Påminnelse om att DU kan påverka
MJU, Miljö och jordbruksutskotten, ska 10/4 behandla Solveig Hellqvists enskilda motion om obligatorisk IDmärkning och registrering av katter. Min uppmaning är att skriva till "din" politiker som sitter i utskottet och påpeka varför det är viktigt att IDmärka katter. Fråga gärna även hur han/hon ställer sig. Jag är emot mallar som kan uppfattas som massutskick, alla här vet ändå varför det är absolut nödvändigt.
Polisen borde vara glada för en obligatorisk IDmärkning då det sparar resurser i form av tid och pengar då det är lättare att identifiera en ägare.
Däremot så gäller inte argumentet om polisen vill eller inte då polisen är skyldig att omhänderta en katt antingen genom § 32 i Djurskyddslagen (förarbetet visar att en katt inte behöver vara fysiskt skadad) eller Hittegodslagen. Polisen har inget val och det framgår klart och tydligt i ett pm från Bengt Eriksson Rikspolisstyrelsen. Denna rapport finns i polisens datasystem.
Mvh Helene
"Polisen borde vara glada för en obligatorisk IDmärkning då det sparar resurser i form av tid och pengar då det är lättare att identifiera en ägare".
Pass på nu, skriv ett mejl med dina egna ord till din politiker i stadshuset.
Det har jag gjort!
/Pelusa
Jättebra Trullis att du påminner oss om denna viktiga motion!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det är drygt 400 medlemmar här - oavsett partifärg, då jag personligen inte bryr mig om det, för det har inte med katter att göra -400 mail med en personlig förfrågan är ett sätt att lyfta frågan. Låt oss använda oss av den makten vi har i en demokrati. Men att inte försöka påverka är samma sak som att inte bry sig, anser jag. Vi har alla (förhoppningsvis) deltagit i att välja fram 349 ledmöter i riksdagen, varav ett litet antal i MJU. Använd DIN makt i en demokrati är du snäll.
Mvh Helene

Tack för påminnelsen Trullis. Nu efter kattkampanjens helg så har jag tid och lust att skriva så att tangentbordet kommer att kvittra av smärta. La även tidigare ut din förfrågan på ett mailforum och folk skulle skriva där. Nu ska jag sätta fart med detta. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

En upphittad hund tar det tre timmar innan ägaren kommer. En upphittad katt kommer kanske inte ens hem igen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Nu har jag även kopierat Trullis första inlägg med länkar till politiker och skickat ut som massmeddelande till alla medlemmar.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ny upputtning av denna så viktiga tråd! / Lena