Behöver râd! Kattkoloni i Spanien, inhägna?
Jag har skrivit om mina skyddslingar nâgra gânger förr. Historien om dem kan man läsa pâ vâr websida. Vill inte upprepa mig i onödan.
Kortfattat sâ har jag just nu 2 kastrerade honor samt 5 okastrerade hanar som hâller till pâ tomten. Honorna har jag själv fâtt kastrerade. Alla utom en är vildfödda enligt grannar. Jag har tagit mig an dessa katter(samt 6 till som dock är tama), och arbetar med att fâ alla katrerade och vaccinerade.
Det jag främst behöver râd om är att jag har för avsikt att hägna in tomten dâ 2 katter försvann pâ kort tid. Dessutom har det varit problem med att de blivit skjutna och förgiftade. Det känns inte tryggt att ha dem ute som det är nu. Nu undrar jag. Hur ska jag gör med de vildfödda? Stänga in dem eller stänga "ut" dem? Det skulle bli totalt 15 katter pâ tomt och i hemmet. Tror ni det skulle fungera? Ytan pâ tomten är ca 250 kvadrat meter och huset ca 120 kvm. De är ju vana att ha ett mycket större revir, klarar de detta? Skulle de stängas ute sâ skulle det handla om hela gruppen. De vildfödda är en familj och jag tror inte att de skulle mâ bra av att skiljas ât dâ de har en speciell kontakt. Mellan hanarna är det aldrig brâk och de ger sig heller inte pâ andra katter som hälsar pâ. Den tama honan verkar vara kärnan i familjen. Alla vill vara med henne och hon är s go mot alla katterna. Självklart har de alltid tillgâng till mat och vatten samt sovplatser pâ den del av tomten som inte skulle hägnas in men som det är nu sâ är det ju där det ska inhägnas de hâller till den mesta av tiden.
Ja detta blev lângt…och rörigt, men jag hoppas ni hittekattsexperter kan hjälpa mig reda ut röran ;-)
puttar denna då det finns många som är kunnig inom detta…
ingen? Puttar lite…
puttar, ingen som har några tankar om det hon funderar på…
jag tror nog, att det du beskriver verkar vara bra för de katter du har. du komer att ge dem 370 kvadrat och med lite fantasi säger i att du ger dem 740 kubik….. För katter rör sig ju även på höjden. Räcker gott. under förutsättning att de är kastrerade. MEn var beredd på, att även näta in som tak, alltså göra ett nättak. För de klättrar och hoppar…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja det finns ju ett antal träd pâ tomten där de klättrar :-) Sedan ska det blie en takterass i famtiden. Tak kommer det inte att bli men ett sânt där inâtgâende "snedtak" om ni förstâr.
Hanarna ár ju rejält skygga men kommer kastreras sâ fort jag har râd och kan fânga in dem. Har redan 2 honor som mâste gâ först. Dessutom har jag sâ gott som ingen inkomst alls sâ allt gâr väldigt lângsamt. Hur som helst har hanarna bott ihop i över ett âr utan att fajtas. De brâk som har varit har berott pâ att hanar utifrân tagit sig hit.
Tack sâ mycket för svar 
kan du inte knäppa lite kort å lägga ut på de så vi får se….
Jag skulle låta alla katterna vara inne i inhägnaden.Det behövs ställen dit katterna kan dra sig tillbaka om de vill vara i fred, träd att klättra i är jättebra.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#6, ja det kan jag göra men just nu ser trädgârden ut som rena skroten. Vi flyttade in för inte sâ länge sedan och dâ hade huset varit övergivet och hela trädgârden igenväxt. Sâ fort jag fâr tillfälle ska jag ta nàgra kort.
Det som oroar mig är att de kanske inte kommer trivas dâ de kunnat gâ som de vill. Jag har ingen erfarenhet av att "stänga in" viltfödda katter alls.
#8 Tror nog att det ska fungera om de väl blir kasterade. Då minskar katternas revir omfångsmässigt. Under tiden fram tills de inte är kastrerade kan jag tänka mig att det kan bli en hel del revristrider och stress mellan idividerna. Frågan är vad som är bäst med tanke på de hot du beskriver.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"