Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 6463 ggr
Sollids-Emma
0

Var finns min matte/husse?

Liten hungrig, frusen, rädd kattflicka letar efter sin ägare. Korthårig, grå med små ljusbruna fläckar, vitt bröst och vita tassar. Har uppehållit sig på Sollids-området i Hedemora (Dalarna) sedan oktober.Letar förtvivlat efter någonstans att komma in i värmen. Om Du känner till ägaren eller kan och är villig att ta hand om katten - hör av Dig!

annebeate
0

Har du försökt kolla om hon är märkt?

Hawknestgrove
0

skriv om den lilla på Kattpolisen också!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tuska
0

Många 100 kr katter har jag sett till salu i Hedemora.  Annonserna har jag sett på blocket. Jag har mailat till alla i detta län som säljer dessa huskatter till vrakpriser utan att Id märka.

Mippi
0

Hej Emma.

Om du vill kan du maila oss en bild på katten så kan vi lägga ut den på våran hemsida. Om ägaren letar efter sin katt kanske han/hon går ut på katthemsidor i närheten av H-mora och kikar efter missen. :)

Har du satt ut någon annons i tidningen?

www.avestakatthem.se

info@avestakatthem.se

/Maria Avesta Katthem

Mippi
0

#3 Jag mailar oxå folk på blocket (i hela dalarna) när jag orkar gå in där.

Blir tokig på alla som säljer kattungar till höger å vänster! Jag brukar upplysande dem om kastrering och om hur det ligger till med hemlösa katter i Sverige idag. Cool

Dock får jag aldrig något svar… Obestämd

Jourhemmet
0

Jag brukar få några ilskna svar. Bla från en fick jag " det heter faktiskt sterilisering och inte kastrering på honor, läs på innan du klagar"

Hihihi….

Mippi
0

#6 Haha! Då vet man att de läst mailet iaf… Glad

Hawknestgrove
0

förklara för dem att sterilisering är att ha kakan och ändå äta upp den.Skrattande.. det gjorde jag…..steriliserade mig, alltså!!!!

Mippi
0

Jag har pratat med Sollids-Emma som igentligen heter Marianne, just nu bor kissen i en inplastad kartong. Hon är mkt hungrig och klättrar på Marianne och hennes man när de kommer med mat!

Marianne har ringt polisen och satt ut annonser.

Finns det någon som kan hjälpa kissen?

Sidentass
0

Åhh..stackars liten kisse…måtte den få komma in i värmen nu snart..det är ju smällkallt där ute:-(

annebeate
0

putt för lilla kissen att den ska behöva ha det så. Risken är att den blir avlivad.Gråter

Snälla, någon som kan öppna sitt hem om än bara tillfälligt.

Imasy
0

Har du bild på katten?

Imasy
0

Kanske lite långsökt, men kan det vara denna katt?

annebeate
0

Det är inte helt omöjligt. Drygt 5 mil mellan platserna. Sågs i oktober försvann i slutet av augusti. I annonsen har hon speciella kännetecken som lätt skulle kunna kollas. Tänk om…..

Imasy
0

Ja det är min kompis katt, en dag var hon bara borta, och de hann aldrig kastrera henne innan hon försvann, så vem vet vad hon har varit ute på?

tuska
0

#5   Va bra då är vi fler som gör det i detta län.

#14   Hoppas hoppas att det är rätta katten.

Annars kanske kompisen kan ta denna hona de tycks likna varandra på beskrivningen.

Mippi
0

#12 Marianne som matar katten har ingen digitalkamera och inte heller kamera på mobilen tyvärr.

Imasy
0

Vad synd. Hoppas hon tittar in och kan kolla annonsen ifall det kan vara samma katt.

Den katten som Zara skriver i annonsen som har setts, är troligen inte deras Harriet. Hon var upp dit och letade och såg en katt som var lik Harriet med det var inte hon. Troligen är det fel katt folk har sett.

Hon har ju varit bort i tre månader nu, så vem vet vart hon har tagit vägen.

annebeate
0

#17 Om man går in på annonsen finns beskrivet speciella kännetecken på den försvunna katten. Kan inte Marianne försöka kolla det på "deras" katt?

Sollids-Emma
0

Annebeate och Imazy!

Nej, det är inte samma katt, tyvärr. Den som finns hos oss

är mörkt grå med oregelbundet placcerade ljusbruna fläckar. Bl a en liten fläck över högra ögat och ytterst på svanstippen. På bakbenen är det vita nästan som knästrumpor. Katten har ett litet, smalt men mycket sött "ansikte".

Gullimat
0

Kan du inte ta in den tillfälligt för att slippa kylan

annebeate
0

#21 Jag tänkte detsamma.

Sollids-Emma
0

#20 och #21

Det skulle vi mycket gärna om det inte var för att vi sedan 15 år tillbaka har en annan familjemedlem - lilla Kalle, som är en liten papegoja som bara går in i buren för att äta och dricka. I övrigt är Kalle van att flyga fritt i hela huset;

grovkök, kök, hall och TV-rum samt övervåningen.  Det skulle bli katastrof om vi släppte in en främmande katt.

annebeate
0

Det börjar bli riktigt akut

Det blir nu allt kallare i Hedemora, i natt upp till -11 grader och kallare ska det bli.Gråter

Snälla någon som kan ställa upp för den lilla kattflickan om än tillfälligt. Så sorgligt att hon finns där ute i kylan och kämpar på.GråterGråterGråter

destiny
0

#23 Även om Kalle är van att flyga fritt kan han kanske avstå ett rum, grovköket eller vad som helst tills något annat ordnats för den stackars katten. Tänk igenom om ni inte har möjliget att låta katten vara i något utrymme. Ofta hittar man någon lösning. Bara den kommer in från kylan behöver utrymmet inte vara så stort. Det kan rädda kattens liv.

Lena
0

Ja i sådana här aktua nöd lägen är vilken skrubb som helst en räddning. Isolerad friggebod, garage, stor garderob, gästtoa, vind- eller källarutrymme etc.

Om ni inte själva har något utrymme kanske det finns någon annan som har det. I annat fall se till att den har en vindskyddad låda som är isolerad med frigolit och ge kissen mycket energirik mat. En katt behöver mycket mat för att klara kylan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
0

Nu måste något hända!!!!!GråterGråterGråter

Nu måste något ordnas annars är risken uppenbar  att hon dukar under i kylan. Snälla någon,  hon visar ju så tydligt #9 oss att hon kämpar för fullt för att få komma in och ju längre det dröjer ju större är faran att hon inte klarar det.Gråter Hon förtjänar verkligen att få leva vidare och bli älskad.

Det är just nu snöbyar och kallt i Hedemora -11 grader i natt i början av nästa vecka upp till -20 grader!!!!!!!GråterGråterGråter

Ankie
0

puttar denna, känner du ingen som kan ta in denna fina misse då….kommer inte att klara sig i denna kyla….

puttar!!!

UlrikaD
0

Finns det ingen i närheten? Jag fryser ju tassarna av mig ute nu, vad ska då inte hon göra.Rynkar på näsan

Sidentass
0

Det är ju svinkallt runt om i landet nu..som andra redan sagt..så är en liten vrå många gånger bättre för kissen än att den är ute o fryser….någon…??

Puuuuuttt!!

annebeate
0

kattflickan måste få hjälp innan hon dukar underGråter Hur ska hon klara denna kyla Gråter

Snälla någon som åtminstone tillfälligt kan öppna sin dörr för henne, det blir nu allt kallare och går mot -20 grader i början av nästa vecka. Hon måste in nu!

UlrikaD
0

Återigen befinner jag mig väl på fel ställe, Göteborg. Men kan hon komma hit kan jag ta emot henne som jourhem tills hon hittar ett eget hem.

Men det borde ju finnas någon på närmare håll.

Sollids-Emma
0

Lägesrapport om Sollids-katten:

Den har hela tiden fått ordentligt med näringsrik mat, oftast tre gånger per dag, dvs så snart den kommit och tiggt mat. Den har sedan tio dgr tillbaka haft en väl isolerad, vattentät (=inplastad) kartong med värmande liggunderlag. Isolerad mot marken med en 6 cm tjock frigolitplatta och placerad invid husväggen, under tak. Husgrunden är eluppvärmd vilket gör att det är varmt och snöfritt på marken inom 50 cm från väggen.

Idag har vi enbart fungerat som helpensionsrestaurant. Så snart hon ätit upp sin portion har hon givit sig av, bl a för att leka med en katt hos en av våra grannar. Inte visat något intresse av att komma in hos oss. Pälsen har varit torr och fin och katten verkar pigg. Hon har tydligen hittat något annat ställe som är attraktivt att vara på - kanske hos någon av alla de familjer som är kattägare i området. Jag kommer självklart att hålla koll på henne även i fortsättningen. Skulle hon visa att hon vill komma in och det är riktigt kallt får vi ordna det på något sätt men helst önskar jag en varaktig lösning för kattens bästa.

annebeate
0

Skönt med en lägesrapport angående kattflickan. GladMycket snällt av er att måna så om henne och hålla henne under uppsikt, det stundar ju riktigt kalla tider nästa vecka.

Sollids-Emma
0

Hej igen!

Det är lilla jag - Sollids-katten. Väntar fortfarande på min ägare men jag bor gärna hos något stödhem ett tag eller ännu bättre hos en ny ägare som är van vid katter och vet hur vi vill ha det. Jag behöver inte vara hungrig nu men det vore toppen att få ett hem där man kan ströva runt litet i värmen. Snälla någon - svara fort!

Sherwood
0

Har du ringt alla katthemmen i Dalarna, för det är fyra stycken som ni har där? Katthemmen i Dalarna söker du på. Någon borde kunna ta in denna vackra kattflicka.

Imasy
0

Det som ligger längst till väster skulle jag dock skippa att ta kontakt med…

Sollids-Emma
0

Sherwood och alla ni andra!

Ja, vi har fyra katthem men två tar bara emot katter från egna kommunen i mån av plats, ett tredje är enligt uppgift på väg att lägga ned att det fjärde har överfullt. Därför söker jag något privat jourhem för att hjälpa henne över den värsta vinterkylan. Av det som räknas upp i #26 som möjliga utrymmen hos oss har vi endast förråd och garage som tänkbara. De är dessutom inte isolerade. Temp håller sig runt 0-strecket. Visserligen bättre än minus 10 och kallare men vid försök att locka in henne blir det tvärstopp. Hon har varit ute i det fria så länge att hon blir skräckslagen när jag försöker stänga om henne trots att lyset är på och mat är serverad. Dessutom är hon mycket rädd för litet högre ljud så grovköket med tvättmaskin och centrifug är uteslutet.

Hawknestgrove
0

putt för lilla kissen då!!!!!

Gullimat
0

Solidsemma

UlrikaD har erbjudit sig som jourhem. Funkade inte detObestämd

Sollids-Emma
0

Gullimat,

Har inte hört något från UlrikaD men det skulle vara helt underbart om lilla kattfröken kunde få ett jourhem. Vet inte vad som gått fel i kommunikationen. Be UlrikaD höra av sig till mig - tack.

Sollids-Emma
0

Så fel det kan bli, jag uppmärksammade inte att UlrikaD tydligen bor i Göteborg. Avståndet från Hedemora i Dalarna är ju vä långt - speciellt med det vinterväglag som nu råder.

hairballs
0

Transport brukar alltid ordna sig i slutändan men jag ser mer ett problem i att ingen förening vill engagera sig. För ska man ta in henne som jourkatt behövs väl en förening bakom? Kanske du kan höra med föreningarna i närheten om de vill ställa upp för lilla gullpluttan om det finns jourhem?

Sollids-Emma
0

Hairballs,

Tack för Ditt engagemang. Den närmaste föreningen är nybildad och letar f n efter lokal. F n har de som bildat föreningen ett flertal katter i sina hem förutom sina egna - tala om uppoffringar! Lokalfrågan kanske löser sig inom någon eller några veckor och förhoppningsvis kan de då hjälpa min lilla hittekatt. Kan inte med ord beskriva dessa eldsjälar. F n tycks lilla kattfröken gilla den bostad jag ordnat och matlusten är det inget fel på, liknar närmast all-inclusive. Krävs att man är pensionär sedan många år för hon kräver någon som kan ägna sig att henne på heltid -det är inte bara bostad och mat som krävs, nu har hon börjat ställa krav på gosande också!M a o en superkatt för den som vill ha en ny familjemedlem.

annebeate
0

Det vore underbart om UlrikaD kunde ta emot kattflickan.Glad Såg just att det är upp till -22 grader i Hedemora i veckan.Gråter

Transport brukar vi alltid kunna ordna.

Hawknestgrove
0

ja putt för transport för lilla flickan!!!! Ni kanske kunde mötas på halva vägen var+??

UlrikaD
0

Jag fick ett pm om att jag var för långt bort så denna katt letar fortfarande jourhem.

Jag väntar ju förhoppningsvis hem två utekatter från Malmö nu också och kommer de så har jag min maxgräns hemma. Bara de blir infångade.

SaraC
0

Skrev nyss i en annan tråd om en katt i Dalarna som behövde tillfälligt hem, att jag skulle höra med stoppklossen (sambon) här hemma. Om sambon skulle säga ja till att ta in en katt och den andra katten får någon annanstans att bo, så skulle vi kunna ta in den här lilla tjejen istället…

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[eskils]
0

Hoppas kattflickan kan få komma in i värmen snart!

Anm. Inlägget är delvis redigerat pga opassande innehåll. //Lena - sajtvärd

Lena
0

#48 Det låter ju jättebra om ni kan ta in denna frusna lilla kattflicka!PMa TS när du vet hur det blir!

----

Enligt den rapport jag fått av TS verkar det inte gå någon akut nöd på denna kisse då hon uppenbarligen har något kryp in dit hon söker sig + en isolerad kartong hos TS. Mat och vatten får hon i riklig mängd. Det som är allra mest akut är kastreringen. Men visst vore det kanon om även ett hem kunde infinna sig.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SaraC
0

#50 Har inte kommit någon mer uppdatering om den andra katten, men jag har pratat med min sambo nu. Får förhoppningsvis snart reda på om jag får förlängd anställning och får jag det så verkar det som att jag ska kunna övertala honom att vi ska ta in en stödis. Om inte det blir någon av dessa två missar finns det väl säkerligen, tyvärr, alltid andra katter i behov av stödhem.

vilda-hilda
0

#51.

Kan bara inte sluta le åt dit namn på Gubben ´´Stoppklossen``  han kommer säkert att älska att ha några nya missar i ert hem. krama honom lite X-tra så smälter han nog.

Nalle

SaraC
0

#52 Han skulle gärna ha fler katter i huset han med, men han vill inte förrän vi vet att det löser sig ekonomiskt. Medan jag tycker att det löser sig väl Oskyldig

Lena
0

#53 Håller tummarna för en positiv lösning på problemen!

Hawknestgrove
0

putt för den lilla att hon får stanna i värmen!!!!

Sollids-Emma
0

Hej,

Det är Sollids-katten som vill tala om att i går kväll flyttade jag in i hallen hos den familj som matar mig. Har fått en skön liggplats med gosig filt. Dessutom var min plasthusse och köpte en kattlåda och kattsand. Nu har jag det skönt. Skulle ha varit hemskt att vara kvar ute i går kväll - det var -22 grader. Det är bara en sak som är konstig - vad finns det bakom alla stängda dörrar? Det låter som en fågel men såna finns väl inte i hus?

Hälsningar från frk Hemlös

annebeate
0

Välkommen in i värmen lilla kattflicka.GladJag förstår att du har dina funderingar Obestämd Familjen tycker säkert det känns riktigt bra att du nu kommit in så man slipper ständigt oroa sig.

Sollids-Emma
0

Hej igen!

Nu vill jag, Sollids-katten, berätta att jag bott en dryg månad i min nya familj. Det är inte bestämt om jag får stanna permanent men min nya matte och husse  och jag själv förstås har bestämt att vi skall försöka. Vet inte vad en polis är för något men han har i alla fall sagt att dom jag bor hos får ordna som dom vill på bästa sätt för mig. Papegojan bor i grovkök och kök och jag i resten av huset. När det varit litet mindre kallt ute har jag passat på att få litet motion och frisk luft. Det har hänt mycket annat också - hälsoundersökning, vaccinering, avmaskning och nu senast kastrering. Nu vet vi också att jag är född i februari eller mars 2010 sä snart är det dags för födelsedagskalas. Tycker jag har det bra och trivs jättemycket.

Vill passa på att tacka alla som var intresserade av hur det skulle gå för mig. Hoppas andra katter som inte har något hem också hittar någon som öppnar sin dörr för dem.

Hälsningar  från Snurran

Hawknestgrove
0

men… vad läser jag !!!!!! en sån underbar saga!!!! För detta kan väl inte vara sant?????

Sherwood
0

Härligt och riktigt roligt att höra att kissen har fått det bra!!! Det gläder mig.

soso
0

Verkligen roligt att läsa!!

Lena
0

Men så bra att det har löst sig så fint! Sådan här läsning gillar vi här på sajten! Himla bra jobbat!

Gullimat
0

Härligt att kära papegojan och misen kunde dela hemGlad

annebeate
0

Underbar läsning.GladLycka till Snurran! Hoppas vi får höra ifrån dig också lite längre fram.

Roslyn
0

Lycka till Snurran!

Tack till matte och husse som gav dig en chansGlad

maggan47
0

vad glad jag blir för denna lösning, och Snurran fått ett eget hem, lilla tjejen

Maggan47

Sollids-Emma
0

Viktigt från Snurran:

Glömde berätta att jag nu har något som heter chip i nacken.Matte säger att man kan hitta mig om jag kommer bort eller om något otäckt händer mig.Jag finns registrerad hos SVERAK.

Hälsningar Snurran

Lena
0

#67 Toppenbra att Snurran blivit ID-märkt! Det är en viktig åtgärd som vi önskade att alla kattägare gjorde för sina katter. :)