Cosmo hemma efter 3 timmar hos veterinären!!
Ja nu har vi äntligen kommit hem. Att få in Cosmo i klämburen gick sådär. Det slutade med att jag fick ta han med handskar och sätta in han i buren, men efter 3 vältna blomkrukor och 15 min försening till vet så lyckades vi, puh.
Veterinären fick ge cosmo ett jättedos för att han skulle somna. Den dosen han igentligen skulle ha gånger 3! Det var inte heller bara pälsen som behövde rakas utan han hade inflammation i 3 tänder som de måsta dra ut plus en massa tandsten som de fick ta bort med laser. Han ska nu oxå äta pencillin i 10 dagar plus att han fick en pencillinspruta hos vet.
Han blev oxå nästan helrakad, han har päls kvar på huvudet och svansen. Veterinären tyckte oxå att pälsen var väldigt dålig, som fnas bara:( Det kan bero på stress sedan tidigare och sen har pälsen aldrig kunnat återhämta sig pga alla tovor. Vi hoppas att det nu växer ut en fin päls!
Veterinären bedömde cosmos ålder till ca 4-5år. Ungefär som en tidigare vet gjort enligt djurhemmet han kommer ifrån, så åldern blev ingen överaskning i allafall.
Hittills så har Cosmo kissat på sig två gåner så nu måste jag gå å titta till min lilla älskling och passa på att gosa på han lite medan man får:) Jag kommer lägga in bilder troligtvis i morgon.
Jag hoppas nu att Cosmo kommer att få ett långt och lyckligt liv hos mig med fortsatta framsteg. Stackarn måste ju haft ont både i skinnet pga tovorna och i munnen, lilla vän.

Han kanske rent av blir mycket mer tam nu när han slipper ha ont. Stackars liten som haft både tandvärk och ont i skinnet. En av mina katter hade FORL och efter att han äntligen blev av med de tänderna så blev han som en ung pojke igen så det märktes verkligen att han tyckte det var skönt och ändå hade han inte visat att han hade ont i tänderna. Lycka till med Cosmo!

nu när jag gick in till Cosmo som för tillfället bor på toaletten, så möter han mig i dörren lite vimmelkantig! Vet trodde han skulle sova hela natten med den där dosen. Men Cosmo vill tydligen se vad som händer:)
Ja blir så glad när jag läser om hur du jobbar med Cosmo. Han hade tur som fick komma hem till dig och hela din familj Tezza.
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Skönt att veterinärbesöket är över nu. Bra att han fått både munnen och pälsen fixad. Jag tror också att han kommer bli mycket piggare och gladare nu när dessa besvär är åtgärdade. Just tänderna kan de bli mycket dålig av.
Ge honom en kram av tänkt slag för riktiga gillar han nog inte så bra ännu! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Sö skönt att han fått vara till vet, och fått hjälp.
Ser fram mot foton på kissen.
Är han kastrerad.
Jenna

#5 ja Cosmo är kastrerad, det blev han för 2 år sen när han kom till Öbacka djurhem.
oopps Det var inte med laser utan ultraljud som tandstenen togs bort, sorry blandar i hop allt här:)

Jag tror jag är kär i Cosmo.
…
Väntar med spänning på bilder och uppdatering om vad so händer den snyggingen.
Hälsning Efvis

#7 ja du är inte ensam om att vara kär i han

I natt har det varit den mysigaste natten på länge. Cosmo har sovit i sängen hela natten och bitvis på MIN huvuvdkudde!! Jag är dock ganska övertygad om att det beror på att han var groggy och inte riktigt vid sina sinnesfulla bruk. Men mysigt var det i allafall. Har jag riktig tur så kan det ju bero på att han känner sig lite trygg med mig ändå och därför kanske sökte sig till mig för att han var orolig eller hade ont. Det ska inte vara det skönaste att få tänderna utdragen. Men just nu på morgonkvisten så är han fräsigare än vanligt, äter inget och ligger i soffan och ser inte allt för pigg ut. Men jag hoppas han piggar på sig under dagen, mitt lilla troll:)
#9 Känner igen det där beteendet från en Hittis jag ahde tidigare. Den ständigt omtalade lilla Lill-Pelle. Han var också en skyggis från början som snart blev tam då han var rätt ung när han kom till oss. Dock ingen säng och knäkatt. Men han blev sängkatt efter narkosen när han hade fixat sina tänder.
Efter en sådan tandbehandling brukar de vara lite kinkiga med maten i några dagar. Man får fjäska med läckerheter som kokt fisk eller annat som är svårt att motstå. Det gäller liksom att få igång dem igen med ätandet.
Saga fick smärtstillande tabletter efter sin senaste tandoperation. Men det var i Nederländerna.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Underbart det du gjort och gör för Cosmo.är övertygad att han är dej tacksam för all din hjälp….nu finns ju hoppet att han får möjlighet att bli tamare och tamare med tiden…känns som att han får ett bättre liv för var dag som går nu tackvare din hjälp..
Sidentass

så söt han är Cosmo, som jag förljt sedan ÖBACKAtiden, skönt att få bort alla tovor, hade själv samma frisyr på Lucas för 1 år sedan Maggan47
Men han är ju så himla söt.
KÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRRRRRR
Jenna

Jag tycker Cosmos min och aura är underbar!..ungefär så skulle nog jag se ut och känna mig efter en dag hos tandläkaren med typ 3 rotfyllningar, en mindre lyckad dag hos frisören samt ett gäng sömn-tabletter mitt i alltihopa.
Cosmo är sååå charmig.
Såg en till underbar katt-kille som Tezza lagt ut från Öbacka…Olivier….vilken prins!
Hälsningar Efvsi
Han är ju så himlens sööööt! Så skönt för honom att få hjälp nu med päls och tänder. Jag tror bestämt att han njuter.
Puss, puss till Comso!
//Lena
Vilken liten purken gosnos! Såååå söt!
/Pelusa

Tack för alla fina ord!!!!
Nu har Cosmo nyss ätit dagens första mål mat. Det blev lite organröra med pencillin utblandat och allt gick i, skönt! Han verkar mycket piggare nu oxå fast lite fräsigare än vanligt är han allt.
Haha vilken bra liknelse du hade Efvis:) Jag håller med!

Åh, vad glad jag är för honom. Han måste snart må så mycket bättre, och jag har på känn att han kommer att bli gladare. Så söt han är med sin nya frisyr.
Så gör jag varje år med min ena kisse som älskar att slänga av sig vinterns kläder. Och eftersom två har lagt in rakade bilder så ska jag inte vara sämre. Notera att denna frilla görs av mig själv en gång om året, så den är inte lika snygg. Men tydligen skön enligt honom. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Vilken fantastiskt vacker katt Cosmo är
och vilken tur han har haft som har träffat dig. Lycka till i fortsättningen.

Vad fina de är, alla rakade missar:)
Vad fina kissar!!!!

#21 Vilken gooing!! Ser ju ut att må som den prins han är:-)
Siden

#13 Vilken vacker Cosmo…är säkert skönt för missarna att få bli av med pälsen under en period om den varit tovig..
#15 mysig frissa på vacker misse!

Men herregud Vanessa…har du stulit min katt???!!!…
…skämt åsido…höll på att ramla baklänges när jag såg bilden på Findus..en kopia av min Musli…(fast med mera päls)….påminner om en tvättbjörn, skulle ha döpt henne till raccoon…:-)…har du tid någon gång Vanessa så mail mig gärna några bilder.
Ursäkta mitt inlägg i tråden som ju inte har ett dugg att göra med ämnet.
Hälsning Efvis
#27 Ja det är alltid lika kul när man hittar "Look-a-Likes" till sina kära katter!
//Lena

Men Efvis, tror att det är du som snott min katt :-). Mailar gärna dig, men har inte din adress, Du kan skicka den på PM till mig. (Klicka på mitt namn, sedan på kontakta om du inte vet hur du gör.) Lägger in en bild på honom så kan alla se hur söt han är… Stolt matte. /Vanessa
#29 Vilket snyggt foto Vanessa! / Lena
Va skönt att det gick bra…och att han fick bort alla tover. Ja dom brukar se väldigt roliga ut utan päls, tur att det växer ut igen =) Stackarn du får ge honom en kram från mig :)

Kan man få önska sig en ny bild på värsta snyggingen Cosmo?
*Rodnande* Efvis

Och en på alla 3 missarna:)
Kan oxå passa på att berätta att Cosmo numera faktiskt sover i min säng varje natt. Jag vaknar oftast av några klor som tar tag i min tå, men de är det värt. Han har oxå blivit mer leksjuk av sig, just nu när jag skriver det här så springer han omkring med en pingisboll och leker själv. Det brukar han aldrig göra. Casper har han lekt med hela tiden lite små stunder i bland, men även dom leker mer än vanligt så det kan ju hända att han är piggare nu när tänderna är borta. Han verkar på bättre humör än vanligt faktisk. Hundarna går han å stryker sig mot mest hela dagarna, han är jätteförtjust i dom, de är skönt.
#34 Härligt att allat gått framåt så bra för Cosmo. Han känner sig nog lättare till mods när tovorna är borta ska du se samt det här att tänderna blivit behandlade. Infekterade tänder kan ta ned dem ganska rejält.
De är så söta alla tre katterna.
//Lena

Åh, vad skönt. Kände mig lite oroad för at jag satte press på dig med tovorna. Så det är så underbart att allt lättas. /Vanessa

#36 Ingen fara:) Det var ju himla tur att vi kom i väg snabbt till veterinären då även tänderna visades va i dåligt skick. Från början hade jag tänk vänta till han blev tamare, men då hade han "bara" tovor längs fram i skägget, och de lossnade senare. Men sen blev de fler och fler tovor över ryggen. iof kan de har varit där i från början, fast mindre. Jag kände dom när jag fick klappa han och sen såg jag ju dom bättre när jag fick vara riktigt nära han.
Nä nu är det skönt att tovorna är borta och Cosmo verkar pigg och gladare. Han har förvandlats till en riktigt buskatt:) Och sen är det ju så roligt att han verkligen älskar hundarna, han försöker mysa och stryka sig mot dom så fort han får chansen:)
#37 Det måste se gulligt ut när han kelar med hundarna så mycket. :)
//Lena

#38 ja det gör det verkligen. Jag ska försöka ta några kort på de med:)

Nospussar till Cosmo och cyberkramar till dig. /Vanessa
Vilken vacker katt Cosmo är och vad ska det inte bli när nya pälsen växer ut.Det var ju jättebra att du kom iväg till veterinären så han blev av med sina onda tänder och det uppskattar han säkert nu.
Vad mysigt att Cosmo nu ligger i den säng också vilken lycka det måste vara.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

#44 Vad roligt att de blivit sådana goda vänner.
//Lena

Han e så söt :D

Jisses vad sött. Snacka om kärlek. Wow. /Vanessa

Ni får ursäkta att bilderna är åt fel håll men jag kunde inte rotera dom rätt:S
Cosmos är nog lika söt hur fotona än vänds.
Jenna
Å jag har missat din tråd!
Vilken otroligt snygg kille
han passar också bra rakad. Skönt att du fick i väg honom till veterinär så han kunde bli behandlad
Man ser hur han trivs med dina fina katter och hundar 
Lite utanför ämnet men vilken snygg soffa och kuddar!

Cosmos är då en rackarns vacker kille!! Och jag måste hålla med #49 att han nog är vacker åt vilket håll korten än är!
Vem skulle inte bli lycklig av att slippa tandvärk och tovigt hår?! Det är så kul att se att han gillar hundarna! Känner han sig tryggare med de stora "katterna"?
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

He´s such a hunk!!!
Vansinnigt förälskad i denna vackar kille, och hans trulliga sätt.
Tack för uppdatering och foton.
Hälsningar Efvis

Så skönt det ser ut för den lille killen att stryka sig mot dom stora killarna………..och jag får gymastik för nacken…….
Cosmo ser ut att må bra nu efter vetrinärbehandlingen……..
Jättegulliga bilder på dina fina djur……………..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#55 De är ju för goa Cosmo och vovvarna! :) kan inte se mig mätt på dina gullungar.
//Lena
Helt underbara foton
Cosmos är ju så söt.
Hundarna oxå
Jenna

Tack för alla fina ord, Cosmo blir så stolt. Tidigare var det ingen som ville veta av han och nu är han som en liten kändis;) Och väldigt omtyckt, både av sin familj och av många andra. Jag är så glad över att jag har kunnat ge Cosmo ett värdefullt liv. Att jag vågade ta steget fullt ut och ta hand om en förvildad misse. Det har gett mig så mycket tillbaka!
#%9 Historien om Cosmo är ett sådant fint exempel som kan ge andra modet att också satsa på förvildade/skygga katter. Postiva exempel från verkligheten som detta är guld värda.
//Lena