Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 7052 ggr
tildadustin
0

Upphittad hankatt Vallentuna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fin hankatt, gråtabby, rör sig sedan ett par veckor kring Upprätta Lingsberg i Vallentuna. Han är sällskaplig, kelssjuk, aningen skygg förstås, hungrig och vill gärna in. Verkar vara i god kondition och pälsen är fin. Vi kan tyvärr inte ta in honom.

Om han är din, om du vet vems han är eller om du kan ta hand om honom (tills ägaren dyker upp) får du gärna höra av dig. Kan kanske passa som stallkatt (kan ha varit det tidigare?) Känns sorgligt att låta en så fin katt vara ute och frysa. 

Tel 073-939 55 11 eller 08-511 776 43

kattarina
0

Vad har du gjort för att söka efter  ägare?

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Alexej
0

Lägg ut bilden på http://www.facebook.com/pages/BortsprungnaUpphittade-katter-Stockholm/120333614667466?v=wall

Har du kollat alla katthemssajter -saknade katter, kollat med polisen osv? han borde kollas om han är id-märkt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tildadustin
0

Har kollat kattsajter, frågat omkring i trakten och börjat sätta upp lappar. Ska ringa polisen också. Det är ganska vanligt att katter springer omkring här (vi bor på landet) så det tar ett tag innan man upptäcker att katten inte bara passerar förbi ibland och man kan känna sig säker på att katten inte tänker gå hem av sig själv. En ny katt kan alltid tillhöra någon som är ny i trakten, men den här lyckas vi inte lista ur vem den tillhör.

Katthemmen verkar ha fullt och inte så intresserade av att få in fler katter.

Jourhemmet
0

Ring 114 14, polisen. Har du kollat på akutgruppens, katthemmets och djurhjälpens hemsidor?

anebit
0

Hoppas att någon kan ta in honom snart.

Hans blick säger mer än ord!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

johnnys girl
0

Ta honom till polisen och lämna in honom som hittegods. De är skyldiga att ta emot honom där. Polisen har avtal med tre katthem i Sthlm och katten kommer omgående att åka  vidare till antingen Solgläntan, Kattstallet eller Sth.Katthem. Där inackorderas katten i tio dagar medans man letar efter en ägare. Skulle ingen ägare dyka upp skrivs katten över på katthemmet som då ser till att katten får ett nytt bra hem.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

soso
0

#6 Bara för att de är skyldiga att ta emot honom, betyder inte att de gör det.  Beror helt på vilken polis som är där.

Jag har råkat ut för det, polisen vägrade ta emot katten. I Stockholm.

Kajsa77
0

Fråga om du kan låna chipläsare på solgläntans katthem!

Vi längtar hem finns det en grupp på facebook, anmäl även där.

Tills ägaren hittas eller annan lösning kan ni väl ställa ut frigolitlåda o mata stackaren.

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

johnnys girl
0

#7 Jag vet att det fortfarande är problem med enstaka indivder inom polisen,men katthemmen i Stockholm har kämpat så hårt i många år för att få till en attitydförändring hos polisen. . Första steget var att få till ett avtal med polisen och nu har vi tagit ett kliv till genom inrättandet av särskilda djurpoliser i Sth.  Läs gärna min artikel  Är katträddaren kattens värsta fiende?
  Artikel om satsning på djurpoliser

Intervju med en djurpolis

Vi måste alla hjälpas år i arbetet och fortsätta ställa krav på polisen. Gör vi inte det finns det risk att utvecklingen går bakåt igen

Förra året ändrades bestämmelserna kring polisens hantering av hittegods. Enligt polisens författningsamling framgår klart och tydligt att upphittade katter är hittegods och att polisen är skyldig att ta emot dem. Jag bifogar den i mitt inlägg. Kan vara bra att skriva ut och ta med om polisen skulle trilskas. Annars kan man ringa kontorstid  114 114 och be att få bli kopplad till till polisens särskilda djurgrupp som finns på citypolisen.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Nikita-
0

Håller med Johnnys girl. Vi måste ställa krav på polisen att ta emot katterna! Tyvärr gäller det endast så pass tama att polisen kan hantera den. Dem vet fortfarande inget om hanteringen av tama och dessa ges därför sällan en chans, tyvärr. Se dessutom till att katten kommer till Stockholms katthem eller kattstallet…..för bäst chans i livet…Jag bor inte långt i från området så PM.a mig så löser vi detta tillsammans!

[eskils]
0

Bra jobbat av katthemmen i Stockholm!!!

Men jag trodde det bara är öron- eller chipsmärkta katter som räknas som hittegods?

spookie
0

På bilden ser han bruntabby ut. Menar Du blåtabby eller bruntabby?

Vet minst två personer som saknar sina blå katter i Vallentuna.

tildadustin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Nikita- är inte så bra på det här - hur PM:ar man? Ring gärna om du vill.

Spookie - kanske är jag inte så bra på kattfärger heller. Han är gråbrun i "grundfärgen" med mörkare breda partier/ränder på ryggen. Inte bara "vanligt" randig. Har ljusare tassar och haka men inte direkt vita tecken (vad jag har sett). Tipsa gärna mig eller dem som saknar sin katt så vi kan höras av.

Har anmält till polisen, de skulle kolla upp i sitt register men de har inte hörts av.  

Bifogar ny bild

Ankie
0

men va fin han är, å fryser om lilla tassen då. Men han ser ju så välnärd ut….å fin……..men får han inte mat heller den stackars kissen? Kan du inte göra nån liten bonad åt han tills ni vet, synd om han ska behöva frysa allt för mycket….

tildadustin
0

Jo han fryser. Har försökt ordna bo till honom i en lekstuga - men han vill vara i/under ett skjul. Tyvärr även favoritplats för vår katt. Så henne kan vi inte släppa ut nu för de trivs inte ihop och vi vill inte att hon ger sig av (har hänt förr…)

Vi ger honom mat nu, ville inte göra det i början ifall det skulle "lura" honom att inte gå hem till sig. Nu har vi gett honom i några dagar eftersom han tycks stanna här ändå.

Kajsa77
0

#15 Men låna även chipläsare!! Har du ringt Solgläntan i Vallentuna och frågat om du kan låna?

Ang hittegods, på polisens sida står ju att hittegods räknas endast tex en katt som sitter i en transportbur och är uppenbart övergiven!

//EK

Nikita-
0

Jag ringer dig. Såg att tel.nummren står i inlägget.

Ankie
0

hur går det?

tildadustin
0

Inget napp alls.

Vi ger honom mat - det är ju inte så kallt nu i alla fall.

Vi måste nog lämna honom till polisen snart - om vi inte hittar hans gamla hem eller något nytt snart. Avvaktar några dagar till eftersom det skulle kunna dyka upp något nu när skolorna och allt börjar på allvar igen. Ifall det är någon som saknar honom. Men vi funderar på om han kan vara en dumpad sommarkatt eller inte saknas av någon annan anledning.

Ett tag trodde vi att han kunde ha "rymt" från någon av gårdarna ikring - men har inte fått något napp inom ett par km, dessutom är han mer tam och mer angelägen om att komma in än lagårdskatter brukar vara.

Just nu är vårt största problem att han "tränger undan" vår katt - är rädd att hon ska rymma istället…

[eskils]
0

Har ni kollat än om katten är chipmärkt?? Det kan man göra hos polisen eller på ett katthem. Man kan tydligen även låna en chipavläsare där, se #16.

Eftersom han är i god kondition och verkar tam så är det ju stor chans att han är någons katt och har kommit på avvägar, kanske i samband med att ägarna åkte bort över jul. Med chipavläsning kan ni direkt få reda på vem som äger katten.

Om ni lämnar honom till polisen, försök se till att han kommer till något av de tre katthem i stockholmsområdet som polisen har samarbetsavtal med (Solgläntans katthem, Kattstallet i Åkeshov och Stockholms katthem).

Jättefin kisse!!

Kajsa77
0

Jag undrar också om ni kollat chip??

//EK