Hemlösa katters sajt
Vill med detta inlägg påminna om att denna sajt är till för förmedling av enbart:
1: Hemlösa katter som gått ute och fryst eller som går ute nu.
2: Katter från vanvårdshem
3: Katter som misshandlas
4: Katter vars ägare dött eller är svårt sjuk
Omplacering/avlivningshotade katter som ägaren inte vill ha kvar av olika anledningar hävisas till
Blocket KatteriFokus m.m
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
avlivningshotade katter ..glöm inte mimmi hon va ju avlivningshotad
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
nej, avlivningshotade katter är egentligen inte tillåtna. men ibland hålls det sådär på reglerna.
avlivningshotade ägda katter ska jag tillägga.

#1 Nej Kattarina!
Avlivningshotade katter som folk hotar med för att dom vill bli av med sin katter hör inte hemma här.
Lyssna på namnet HittekatteriFokus. Det betyder Hemlösa katter som går ute eller gått ute.
Mimmi hade ett hem som inte tog ansvar för henne utan hotade med att avliva henne om ingen tog hand om henne.
katter som har nån dag att hitta hem va kallar ni de?om ingen ägare finns
Myse missar
#5 det beror på varför. beror det på att ägaren dött så passar det ju, läs i #0.

#5 Vad menar du med det?
7 va jag menar ..ja katterna har inget hem.åh hadde några dagar på sig att hitta hem.
Myse missar
Visst va Mimmi avlivningshotad och matte "vräkt". Din iver att få tag på en katt att hjälpa, så blev det väl Mimmi då. Där ägaren av Mimmi gjorde hembesök och du öppnade ditt hem permanent åt katten. När det kommer avlivningshot är det jätte jobbigt och om det bara har med timmar att göra sitter alla på nålar det blir så ibland.
Det är väl det där hembesöket hos dej som fattas för att du själv ska kunna ta mot hemlösingar och vara jourhem, om jag fattat allt rätt.
Om en ägd katt blir avlivningshotad av sin ägare, så är det tyvärr upp till ägaren att göra som h*n vill. Många hotar med avlivning bara för att andra lättare ska kunna övertalas att ta katterna. Där har fortfarande ägaren ansvaret för katten, och får ta avlivningen på sitt samvete. Eller annonsera och söka hem på annat sätt.
Det är fruktansvärd med avlivningshot men vi måste prioritera. Alla katter har rätt att leva ett bra kattliv och alla öde är olika. Jag/vi har ibland också tagit in en ägd katt beroende på bakgrunden och om det finns plats.
Men nu är det vinter och det finns många, många kattungar kvar där ute som inte kan överleva en vinter för de vet inte hur de ska göra. Vi kan inte rädda alla katter, det är bara att inse. Men katterna ute lider fruktansvärd och det gör inte en avlivningshotad ägd katt. Och det är därför vi måste prioritera hemlösa katter!!! Och också där finns det skillnader. En äldre katt som blir matad och har en plats att gömma sig för snön är inte akut. Men det är alla unga och dräktiga hemlösa som kanske inte ens blir matade nu.
Vi tar in nu så många hemlösa katter som möjligt fast vi har inte plats egentligen. Och då är det skönt att kunna förmedla en katt för då kan man snabbt ta in nästa hemlös katt!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#5, 8: Du måste förklara vad du menar, annars kommer ingen att begripa hur det hänger ihop. Varför har katterna inget hem? Har de verkligen ingen ägare? Varför är det så bråttom att hitta nytt hem till dem? Vad kommer att hända annars?
jag fick pm nu att jag inte ska skriva mer här,,men allt detta som har skrivits har jag sparat..åh har ni fråger kontakta kattjouren
Myse missar
ni har glömt att tillägga .omplacering av katter av personliga skäl,
Myse missar
#14: NEJ, omplacering av katter av personliga skäl hör INTE hemma på den här sajten.
aha men då har ni andra glömt att titta er omkring här inne för det finns faktiskt anonns ute om detta,så sluta hacka på mig bara
Myse missar
#16: Vad pratar du om nu?

Kattarina skriv här och tala om var den annonsen finns.
Läs också vad Lena skriver (hon har startat denna sajt) under "Om sajten" Här uppe i svarta listen.
vad jag pratar om?det finns anonns ute här inne ang omplacering av personliga skäl,det ses bara när jag gör fel eller?tex i ett inlägg så har ts glömt mellanslag,det sas till med en gång när ja inte gjorde de
Myse missar
#19: Men kan du inte tala om vad du pratar om för annons? Hur ska jag kunna veta det om du inte talar om det? LÄNKA TILL ANNONSEN!
Kattarina det är katter Pettson som är en hittekatt, som STÖDhemmet inte kan ha kvar av personliga skäl.

Nej det är helt riktigt att Mimmis ärende egentligen inte alls hörde hemma här. Denna gången gjordes ett undantag. Det händer att ett och annat sådant ärende slinker igenom, oftast beroende på att förutsättningar och omständigher runt ärendet inte alltid är solklara.
Däremot måste vi hålla på sajtens policy och inte "tulla på reglerna". Allt för att arbetet med hemlösa katter inte skall gå om intet och naturligtvis för att upprätthålla kattens status.
Som sagt Mimmi-ärendet borde hållits utanför hittekatter.ifokus
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Anebit har ju skrivit punkt för punkt vad som gäller här på hittekatter. Tydligare går det inte att vara, så jag fattar inte hur informationen kan misstolkas/förvridas…?
Bra i alla fall Anebit att du tog upp det! Var inte helt hundra själv på reglerna.
För ägda katter finns det hur många sajter som helst där ägarna som vill omplacera kan skriva och söka efter hem. Hemlösa katter däremot har bara Hittekatter iFokus. Då går det inte ann att vanliga omplaceringar tar plats här.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#26 Det är svårt det här. För jag tycker fortfarande det är hemskt med oansvariga kattägare och sedan är det så att inte alla vill ha en skygg katt. Och jag tycker fortfarande att inga friska katter få avlivas. Det är en stor skandal att ens tanken och möjligheten finns. Vi får in hur många tama katter som helt som klart har haft en ägare och de hittar alltid snabbast ett nytt hem. Många av de är säkert bara utkastade. Fick in en katt med halsband, ingen som har anmält den som saknad…Katten var helt utsvulten och avmagrad. Jag skulle gärna hjälpa ägda katt innan den blir utkastade. För det är oftast de som är mest hjälplösa ute. Men det går bara genom upplyssningar och attitydförändringar.
Jag tar bara skygga katter men det är svårt att hitta nya hem till. Många stannar flera månader innan de är såpass tama att de kan omplaceras.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men det är helt OK att hjälpa tama, utkastade eller ägda avlivninghotade katter också, om man vill det. Men det ska kanske inte sökas hem till dem här inne.
Det finns en jättebra artikel på Tigerharens blogg om ägda katter:
Om ett gammalt par hotas att vräkas för att den senila kvinnan släpper ut sina två katter i trappuppgången där de förorenar, är det ok att att försöka hjälpa dem här? Mannen vädjar om hjälp, läget tycks vara akut.
#31 Man får ju se från fall till fall när det gäller den här typen av ärenden. Svår sjukdom, dödsbo och vanvård har vi ansett hör till Hittekatters område. Fall där ägaren inte själv har förmåga att omplacera sina katter pga utomliggande faktorer som de inte själva råder över. Men det gäller hela tiden att i första hand försöka få kattägaren själv att ta tag i omplaceringen - att de gör vad de kan. Men i ett fall som det du beskriver går nog all mannens tid och ork åt till att ta hand om sin sjuka fru. Demensjukdomar är oerhört tuffa för anhöriga.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#32 Det gammla paret har dom inga barn som kan hjälpa dem med att ta över katterna ?
Det blir min första tanke.
# 31 Man kan ju undra varför katterna förorenar i trapphuset?
Har de en ren toalåda inne så bör de gå på den. Är det endast kvinnan som är senil så bör mannen ordna detta. Det är ju basic när man har katt.
ja arma katter…..Det blir alltså katterna som blir lidande på att äganra ärofärdiga. Det kanske är så, att husse är rörelsehindrad? men vet ju inte……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ingen ide tycker jag att spekulera i detta enskilda fall, som ingen av oss vet något om! Uppenbart är i alla fall att kvinnan pga sin sjukdom gör saker som ställer till det för paret - och katterna och att mannen vädjar om hjälp.
Jag läste om detta fall på ett annat forum, och ville kolla här om det gick att annonsera, då situationen verkar vara akut.
Har tipsat personen som "slog larm" för dessa katter, att vända sig till iFokus.
hur går det? Det är ju hemskt om det är så…. och det är inte alla som har barn……..
eller barn som bryr sig… det kan vara så, att barnen tycker att det är ok att avliva dem.
Nu har jag fått veta att en av katterna har fått ett nytt hem hem och den andre katten har fått plats på ett katthem i sthlm. Han kommer att vaccineras, id-märkas och kastreras - hoppas att han också snart finner ett eget hem.
Tragiskt när gamla människor måste skiljas från sina djur pga en sådan här orsak. Demens är en tragisk sjukdom i sig. Det positiva är att paret slipper mer problem med hyresvärd och grannar och kan bo kvar.
#39 Så bra att det har löst sig för katterna. Demenssjukdomar är bland det svåraste som finns. Både för den som blir sjuk samt för dennes anhöriga. Vet ju eftersom jag jobbar med sådan verksamhet.
ja, underbart att det löst sig. det är därför jag åldersmässigt säger nej till mera djur nu. Har ingen som kan ta hand om dem om jag blir sjuk elelr dör.