Katten Pelle skjuten!
Katten Pelle är skjuten!

Jag fick precis mail från Birgitta A KKS att katten Pelle i tråden "Akut,häller vatten och kastar sten efter katt" sköts i går efter att han blivit fångad i fälla. Då Pelle blev stressad då han skulle föras över i transportbur efter att ha fångats i fällan försökte man ge honom mat med sömnmedel vilket han naturligtvis inte ville ha. Då kallade man på en jägare som sköt honom!
Ett katthem i Kristianstad väntade på honom för att han sedan skulle transporteras till ett väntade stödhem. Ingen kontakt togs med Birgitta A som skulle kunnat komma till hjälp.
Pelle var en tamkatt.
Jag saknar ord. 

MY GOD!!!

Fy för den lede hur kan man bara bete sig så???? Hoppas verkligen att kks gör en anmälan på detta ärende. Så får det väl inte gå till?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
jag med….. och varför fick han inte sitta kvar i fällan fram till målet???? fy f*n……Vad var det frö klantars***en som hanterade infångandet?

The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
men herre gud..va är de för människor?

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
Men… var tanken att han skulle föras till katthem men man sköt honom för att han blev stressad?? Eller hade inte den som sköt förstått det? Tamkatt, var han oskygg då alltså? Låter ju helt idiotiskt och onödigt om jag fattat rätt!
Så hemskt. Stackars kissen!
Enligt mailet jag fick sköts han för han blev stressad och inte ville äta maten med sömnpulver i. Ingen kontakt togs med Birgitta A på KKS som kunde ha kommit till hjälp. Hon fick besked om det som hänt först i dag. Allt var ordnat, ett stödhem väntade på honom ändå sköts han!
Enligt Birgitta A var Pelle en tamkatt.

Uppenbarligen har ju kks inte varit med vid infångandet och det hela verkar ålegat andra, ovana - läs: korkade människor. Men sorgligt måste man säga att det är samt ett typiskt exempel där kommunikationen brustit. För jag kan väl inte tänka mig att man missat att Pelle skulle vidare till ett stödhem…?
Sådant här blir man bara så ledsen av.Den här stackars katten har alltså blivit skjuten för att en människa med noll koll har blivit satt att fånga in honom. Och den här människan ringer en jägare när katten inte är medgörlig när han sitter i fällan? Jägaren???? Undrar just om det verkligen var så det gick till.
#5 Nej fy! Det är alltid hemskt när en frisk katt avlivas, men speciellt när allt var ordnat så kan jag inte förstå hur människorna som fångade in honom tänkte??
va ja förstår är ju kks inblandad åh nån jägare..varför inte kontakta kks.åh höra me dom.åh höra vem som har fångat in kissen
Myse missar

Va fan!!!!!!!! Har det det brustit nånstans att katten skulle vidare eller, men jag finner inte ord för detta, jag blir så hiskeligt förbannad så jag vill SKRIKA…………………………………….
Vad är detta för nåt!!!!!!!???????
Som vanligt så är det katten som får sona med sitt liv, alltså jag fattar inte detta………
några var tydligen j***t klumpigt vaggade……
Varför skulle katten få sömnmedel? Var det en veterinär på plats? Vem kontaktade jägaren?
Usch så ledsamt detta är, alltså här skulle vi rädda katten ochså sker detta…. Får ju ont i magen…
Men alltså jag fattar inte hur kunde detta hända? Och till det viktiga hur gör man för att det inte händer igen…….Det viktiga är ju att få reda på hur det hela gick till om det var så att de inte visste att han skulle vidare eller vad var det????
Lilla Pelle som skulle bli räddad!!!!!!!!!
Men herregud så får det väl ändå inte gå till! 

Fruktansvärt så jäkla illa hanterat.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
så här står det på KKS hemsida, de fick som de ville ändå då, skjuta han….. alltså jag fattar inte detta……
Tragisk uppdatering 21/11-10
Igår fångades Pelle i en fälla och tanken var att han skulle vidare först till Joannas katthem i Kristianstad och sedan vidare till ett väntande stödhem. Han blev naturligtvis mycket stressad i fällan och det blev problem med att få över honom i en mindre bur. Upphittaren ringde då efter en jägare som kom och sköt Pelle istället för att kontakta förmedlaren och be om hjälp eller alternativ att släppa ut honom ur fällan.

Å, jag finner inte ord över dessa klantskallar som inte förstår att vilken katt som helst blir stressad av att bli infångad i bur.

Dagens tistel till de berörda! 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Blir bara så ledsen och uppgiven. Stackars lille Pelle
. Har helt tappat tron på mänskligheten.
Har de som skulle fånga in katten fått någon info om hur att gå villväga vid fångst? Det låter som att fällan inte har varit overtäckt med en filt e.d. för att lungna ner katten.
Det brukar även funka bra att sedan plocka bort filten, så går katten oftast självmant in i transportburen om den är täckt med filt.
Om katten har skjutits i tätbebyggt område är det också ett brott mot tillsynslagen då det inte verkar som att tillstånd har sökts.
Stackars lilla fina kisse! Så rädd och så ensam! 
Men nu på andra sidan bron slipper han i alla fall bli jagad och nu kanske han också vet att det fanns många här som tyckte om honom och ville hjälpa.
Hoppas verkligen att den ansvariga "upphittaren" och jägaren får det riktigt hett om öronen nu!!!!!!!!!!!!!!!!!
ja men varför kontaktas inte kks.åh prata me dom.?så här få de absolut inte gå till
Myse missar
# ja Gulliver jag är ämnad att hålla med….
detta kommer att ta tid att smälta…..
kanske det kommer någon lärdom av detta, jag hoppas på det….
ingen hadde kontaktat birgitta om detta.så långt är ja me..hon har pratat me nån om de..åh den personen va har den gjort?hon.han vet mer eller vad ?efter som birgitta berätta detta så måsste hon ha pratat me nån om de..vet den andra personen mer?..har de gjorts nått åt detta?vet kanske vem som gjort detta mot katten.?nån måsste ju veta.efter som de skrivs att kissen blev skjuten
Myse missar
Har man bara lånat ut en fälla till någon som inte har en aning om hur katter kan reagera när de blir infångade ?
fy så klantigt. hur kan man sätta en fälla i händerna på klantskallar?
#23 Du kan väl ringa Birgitta och fråga.
Jag har precis mailat till Birgitta A. Jag kan inte förstå hur det som hände kunde hända. Lille Pelle fick dö i skräck.
Jag känner sådan sorg och ilska.

#27 ja du precis så känner jag med……

Detta är så förfärligt ledsamt och hemskt

26 varför ska ja ringa
Myse missar
#30 för du ställer frågor som endast Birgitta kan svara på. Det andra som #16 skriver står ju på deras hemsida.
//Pia

Så sorgligt och onödigt. Funderar på vad som kan göras för att undvika att samma sak inträffar igen. Steg ett borde vara att alla som har en fälla tänker sig noga för vem/vilka man lånar ut den till. En tumregel borde vara att den som inte har någon erfarenhet av att fånga katt inte ska släppas iväg på egen hand.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
nej det finns ju faktiskt bra regler som man kan lämna med också…..det här är ju den som står vad det gäller Lotinfällan, visserligen står det även om hur man ska göra vid avlivning, men just allt det andra är faktiskt bra.
lilla katt, vilken hemsk sista tid du fick i livet. så tragiskt..
ja hur man kan lämna ut en fälla så ansvarslöst till nöttepersoner det förvånar mig högeligen…..det gör mig mer och mer arg, faktiskt….
Nu vet vi inget alls om vad det var för personer som skötte infångningen och om Birgitta A hade anledning att misstro dem. Hur som helst idag är Pelle död och än en gång skäms man för människosläktet.
jag ställer fråger här som en del gör här.att de får gå till så.stackars katt
Myse missar
Nej det får inte gå till så. Hoppas Birgitta A meddelar närmare hur det kunde ske,
De som skulle fånga Pelle var helt informerade om hur de skulle gå
till väga och var han skulle lämnas efter infångandet. Fällan var inte
lånad av kks tack och lov utan av en jägare. Jag är ganska knäckt av det som hänt och haft mailkontakt hela kvällen med de som är ansvariga till detta. Frågat dem varför de inte ringde mig, släppte ut
katten eller satte honom i ett badrum, tvättstuga eller liknande för att sedan be mig om hjälp. Fick då till svar att tror du att du kunde komma hit och klappa katten.
Tyvärr kan jag inte vara överallt och fånga alla dessa katter på egen hand, då får jag istället ta på mig färre ärenden som får till sin följd att färre katter blir hjälpta.
Birgitta A KKS
ja men snälla nån…….hur de kan göra så…har de inget hjärta……
Jag förstår att du är bedrövad Birgitta och jag förstår att du inte kan vara överallt utan nästan är tvingad att lita på de som ska fånga…
Sen kan ju jag tycka att vilka är de att bedöma om du kan klappa katten eller inte, det vet de inget om om kommer heller inte att få veta..men varför ringde de inte??? Eller framföra allt varför gjorde de inte som det var sagt???!!!! Jag blir så arg och ledsen på dessa ohumana människor….
men det verkar ju som om de ville att Pelle skulle skjutas annars har de ju inte slutat så här och det är ju inget du kan råda över…..
Du har ett stort hjärta Birgitta, kram på dig
Faktum att de som har fångat katten svarar med att "tror du att du kunde komma hit och klappa katten" tyder på att de inte har fattat vad de borde ha gjort efter infångandet av katten.
Tycker att folk som inte har någon erfarenhet av att fånga katter i fälla öht inte ska försöka föra över en katt till transportbur, utan att de istället ska ta katten i fällan till bestämd plats.

Hur är det med det juridiska, är det här något man kan anmäla?
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!
Om katten har skjutits i tätbebyggt område så är det ett brott mot tillsynslagen att inte ansöka om tillstånd.
Tillsynslagen ger även enbart möjlighet att avliva katter som är "övergivna eller förvildade". Frågan är om det finns skäl att anta att katten var övergiven, förvildad var den i alla fall inte.

Så tragiskt! Stackars katt 
Det här var nog planerat från infångarens sida. Jägaren var säkert på plats redan när Pelle gick i fällan.
J-a människor!! Tror som du Josefa, det kanske var några av dem som plågat Pelle innan som gjorde det här. Understryker bara hur viktigt det är att inte låta okända personer sköta infångning ensamma. Om någon vettig människa varit med också så hade det inte kunnat hända.
Hoppas det blir anmält!

Jag hoppas att KKS polisanmäler detta.
//EK

Usch vad man blir bedrövad
och ilsken

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Mållös, ledsen, förb****d sätter mej på händerna innan jag trycker på "skickaknappen"

R:I:P Älskade Pelle..du blir omhändertagen av andra små änglar som också blivit drabbade av jordens ondska..där ni är nu…finns bara kärlek..
ja jag ber KKS om ursäkt för mitt tänkande i detta fall. Förhastade slutsatser. Förlåt mig för det.

Man kan bara konstatera att vi är för få aktiva. Hoppas att anmälaren/infångaren kan leva med sig själv nu när h*n sett till att Pelle blev skjuten trots att allt var ordnat för honom med stödhem. Jag mår illa och spyr snart.
Skulle vilja träffa anmälare/infångare öga mot öga.
ja och jag hade velat vara på plats för att se att katten inte plågades vid avlivningen. Vilket vi inte kan få reda på. En avlivning med gevär är grusom att se, men om den utförs korrekt, totalt smärtfri. Jag undanber mig känslokommentarer. Jag har själv aldrig sett när en katt blivit avlivad med gevär,men däremot hund. OCh görs det rätt, om man kan tala om rätt elelr fel, så är det smärtfritt. Men det krävs att man vet vad man gör. Vilket jag har svårt att tänka mig med en rädd katt i en fälla, som vi inte ens vet hur den såg ut…..Var den laglig? Vi har ju här hemma fått in av misstag katt i minkfällor, som absolut inte är till för katter. Många jägare har ju såna hemma, så även vi. och att Pelle i så fall blev rädd, det kan jag förstå.
Att skjuta en katt i en fälla måste man väl använda bly? Hagelbössa? Ingen särskild säker metod i en fälla…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Nja, Alexej, det går inte att använda hagelbössa i en fälla. inte om man inte vill att fällan ska gå i tusen bitar. Dessutom så är ju mynningen skrymmande på en hagelbössa, det är ju två pipor.Så ett finkalibrigt vapen, ett gevär med kaliber 22 funkar och magnumammuntion för att vara säker.. Men då måste man ju veta att djuret är absolut stilla. om du öppnar pdf -filen i mitt inlägg 33 så ser du. Så krav nummer ett är ju att man kommer in med pipan innanför gallret. Jag vet, då vi ofta tar grävling och bäver i grävlingfälla. VI har en bössa 22 magnum, som även funkar med 22LR, men så klen ammunition kan man inte avliva bäver med i allafall på ett humant sätt. Grävling går. Kaliber på pistol går ju att kolla i JBF. inte aktuellt för de flesta jägare, då det inte brukar vara vanligt med pistol i en jaktvapengarderob.
Och varför skjuter ni grävlingar och bävrar?
Fy för den lede alltså! Håller med andra om att man blir både illamående och spyfärdig av att läsa om hur upphittaren agerat.
Håller även med #32 & #41. Det här måste får rättsligt efterspel så att dylika händelser förbyggs i framtiden. Pelle får inte ha dött helt i onödan.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tyvärr så får jag känslan att jag hört sådant här förr. Tror ej det var ett sk
misstag för om jag ej hade vetat vad jag skulle göra så hade jag självklart
ring det telnr jag hade(Birgittas) o lämnat över ärendet. Då hade det blivit
hennes ansvar o jag kunde åka hem. Så brukar människor funka. Skönt
slippa liksom.
Vem tror att en stressad katt i en fälla äter föresten.
Detta kommer nog hända flera gånger för var ju "bara" en katt som någon
troligtvis tröttnat på o slängt ut.
Ni som vill ha ulliga gulliga kattungar tänk på att så här kan det gå då ni tröttnar.Pelle var också en söt tillgiven kattungen en gång.
Med tanke på hur infångarna bemött Birgitta A efter Pelles död (oförskämt) , bristen på kontakt med henne och väntan att meddela henne vad som hänt har jag blivit mycket misstänksam när det gäller deras verkliga avsikter med infångningen. Var det att fånga in Pelle för att sedan skicka honom vidare eller ville man bara få tag i honom för att sedan förpassa honom till de sälla markerna.Hela historien om mat med sömnmedel och jägarens snabba inträde på arenan övertygar inte mig.
Mycket olyckligt att det var jägarens fälla och därmed närheten till jägaren,
Lille älskade Pelle,
jag skäms så för människosläktet
Nu gäller det att rädda Svarten innan han går samma öde till mötes. Finns här ingen duktig infångare på forumet som skulle kunna hjälpa till så att han kom in, innan det är försent. Det har gått alldeles för lång tid nu
Vi måste. de förstör väldigt mycket. Bävrarna dämmer upp så skogen blir förstörd värde sexsiffriga belopp och grävlingarna förstör havren bland annat. sen ger de sig på och river in sig i magasin och förstör en massa där. För våra grannar som var mjölkbönder, så rev de sönder de inplastade höbalarna och åt och bajsade i fodret till korna. Många tusen lappar till spillo där med och mjölkbönder har det inte så fett ändå.Otroligt vad så fredliga djur kan ställa till med. Men det var ju off topic.
vad är det för sömnmedel? får privatpersoner hantera sömnmedel för katter? finns det ens något sådant eller skulle dom ge honom något för människor kanske? det låter lite påhittat faktiskt. det är helt fruktansvärt vilket beteende vissa människor har. stackars pelle-katt som kom ikläm, jag håller med #58, det är så man skäms.
ja det blev jag lite fundersam på jag med. det enda jag kan tänkla mig som finns som man kan ge katt, är ju Nozinan, men det har ju en verkningstid på 1 timme innan det ger resultat och håller i sig ca 8 timmar.och det är ju receptbelagt. Och som sagt det är tabletter, så han måste ju äta dem……
ja just ja vem har sömnmedel hemma till katt, inte jag iaf. Det verkar konstigt .
Groteskt från början till slut vad man gjort mot katten.Vilken veterinär skulle skriva ut ett för katten oskadligt sömnpreparat enbart för en förflyttning från fälla till transportbur ?Mår illa av att läsa om hur illa de här personerna hanterat Pelle.
.
Svaret som de här infångarna gav"Trodde ni att ni skulle kunna komma hit och klappa katten"avslöjar dem som icke djurvänner bla.
Heder åt Pelle som ingen respekt fick.
Jag fick veta nu i kväll att Pelle hade halsband på sig när han blev skjuten
, ett halsband han haft på sig hela tiden när han funnits i området.
mäh va i hela glödheta.. men inte får det gå till så här….
Det är inte klokt! Det fanns tillstånd från polisen att skjuta Pelle och det var kommunjägaren som gjorde det, sköt en katt med halsband!!! Det ska ha varit ett hundhalsband som i och för sig inte en katt ska ha men ändå.
Nozinan skriver veterinärer lätt ut åt hundar som är skotträdda. Finns det en rädd hund så finns det nozinan. Tänk alla hundar vid nyår och påsk som måste matas med det medlet så dom är helt sovande när det smäller.
Hur Pelle blev hanterad vill jag inte tänka på, han hadde säkert panik i buren och de trodde katten blivit tokig.
Är det någon härinne som kan ordna handlingarna (dvs polistillstånd för avskjutning), namn på jägaren och ev andra fakta, så kan jag skriva en polisanmälan.
Är aktiv för Djurens Jurister. Maila mig i så fall på miranda.oude-tanke@djurensjurister.se

#68 Jag har mailat dig Miranda.

#66 Fy f*n så j*vla hemskt!!! 
# 69 Tack! :)
# 70 Det är så grymt och hjärtlöst. Hur kan infångarna leva med sig själv efter att ha gjort så. Det är bra att hanteringen av polistillstånd m m granskas.

#68 Tack Djurens Jurister för att ni tar tag i det här!
//EK

skönt att du tar tag i det miranda, speciellt nä katten har halsband o ett väntande stödhem låter det inte ritigt lagligt,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Hur kom det sig att de hade ordnat tillstånd från polisen att skjuta Pelle, en katt som skulle fångas in för att placeras i jourhem?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag hoppas Gulliver lyckas få tag på handlingarna, det kan ibland vara rätt så omständigt.
Vad bra att Djurens Jurister sätter tänderna i det här. En skandal för människosläktet är vad det här är. Det får inte gå spårslöst förbi!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#76 Det blir inte jag specifikt som gör det utan i så fall Birgitta A ev m hj a Birgitta C.
Jättebra att Djurens Jurister påtalar detta vidriga brott!
Man kanske också kan påpeka för polisen att de inte borde ha gett avlivningstillstånd för Pelle, en tamkatt med halsband och stödhem! De måste nog få veta att de har opinionen emot sig. Det skedde väl i Karlshamn, i så fall kan man maila till http://www.polisen.se/sv/system/Formular/Epost-polismyndigheter/E-post-Polismyndigheten-Blekinge/
jag finner inga ord för sånt här..stackars pelle
Myse missar
Jag har suttit och skrivit en anmälan om ett nästan likadan ärende, en honkatt med unge hade skjutits av en kommunjägare. Katterna var tama, honan bar halsband och vissade sig bo i området. Det har skrivits en hel del om detta ärende i tidningar.
Ska lägga upp anmälen senare idag, den är bra att ta hjälp av när man själv vill anmäla eller kommentera avskjutning av katter. Ska först plocka bort namnen på samtliga inblandade.
bra att ni finns..när nått sånt här händer..de ska ju inte få hända
Myse missar
kommer den. Hoppas någon har användning av infon ang. avskjutning av katter.

#81 Antar att du avser det som hände i Helsingborgstrakten och som jag och kanske fler mailade om till Djurens Jurister.

#83 Imponerande skrivelse.
Hoppas att ansvarig förmedlare Birgitta A svarar mig snart på om hon kan fixa alla uppgifter om Pelle. Hon liksom alla idéella katthjälpare har häcken full och knappt näsan över vattnet men jag tycker att detta är oerhört viktigt både för erbjuden hjälp och fr a för Pelles skull samt alla andra katter som riskerar livet hela tiden.
Det är så otroligt fruktansvärt att Pelle blev skjuten.
Jag finner inga ord för vad som hänt och jag förstår fortfarande inte vems ansvaret var. Jag orkade inte ens läsa färdigt i tråden men hoppas att KKS gjort allt för att få in Pelle innan de onda makterna tog över.
Alla akuta katter som har en gevärspipa riktat mot sig måste väl på något sätt ha förtur, eller har jag fel? Där kan ni väl inte anse att privatkatter i trångmål har förtur, eller är det där problemet ligger?
Jag hoppas verkligen inte att Svarten kommer att gå samma öde till mötes som Pelle. Pelle hade ett stödhem, så även har Svarten.
Jag ger en stor rosbukett till hairballs som ställer upp som stödhem till Svarten trots alla turer, du är mer än guld värd hairballs, hoppas att han snart går in i fällan.
.

Birgitta Carlsson KKS har meddelat mig att hon kommer att kontakta Miranda i nästa vecka.
Det som hände i Ängelholm hände nu stackars Pelle. Det blev ett ramaskri runtom i vårt avlånga land att, så får det inte gå till. Detta hände ånyo igen, eftersom det ingenting hände och lades antagligen ner. Pelle hade möjlighet att få ett permanent hem för några dagar och sen var jag villig att ge honom att fast hem här i Eskilstuna. Tyvär var det en skjutglad jägare som inte hade fått så många älgar som han önskade som riktade denna ilska på Pelle. Man blir spyfärdig för mindre.
Händelsen med Pelle får inte glömmas bort
och det känns bra att att något är på gång när det gäller hanteringen av ärendet hos polisen. Kattens status måste höjas. Just nu går mina tankar också särskilt till Svarten i Sölvesborg vars situation just nu är oviss och där han inte får gå samma öde till mötes som Pelle.

#79 och #83 Tack för infon, jättebra att ni lägger upp det här!
Lägg gärna upp domen i 1200-K109221-10 när den kommer.
//EK
Är det lagligt att skjuta katt som har halsband? Kanske dum fråga men då skulle ju inte jag våga släppa ut min katt om det ej finns några regler. Denna kommunjägare hade ju tom fått tillstånd av polisen…
Ang den honan med unge då,helt otroligt!
Om min katt råkar smita ut (utan halsband) då ska man oroa sig sjuk att den kan bli skjuten. Gäller det hund också tro.
ååååhh vad arg man blir
sånt här får bara inte hända!!
#91 Nej, det är absolut INTE tillåten att skjuta katter med halsband!
Läs gärna PDF-en i inlägg # 83, där hittar du mycket info omkring avskjutning av katter.
Förresten har ingen hört av sig till mig med information i ärendet….
Katten Pelle och hans öde får vi aldrig glömma.
Hoppas vi snart får mera information om vad som händer i ärendet.