Ring polisen om ni hittar en katt
Jag är inte säker men det kan vara så att polisen är skyldig att ge upphittade katter mat och husrum i tio dagar nu sedan katter har blivit hittegods i lagen. Polisen i Dalarna har nu på kort tid tagit på sig ansvaret för två katter.
Så det är nog idé att ringa polisen om ni hittar en katt. En bra sak med detta är förutom att katten kommer inomhus att det blir uppenbart vilket stort problem det är med alla vilsekomna katter.
Men vad händer efter de där 10 dagarna?
Bra fråga # 1 men man får iaf tio dagar på sig att kolla chipning och tatuering och att sätta upp lappar eller annonsera.
ja du, avlivning skulle jag tänka mig….
Har man som inlämnare rätt att hämta ut katten den nionde dagen, och släppa ut den igen om man inte hittat ägaren? Då har den ändå fått vila och äta upp sig lite.
Den här frågan har varit uppe flera gånger tidigare.
Katter som förmodas vara "borttappade" dvs bortsprungna tamkatter, räknas som hittegods enligt Polisens nya föreskrifter.
Se FAP 650-1 Föreskrifter hittegods
Då man enligt lag är skyldig att anmäla hittegods till Polisen så ska detta göras även med upphittade katter. Polisen måste därmed registrera katten i det nationella hittegodsregistret. Då blir katten "synlig" i Polisens databas i samtliga län i Sverige.
Enligt rekommendationer ska katt förvaras bara något dygn på Polisstationen. Därefter ska katten förflyttas till katthem/motsvarande.
Ett hittegods måste enligt lagen förvaras minst 3 månader men det förekommer att Polisen skriver över ägandet på katthemmet efter 10 dagar. Därefter är det upp till katthemmet att omplacera eller i värsta fall avliva katten.
Problemet är att polisen ofta har avtal med "kattpensionater" som gärna tar betalt för att avliva katten sedan. Man ser aldrig omplaceringsannonser från de. Det är ju en bra extrainkomst för kattpensionatet när det inte är fullbokad av privatkatter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tala ALDRIG om att ni matar katterna, ljug hellre för annars blir katten din oavsett hur många katter det är i en kolloni!!
jag är ålagd av Länsstyrelsen i Stockholm att jag är ägare av min kattkolloni och jag måste se till att de blir omhändertagna och har tillsyn två gånger om dagen, mat och vatten samt ett varmt krypin. Hur i h…ette klarar jag det själv som privatperson?? När folk hela tiden dumpar nya katter hos mig
blir en fattig jul.
Så vad ni än gör så ljug i kontakt med myndigheterna. Har det på papper från länsstyrelsen att jag äger katterna eftersom jag matar dem. Som de skriver: katterna är ej övergivna eftersom jag matar dem

"Enda gången en katt kan räknas som hittegods är egentligen då man hittat en katt som uppenbart är borttappad, till exempel en katt i en kvarglömd transportbur på en tågstation eller någon liknande situation."
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!
MISAN: Är det en TNR koloni? Hör av dig till mig om du vill ha juridisk hjälp, på miranda.oude-tanke@djurensjurister.se
#9 // tyvärr inte, det dumpas katter utanför mig hela tiden, bor på landet och nära bondgårdar så det är lätt att släppa av katterna här när man antingen har lessnat eller ska åka på semester. När jag äntligen tror att det är slut så kommer det en ny eller flera nya. Några tama och några skygga. Förra veckan tog jag in den näst sista katten just nu och han e sååå lycklig över att slippa ligga ute under sommargrannens hus och frysa i -20 grader.
Alla är de mina katter för att jag inte klarar av att titta dem i ögonen och säga att tyvärr, du får svälta ihjäl enligt Länsstyrelsen
# 10 Har du informerat lst om att det finns gårdar med dålig katthållning omkring dig? De måste ju först och främst göra en inspektion där…
#11 // det finns inga gårdar med dålig djurhållning runt mig, de har bara kastrerade och märkta katter, däremot hittar de nya djur varje år, ett år hittade hon ett gäng med kattungar ca 7-8 veckor alldeles förskräckta men tama dagen innan de skulle slå åkern. Det är folk som kommer hit och dumpar dem dessvärre.
Ett år sitter vi i kiosken och ser hur en bil stannar till på busshållplatsen och ser att de kastar ut något och rivstartar, vi blir förbannade och en går ut för att ta hand om skräpet de kastat ut, där sitter det en vettskrämd katt som inte fattade vad som hände.
Det är vad som händer år ut och år in. 

#12 Vilken hopplös situation! Och i såna lägen är det väl omöjligt att se reg nr så dom kan anmälas.
Otroligt snällt av dej att rädda katterna. Har du nån facebook sida om katterna?
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!