Betalt av polisen?
En del får ju betalt av polisen när djur blir omhändertagen. Men vem står under tiden för behandlingen?
En vaccinering nekades av polisen för det ingår inte i akutvård. Här finns det katter som har clamydia och är varken vaccinerade eller kastrerade. Några katter dog (kattpest?). För att testa djuren krävs en del dyra undersökningar. Står polisen för de? Vad gör man när polisen vägrar betala behandlingen?
Någon som har erfarenhet?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
suck har du hört med Göteborgs katthjälp? de är ju säkert vana vid såna grejer. och visst, jag kan förstå att det inte går på polisens räkning…det är ju samma sak som med asylsökande. bara akutvård och akuttandvård. Man får betänka , att det är skattepengar, som säkert både du och jag anser går till rätta grejer, en alla gillar inte djur elelr tycker att pengarna kan gå till annat inom landstinget. för rätta mig om jag har fel, polisen det går väl under landstinget?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nä, men det är det allmänna i alla fall. Polisen är statlig. Men för att återknyta till asylsökande så är även Migrationsverket statligt, och det är de som får betala när asylsökande behöver vård. Fast jag tror de har rätt även till "nödvändig" vård som mödravård.
Ok tack för rättelsen. MEn nödvändig vård är ju liksom sånt som måste åtgärdas. det går inte att komma dragandes med exempelvis en sån enkel sak som karpaltunnelsyndrom……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
De här frågorna är ställda till Polisens juridiska avd. av en anställd på Polisens Hittegods:
FRÅGA: Ibland behövs direkt veterinärbesök, vem betalar kostnaden?
SVAR: Behöver ett djur omedelbar vård svarar Polismyndigheten för uppkomna kostnader. Dessa kostnader får sedan tas ut av ägaren eller upphittaren.
FRÅGA: Vem ska avgöra om ett besök ska göras eller inte?
SVAR:Om inte Näpochefen meddelat annat är det ib/stationsinspektör som får avgöra om djuret ska transporteras till veterinär.
FRÅGA: Vem ska ta djuret till veterinären?
SVAR: Polispersonal får i de fall transport erfordras, ombesörja denna.
#4 Men här är det inte hittekatter utan redan beslagtagna katter. En del blev avlivade på plats men de andra ansågs tydligen som "räddningsbara" men kräver då dyra undersökningar och behandlingar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus