30-tal katter avlivades
ja du, ännu ett fall av djurplågeri….
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2273655/30-lidande-katter-tvingades-avlivas
Åh… Mellerud? Det bör väl Lena få nys om sen……Fy fan, arma djur……Samma Tjänsteman som hade hand om Nordbyärendet hos oss….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja och naturligtvis är det katternas fel, så då får de avrättas. Öronskabb och kattsnuva är ju knappast någon anledning att ha ihjäl dem för. Så då drar de till med lite misstänkt kattpest också.
suck….. ja tyvärr. men då står vi där med det eviga problemet… var ska man placera dem…..
Det var ju en perser som syntes på bilden och håller man inte efter ögonen på en perser så blir dom att se ut så där. Inte ens säkert dom hade kattsnuva om man inte inser det.
nej, det är ju sant. MEn som sagt, vem kunde ta in 30-tal okontrollerade katter? Ingen…..
I sådana fall måste nog flera katthem samarbeta om det ska gå. Vi tog ju in ett 80-tal katter från Julita i samarbete med Stockholms Katthem. Vi fick ta dom i omgångar.
Och ett annat katthem tog 22 katter från en vanvårdsfall nära Skara. Eloge till de. Alla har clamydia och måste stanna länge i karatänen.
Jag har ett gästhus där jag ska söka tillstånd för som vi kan använda för just såna vanvårdsfall där många katter måste omplaceras. Det är hemskt hur katter avlivas bara för att det inte finns plats.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tror tyvärr att jag vet vem personen är. KKS hjälpte henne med många katter för några år sedan. Fick begränsning av antalet katter och flyttade då till annat län för att kunna fortsätta.
Vi har tagit hand om ett 40 tal katter samtidigt vid ett tillfälle… så visst går det att ta emot ett större antal katter om man kan organisera sig snabbt. Men mycket är det som ska klaffa…

Det är för konstigt att en del går så lättvindigt över den gränsen, vad dom klarar av.
Jag läste om det här kattärendet i TTELA i torsdags. (Hann inte skriva om det här då jag var bortrest tills igår kväll) Det stod dock inte mera än det som fanns att läsa i Expressen. Det är inget ärende jag hört talas om tidigare. Det som känns bedrövligt är att kvinnan redan hade djurförbud. Hon fick bara ha två katter. Trots detta har hon lyckats samla på sig 30 katter. Enligt de nya bestämmelserna ska ju djurförbuden gälla över hela landet. Knepigt! Antar därför att djurförbudet var utfärdat före 2008 innan Länstyrelsen tog över.
Alltid synd när det slutar vid avlivning. På beskrivningen får man ju intrycket av att det var katter som var i allmänt mycket dålig kondition, men flera olika symtom. Och katten på bilden ser ju inte vidare fresch ut stackarn.
Funderar på att skicka efter handlingarna i ärendet för att få lite mera information.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#12 det vore nog inte fel. Alltid intressant att läsa hur LS jobbar:(
Sedan är det viktigt att allmänheten/grannar har ett öga på ett djurförbud. En samlare slutar inte samlar på sig nya katter för att han/hon fick djurförbud.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#13 Visst är det så. De som är riktiga djursamlare låter sig oftast inte stoppas av förbud. De tänker inte lika rationellt som vanliga personer gör.
Ska höra av mig under veckan till Lst för att få tillgång till handlingarna.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ja skrämmande. och realistiskt, om vi säger IDAG….. hade alla djurhem inom praktiskt avstånd kunnat hjälpa dessa kissar platsmässigt och medicinskt? Handen på hjärtat nu….
#15 Om alla katthem i Västra Götaland regionen samarbetade hade det säkert gått med lite tidsmarginal. Sedan beror det ju på hur allmäntillståndet är för katterna. Hur akut det hela är.
Tyvärr slår ofta myndigheterna till på tok för sent. Vet inte hur det förhåller dig i det här fallet - hur snabbt Lst agerade från att de fick vetskap om ärendet. Tyvärr vet man ju ärenden som varit väl kända under en lång tid där myndigheten inte slagit till förrän djuren i praktiken varit mer döda än levande.
problemet är nog snarare att de flesta länsstyrelser inte bryr sig om att göra ett försök att få i alla fall ett antal katter placerade hos föreningar…
Det är det som stör mig, den lättvindigheten när man beslutar att avliva samtliga djur.
#17 Precis - det är nästan alltid den lättaste vägen de väljer = avlivning.
Jag tycker Lst kunde först tala om tydligt för ägaren vilka fel som begåtts, muntligt och skriftligt. Och sedan skicka dit en djurvårdare eller liknande minst en gång per dag, som kunde hjälpa till på plats att rätta till de värsta felen - hemveterinär för de akut sjuka, fler och rena toalådor, separera katter från varandra, bättre mat osv. Detta i väntan på att katthem i området kunde börja ta emot katterna.
Och så borde ägaren informeras om att h*n måste följa direktiven, annars blir straffet ännu hårdare. För straff ska djurplågare ha!
i teorin håller jag fullkomligt med dig. MEn vem ska betala?????? För skräpet till ägare har nog inte kungens krona…….
Pengar kan tas t ex från att man på Lst börjar jobba smartare, dvs samarbetar över länsgränserna (mail är gratis!) och tipsar om folk som fått djurförbud. Sedan gör man oannonserade besök då och då hos dessa personer och kan då rädda djuren i ett mycket tidigare skede, innan de hunnit bli så många och så sjuka.
Så spar man pengar och besparar djuren lidande. Kan det funka?
Usch,vad hemskt…
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Här gjorde LS en anmält besök efter en anmälan. Anmält pga hennes arbetstider??? Kvinnan hade en vecka på sig att städa och framförallt låta några katter försvinner. Vittnen sa att hon hade över 30 katter, vid besöket fanns det 19. Hon har tillstånd för 15…Hon har 5 okastrerade katter och ska bara se till att de kastreras. Pga att några katter är äldre fick hon behålla alla 19. Men fick anmärkning på lukten och saknande ventilation. Folk som har varit där fick ingen luft där. Alla katter är sjuka och har FIV.
Kvinnan är känd sedan länge men var kompis med en djurskyddsinspektör och fick då tillstånd för 35 katter!!!
#23 Var det fallet i Mellerud som gått till på det här sättet?
Fy fasen sånt mygelverk!!!!
#24 nej, ett fall i Skaraborgs kommun.
Kvinna har varit på tapeten många gånger men skyddades alltid av djurskyddsinspektören och andra "kattvänner". Förra året fick 9 katter - tror jag avlivas akut pga andningsbesvär, hosta, ögoninfektioner och allmän förfall. Det var då hennes tillstånd på 35 katter blev minskad till 15. Djurskyddsinspektören är inte kvar. Men hon samlar på sig katter till sina FIV-katter när hon bara kan.
#26 Fullständigt hårresande! Det finns en del kvar att önska vad gäller det Svenska Djurskyddet.
Vi har ett fall till, en äldre kvinna som samlar på sig katter. Hon menar väl det vet jag och hon var tidigare aktiv i Djurens Rätt. Men hon är gammal och sjuk och har varken bil eller körkort och bor ensam långt ute på landet. Hennes katter har det bra men det håller inte i längden. Grannen som körde henne har flyttat nu. De andra grannar skattar bara över henne och dumpar sina egna katter där.
Fast där hoppas jag på ett samarbete och att vi kan hjälpa henne att omplacera en del katter. Det kunde ju har varit jag…Ska dit när jag hinner, hoppas hon släpper in mig.
#28 Verkar ju som hon har lite annan grund för sitt "samlande" än vad många andra kattsamlare har. Att det finns en idiologisk grund för det hela. Då kan det nog gå lättare att uppnå ett samarbete. Hoppas ni lyckas!
Har kontaktat Lst via email och begärt ut handlingarna. Återkommer när jag hört ifrån dem.

usch…sanslöst tragiskt…arma djur…-(

#28 ja bara lite hjälp med transport till vetten o kanske storhandla kattmat så är det säkert jättehjälp där! hoppas att hon släpper in dig? trisst att grannarna har sådan attityd, hjälper varesig katterna elr damen,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Fick följande svar från Länsveterinären:
Hej!
Handlingarna ä offentliga så du har rätt att begära ut dem men vad är det du vill har i ärendet? Du behöver speca vad du vill ha ut.
Det har kommit in en anmälan som slutat med ett omhändertagande. Vi skickar inga handlingar på mail utan det blir på "vanliga posten" och vi kommer att ta ut en avgift enligt 16§ Avgiftsförordningen
__
Svarade dem följande (och väntar på nytt svar från dem:
Hejsan!
Vi är intresserade av ärendet som sådant. Jag vet inte hur pass omfattande dokumentationen är i det här ärendet och vad det skulle kosta att få ut alltsammans? Tidigare har jag alltid fått det som finns dokumenterat i ett ärende.
Det som gör att vi är särskilt intresserade av just detta fall är faktumet att den här kvinnan redan hade djurförbud sedan tidigare. Hur lång tid har det tagit mellan förra djurförbudet och det omhändertagande som skedde nu? Hur lång tid har det tagit från att myndigheten fick kännedom om fallet tills ingripandet? Stämmer uppgifterna som stod i Expressen att katterna hade kattpest? Vilken typ av katter var det? Raskatter? Huskatter? Kommer hon att få djurförbud nu?
-
Har även försökt luska lite på egen hand via kontakter här i Mellerud som är engagerade i hemlösa katter. De kände till ett fall där en privatperson nyligen tagit hand om flera katter från en kvinna som inte klarade av dem. Hon hade dessa i sin lägenhet, men verkar ha haft flera katter i sitt sommarhus. Det verkar vara raskatter.
oj…… det där verkar lukta skunk du…….
Man blir mörkrädd. Håller med om att varför kontaktas inte katthemmen innan dom bestämmer om avlivning och varför kan inte dom som samlat på sig få hjälp tills katthemmen kan ställa upp ???
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
#33: Har du fått något ytterligare svar tro? Nyfiken på hur det går och hur behjälpliga de är…
#36 Fick ett svar i torsdags men det var inget som gav så mycket mera ljus i fallet. Lägger in svaret här nedan.
Hej!
Det är 48 sidor i detta ärende nu, kostnad 126 kr plus porto.
Alla frågor du har kan X X svara bäst på, hon är den kontrollant som åkte på ärendet. Hon har semester denna vecka men är tillbaka på måndag.
Djurförbud kommer att prövas, det arbetar länsveterinär X X med.
Med vänlig hälsning XX Veterinär- och djurskyddsenheten
____
Känns väl inte som att jag har lust att punga ut med 126 kr i detta ärende. Men ska försöka hinna ringa den kontrollant de hänvisade till. (Har dock lite svårt att ringa från jobbet) Om någon annan har möjlighet att ringa kan ni PMa mig så ger jag er namnuppgifter.
ja det var itne lite pengar. Ok jag förstår att de inet kan skicka ut papperskopior gratis, det går ju ine ens med egna journaler… MAn får vackert betala för sånt med. MEn märkligt att de inte kan skicka ut som PDF…
#38 Ja andra Lst har ju gjort detta. Men det är de inte skyldiga till så det beror på graden av tjänstvillighet. Här gör det bara det de har skyldighet till och inte ett dugg annat.
pottsorkar…..Slöhet kallar jag sånt