Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 10363 ggr
CharlotteK
1

När ska man ta stelkrampsspruta?

Två av kattungarna mina skulle till veterinären och eftersom de är så pass skygga är det ett riktigt slagsmål innan de är inne i buren.  Stackars missar, man försöker göra det så otraumatiskt som möjligt men det bli förmodligen värre.

I vilket fall, en av de små odågorna lyckades bita mig ordentligt. Det gick hål och blödde en del. Jag är rätt allergisk mot katter så det svullnar upp fort. Men nu är mitt finger typ dubbelt så stort som de andra!

Min fråga är, hur sjåpiga är ni? När borde man åka in så någon får titta på det? Stelkrampssprutan ska väl räcka i 20 år om jag minns rätt, det var nog 13 år sedan jag fick min senaste.

Josefa
0

Stelkrampen behöver du nog inte oroa dig för då, men du kanske behöver antibiotika om du blivit biten i handen. Bakterier trivs gott bland alla småben och leder där.

Alexej
0

Jag blev biten/riven i benet för några veckor sedan och gick inte till läkaren tills jag knappt kunde gå mer. Det blev blodförgiftning och stark penicillin och och daglig såromläggning.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

CharlotteK
0

Hmm, ringde till vårdcentralen och fick tid där på en gång.  Dessutom stränga order om att åka direkt till akuten om jag skulle få några andra symtom. Herrejisses, allt detta för en liten ilsken kattunge!

Kajsa77
0

Min veterinär sa att kattbett är "farligast"….vet inte själv varför.

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Alexej
0

Det finns så många "skitbakterier" i kattens tänder därför är det så viktigt med läkare. Nästan hela min journal på VC är fullt med kattbett och sånt. Nu har jag också ett nytt bett i finger som ömma väldigt men jag hoppas fortfarande att det hade blöddat sig rent.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

Jag har blivit riktigt illa biten ett par gånger så att jag har sökt vård för det. Tog upp detta med stelkrampssprutan med läkaren vid ett av besöken då, då jag inte heller fått någon sedan jag var 12-13 år.

Men läkaren skrattade lite och sa att det där behövde jag inte bekymra mig om på länge, för den jag fick i skolan skulle räcka tills jag var omkring 40 år gammal.

kattassen
0

Japp det är inget att leka med. En PC-kur direkt! Ja, stelkrampsskydd skall man också ha givetvis, så om du inte har uppdaterat det tar de säkert en sådan på dig också.

Fick själv ett litet hugg i fingerleden för ett par månader sedan och det svullnade bara på 5 minuter. Men som tur var hade var jag under läkarvård efter dessa 5 minuter så PC-kuren kunde dras igång så snart som efter en halvtimma. Svullnaden gav sig och pumpandet också dagen efter. Men som sagt - en blodförgiftning är definitivt inget att leka med.

Det är en speciell bakterie (Pasteurella) som katter har i munnen som är boven i dramat. Alla antibiotikatyper biter inte på denna bakterie utan man får ofta en speciell sort.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Imasy
0

Just ja, jag kan väl säga att min räddning från sjukhusen har varit att jag har haft innekatter. Hade jag haft utekatter/blivit biten av en så hade jag blivit inlagd för observation.

Det absolut värsta var när jag blev biten av en vanvårdskatt i fingret. Det slutade med att de fick skära upp/ "operera" hela fingret för att få ordning på det. Blev inlag och fick antibiotika intravenöst pga den infektionen som blev.

Och då hade jag redan gått på en kur innan detta med op, men den bet inte.

Så här dryga året efter detta så har jagf ortfarande inte fått tillbaka full känsel i fingret.

kattassen
0

#8 Mitt senaste bett var av en skygg kolonikatt så det var nog bäst med lite "medusin". Stelkramp fick jag när min Baffe bet mig lite väl hårt i en fingerled för några år sedan. (Ja, då var jag 40 och det var dags för påfyllningFlört)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja jag fick en stelkramp nu i somras som ska räcka i 30 år. Med andra ord, kommer jag nog inte behöva nån mer så länge jag lever. MEn anitbiotika ja ifall oturen är framme. viktigt så här såg jag ut…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kajsa77
0

Apropå kattbett….har ni några handskar att tipsa om där kattbett inte går igenom?

//EK

Alexej
0

#11 Jag har ett par riktigt bra arbetshandskar som egentligen är för stora. De hade blivit våta en gång och torkade sedan till riktig hårda handskar. De är så hårda att ingen katt kan bita igenom och de är ju också för stora så fingertopparna ligger bra gömda i handskarna.

Nakdelen är att man har sämre grip.

ChanelBM
0

Hur länge ett vaccin skyddar är individuellt. Stelkramp kan skydda i allt från 5-30 år brukar man säga. Sjukhuspersonal som jobbar med utsatta patienter brukar få vaccinera sig mot stelkramp, difteri, polio och TBC vart 5e år! O då tar man alla sprutor samtidigt, o det är sällan smidiga lena som ger sprutorna….

Alla borde vi kolla vårt vaccinskydd vart 5e år!

Hawknestgrove
0

Svetshandskar på biltema….. borde jag haft……Obestämd

Firinella
0

Vad jag vet så får vi i vården alltid veta att om man blivit tex biten många gånger så minskar skyddet  och man bör då vaccinera sig oftare. Jag råkade bli biten av min hund av misstag och det var sisådär 8-10 år efter jag fått min stelkrampsspruta och då fick jag åka in och få en ny för jag reagerade med hjärtklappning och mådde jättekonstigt. /Laila

ChanelBM
0

Prova gärna träningshandskar, seglingshandskar eller cykelhandskar. De finns från billiga ÖB pris till svindyra sportbutiken pris. De är lite vadderade o klor tränger inte igenom o tänder brukar inte heller tränga igenom. Eftersom de är typ halvvantar så är fingertopparna fria o man har lite bättre funktionalitet med dem. Jag använder dem på min ena katt som HATAR kloklippning.

Kajsa77
0

#14 svetshandksar låter intressant =)

#16 Tack för tipset! Ska kolla där!

//EK

CharlotteK
0

Ptja, jag fick både en stelkrampsspruta - den ska man förnya vart 10de år förresten- och sådan antibiotika som man får när penicillin inte biter.

Det hann bli riktigt illa, hela handen svullnade upp och det har ännu inte lagt sig. Kattbett är verkligen ingenting att leka med! 35 sekunder, sen såg mitt pekfinger ut som en prinskorv.

Och idag gör vi det igen, för en av dem har fått hem! Tjoho!

Hawknestgrove
0

ja jag fick order om på sjukan, att se nu till att du inte får nån mer på 30 år……fick en liten lapp till oh med att ha i plånboken.