Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4805 ggr
Sidentass
0

Lucia svarar inte på medicinen

Som några av er kanske vet var jag iväg till vet för 10-11 dagar sen, och hon fick antibiotika för sina urinproblem som visar sig med att hon hela tiden springer på lådan..slickar sig.."hasar" sig då och då fram på golvet. Tyckte i veckan att hon var verkade mycket bättre..men nu de sista dagarna är hon igång igen precis som det var innan hon började medicinera..funderar på om det är någon annan åkomma hon  har iallfall..fick se att hon har ett sår på undersidan av svansen..sådant kan jag bara iaktta när vi goar i sängen och hon ligger på rygg, man kan alltså inte lyfta upp henne för att titta..

Så jag får ringa vet igen..o fråga vad vi ska ta oss till…

Någon här som har någon teori vad det kan handla om..?

Alexej
0

Analsäckarna? Kanske tror hon att hon är kissnödig när det svider där?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

#1 Ja..kanske- Har funderat på om det kan vara något liknande…det värsta är att jag blivit sjuk med feber o förkylning så jag kan inte åka förrän i början på nästa vecka..undrar vem denna "någon" är som ser till att allt ska ske på olämplig tid!Obestämd

emjon
0

Tror också definitivt på analsäckarna typiskt beteende att åka på rumpan. Det är ju betydligt vanligare på hund så kanske har vetten missat det.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Sidentass
0

Lassie hade det för många år sen..men nu minns jag inte om vetten var tvungen att söva honom för att få bort det eller ej..men jag börjar också tro att det är något sånt det handlar om..när jag ringde vetten så pratade jag om kissandet…så det var väl på den vägen han gick då..

tessa
0

Märkligt, jag var till vetten med min Charlie i förra veckan, där veterinären antog att hon hade uvi. Hon småkissade ofta och kanade med rumpan mot mattan. Blev förstås röd i rumpan av kanandet. Inga tester togs (görs om problemen kvarstår), men Charlie "vätskades upp" för att skölja rent urinblåsan och fick något läkemedel injicerat, minns inte vad.

Charlie blev ordinerad en veckokur med metacam, men ingen antibiotika - vilket jag tyckte var konstigt! Veterinären pratade om en irriterad urinblåsa, kanske påverkad av t.ex stress - snarare än att det skulle vara en bakteriell orsak. Jag har alltid trott att uvi har med bakterier att göra och att den kan botas med antibiotika. Har själv haft uvi ett par gånger och alltid fått penicillin.

Är katten äldre kan det ju vara krux med urinsten, men är inte troligt på yngre katter.

Sidentass
0

#5 har läst på nätet att det där "kanandet" är ett typiskt tecken på problem med analsäckarna..

Själv måste jag gå tillbaka till vet så fort som möjligt i nästa vecka..

tessa
0

#6: Det var det första jag tänkte på då symtomen dök upp - särskilt med tanke på att jag även är hundägare och det ofta pratas om problem med analsäckarna.

Men samtidigt som jag ringde och bokade tid hos veterinären och nämnde förstoppning, såg jag att Charlie kissade rött - så det i samband med hennes småskvättande, uteslöt nog automatiskt analsäckarna.

Du vet inte hur Lucias urin ser ut?

Metacamen hjälpte Charlie att kissa ordentligt och inte knipa, har ju både en smärtlindrande och antiinflammatorisk verkan. Men nu ska jag ringa veterinären igen - Charlie har även kattsnuva. Hon är oftast symtomfri men nu har den brutit ut så en antibiotiakkur är verkligen på sin plats,

Om man t.ex läser den här filen som förvisso handlar om urinsten, så kan man konstatera att det är lätt att tro att katten är förstoppad, när det egentligen handlar om urinblåsan.

Hoppas att veterinären kan hjälpa er med vad som egentligen felas..!

kattassen
0

#5 Jag vet lite mer om detta för vår storkatt Baffe drabbas då och då av en stressrelaterad urinblåse-inflammation. Man skiljer på inflammation och infektion. Urinvägsinfektion är av bakeriell art och botas med antibiotika.

Inflammation i urinblåsan kan uppstå om katten blir störd i sin kissrutin. Ex. när vi lade om trädgården för några år sedan blev Baffe stressad. Han kände inte igen sina lukter där han brukade slå sin drill för vi hade grävt upp överallt. Det slutade med att han krafsade överallt och kissade några droppar titt och tätt. Detta ledde till att urinblåsan blev irriterad och inflammerad till slut.

Vi fick en anti-inflammatorisk medicin samt Metacam för smärtan. Sedan blev vi rekommenderade att köpa Cystease hos veterinären som är ett glukosamin som ges för att "smörja" upp lederna på hundar och katter. Medlet har man även kommit fram till gör god nytta på urinblåsor hos katter. Det "smörjer" liksom strukturen i blåsan och hjälper till att läka. Det funkade!

Senast när Baffe råkade ut för detta (efter vi tagit in en ny katt i huset) drog jag igång med Cystease och Metacam direkt. Inget antiflammatoriskt behövdes då jag hann stoppa "olle i grind".

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

tessa
0

#8: Tack för ditt svar! Mer utförligt och tydligt förklarat, än vad veterinären gjorde =) Nu tror jag att jag greppar detta bättre med inflammation och infektion, har inte tidigare fått det hela att gå ihop.

Frågan är hur veterinären så snabbt och enkelt kunde konstatera att Charlie hade just inflammation och inte en infektion i urinblåsan? - men det kan jag kanske höra mig om på måndag, då kattungarna ska återvaccineras hos samma veterinär.

Intressant tips med tillskottet som du nämner! Gav min gammelhund mycket glucosamin för hans ledbesvär, men har aldrig hört talas om att det har andra effekter. Kan ju vara väl värt att testa! Ger du din katt detta tillskott tillfälligt då symtom dyker upp, eller mer kontinuerligt?

För Charlies del så kan hennes besvär mycket väl vara stressrelaterade. Hon blev kastrerad i början av november månad och har under den senaste tiden levt tillsammans med ett gäng spralliga kattungar. - Till hennes stora glädje, men kan säkert ha påverkat henne även stressmässigt. Nu bor hon hos min mamma i en lugn och mysig miljö och gör inte många knop =)

Sorry sidentass att jag "norpar" din tråd, men dessa inlägg kanske är till hjälp även för dig och andra.

Hawknestgrove
0

ja ,en sak till är det analsäckarna så luktar lilla flickan inte gott heller…..Och de är väldigt lätta att tömma….. för veten alltså. Vi fick det problemet på Mee och det var väldigt enkelt, vetten bara satte på sig palsthandskar och tryckte inifrån. så jag hade nog om jag var dig, proppat mig full med febernedsättande och fått en tisd hos veten innan helgen. För det kan bli mycket värre om säckarna inte töms.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tessa
0

När det gäller analsäckarna är ett tips att hos vetten lära sig hur man själv tömmer dem. Luktar illa men är ju smidigt att kunna utföra själv, om man vet att det är dem som strular.

[DjurArken]
0

Det är numera ingen vedertagen praxis att skriva ut antibiotika för uvi. De allra flesta katter som lider av uvi har ingen bakterieväxt i urinvägarna. Är man osäker så borde det tas ett sterilt urinprov för bakterieodling.

Numera behandlas uvi i första hand med NSAID som t ex Metacam.

Sidentass
0

Tack för alla era svar!

Nu ringde jag en annan etablerad vet här i stan..och när jag beskrev Lucias symtom, tex att hon hasar på ändan, så sa dom att det inte alls tydde på urinvägsinfektion..och hade det varit det, så borde hon ju ha svarat på medicineringen! Ja vet att hon har fått i sig det hon ska, eftersom jag stått o kollat varje gång hon fått maten med krossad tablett i - hon har diskat fatet lika bra som en diskmaskin gör!

Vetten tyckte att jag omgående skulle sätta på henne krage så att hon inte biter sönder sig mera..men jag kan redan nu säga att jag inte kan få på henne en sån, hon får panik när man gör något annorlunda med henne..som tex..halsband går inte..hon är ju som sagt en skyggis..!

Märkligt också är, att den vet jag pratade med sist lät mej veta att det lär vara ytterst sällsynt med urinvägsinfektion beroende på bakterier hos katt!!

Vet inte vad man ska tro snart…men jag åker iväg i början på nästa vecka med henne..jag är ensam hemma så jag klarar inte att få in henne i buren utan att någon av dom andra i familjen är hemma o stöttar med det..

tessa
0

#13: Intressant, där ser man… Synd att du inte kan få på en tratt, men förstår problemet. Det finns ju även uppblåsbara kragar, som djur ofta upplever som mer behagliga än "trattar", men i ditt fall hjälper knappast det - i och med att det till och med är svårt att sätta på halsband.

Veterinären förklarade inte skillnaderna - vad som gör att man pratar om bakteriell infektion eller inflammation i urinblåsan/urinvägarna?

Det säkraste sättet att faställa vad som felas, är kanske att ta prover?

soso
0

#12 Exakt så sa vetten till mig när jag var dit med stallkatten. Hon fick Metacam och blev bra!

tessa
0

#12: Intressant, jag får väl helt enkelt banka in i skallen att antibiotika inte är bästa lösningen på "allt" ;)

Sidentass
0

- Tycker  nu att allt tyder på analsäcksproblem, (önskar bara man hade fattat det på gång, så hade det säkert rätt med ett vet-besök!) -så får jag nog be vetten att söva henne o då sätta på tratten..tror inte det värsta för henne är att bära tratt - även om det förstås är frustrerande - utan det tror jag är paniken när man ska "trassla" med henne..

[DjurArken]
0

#16 inte ditt "fel" :)  Det är ju veterinären som borde ha vetat bättre. Det finns en hel del veterinärer som hellre jobbar så som de är van än att ta till sig nya rön…

Lena
0

Det låter ju misstänkt likt analsäcksinflammation måste jag säga. Just det där hasandet på baken samt att de kliar biter sig i området och får sår eller eksem. Försök att se som det verkar svullet runt analöppningen. Analsäckarna har två kanaler som sitter klockan 3 och 9 runt analöppningen. Det brukar synas då de blir svullna och irriterade vid inflammation.

Man man kan tömma dem själv om det inte är för inflammerat, men det kräver att katten är hanterbar. Inte det lättaste om det är en skyggis. 

UVI är vanlig komplikation vid uringrus. Gruset irriterar urinvägarna och det svullnar upp och kan även sätta sig bakterier i de söndertrasade urinvägarna.

#12 Intressant att behandlingsmetoderna ändrats. Är nog säkert av samma orsak som vid infektioner hos människor. Man vill undvika antibiotika då risken är stor att bakterierna blir resistenta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

ja vi märkt det på Mee genom att hon luiktade illa och slickade sig frenetiskt. OCh det var väldans lätt gjort hos veten. MEn göra själv? nä…. det avstår jag nog ifrån.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
0

Jo fast är det inga bakterier med i spelet behövs ingen antibiotika. En inflammation i urinblåsan tas med NSAID som DjurArken skrev. Dvs inflammationshämmande/smärtstillande. Ex. om man (som människa) fått en inflammation i axeln så får man Voltaren eller liknande och inte penicillin.

Däremot är det mycket möjligt att många veterinärer fortfarande lever i villfarelsen att urinvägsinfektion är bakteriell och skall åtgärdas med antibiotika. Fast så är visst inte fallet då har det visat sig. Bra att man ser annorlunda på det hela.

Jag ger Cystease när jag märker att det går och skvätts och kissklumparna blir små (50-öringsmodell ibland). 7 dagar tror jag man tar som en kur. En tablett om dagen.

tuska
0

Cystease inhandlas det på apoteket ?

Inflammation =blåskatarr, eller irritation i urinröret

Infektion= bakteriellt.

kattassen
0

#22 Cystease finner man hos veterinären.

Ja så har jag tolkat det ungefär. För vår katts del var det inflammation i urinblåsan, Cystease är "mjukgörande" för urinblåsans väggar fick jag höra.

kattassen
0

Inflammation och infektion går dock lite hand i hand.

Infektion betyder att kroppen utsätts för ett skadligt angrepp av mikroorganismer som bakterier, virus eller svamp.Det leder nästan alltid till att kroppens olika försvarssystem reagerar och sätter igång en inflammation. Däremot beror inte alla inflammationer i kroppen på en infektion. De kan även orsakas av andra skador, exempelvis sårskador i huden, eller kroppsliga reaktioner som till exempel allergier.

Så kortfattat kan man ju säga att infektion uppstår av virus,baktrier,svamp och kan leda till en inflammation.

Inflammation kan dock uppstå utan bakterier, virus eller svamp involverade. Således av yttre skadeangrepp - sår, irritation osv.

Ursäkta trådstöldenSkäms

Sidentass
0

Blev ju intressanta frågor som kom upp i tråden..själv har jag inte tidigare alls förstått skillnaden mellan inflammatin - infektion. Lucia är lite lugnare idag, men kommer ändå att ringa på måndag och få en tid igen till på tisdag.

Däremot tror jag att det kan vara svårt att själv försöka trycka ut eländet eftersom Lucia reagerar skyggt på sådant som hon inte är van vid! Anledningen att jag väntar tills på tisdag är att jag då kan få hjälp av sambon med proceduren att få in henne i buren, vet hur det var sist..då hade jag sonens stöd, men under "resans gång" trodde jag att man var tvungen att få ringa återbud!

Jag efterlyser V.A.S.K - vård av sjuk katt - så hade sambon kunnat hjälpt mej oavsett dag eller tid på dygnet!

anebit
0

V.A.S.K.   det var en bra idé!   Skrattande

Hoppas att det går bra med Lucia.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna