löpet när vi lyckats få tidigare tid?

gulliver
0

Du kan absolut både bryta pågående löp samt ge henne p-piller fram tills det är dags för kastrering. Be veterinär om recept och dosering.

Ligonskrutt
0

#12  ska jag boka tid och åka in med henne till en veterinär då? Eller går det att göra utan besök?

Tizzla
0

Recept på p-piller kan du nog få utan besök, men p-piller är inte nyttiga så hade jag varit du hade jag bokat en tidigare tid hos någon annan.

Att söva rädda/arga katter är vardag för veterinärer och djursjukvårdare så det SKA de klara av…och när katten väl sover är det inga problem med restenFlört

Hawknestgrove
0

ja som alternativ 1 hade jag inte väntat utan letat rätt på någon som kan ta dem fortare. och vill du ha ppiller ändå, så kan jag skicka dig en karta, så slipper du trassla med det.Pma mig bara.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....