"HEMMA"En vänninas katt är borta!
Hon har frågat hur länge klarar sig en katt. Katten bor på landet och jag menar riktigt på landet enskilt. Katten är en inne/ute katt ca 12 år, sover alltid inne på natten och är självklart kastrerad.
Har nu varit borta i 4 dygn, matte är jätte orolig.
Det känns inte bra jag vet att katten är väldigt stationär.
Det är inte tal om lappar osv det är väldigt långt till bebyggelse.
Råd o dåd
Då råder jag dig att ta de samlade råden inne på KaTTPOLISEN i fokus…. där finns det massor…… Hör med grannar, kolla alla garage, leta i vägrenar… och framför allt, POlisanmäl och sätt ut annons i lokalbladet och lapp i brevlådorna
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det är alltid hemskt det där när ens katt försvinner och man inte vet vad som hänt den.
Här är länken till en artikel om vad man bör göra när ens katt springer bort. De flesta tipsen är dock utifrån att kissen försvunnit i ett område där det bor grannar. Bor man helt enkilt och långt ifrån grannar faller ju det här med lappar i postlådor och anslag uppsatta i området.
En vanlig orsak bakom försvinnandet brukar annars vara att katten har blivit instängd av misstag i någon bod, uthus, garage eller liknande. Men det är väl inte heller aktuellt här om det ingen bor i närheten.
Vilda djur är alltid en fara när man bor på landet. Kan tänka mig att faran kan öka en vargavinter som denna när det är ont om föda för djuren därute. Det behöver ju inte vara så illa att han blivit offer för vilda djur. Men han kan ha blivit skrämd och flytt iväg från sitt vanliga revir. Ibland klättrar katter upp i träd och tar sig inte ned igen.
Det man kan råda henne är att fortsätta att leta i omgivningarna. Se om hon hittar några spår efter honom. Att hon även tittar upp i träden.
Vet katter som varit instängda en vecka utan mat och klarat sig. Det beror helt på omständigheterna hur länge det går. Ofta kan de få i sig något att äta och dricka.
Håller tummarna att kissen kommer tillrätta!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ja min väninnas kisse gick bort sig i ett bostadsområde här i Strömstad mitt i smällkalla vintern förra året. Hon var borta i 14 dagar…. kom in med enda blessyr att hon var vrålhungrig och hade förfrusit örsnibbarna. Så hon hade tydligen blivit inlåst av misstag på något kallt ställe.
Katter klarar sig bättre än vi tror. Hon klarar sig säkert borta ett tag. Sätt ut mat så det finns om hon kommer tillbaka.
Vår katt var vild/stallkatt i minst fem år. Hon trivdes inte hemma (en gård längre bort) p g a andra katter och "drog till skogs". Bodde i stallet när det var kallt på vintern (utfordrades och avmaskades då). Syntes inte till större delen av året. Förra vintern dök hon upp i "vårt" stall. Det fanns inga hästar i det gamla stallet längre. Vi tog hem henne, mager och frusen. I våras skadade hon sig och höll sig undan. Först efter två veckor lyckades vi fånga in henne, då var hon ganska mager. I somras försvann hon spårlöst. Kom hem i november, som om inget hänt, och hur fin som helst.
Just nu sitter en hankatt på bron och vill in, han har nog varit ute några veckor, dvs även när det var som kallast, och verkar hur ok som helst. Vi kan inte ta in honom p g a att honkatten inte gillar honom och vi inte vill riskera att hon drar till skogs igen (hon är ganska gammal).
Kanske ni kan kastrerar honom och släpper tillbaka? Bättre än inget?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Lyckan är total för min vännina! Missan är återfunnen välbehållen.
//M-H
Yippiiii!!! Härligt, nu är kvällen räddad.

Lycka för misen o väninnan o dig
Så skönt att höra! 
Kom katten hem själv igen, el vad? Bra att lära av erfarenheter.
Oj vilken tur… sicken kisse… måste ha blivit instängd nånstans….

grattis ,va underbart

Underbar läsning på kvällskvisten.
skriver "HEMMA" i rubriken.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna