Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3695 ggr
SofiaBlomberg
0

Finns det hjälp att få?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För 2 år sedan kom det en katt till min lada.

Han fick mat ifrån grismaten och värme från stallet, men en dag räckte inte det, då kom han in.

Han var inne hela vintern men försvann på sommaren för att komma fram titt som tätt, nu är det vinter igen och samma procedur upprepar sig, men nu är det min mormor som bor i det huset och hon har 2 katter sedan innan.

Hon bad mig ta hand om denna supergosiga katt.

Vi har varit i kontakt med förra ägaren, men han ville inte ha tillbaka honom, han är kastrerad och vaccinerad.

Men jag har inte råd att ta hand om honom.

Vart kan man vända sig för att få lite hjälp med denna kisse ? Givetvis skulle jag vilja ta hem honom till mitt ställe.

Jag kallar honom Tussen.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Alexej
0

vad menar du med att inte ha råd att ta hand om honom?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

en sån liten fining… MEn han kan väl inte kosta så mycket i mat och sand?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

persikahallon
0

kanske menar ts att hon inte har råd med ev veterinärkostnader. kostnaden för att hålla katt kan ju gå på bra mycket mer än mat och sand om man har otur, även om den är försäkrad.

Hawknestgrove
0

ja, mitt tips är, att skaffa ett litet kattkonto, där du sätter av en liten slant varje månad. till just såna kostnader som kattens hälsa. Mat och sand är ju inte  så där väldigt betungande, du kanske kan be om lite sponsring med det av mormor och dina föräldrar?

johnnys girl
0

De som hänger på den här sajten har huset fullt själva med katter, så det kan bli svårt att hitta någon här som kan ta honom.Var bor du någonstans? Det kanske finns något katthem i närheten som kan ta emot honom. Det skadar inte att fråga.

Sedan kan du alltid lyssna runt i bekantskapskretsen eller försöka att annonsera om ett nytt hem till kissen. Prova lokaltidningen, Blocket osv.

Håller tummarna att du hittar ett bra hem till honom.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

SofiaBlomberg
0

Det lutar åt att hemmet blir hemma hos mig =)

Men som jag sade så har jag lite problem med ekonomin , och jag litar inte på det katthem vi har här uppe tyvärr.

Men jag ska lösa detta på något vis, för jag har lessnat på att se denna supergoa katt gå ute och stryka eller vara inne och rädd för mormors andra katt.

MVH Sofia

Josefa
0

Tror du gör ett bra val. Visst, det blir kanske att du får dra in något annat kul. Men det känns bra när du vet att du hjäpt kissen till ett bättre liv.

Hawknestgrove
0

ja och matmässigt, så kostar ju ine en liten kisse så mycket!! Och gå igenom dina gömmor och sälj sånt som bara ligger i garderoben och förråd. OCh som sagt, lägg undan kanske en hundring i månaden elelr bara en 50lapp om du inte kan mer för kattkonto. och be dina föräldrar och din mormor om lite sponsring till kattmat och sand. Om vi bara räknar på hyfsad mat som du kan köpa i butik, så kan vi väl säga, att 4 kg Mjau kostar 80--90 kr och räcker nog gott och väl i en månad åt din kisse. sand, kanske lika mycket. Man behöver inte köpa det allra dyraste

Marad
0

Har du råd att ta hand om katten om den blir sjuk/skadad? Lever man på marginalen så ska man inte ha djur. Tänk efter ordentligt innan du bestämmer dig.

Hawknestgrove
0

det var därför jag förslog att lägga upp et litet kattkonto. OCh som läget är nu, så är ju även ett hem med knappa resurser bättre än att inte ha något hem alls.

SofiaBlomberg
0

10# Precis min tanke.

Jag måste få det att gå ihop. Han är den goaste katten någonsin.

Så hemskt att förra ägaren inte vill ha honom tillbaka :S

MVH Sofia

Camillhe
0

Det är bra att du tänker igenom din ekonomi innan du tar beslut. Har du råd att lägga 2-300 i månaden på honom så klarar du mat, sand och ett litet sparande. Skulle han bli superskadad, typ påkörd eller liknande så kan man be om hjälp från tex Djurens vänner etc.

Eller så kanske man får avliva men samtidigt så har du gett katten ett bra liv och han får komma till ett hem där han blir älskad. Och förhoppningsvis blir han inte illa skadad eller sjuk alls.

vilda-hilda
0

Tycker du i första hand skall tänka på att få kissen Försäkrad. Det betyder oerhört mycket den dagen något skulle hända vännen. Vi har 8 hemma just nu  Varav 5 är Hittekatter alla är naturligtvis Försäkrade. För den dagen något skulle hända något av mina missar och jag inte skulle haft råd att ta dom till Vet skulle jag aldrig förlåta mig själv.

Lycka till med Missen dom är bara det underbaraste man kan få ägas av.

Nalle

tuska
0

Försäkring är så viktigt att ha på katterna när man är en "fattiglapp" Fick en Agria räkning igår på 10.900 för vård av katt i 4dygn(vardagar)   En del röntgen och ultraljud och dropp. va behandligen.

Så nära 4000 betalas från mitt kattkonto resterande Agria, så visst kostar det när en katt blir sjuk och försäkring är ju ett måste en sån gång.

ChanelBM
0

Månadsbetalning av försäkring - så blir det överkomligt.

Köp 10-kg säckar med torrisar i Djuraffären, kostar mellan 500-700 kr. Det blir bra mycket billigare är an köpa maten i livsmedelsaffärer, dessutom är dessa foder mycket drygare.

Jag har själv sedan i somras 3 katter o tycker inte det blir så mycket dyrare. Lite mer kattsand går åt men blötfoderkostnaden har knappt ökat. Förr åt mina två bara en del av blötfodret, när man närmade sig de sista portionerna så vägrade de att äta, var väl för gammalt. Så det jag förr slängde äts nu upp.

Blir det kris så kan du alltid lägga upp ett nödrop här inne.

Lycka till med sötnosen o underbart att du ställer upp o ger den kissen ett hem i jul. Han kanske skall döpas till julius?…  Flört

Gullimat
0

Varför vill inte ägaren ha honom tillbaka, är han utslängd.

Tur han hittade dig

Hawknestgrove
0

chanelBm du har rätt, men för En katt, så lönar det sig inte att köpa så stort. Då hinner inte katten äta upp det före bra datum. köpte nyss en 13,5 kg från olivers till mina tre flickor. Den kommer att räcka i 135 dagar….. till 3 katter…..

ChanelBM
0

Mormo hade ju 2 katter redan   Flört med 3 o samköp så går det (enligt egen erfarenhet) snabbt med 10 kg…

Hawknestgrove
0

JA om man samhandlar, så går det ju bra.

Lena
0

Försäkring är a & o, särskilt om man har klen ekonomi. Tar man det på autogiro och betalar per månad blir det inte så fasligt dyrt. Försök sedan att spara lite för att ha råd med vaccinationer och kastrering.

Sedan tycker jag man bör se det i två steg där ett steg just nu är att rädda honom från att gå under i kylan, och steg två är att hitta en varaktig lösning. Det är i steg två du får fundera över om din ekonomi kan klara kattens behov. Om inte handlar det om att söka nytt hem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"