Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3799 ggr
Roslyn
0

Behöver råd om förvildad katt i mitt sovrum

Hej!

Skapar en ny tråd om McDonaldskissarna på StigsCenter.

Mammakatten är nu infångad. Fick tyvärr sitta lite länge i fällan p.g.a mitt slarv. Hursomhelst är hon nu stereliserad, id. chip vacc o behandlad på alla sätt och vis. Stina som jag kallar henne är en stor tös på över 5 kg. Hon har levt gott på McDonalds och är i fint skick. Ej dräktig som tur var.

Eftersom en annan person tidigare anmält dessa katter till Länsstyrelssen så är de nu också inkopplade, vilket gör att jag känner mig lite pressad.

Stina sitter nu i en stor hundbur i vårt sovrum. Hon har suttit där i sammanlagt två dagar ( en före och en efter stereliseringen.)

Behöver nu desperat råd om hur jag ska släppa ut henne i rummet. Jag har haft katter i mer oömma utrymmen tidigare, så detta känns inte så bra, men hade inget val.

Länsstyrelsen kommer dessutom på besök igen i veckan. Stina är en helt förvildad kisse och ganska aggressiv.

För att hon inte ska skada sig, mot väggar och liknande vad ska jag tänka på? De förvildade kissar jag tagit in tidigare har antingen varit yngre, eller mer skygga och mer gömt sig. Något inom mig säger att så inte är fallet med denna dam.  Tänker på hur min älskling Sunny  fullständigt demolerade sitt första stödhem och vill inte att det ska hända hos mig. I synnerhet inte när LS ska följa upp denna katt.Har ju persienner neddragna så hon inte ska försöka hoppa mot fönstren men vet inte hur mycket jag behöver ta bort av inredningen.

Hur länge till kan jag ha henne i hundburen.? ( Äter o går på lådan)

Är rädd att såret ska gå upp om hon far ikring för mycket.

Putt för snabba svar.

PS DjurArken tack för svar om konvalescens men det är just själva utsläppet i rummet som känns oroande.

Mvh Anette

kattarina
0

Jag har alltid gjort så att jag har ställt kattburen i ett mörkt rum, Där katten ska vara ett tag

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

tessa
0

Är sovrummet det enda rum som är ett alternativ att ha katten i?

Bra tanke med persiennerna. För övrigt kan jag tyvärr inte komma på några bra tips, mer än vad som nämnts - att det är bra om rummet är dunkelt. Plus att det vore bra att ha kvar buren men öppen, så att hon kan söka trygghet där, om hon känner för det.

kattarina
0

Är det inte så att det är bättre med ett mindre rum?

Myse missar

Atiz
0

Persiennerna är det absolut viktigaste! Vildkatter förstår inte vad fönster är, utan försöker hoppa ut genom fönstret och kan då skada sig ordentligt, eller i värsta fall slå sönder fönstret..

Att täcka sängen med en pressening kan oxå vara bra, eftersom mjuka sängar är populärt att kissa i..

Annars håller jag med tidigare inlägg… ett mindre,mörkt rum hade varit bättre..

sagan
0

Trots persienner så skulle jag hänga över ett mörkt lakan  eller annat som täcker. Det kan bli reflektioner från lampor och katten kan då hoppa mot fönstret, dagtid  syns ljuset igenom. Ställ ut flera krypin som igloos, kartonger som ni gjort mysiga. Ställ sedan utställningsburen i anslutning till dessa. Täck även för utställningsburen, kan hända att den trivs därinne och bestämmer sig för att bli kvar där ett tag till.  Låt sedan kissen få vara ifred. Den sitter antingen kvar i buren eller tar sig till någon av krypinen ni ställt i ordning. Men då med öppen lucka. Möbler som den kan krypa under skulle jag ta ut, eller sätta för så den inte kan komma in under. Heller inga som den kan hoppa upp för högt på så ni inte kommer åt den. Ha sedan rutiner för allt kring kissen. Ge mat vid samma tider varje dag.  Prata mycket men undvik ögonkontakt. Katter är vanedjur och gör att dem känner trygghet. Vissa katter kan man börja jobba med direkt, vissa katter måste få lite tid på sig. Alla jobbar olika o är olika. Så det finns inget riktigt rätt eller fel i hur man ska göra. Men oftast kan man se vad katterna behöver. Ett par tjocka handskar (många använder svetshandskar) och en elementpensel är bra att ha hemma. Glad Om du är händig eller har någon hemma som är kan man snabbt snickra ihop en box, eller använda sig av kompstgaller. Då är utrymmet större men inte för stort så katten kan slänga sig mot väggar, fönster och skada sig. Men jag tror nog att hon kommer att välja krypinen ni ställer i ordning och inte gå till attack.

Lycka till.

Roslyn
0

Vi har tyvärr inget mer rum ledigt då vi redan har katter överallt. Det var inte meningen att hon skulle vara här, men nu blev det så tack vare LS inblandning. = (

Tänker att hon ska lugna ner sig i hundburen och gå försiktigt ut, men tror inte det blir så. Känns mer som hon kommer att explodera.

Vågar jag lämna henne ensam  när jag öppnar upp hundbure, eller ska hon vara själv. Är rädd att hon ska göra sig illa och är uppriktigt sagt lite rädd för henne när hon morrar och stirrar på mig. Inte en kisse som kommer att gå undan för mig. Och vi måste ju sova där med.

Vad  kommer LS att bedöma när de kommer på besök? Någon som har haft dem hemma för att  titta på skyggisar?

Mvh Anette.

kattarina
0

Jag har haft kompost galler utanför dörren ifall missen vill springa ut

Myse missar

kattarina
0

6 Jag tror nog att du är nervös att detta ska hända,inget konstigt alls,om du har gjort som du har fått tips om här inne så ser ju länsstyrelsen att du gör det bästa för katten

Myse missar

destiny
0

Är inte det bästa för katten att ha den i hundburen några dagar? Om den sitter där eller sitter i en hörna någonstans och trycker det kan väl egentligen kvitta. Efter några dagar har den förmodligen lugnat ner sig i alla fall något så hon inte skadar sig när hon blir utsläppt.

sagan
0

#6 Var kommer du att ha henne om du inte har något rum ledigt? Har du ett badrum som inte är allt för litet utan badkar?

Edit, såg nu att du har henne i sovrummet.

sagan
0

#6 Hon kommer inte att explodera. Öppna luckan och ha ett krypin (kartong el igloo som jag skrev i ett tidigare inlägg) nära till buren och gå sedan lugnt ut. En katt som sitter i en bur är så utsatt så det är klart att hon morrar och stirrar. Hon försvara sig bara. Men får hon en chans att gå ut ur buren utan stress så brukar det gå lungt till.

Roslyn
0

Hej!'

Tack för alla tips!

Jag ärnog mest nervös över att vara övervakad och vad som kommer att hända med Stina om de inte LS tycker det är bra. När jag berättade om Socks t.ex en ung katthona från Torslandakolonin som satt och tryckte i ett hörn i nästan två månader innan hon mjuknade så märkte jag deras ogillande. Tack och lov var det Socks som mötte dem i dörren så de kunde se förvandlingen, men faktum kvarstår. Det här med skyggisar i "fångenskap" är inget de tycker är bra. Vad kan hända? Kan de ta Stina ifrån mig och avliva om de tycker hon verkar vara lidande?

Någon som har erfarenhet?

Mvh Anette

Roslyn
0

Tillägg till ovanstående.

Länsstyrelsen beslutar om vad som sker med omhändertagna katter

Länsstyrelsen ska i samband med beslut om omhändertagande av övergivna/förvildade katter också besluta om vad som ska ske med de omhändertagna katterna. Länsstyrelsen beslutar om att katterna ska omplaceras eller säljas om de bedöms vara friska och tillräckligt tama för att kunna hanteras av människor. I de fall de omhändertagna katterna är svårt sjuka, skadade eller mycket skygga och förvildade kommer Länsstyrelsen att fatta beslut om att katterna ska avlivas redan på plats. Länsstyrelsen anser det inte vara förenligt med djurskyddslagstiftningen att fånga in och tvinga mycket skygga och förvildade katter att sitta i förvar.

Hur ska man annars tolka det. Kan ju ta hur lång tid som helst för Stina att bli tam.

Mvh ledsen och förtvivlad Anette

lillmymlan
0

#13. Tolkningsfråga som alltid. Det jag blir upprörd över att det också är olika från person till person som gör bedömningen Skrikandes Gråter

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Alexej
0

Tar bort alla smågrejer som kan ramla ner och går sönder. Några dagar i en bur gör inget, det gör jag också. Just för en skygg katt är det bara bra. Sitt mycket bredvid henne och pratar. Hon kommer att gömmer sig sedan under sängen. Ställ maten och lådan längre bort så att hon måste rära på sig sedan (på natten).

Jag har en skygg hona under sängen sedan juli/augusti. Det dröjde tills nu innan hon kom fram och ligger med de andra . fast hon springer ju så fort hon se mig. Lite problem är det när jag ska städa. Måste ligga på sängen så att hon inte hoppar på mig. Sopborsten angrepp hon direkt, fast nu har det minskad….men hon är extrem!!!

Angående LS har har fått mitt tillstånd just för att jag tar hand om skygga katter!!

Läs artikeln om Lucy, också en McDonaldkatt från Värnamo. Hon är idag en jättefin katt och fick stanna hos mig.

Det blir nog bra:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
0

Har verkligen Länsstyrelsen något att göra med, om man väljer att ha en väldigt skygg katt?

Kan de inte engagera sig i korna och fåren som trampar runt i gödsel upp till knäna istället? Som de säger att de inte hinner med.

anebit
0

#16   Håller helt med dig!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
0

#16 Tyvärr är också djurinspektörer vanliga människor med olika syn på skygga katter. Och en del tror fortfarande att en död katt lider inte och därför ska skygga (lidande) katter avlivas….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattarina
0

Om man gör det bästa för katten så ska väl inte länsstyrelsen ha nått att klaga på, Har man katten i buren så kanske dom tycker det är mer allvarligt än när katten är utsläppt i rummet, Om man lyssnar bara på förvildad katt och katten är instängd i en bur

Myse missar

persikahallon
0

# 15 attackerar hon för att hon är rädd och känner sig trängd när du rör dig med borsten?

Alexej
0

#20 Alla skygga katter är ju i botten bara rädda och reagerar olika.

Den katten är extrem, en svartpadda som blev matad i 7-8 år utan att mataren kunde komma henne nära. Mataren dog och huset blev såld. Henne kommer jag aldrig att kunna förmedla men hon ska stanna i sovrummet under vintern och sedan ska hon leva här som utekatt.

Roslyn
0

Hej!

Hurra!

Pratade  med LS idag och de tyckte det var OK att jag registreade Stina på mig och att jag blir ägare.

De kommer på hembesök ,men det måste väl innebära att faran är över elleR?. Lovat att inte flytta på henne.

Stina ligger under sängen på dagen och i buren på natten. Hon äter som en häst så jag får dra ned lite.

Nu har jag sovit i vardagsrummet i två nätter för att hon ska få lite lugn och ro, men imorgon behöver jag flytta in till henne. Då blir det ju inte så lugnt för henne. De andra katter jag haft som kommer direkt utifrån har alla haft egna rum och då har det varit lätt att hitta fasta rutiner. Nu blir det ju så att hon får anpassa sig en del efter vårt liv. Är det en stor nackdel tro?

Mvh Anette

sagan
0

#22 Jag tror att det är bra att hon får se och höra er så mycket som möjligt. Det blir ändå en del rutiner för er, du kan ju om du har din garderob därinne förbereda kläder på kvällen och sedan inte gå in där igen. Förutom när du ska ge mat och sova. Hon har ju fått lite lugn och ro nu ett tag. Och hon exploderade inte, vilket är jättebra. Har du avmaskat henne? Kan beror på mask att hon äter så mycket som hon gör.

Alexej
0

Jag kallar det för stressträning som jag gör med mina skygga katter. Alltid går ett steg framåt. Jag har mina skygga katter i sovrummet så de får står ut med en del-och jag också. Rutiner och pyttesmå framsteg hela tiden.

Hawknestgrove
0

och mitt tips är att du gör en bur av kompostgaller, gör den gärna dubbel på längden. Då blir den tillräckligt stor för att LST ska vara nöjda. Förklara för dem att hon är kastrerad, du har alltså kostat på denna kisse en massa pengar och då är det väl upp till dig numera,( i och med att de gett sin välsignelse att du får regga katten på dig)om du vill ha en skygg katt eller inte?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[DjurArken]
0

Lst ska öht inte blanda i sig tycker jag… har de inget annat att göra än att kolla hos folk som har tagit hand om en katt som annars skulle frysat ihjäl? ;) De har ju sååå fullt upp, de kan ju enbart jobba med de mest akuta ärenden? Säger de ju hela tiden…

Roslyn
0

#24 När Ls kommer ska jag säga att jag arbetar efter den beprövade Alexej-metoden. Sovrumsterapi = )

#26 Undrar jag också.

Mvh Anette