Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3844 ggr
persikahallon
0

Akut stödhem i GBG

På ett olämpligt ställe i Göteborg som är farligt område för både katter och människor finns en liten koloni som behöver varma trygga hem.

Det finns åtminstone 4 katter kvar i kolonin och mest akut just nu är en vacker katt som befaras vara en dräktig hona. Katterna är skygga men de vi hittills tagit in har med mycket förståelse, tålamod och kärlek gjort snabba framsteg. Finns det någon i Göteborgsområdet, gärna med lite skyggisvana, som kan tänka sig att öppna sin dörr för en eller flera missar?

Min sambo och jag jobbar själva med den lilla kolonin med mycket stöd och råd ifrån goa Kusten. Ekonomin är begränsad men vi kommer att anstränga oss så att inga stödhem ska behöva ta emot okastrerade katter. Glädjande nog är kolonin fri ifrån öronskabb och löss/loppor om Du redan har katt hemma.

Vi spenderar många kalla timmar varje natt med att försöka se till missarna och det gör ont att se hur frusna de är. Vi har ställt ut kojor men de verkar inte användas och området är överhuvudtaget inte lämpligt för katterna att leva i; högtrafikerat, fientliga människor och farliga maskiner. I värsta fall får vi kastrera och släppa tillbaka men under tiden riskerar katterna döden varje dag. Snälla, om du har lite tid och plats, hjälp oss åtminstone med den hona som kan vara dräktig!

senappso
0

Kan någon hjälpa?

Här hemma är det tyvärr fullt.

emjon
0

Vad härligt att du och din sambo övervakar dessa kissar. Hoppas också att någon har möjlighet att kunna öppna sitt hem för någon av dessa kissar.

Här är ju också redan fullt så hur gärna jag än vill hjälpa så går det inte.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

kattarina
0

hoppas på jourhem i gbg

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

persikahallon
0

vi hoppas också. nu bär det av ut i snön och mörkret igen. jag ska viska till de fina små att ni tänker på dem. kanske värmer det lite ändå. nästa gång jag kommer dit kan jag kanske säga dem att det finns varma hem och någon som väntar på att få skämma bort dem.

jag måste passa på att berätta om en av katterna vi tagit in. det är en liten tjej som veterinären bedömde vara omkring 5-6 månader. 1,7 kg väger hon och hon skulle precis börja löpa, liten som hon är, så det var tur att vi fick in henne och kunde kastrera i tid. idag är det en vecka sen hon kom in. först var det en hel del fräs om man alls såg till henne, men för ett par dagar sedan började hon blinka tillbaka, och dessutom kan hon knappt hålla sig vaken när jag sätter mig och pratar med henne. då sjunker ögonen långsamt ihop fast hon försöker allt hålla koll på en så man inte tar sig för något skumt.. igår satt jag vid ena hörnet av bordet och pratade med henne och hon satt i det andra. till slut lade hon sig ner och somnade..! lilla tjejen. och inte nog med det… idag vågade hon äta en liten bit ur min hand! dessa katter är födda ute men de är vana att se människor och som synes så gör de verkligen snabba framsteg. jag kan förstås inte garantera att alla är lika snabba att bli tryggare men jag hoppas att någon vill ge dem chansen.

kattarina
0

åhh lille vänSkrattandehadde ja bara bott i gbg så

Myse missar

kattassen
0

Behövs skjuts från Göteborg och ut från stan finns det nog resurser.Glad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

kattarina
0

vart i gbg finns dom

Myse missar

persikahallon
0

vi kan skjutsa katterna en bit utanför göteborg förstås, om det finns möjlighet till ett bra hem. jag tänker mest att när det gäller stödhem får det gärna vara nära eftersom det blir lättare med veterinärbesök och sådant. exakt var de finns vill jag inte säga eftersom vi bara kan vara i området tack vare ett skört förtroende, så vi vill inte dra uppmärksamheten dit.

idag dök ytterligare en katt upp i kolonin. hon såg ut att ha fött många bebisar i sina dagar.. eller så diar hon en kull nu. imorgon ska vi leta men chansen att hitta en eventuell kull är väldigt liten.

kattarina
0

de blir inga fler permanenta katter för mig..ja kan ställa upp som jourhem ..synd ja inte bodde i gbg

Myse missar

kattarina
0

synd för ja e i gbg nu å några dagar fram..

Myse missar

persikahallon
0

kattarina jag har pm:at dig.

Lena
0

Vad bra Persikahallon att ni arbetar med den här kolonin. Det finns ju tyvärr så många hemlösa kissar i Göteborgsområdet. Hoppas ni får kontakt med Göteborgare som kan ställa upp.

Jag skriver en rad om det på vår FaceBooksida.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

persikahallon
0

svänger in snabbt och puttar! tack lena för facebookuppdateringen.

persikahallon
0

missarna är fortfarande frusna och behöver komma in. honan som vi försöker få in har inte synts till på några dagar, jag hoppas så att hon inte har dragit sig undan och fött små barn i nån vrå där vi inte kommer åt.

under tiden gör de 2 katter som är inne framsteg. det är en hane och en hona, båda mycket vackra och modiga små liv. den lilla tjejen, Hedda, är så näpen där hon sitter i fönstret och iakttar allt som händer. hanen, Blåbär, är förmodligen hennes äldre bror eller halvsyskon.

någon som är sugen på att bli stödhem åt en söt liten göteborgskisse? Glad

persikahallon
0

igår kom vad vi tror kan vara ännu en ny kisse fram. några är så lika varandra att det är svårt att säga. det är antagligen ett syskon till Hedda, en väldigt söt liten kisse.

Roslyn
0

Hej Pesikahallon!

Jag håller också på med olika kolonier i Gbg trakten  så jag behöver stödhem själv, men om jag får ett över så skickar jag ett PM. Behöver få lite uppdatering om vilka kissar det gäller . Är det en dräktig hona, och några ungkatter? Finns kattungar ( är ju lättare att hitta stödhem åt). Gärna bilder om ni har. Vart är kolonin?

Mvh Anette

cicismormor
0

Hej

Jag skrev precis ett inlägg om katter till min mormor kanske skulle kollat runt lite bättre först. Vi bor som sagt i borås (nära gbg) och vi vill så snabbt som möjligt ha tag i 1-2 nya katter till min mormor.

Detta är ju dock som permanenta hem jag vet inte riktigt vad ett stödhem är men om ni har katter som behöver hem så söker vi ju katt

MVH Cecilia

kattarina
0

17 ja vet 2 missar dom e 7år..

Myse missar

persikahallon
0

#17 hej! jag har 1-2 katter som söker hem men dessa är ej riktigt tama ännu, jag vet inte om det är något för din mormor? däremot så finns en tjej här i gbg som gör ett oerhört jobb med hemlösingar, hon har 2 tama flickor som letar hem. jag vill gärna ge dig hennes nummer men det går inte att PMa dig. vore finfint om du aktiverar din sajt så ska jag skicka uppgifter.

persikahallon
0

#16 hej Annette! åh vad snällt, jag ska göra detsamma. Glad ungkatter finns ett flertal, där finns också den befarat dräktiga honan. enligt personer i området är det mamman till många av katterna där, men vi är inte helt säkra på att det stämmer. den ser lite hanig ut i ansiktet med runda kinder, men är också väldigt rund om magen. eller var, när vi såg den senast. nu har vi tyvärr inte sett henne på en vecka. skulle vi få syn på henne så tar vi in henne direkt och kör omedelbart till veterinär för att se om det är en hona och isåfall att hon inte ger di för då släpper vi ju ut henne igen. det viktigaste är att om hon har ungar i magen så ska de inte födas ute. har hon inga ungar ute så får placeringen lösa sig på något sätt. igår såg vi en mindre katt som kan vara kullsyskon till en av de som finns inne nu, isåfall omkring 5 månader gammal.

jag vill inte uppge exakt var de finns då det inte är helt problemfritt för oss att jobba med kolonin och det vore väldigt olyckligt om det drogs uppmärksamhet till katterna just nu. jag kan tyvärr inte vara mer specifik men ni som jobbar med katter vet säkert att det inte är alltid som alla inblandade är med på noterna.

persikahallon
0

kissarna går från klarhet till klarhet. igår när jag kom in i köket med mat så jamade blåbär och kom fram med svansen upp! i en dryg vecka låg han på en stol under bordet och ville inte komma fram eller äta när man var i samma rum, och nu detta!

det är delvis tack vare att vi i förrgår öppnade dörren och satte en gallerdörr ut till övriga lägenheten. min sambo och jag satt på golvet i köket när vi plötsligt hör ett jättehögt spinnande. det är blåbär som fått syn på vide, vår egen katt, utanför gallret. det är första gången han tar något större initiativ sen han kom in. han gick fram till gallret med svansen upp, spann och fjäskade för vide där ute. vide tittade mest och såg lite småäcklad ut. Skrattande

igår pussades de två genom gallret. vide är så snäll, och blåbär är så kär, eller vad han nu är. det är iallafall tydligt att vide fått ett beundrar-blåbär. det har verkligen fått blåbär att komma ur sitt skal. både han och hedda lekte igår för första gången med en leksak, de gjorde höga språng och hade jättekul. det är precis som att han har sett att vide inte är rädd och tänkt att då behöver inte han vara det heller. bägge katterna varvar såklart sitt fina beteende med obligatoriska fräs, men det brukar inte betyda nåt utan går snabbt över. blåbär fräser liksom på rutin innan öronen åker upp och han kollar om jag kanske har något gott med mig.

min sambo och jag hade aldrig räknat med så stora framsteg så snabbt. det är underbart men samtidigt gör det att det blir väldigt svårt att tänka sig att lämna bort dem. planen var att ta in dem och omplacera när de blivit trygga med människor, för att kunna ta in två nya ifrån kolonin. men ja… vi lyckades ju inte lämna bort vår förra stödkisse och det känns inte lättare nu. vi får väl se..

under tiden fortsätter sökandet efter mamma katt. vi sitter i timmar nästan varje kväll, men fortfarande inte en skymt. emellanåt dyker det upp obehagliga typer och vi har blivit varnade av polis för att vara i området så sent. för ett par veckor sedan ville vi undersöka omgivningarna lite och blev fullständigt livrädda när vi gick i skogen i mörkret och någon tänder en ficklampa och bländar oss bara ett par meter bort. det var varken tid eller plats för någon på en vanlig promenad så vi sprang… det gäller att vara försiktig men vi tänker inte överge katterna som inte har någon annan. det vore så skönt att kunna få in dem i stödhem. vi har börjat inse att vi förmodligen kommer att bli tvungna att kastrera och släppa tillbaka, men vi vill inte ta in och sen släppa tillbaka just nu när det är så kallt. det finns heller inga pengar att kastrera alla dessa katter för just nu. vi måste också försöka hitta en tryggare plats för kojor, om det nu finns en sådan där.

persikahallon
0

idag såg vi äntligen mamma katt. hon var uppenbarligen mätt så tyvärr var hon inte intresserad av att gå i nån fälla, men hon lever iallafall.

persikahallon
0

stödhem sökes fortfarande.

persikahallon
0

puttar för mina frusna göteborgare.

donnacorleone
0

Vill tipsa om att titta på blocket efter isolerade hundkojor. Såg för ett tag sedan en som var till bortskänkning. Nu är tyvärr den annonsen borta, men det finns några till försäljning. Jag vet att det inte finns några pengar men det kan vara värt att ta kontakt med säljarna och be om en god gärning såhär i juletider; alltså att de skänker kojan till frusna katter!

Roslyn
0

Hej!

Känner också att det inte alltid är läge att ta in de vuxna förvildade katterna. Ibland är det ju just miljön som är olämplig att leva i , men att de annars faktiskt skulle trivas bäst som TNR katter. Så känner jag nu med min nyfångade McDonalds kisse inne i hundbur i sovrummet. Tror absolut att hon skulle trivas bäst ute men nu är jag låst till händer och fötter av Länsstyrelssen så jag kan ej släppa ut henne igen. Hoppas bara på att hon ska finna sig tillrätta någotsånär snabbt.

Jag förstår verkligen ert dilemma. Finns inga enkla svar. Drömmen om att hitta ett ställe på landet som kan ta emot alla dessa behövande är ju just en dröm = (

Mvh Anette

persikahallon
0

#25 tack för att du tar dig tid att tipsa! jag önskar att man kunde ställa ut varma trygga kojor men har fortfarande inte hittat något bra ställe. drar i en liten tråd som kanske kan ge något men det går trögt.

#26 ja visst, det där lantstället hägrar… förstår hur du känner med din McD-flicka. de två vi tagit in härifrån har anpassat sig jättesnabbt till inomhuslivet, jag kan numera klappa dem när jag matar till exempel. jag tror att åtminstone två till där ute har potential att vara sådana, bara av vad jag sett från spaning. sen vet vi ju att man inte kan döma av hur katterna beter sig ute. men att hitta hem till alla i samband med kastrering verkar inte vara möjligt, och de måste först och främst kastreras. svårt är det, jag vill bara att de ska få må bra. och inte föda fler ungar. håller tummarna att din kisse snabbt ska lugna sig och inse att hon hamnat på ett trevligt ställe. mina har haft god hjälp av min tama katt.

persikahallon
0

putt

donnacorleone
0

Puttar lite i tråden och skulle vilja ha en kortfattad uppdatering hur läget är. Hur många i kattfamiljen är fortfarande ute i kylan?

Tack på förhand!

persikahallon
0

jag kom alldeles nyss hem efter en ny vända. ikväll såg vi en katt misstänkt lik "den dräktiga honan" - som inte ser lika rund ut längre - en bit bort ifrån kolonin vilket var intressant. en annan katt har försvunnit ifrån kolonin och vi hoppas att det kan vara så att den också rör sig i det här lite avlägsna området och det är därför vi inte sett till den.

vi har försökt fånga in "honan" men hon har inte velat gå i fällan. som vi vet säkert just nu så finns det 5 katter kvar ute. 3 av dessa gissar vi är syskon, kanske från i våras. det är svårt att bedöma ålder när de är ute och man inte vet varför de är små, om det beror på dålig mat eller annat. en har väldigt hängig buk, eventuellt så diar hon. vi fortsätter spana efter eventuella ungar.

persikahallon
0

som läget är nu så matar vi och sparar pengar för att kunna kastrera alla katterna innan kattungesäsongen börjar till våren. några stödhem har vi inte hittat.

anebit
0

Rosor till er som jobbar med kollonin. 

Håller tummarna för att det snart dyker upp stödhem.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

persikahallon
0

tack anebit!

ikväll har jag fått klappa Blåbär utan att mata samtidigt. han brukar alltid kila iväg när han inser att jag inte har någon mat men nu satt han kvar och spann, sötnosen. till slut la han sig på rygg så att jag fick klia lite på den luddiga magen. Kyss han är en himla trevlig och modig liten kille.

Gullimat
0

Vad ni kämpar på. Alltid svårt med stödhemGråter

kattarina
0

Hur har det gått med missarna och stödhem

Myse missar

persikahallon
0

det är ingen förändring vare sig med katterna eller stödhem. vi har blivit tvungna att dra ner på spanandet eftersom det närmar sig kursslut för mig med massor med uppgifter som jag skjutit framför mig sen vi började jobba med kolonin som nu måste in. just nu sitter vi inte kvar så länge utan lämnar mat. ibland äts den, ibland inte. jag vet inte om det kan vara så att katterna påverkas av fyrverkerier som smälls rakt över och därför inte alltid går samma väg förbi maten.

kattarina
0

Men vem ska fånga in dessa katter?Här kanske hjälp behövs

Myse missar

Hawknestgrove
0

ja finns det stödhem? elelr kan du ställa upp och även fånga in? det vore ju toppen….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattarina
0

36 Kan ts kontakta mig på pm,När du får tid över

Myse missar

kattarina
0

Jag har inte långt till göteborg

Att hjälpa till här med katterna skulle jag kunnna tänka mig att göra,

Myse missar

Hawknestgrove
0

nä Varberg och göteborg är ju väldigt nära med bra förbindelser

kattarina
0

Ja det är bra förbindelser till göteborg,Inga byten eller så,

Myse missar

Hawknestgrove
0

ja där har du ju ett ypperligt tillfälle att kunna ställa upp. Persikohalllon har ju slutspurt i skolan att ta vara på just nu, som kanske fått stå tillbkaka, så sånt måste man faktiskt tänka på,  och det gäller inte bara henne. Alla är inte hemma hela dagarna utan har jobb att sköta och kanske inte sitter vid datorn jämt. JAg är väl på det viset lyckligt lottad.

kattarina
0

Jag jobbar jag med men inte varje dag,Jag har lediga dagar som jag kan ställa upp på,

Myse missar

persikahallon
0

kattarina, dessa katter får daglig mat av mig även om jag inte alltid stannar kvar och spanar. det är nog mer effektivt och framför allt miljövänligt att jag tar mig dit på kvällarna än att du reser ända ifrån varberg och tillbaka. jag har redan fångat in två så det behöver jag inte hjälp med, tack. jag fångar inte in fler nu eftersom jag inte har någonstans att placera dem. det som behövs är stödhem och längre fram eventuellt ekonomisk hjälp om vi ska kastrera och släppa ut, och du har redan avböjt att vara stödhem om du minns.

kattarina
0

Jag sa nej till dig för att jag hadde fullt hemma,

Myse missar

persikahallon
0

nej, du lämnade ingen anledning utan sa utan förvarning att du inte längre ville ta emot en katt medan jag väntade på att du skulle bestämma vilken dag vi kunde få hälsa på. men det är inte längre relevant och vi behöver rakt inte diskutera detta i tråden som handlar om "mina" hittisar. och tack men nej tack, just nu behövs ej någon hjälp med matning eller infångning, om det var vad du erbjöd.

kattarina
0

Jag sa den dagen när jag tog hem 2 katter att jag inte kunde,Sen så kan vi väl pratas vid på telefon om detta och inte här

Myse missar

persikahallon
0

jag tycker inte att vi behöver prata om det alls eftersom det inte längre är aktuellt. Flört

persikahallon
0

ikväll har vår egen katt och de två ifrån kolonin fått träffas ett par minuter för första gången. det gick jättebra! inte en sur min eller ett fräs, de bara spatserade runt litegrann och kikade på varandra. Blåbär spann högt och rullade sig på golvet framför Vide, vår katt. fortsätter det så så kan de snart vara tillsammans dygnet runt.

soso
0

# Är det Vide från Kusten?

persikahallon
0

#51 ja, det stämmer Glad

soso
0

Vill du inte göra en tråd och berätta om honom? Vi är nog många som minns honom, och i alla fall jag undrar så hur han mår och hur han har det!

persikahallon
0

jo absolut, det ska jag ordna. kanske innan jul till och med. Flört

soso
0

#54  Skrattande

persikahallon
0

nu kissas det i kojorna vi ställt ut, minst en pojk kissar revir. just nu har vi kojor på området som vi fyller på rejält med mat i. eftersom det är så kallt vill vi vara 100 % säkra på att alla har möjlighet att äta, och kör inte bara på att mata in i fällan.

lillmymlan
0

Älskade Vide Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Luecca
0

Hej!

Hur går det med katterna och var finns dem? Är det bara äldre katter? Skulle så gärna vilja hjälpa men vi kan bara ta in kattungar pga vår "polishund"

Startade precis en tråd om det…

Behöver du någon annan hjälp? Vi bor i Angered…

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

[eskils]
0

Hur går det med de frusna kissarna? Har något stödhem dykt upp?

persikahallon
0

Luecca, PM väntar på dig. Glad

Jag får börja med att be om ursäkt för att jag håller er på halster med tråden om Vide, jag tog helt sonika lite datorledigt över jul.

Vad gäller kissarna tråden handlar om så finns det inte så väldigt mycket att berätta. Inga stödhem klara ännu. Vi har ett par kojor på området, en hade blivit saboterad häromdan (taket bortslängt och inredningen utriven) men allt var åtminstone helt och fanns kvar. De letade förmodligen efter "varor av olaglig sort" men kojan var ingen täckmantel utan faktiskt en helt vanlig koja. Förhoppningsvis får den vara ifred nu.

Vi har upptäckt att ett hus i området som vi trodde var obebott tvärtom är bebott av någon, och vi försöker nu komma i kontakt med denna person, vilket inte är helt lätt. Det finns kattspår på tomten och vi hoppas att personen gillar katterna och kan tänka sig att ha kojor på sin tomt och kanske hjälpa till att mata. Tomten är inhägnad vilket skulle sätta stopp för sabotage. Då kanske vi faktiskt kan ordna en riktigt ok tillvaro för katterna. Håll tummar och tassar! Jag uppdaterar om detta så fort jag vet något. Det är åtminstone en liten ljusning på horisonten men jag vågar inte ropa hej ännu. Först ska vi över bäcken…

Gullimat
0

Håller tummarna för att det skall gå iland.

Har ju en fin teckning på Vide som jag fått av Kusten

persikahallon
0

tittar in lite snabbt för att berätta att det inte finns något nytt att berätta, katterna äter och ett par sover i den isolerade kojan när den får vara ifred, vilket den peppar peppar har fått vara nu i ca en vecka. jag är inte säker på att personen/personerna som äger huset vi riktat in oss på är där så ofta, men vi jobbar på att få kontakt. ibland undrar jag om någon högre makt motarbetar oss.

jag har inte glömt att jag lovat uppdatera om vide, men det får vänta lite till. har massor med jobb att slutföra innan jag kan ägna mig åt sånt skoj. Glad

persikahallon
0

Hedda jamade idag när jag tog fram maten. Den som inte smälter för en sån sak… Jag gjorde det då iallafall. Hon hördes knappt för "herrkören" som tävlar om att föra mest oväsen.

Vi har lite "kontaktträning" där hon sitter framför mig och jag håller en matbit som hon får när hon tittar på mig. När hon först insåg att hon skulle titta upp och inte leta mat i handen för att få något så var hon ursöt, hon slängde upp huvudet och stirrade vilt åt alla håll i taket. Nu har hon förstått att det funkar bäst om hon tittar på mig. Riktigt smart liten tjej. Glad