Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 766 ggr
AmeliaWatson
0

Finns hjälp för mina skyddslingar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har presenterat mej tidigare, vid ett flertal tillfällen, så jag hoppas slippa dra en hel roman denna gång.

Min sambo och jag har under drygt 6 år hjälpt hittekatter och avlivningshotade katter att hitta hem.
Vi hamnade i en allvarlig livskris 2004, och tappade då ork och möjlighet att sköta dessa 10 katter vi hade då till fullo, och katastrofen var ett faktum, då vi plötsligt stod med en massa kattungar (som kom från en hankatt vi kastrerat ett par dagar försent).

Hur som… sen dess har vi jobbat enbart på att rädda dom katter vi då hade hos oss… och försökt tackla det som allt detta dessutom drog med sej, då vi inte hann kastrera i samma takt som de okastrerade honorna fick nya ungar (vi lyckades däremot se till att ingen inavel skedde, genom att kastrera hankatterna så fort det var fysiskt möjligt).

Vi har de senaste 2 åren jobbat i fullständig motvind, då katterna, av våra grannar som arrenderar gården vi bor på, levt under konstant avlivningshot, och vi inte kunnat vara helt öppna med att dom finns - och detta har försvårat för oss att finna hem åt dom.

Nu har även ägaren till gården satt en gräns för vår "verksamhet", och beordrat att katterna ska bort. Och, det ska ske NU.
Vi får behålla 3 - 5 (men, helst 3).
Resterande behöver hjälp att finna hem.

Vi vet att katthemmen har fullt, och dessutom långa köer. Jag annonserar och blir tidvis "dränerad" av att hålla långa "föredrag" och "intervjuas" av att spekulanter vill veta mer än vad dom är villiga att själva yppa om sej själva… för att sedan sonika utebli eller tystna.

Vi är villiga att betala för om någon kan ta hand om någon/några av våra skyddslingar i väntan på ett varaktigt hem.
Det viktigaste i dagsläget för oss är att rädda katterna ifrån hotet om tvångsavlivning.

De flesta katterna är kastrerade. Både honor och hanar.

Kanske du känner någon som vill ha en vän för livet?

Lena
0

Vilket besvärligt läge ni hamnat i. Det bästa vore om du kunde sätta in foton och skriva lite om varje katt. Ålder. egenskaper och behov. Det brukar alltid underlätta.

Rör det sig om enbart vuxna katter? I vilken del av landet finns katterna?

Fyll gärna på i tråden med mer uppgifter. De båda katterna på bilden är jättefina.

Mvh Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Vilken otur Ni har med grannar och hyresvärden. Har de rätt att begränsa antal katter? (sålänge Ni sköter de). Hoppas det ordnar sig. Läste du bor nära Stockholm, det borde väl finnas hjälp.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AmeliaWatson
0

Dom yngsta katterna är födda i september 2006. 2 honor. Jättegosiga och sociala.

Dom finns på annons här: http://friannons.se/VisaAnnons.php?AnnId=60003897
Dom som finns kvar här är den röda honan, Pippi, på första bilden och den tigrerade honan med rött under höger öga, Madicken, på fjärde bilden.
Deras mamma, Rita 7 år, finns också hon kvar. Och, hon är en av dom katter som ännu inte hunnit bli kastrerad.

Vi har en helt underbar veterinär som hjälper oss att kastrera och vårda katterna "på löpande band", i den mån vår ekonomi tillåter (eller, över vad ekonomin tillåter, egentligen)

Kattungar ur Rita's förra kull finns också kvar.
Dom är födda 7 maj 2006 och är 2 hanar (Mork & Lilleman) och 1 hona (mindy).
Dessa finns på film (då dom var ungar) här: http://www.youtube.com/watch?v=eWDsEkFR8UU
(obs! Dom är nu 10 månader - och dessa 3 är ännu okastrerade)

Katterna finns i norra Stockholm.

Lena
0

#0 & 2 Det finns ju flera katthem i Stockholm, fast just nu är ju många av dem fullt engagerade i Projektet med Husbykatterna som är i sådant stort behov av hjälp. Men goda råd och annonsplats på hemsidorna kan de säkert ge. Sedan kan man ju även söka hjälp från katthem i området runt om Stockholm.

Här är lite länkar som kan vara av värde:

Katthem i Sverige 

Stockholms Katthem

Djurhjälpen i Waxholm

Kattvärnet, Haninge - Stockholm 

Föreningen Stadskatten, Stockholm

Solgläntans kattpensionat och katthem, Vallentuna 

Södertälje Katthem

Föreningen Samvetet, Uppsala

Örebro Katthem

KKS -Kattkommando syd, Blekinge, Skåne, Småland

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
0

Hej!hur många katter behvöer omplaceras??hur lång tid har de på sig att finna nytt hem?

vanessa
0

Oj, vilken sits ni sitter i. Dels så ska du fortsätta göra som du gör, och annonsera. Du kan även annonsera på en del katthems sidor. Det som jag sett är enklast att få ut kissar på är att göra lappar med foton på och sätta upp i butiker. Skriv då så personligt du kan om var och en. Se gärna in på vår hemsida: www.djurhjalpen.nu och läs det vi skriver där om kissarna. Så får du se det personliga i texterna. För det går att skriva saker som rör folks hjärta.

Sedan så skulle det underlätta om de är kastrerade. Men kanske du kan göra en deal med ett katthem eller veterinär om det hela. För ingen vill att de ska bli fler kissar som söker hem. Kommer jag på fler tips så återkommer jag. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

AmeliaWatson
0

Ägaren till gården kommer tillbaka 4 april, och vill då se en drastisk förändring.
Det jobbigaste i det hela är att han (som äger gården och marken här omkring) har ett jaktlag - där viltvården ingår - som sagt honom att våra katter är hur många som helst, och att dom finns även i skogen här omkring. Att jägarna träffar på dom i skogen.
Men, våra katter går inte upp i skogen. Så, om det finns katter där (vilket vi aldrig själva sett) så är dom inte av våra. Men, dom räknas tydligen in för att höra hit. Och, det lägger extra tyngd på synen på oss.
Och, det har nog bidragit till att gårdsägaren nu "fått nog".

Kan vi den 4 april uppvisa att en snar lösning finns - kanske även på problemet med "katter i skogen" så kanske han kan ge dom resterande, som inte hunnit flytta, en tidsfrist ytterligare (hoppas jag).

Det rör sej om 15 katter som behöver hjälp att hitta hem, eller jourhem.
Av dessa är 2 honor och 5 hanar kastrerade.
Resterande inväntar kastrering.

1 av "ungarna" i videon. Den rodvita hanen - Mork - har dessutom något vi behöver kolla upp, som kanske ger oss ytterligare utgifter, då han ganska fort, på senare tid, ökat i både vikt och omfång, och blivit i det närmaste enormt stor.
Han har inte fått båda testiklarna ännu, och har därför inte kastrerats än, utan han står på tur för koll om övervikten.
Han äter inte mer eller annorlunda än de andra.

AmeliaWatson
0

Tack! Jag ska kolla länkarna och se vad jag kan göra av det.

Tack! Jag ska titta på länken, och se hur jag kan formulera mej.
Och, jag har redan börjat lite nu, med att göra individuella annonser. Hittills har jag 2 ute:
http://katt.nu/annonser/detail.asp?iType=30&iAd=3737
och
http://katt.nu/annonser/detail.asp?iType=30&iAd=3736

Vi har kontakt med en veterinär som hjälpt oss i närmare 2 år nu, med att kastrera osv. Och, hon ger oss ett förmånligt pris, så att det ska underlätta för både oss (vår ekonomi), katterna och hela saken i stort (med problemet med oönskade/för många katter osv).

essut
0

prata med   Fisksätra Katthem dom kanske kan hjälpa dig.

AmeliaWatson
0

Tack! Det ska jag försöka göra!

vanessa
0

Jättebra texter. Sätt även upp i butiker och på anslagstavlor runt omkring. Du kan kontakta kommunen och be dem om tillstånd för dina katter. Om de godkänner det (för man ska ha det om man har fler är 9) så blir det svårare för den skjutglade att påverka. Men det kostar några tusen att ordna. Men Fisksätra kan säkert, kolla med kattvärnet och södertälje katthem också. /Vanessa

AmeliaWatson
0

Innan vi hamnade i vår kris 2004 var vi på G att ansöka om tillstånd för att bli ett "riktigt katthem", då vi redan då hade rätt bra "snurr" på att finna hem och ta väl hand om dom katter som i huvudsak hittades övergivna eller förvildade. Men också några som folk helt enkelt tröttnat på.

Det svåraste i vår situation med boendet är att vi bor utan skrftligt kontrakt, sedan 7 år. Och, vi kan bli ombedda att flytta när som helst.
Dom som arrenderar gården har hotat oss med vräkning ett par gånger, i samband med att dom förbjudit katter att vistas på gården osv.

Vi tvingades att hålla samtliga katter inlåsta hela förra sommaren, och byggde då in en jättestor del av vår trädgård, och förankrade den inhägnaden (buren) vid vårt köksfönster, som fick stå öppet hela sommaren, så att katterna kunde välja inne eller ute.
Detta medförde att populationen av råttor på gården ökade explosionsartat. Och, det gick så långt att råttor gick in hos oss… i sin jakt på mat… Och, då var det tur att det här inne fanns katter som genast tog hand om de råttorna. Som mest kom det in 3 råttor under ett och samma dygn.
Det säger en del om hur många råttorna på gården i övrigt var.

Vi vågar inte prata med gårdens ägare om vad man får eller inte får göra. För han äger gården, och har nog ändå sista ordet.
Och, sätter han oss på gatan så hjälper det inte katterna.

Hela vår situation, sedan ett par år, med ständig stress över att smussla med katterna osv, har tärt och tär på oss. Och, det som gör att jag orkar alls nu (på sista versen - som det känns) är den kärlek och tillgivenhet som katterna visar, och söker.
Och, jag kan inte ge upp om dom.
Jag har inte lagt all vår tid och det mesta av våra pengar på att ta hand om dessa katter, bara för att sedan låta någon tvinga oss att avliva dom.

Jag har fått erbjudande om hjälp, av 2 personer på sambons jobb, med att sätta upp lappar där dessa personer vistas. I olika stall, och i ett villaområde i Bromma-området.
Det gäller nu för mej att författa de lappar som dessa ska sätta upp åt mej.

AmeliaWatson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mimmi är född i april 2005.
Hon är en tjej som - likt sin mamma - har en bestämd uppfattning om att det är hon som bestämmer när/om det ska gosas.

Hon är ännu okastrerad.
Hon har (22/7-06) fått 1 kull ungar (3 honor) varav 2 ännu finns kvar här.
1 av dessa - Snövit, som är en vit tjej - är döv, och bör inte vara utekatt, då hon ju inte hör en fara närma sej, i form av bil, lekande barn, rovfågel osv.

(satte in detta nu, när jag snubblade på en bild på Mimmi i datorn)

vanessa
0

Kontakta katthemmet, för ni hamnar på en akutlista med situationen ni är i nu. Ett hem kanske kan ta två, nästa fyra och såvidare. Bästa är om ni kan ge en vaccinering på kissarna, så att första delen av grundvaccinering är gjord. Ring, ring till alla ställen ovh var lika ärlig som du är här.  /Vanessa

Lena
0

#13 Det är mycket fina katter ni har sokm säkert kommer att få sina bra hem om de får den tid de behöver för att hitta sina nya ägare. Katthemmen är ju duktiga på detta att kordinera så att allti blir så bra som möjligt. Följ Vanessas råd så kommer det med all sannolikhet att lösa sig.

//Lena