Kontrakt vid placering - hjälp.
Hej!
Jag har ju fyra små telningar som förhoppningsvis snart kommer att flytta till goda hem. Jag har inte tidigare placerat katter, så jag behöver råd från er med erfarenhet.
Jag vill skriva någon form av avtal/kontrakt med katternas nya familjer. Jag skulle gärna vilja att det i avtalet stod att den nya ägaren förbinder sig att kastrera katten (om det inte redan är gjort), försäkra och fortsätta vaccinera.
Är det rimliga krav, eller för mycket "begärt"? Självklart har man ju olika syn på ovanstående saker men kastrering känner jag verkligen är ett måste, i synnerhet med tanke på katternas historik. Kanske är det udda att ställa krav på försäkring? Men jag är annars rädd att katten blir sjuk eller skadad och att den inte kan få den veterinärvård den behöver, pga kostnad. Det känns som att många djurägare inte förstår vilka brutala kostnader det kan bli, i samband med veterinärvård. En kattförförsäkring är ju såpass billig - trots allt. Men det kanske räcker att förespråka det vid placering? Samma med vaccination? Katterna har ju haft ögoninfektion, ev. kattsnuva och då känner jag att det är angeläöget att de fortsätter att vaccineras, som ett visst skydd.
Vad tycker ni? Har ni färdiga avtal i datorn, får ni jättegärna dela med er av dem här. Tack =)
Allra helst skulle jag också vilja ha en punkt som säger att ägaren ska meddela mig vid ev. omplacering. Jag vet att sådana här "krav" sällan är juridiskt bindande, då det gäller hästavtal, - kanske gäller detsamma oavsett djurslag?
Och ja, jag är medveten om att jag är en knusslig hönsmamma =)
Mvh Tessan

Jag gissar att det gäller samma med katter som med hundar = om man säljer/överlåter djuret till ny ägare så kan man skriva hur många kontrakt man vill men i slutänden så är det ändå ägaren som gör som denne vill om den kastrerar eller, osv.
Vill man kunna ställa krav och se till att de efterföljs så är det istället fodervärdsavtal som gäller.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Du kan got använda dig av Sveraks färdiga som finns på deras hemsida. Dem använder vi oss av.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1: Tyvärr tror jag att du har rätt - jag får helt enkelt välja med omsorg, som delar samma värderingar som jag när det gäller "katteri".
#2: Just det, sverak är det som har avtal.. vet ju att jag sett färdiga avtal här på forumet, men inte lyckats hitta dem..
tessa en grej är att kunna leverera färdigkastrerade. Då slipper du i alla fall vaa orolig att dina skyddslingar reproducerar sig!
Här är våra köpeskontraker.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#2: Nu har jag läst igenom Sveraks kontrakt - verkar vara ett bra avtal men mycket faller ju bort då det inte gäller reggade raskatter och jag inte är uppfödare/näringsidkare.
#4: Det är en tanke, men jag har beslutat mig för att inte kastrera kattungarna innan leverans. Det må finnas fördelar med att göra det, men även om jag läst artikeln om tidig kastrering, känns det inte bra. Min veterinär avråder mig också, och det känns helt enkelt inte rätt. Istället får jag göra vad jag kan för att försäkra mig om att kattungarna verkligen blir kastrerade. Jag kommer ju att göra vad jag kan för att hålla kontakten med de nya hemmen och tänker även skriva kastrering som en punkt i avtalet, även om det inte är juridiskt bindande på något vis. Tar ju upp b.la kastering då kattspekulanterna kommer och hälsar på, och är mån om att vi delar samma tankesätt kring det hela.
#5: Tack! Kanske kan man av detta och sveraks kontrakt göra ett..
Ta betalt för ungarna så det även täcker en del av kastrering på dem, mot ett intyg från veterinären att så är gjort innan katten är tex åtta månader. betalar du tillbaka ex. 500 kr.
#7: Det var en bra ide! Fast det kan vara svårt att få folk att punga ut såpass mycket pengar, när alla andra kattannonser innebär en kattunge för en hundralapp eller två, utan sådana krav. Menar inte att detta är (för) mycket begärt, tvärtom - men folk kanske upplever en som omständig.
Ett yngre par hälsade på oss igår och har nu tingat Benny. Han kommer att bli innekatt med kattsällskap. Jag frågade om kastration, id-märkning och försäkring. Kastration och id-märkning verkade de tycka vara rätt naturligt att göra, men försäkring hade de inte på sin andra katt så det ska jag förespråka. man kanb ju få en hygglig premie dessutom, om man id-märker och nytecknar vid tidig ålder.
#8 förstår att det är "kruxit" med att ta bra betalt, när en del ger bort sina huskattungar.
Jag skriver in det i mina överlåtelse handlingar och det har aldrig varit några problem. Men till skildnad är ju att det är raskattungar som ska gå till sällskap,de köparna är villig att betala.
Det ser ut att du fått en bra köpare på Benny, om dom kunde förstå att en veterinärförsäkring är guld värd om olyckan skulle vara framme.
Jag skulle vara tveksam till att sälja en katt till någon som inte har hemmavarande försäkrade. Det händer så lätt en olycka som kan kosta över 10.000kr. Jag skulle ha som krav att katten är försäkrad innan köp.
Även om dem säger att dem har pengar o kan betala om det skulle behövas. Många är inte medvetna om hur mycket det kan kosta o vårda en katt/hund.
Det du kan göra är att skriva ner en kalkyl. Ex Operation Med försäkring ca 2000kr utan försäkring ca 10.000kr(tagit summor ur luften) Det kanske kan få upp ögonen på dina köpare
så dem även försäkrar katten dem har hemma. Säg även att är dem idmärkt får dem 10%rabatt hos Agria. Och även kattunge rabatt om jag inte minns helt fel.
Lycka till!
Kolla med Hawknestgrove, Gunilla, för hon har ett bra fodervärdskontrakt som man ha i början. Bra för båda parter eftersom den som tar katten då har full returrätt.
Jag har använt fodervärdsavtal ibland när det känts nödvändigt. Katten kan ju övergå i de andras ägonär den blivit kastrerad.
ja det kan jag ju tacka dig för!!!#11