Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 6026 ggr
Madelene85
0

Kattfamilj i nöd!!

Jag är med i en kattförening som heter Kattjouren och att skriva här är min sista utväg för hjälp.

För ett tag sedan fick vi ett samtal om en kattfamilj i nöd. Denna kattfamilj består av mamma och pappa katt (8 år gamla) som började sina liv som hemlösa men togs om hand av en familj som de bott hos sedan tidig ålder. Honan var dräktig och födde 4 kattungar som bott inne hela sina liv och är numera 6 år gamla. De är bondkatt blandat med raskatt, vet ej vilken ras i nuläget. Men mycket vackra och keliga!

Dessa katter behöver akut nya hem då de levt ensamma i misär i en lägenhet under en längre tid med begränsad tillgång till mat och kärlek. Vi har haft turen att lyckas omplacera 2 av dessa katter redan, mamma katt och en av hennes ungarna. Om än lite skygga i början så har båda anpassat sig mycket bra till sitt nya hem.

De övriga 4 medlemmarna i familjen är fortfarande i desperat behov av nya hem.

Katterna finns i Malmö, men vi är beredda att skjutsa dom ungefär 30 mil upp i landet (Göteborg, jönköping mm). 

Kan du öppna din dörr åt någon av dessa underbara katter? Ring Linda på 0735-824230

Tack snälla i förväg!! Kissarna behöver verkligen hjälp!

Mvh
Kattjouren

tuska
0

Förstår inte varför det skulle vara absolut sista utvägen att vända sej hit….Här finns det mycket "hjälpredor"

Alltid tycker jag mej se att alla gör allt för katter som har och haft det svårt.

Nu kan ju inte jag hjälpa dessa fyra missar, men tror ändå att här finns hjälp att få, det dyker ibland upp någon som har en plats över i sitt hem.  

Håller tummarna att dessa katter får goa fina hem med mycket kärlek och mycket mat, så de får leva gott.

Madelene85
0

Att detta är sista utvägen är för att vi har gjort allt vi kan för att hjälpa dessa kissar (som inte våra vill jag påpeka). Jag jobbar åt en förening och vi hjälper utsatta katter.

Vi kan inte göra mer än det vi gjort, vi har kämpat i många veckor för att de ska få ett hem, om än bara tillfälligt tills vi hittar ett permanent. Men som du kanske förstår är det inte hållbart att de ska bo kvar i misären i lägenheten länge till. Det har gått så långt att de kommer att avlivas nästa onsdag den 24e november om vi inte kan lösa problemet. Och det är inte vårt beslut tyvärr och vi kan inte påverka det.

Därför skriver jag och vädjar här om någon kan tänka sig att ta in en eller flera av dessa fina katter tillfälligt eller permanent. Det är ju jättebra om du tror katterna kan få hjälp på detta sättet för det var det jag hoppades på!

Madelene85
0

ps kom inte på att denna sida fanns förrän nyss, därav har jag inte skrivit hit innan.

Sidentass
0

putt!!! snälla någon som inte har lika kattfullt som jag har..

Madelene85
0

Tack sidentass :)

Även tips uppskattas. Om ni känner någon som kan hjälpa eller vet något bra sätt. Försökt med kontakter, lappar över hela stan, annonser på blocket och andra ställen, vädjan till andra föreningar och till företagoch djursjukhus om hjälp mm mm….

kattarina
0

5.du har pm

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Madelene85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på två av kissarna

annebeate
0

Putt för detta synnerligen akuta ärende.Gråter

Pappa katt med tre avkommor behöver få hjälp innan onsdagen den 24:e november.

kattarina
0

ja ska få hem kattungar som ska stanna 14dar..sen ska dom till nytt permanent hem..efter de så har ja rummet ledigt igen..så ja har pmat tjejen som har skrivit tråden

Myse missar

Ankie
0

men ojoj va fina de ser ut då….

åh men så bra att du redan har hittat hem till missungarna, vart kommer de ifrån?

kattarina
0

dom kommer från göteborg..

Myse missar

UlrikaD
0

#10 Ni pratar inte om samma katter tror jag. Du menar dessa katterna i tråden antar jag?

Ankie
0

#12 näe då jag frågade Anette vart kattungarna hon skulle få hem kom ifrån…. Glad

men det är ju bra om du kan hjälpa dessa Anette

kattarina
0

dom i tråden e inga kattungar

Myse missar

UlrikaD
0

#13 Aha, då missuppfattade jag istället;)

kattarina
0

dom i tråden är vuxna katter

Myse missar

Madelene85
0

Det är jättebra att Kattarina kan ta dom om två veckor men det måste fortfarande hittas ett akuthem fram tills dess!! Så fortfarande akut!

kattarina
0

men ett tillfälligt hem i 14 dar..kan ingen hjälpa till me de?

Myse missar

hairballs
0

Tillfälligt hem kan jag hjälpa till med i 14 dagar. Men tyvärr inte längre för förhoppningsvis flyttar ju Svarten snart hit och min pojkvän (som pluggar i Holland) kommer hem över julen så vi har inte plats efter den 15:e Dec.

Gullimat
0

Skall du ta emot 4 vuxna katter till permanent?

Var bor Mimmi nu

kattarina
0

vem har sagt att ja ska ta mot dom permanent?

Myse missar

kattarina
0

20..har du inte läst att mimmi bor hos mig?vem har sagt att ja ska ta mot dom permanent?

Myse missar

Madelene85
0

Underbara människor det finns!!!! Tusen tack, ni har räddat 4 liv!!!

kattassen
0

Först och främst vill jag påtala att avlivningshot av friska katter accepteras inte på hittekatter ovsett om det uttalas av en privat person eller en förening. I synnerhet är det väldigt ledsamt att en förening har den inställningen.

Jag förstår dock att situationen börjar bli ohållbar och att ni kämpat länge för dessa kattungar.

Nu ser det ju som om en lösning finns att tillgå om 14 dagar. Om nu det är en sk. "deadline" nästa vecka borde väl det rimligen kunna avblåsas om nu kattarina kan hjälpa till när hennes nu boende kattungar flyttar.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

kattarina
0

man ser väldigt ofta tyvärr att katter är avlivningshotade..Gråteren förening ska väl rädda katter åh inte köra me avlivningshot.dessa katter har ingen förening bakom sig .utan hon gör detta vid sidan om

Myse missar

annebeate
0

Visst finns det underbara människor här. Glad

Kattjouren i Malmö och dess medlemmar gör mycket gott i Malmö och dess omnejd för våra utsatta utekatter.  Jag har själv en katt därifrån.

Kattmamman med ungar i tråden "Ytterligare ett öde" är också i desperat behov av hjälp.Gråter

kattarina
0

tänk alla dessa stackars katten man inte vet om.som går där ute..min sambo ringde nyss han såg en liten kattunge som sprang i skogen åh den skrek så.han skulle försöka fånga den.tycker de är hemskt att man ska hota med avlivning men då vet dom att nån hjälper .

Myse missar

Madelene85
0

OBS! :

Om ni läser det jag skrivit så ser ni att det är varken jag personligen eller kattföreningen som hotar med avlivning. Dessutom vet jag att det inte är okej på denna sidan att "hota" med det, därav har jag inte skrivit det i själva inlägget.

Faktum är dock att det ligger utanför våra händer! Av sekretessskäl kan jag inte uppge vilken myndighet det är som har nyckel till lägenheten och som hotar med avlivning. Fakta är det, inte hot, att de tyvärr körs till vet. för att somna in den 24e.

Jag tycker det är tragiskt och jag förstår att det inte godkänns att hota med avlivning och det skulle jag aldrig göra, bara för att få hjälp. Jag tycker det är en skillnad i att hota med avlivning och att uppge fakta att den 24e nov kl 08.00 avlivas dom och det är utom mina händer och jag kan inte påverka det!! Att avliva står aldrig föreningen bakom och inte jag personligen heller… varför tror du jag kämpar för dessa kissar vid sidan av föreningen, då alla föreningar gett upp om dem!!!!!

kattarina
0

vem har beslutat avlivningen?

Myse missar

kattarina
0

men varför ger en förening upp katterna?ska dom inte hjälpa till me katterna?ja tycker detta är fruktansvärtGråter

Myse missar

Madelene85
0

Som jag skrev så kan jag inte uppge vem det är som ligger bakom, det är sekretessbelagt. Mer än så får jag inte säga tyvärr. Inte jag som bestämmer lagarna.

Föreningarna har kämpat för dessa katter i 10 veckor utan resultat. De kan tyvärr inte trolla fram hem om det inte finns några…

Josefa
0

Men vad är det som är så svårt att förstå? Antag att katterna sitter i en lägenhet som ska vara tömd den 24:de. Är katterna kvar då så åker de inblandade myndigheterna till veterinären med dem.

Vad ska Kattjouren göra med dem om de inte har någonstans att placera dem? Släppa ut dem?

Debattia
0

Puttar upp för hjälp till katterna !

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

kattassen
0

#28 Först ber jag om ursäkt om jag anklagade Kattjouren för att ha tagit beslut om avlivning om det är någon annan som ligger bakom. Det som stod att läsa #2 kunde tydas så. Där framgår inte helt tydligt vem som har beställt avlivningstiden.

Men om jag tolkat dina inlägg fortsättningsvis rätt så ligger detta beslut hos någon "hemlig" myndighet och att de är de som har hand om ärendet?

Detta sätter ju det hela i en något annorlunda belysning. Har "hemliga myndigheten" kontaktat fler än Kattjouren? Frågan är vems ansvaret trots allt är för dessa katter?

#32 (Att lägenheten skulle vara tömd före den 24/11 framgick inte heller av TS inlägg)

Därför undrar jag fortfarande om man inte skulle kunna förhandla med denna myndighet om att få en respit ett par veckor? Vad jag förstår så har man ändå hållit på så länge som 10 veckor redan. Förutsatt att kattarina naturligvis är villig att kunna ställa upp om 14 dagar så skulle väl en veckas förlängd tid kunna ordnas om man lägger fakta på bordet och kan visa att det finns ett hem en specifik datum?

Madelene85
0

Josefa: Korrekt analys att fallet… Tack!

34: Det är bara det att myndigheten inte har tid och möjlighet att leta hem mer nu och då lämpades det över på oss och vi kämpade i 10 veckor och fick konstant tjata oss till förlängning efter förlängning… nu säger de stopp för det är inte humant att de ska leva där ensamma längre i misär längre. Men klart att om jag får ett säkert okej att vi har ett hem så kan man kanske förhandla sig till några dagar. Ska efter skolan idag kolla upp mera om hur läget ser ut…

Josefa
0

Jag har aldrig skrivit att min analys var rätt. Jag skrev ANTAG!!! Och det skrev jag liksom för att försvara dig för att du nämner avlivning i tråden.

Då är det alltså fel av dig att skriva att de kommer att avlivas den 24:de, om det går att förhandla.

kattassen
0

#35/36 Ok det har alltså inte med att göra att lägenheten de facto skall vara tömd den 24:e.

Då skulle i teorin katterna kunna vara kvar en vecka till om  kattarinas förslag om att de kommer till henne när hennes kattungar är placerade (om 14 dagar - var det väl?) går att förankra.?

Madelene85
0

Jo tid för avlivning är bokad och lägenheten ska vara tömd den 24e enligt myndigheten. Jag skrev att jag ska KANSKE kan försöka få till en till förhandling med dom men det är inte så troligt nu när lägenheten ska vara tom den 24e… Ärligt talat så har jag inte alla svar… faktum är att de måste ha ett akuthem nu! Men jag ska som sagt försöka kolla med dom om dom kan göra något…

kattarina
0

de bässta är ju att hitta ett jourhem.permanent hem på en gång.som ni säger så är de inte bra att katter flyttas från hem till hem.

Myse missar

Madelene85
0

Det absolut bästa är självklart om någon kan ta dom permanent men det är otroligt svårt att hitta såhär akut… tyvärr. Det kan ta några veckors letande att hitta permenenta hem, därför värdesätter vi jourhemmen mycket högt så vi får lite tid att finna annat hem.

kattassen
0

#38 Jaha då skall alltså lägenheten vara tömd den 24/11 nu då? Det är många turer…Obestämd

Då blir det genast mer angeläget för jag antar att myndigheten inte är sugen på att flytta det datumet för utrymning.

kattarina
0

när va detta aktuellt me dessa katter?ja hur länge har du sökt hjälp som jourhem å permanent hem

Myse missar

tuska
0

# 42 läs hela tråden,  de kommer ju till dej om 14 dagar. SkrattandeDe har leta hem en längra tid.

kattarina
0

åh inte hittat nått?ja kan inte ha 4 vuxna katter en längre tid i ett litet rum..de går inte.ett litet tag går de ju .

Myse missar

Madelene85
0

Nej Kattarina du ska inte behöva ha dom en längre tid, bara tillfälligt tills vi hittat ett hem till dom. Vi hittar alltid ett hem men det kan ta ett litet tag. Jag ska göra allt jag kan för att hitta ett annat hem så snart som möjligt :)

kattarina
0

har du kollat här inne på siderna..de finns väl folk som kan va jourhem.under en tid ,ja vet inte va den sidan heter ..har alla fullt?

Myse missar

kattassen
0

soso
0

#46 Först erbjuder du dig att vara jourhem, tydligen utan att ha förstått eller läst hela tråden. När du har fått förklarat för dig, drar du dig ur???? Vad håller du på med??? Tänk efter först!

Madelene85
0

Tack för länken, men har tyvärr redan kollat den listan och mailat alla där. Ett svar från hon isabella att hon inte kan ta katter…

kattarina
0

48..har du sett att ja har sagt att JAG INTE TAR IMOT DOM..kan du visa mig de,,,det är inte bra för katterna att flytta runt så..eller?de va min tanke att om nån annan kunde tatt imot dom så dom inte behöver flytta så,,ja vill att du visar mig var de står..ja har hjälpt katter i många år så jag vet va jag ger mig in på när ja erbjuder mig

Myse missar

kattassen
0

#48 / 50 Lugn i stormen nu!

Försök att arbeta ihop en lösning istället för att misstolka ev budskap. Jag förstår att kattarina tänker som så att katterna givetvis mår bättre av att slippa ett jourhem och få ett permanent hem direkt. Jag tror inte detta är praktiskt möjligt då det är bråttom för katterna.

Det bästa nu är nog om du kattarina kan lova att ta katterna till dig om 14 dagar när ditt rum blir ledigt och att sedan Kattjouren får extra tid att lösa situationen för de 4 när de är hos dig.

Nu finns inte tid att leta permanenta hem innan den 24.e. Nu är det akuthem - vilket som helst - bättre än sprutan.

Madelene85
0

Kattarina jag ska försöka hitta ett permanent hem så fort som möjligt för jag håller med dig om att det bästa såklart är att de slipper flytta runt. Mycket tacksam för din hjälp om jag nu inte hinner fixa ett annat hem. Hör av mig direkt om jag får tag i något.

Madelene85
0

Tack katttassen! Mycket bra formulerat :)

kattarina
0

52,,ja vi får hålla kontakten..

Myse missar

kattarina
0

ursäkta mig om ja skrev lite irriterande..man får göra de bässta man kan för att hjälpa katterna..

Myse missar

kattassen
0

#55Skrattande

Hawknestgrove
0

ja och som sagt hysterin om avlivningshot är ju  i detta fall ovidkommande. Skjut inte budbäraren…. En förening kan ju definitivt inte göra något åt ett myndighetsbeslut, de har kämpat i 10 veckor för att hitta hem åt dessa kissar, vad kan de mer göra? Vi vet inte vad som ligger bakom, och har ingen anledning att veta heller. Rädda katterna om det går det är väl allt????

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Madelene85
0

Tusen tack Hawknestgr!!!!!

kattassen
0

#57 Ser att jag faktiskt bad om ursäkt i #34 då jag tolkade det hela lite fel. Den biten har vi klarat av och absolut ingen skugga faller över Kattjouren i detta ärende. Punkt.

Madelene85
0

#57 Ja, tack snälla, ingen fara. Jag uttryckte mig säkert luddigt, inte konstigt att man reagerar när det handlar om så allvarliga saker.

Gullimat
0

Det är inga kattungar, det är 4 vuxna katter ,en är 8 år o tre är 6 år

kattarina
0

nu är de så att de blir så misstänksamt att ja ska hjälpa dessa gamla katterna…61 du har ett mejl,åh du är så välkommen att ringa om du vill prata me mig.

Myse missar

kattarina
0

61  …0738986831  här är mitt nummer..

Myse missar

kattassen
0

#61 Ja det är riktigt. Ett gäng vuxna katter rör det sig om.

[Sniff]
0

Jag hälper gärna till, men är inte så säker på att pappa vill det… Krisar det jättemycket kan de kanske komma till oss här i Umeå:) Finns det något annat jag kan göra?

Hoppas det löser sig!

Madelene85
0

#65 Tack sniff! Jag tror det blir svårt att få upp dom till umeå men tack snälla för att ditt engagemang.

Det enda man kan göra när man bor så långt bort är skänka pengar så vi kan köpa frigolitlådor och mat till kissarna så de i alla fall får mat och värme till de som lever ute nu när snön har kommit till skåne och de fryser. Men bor du hemma ska du nog prata med dina föräldrar först om det.

Vi heter i alla fall Kattjouren har adress www.kattjouren.nu och vill man skänka pengar gör man det till Bankgironummer 5444-8451.

Kram på er alla kattälskare

[Sniff]
0

#66 :) Ska se vad jag kan skrapa ihop;)

kattarina
0

Gladnu är ja glad,,har hittat hem till dessa 4 katterna.Skrattandetänk va glad hon ska bli när ja ringer imorgon åh berättar..

Myse missar

Gullimat
0

Vem skall ta in dessa 4 katter

kattarina
0

69..ja en väninna till mig

Myse missar

kattarina
0

eftersom jag tycker att dom ska va på ett jourhem som kan ha dom ett tag…det är inte bra att flytta runt så..

Myse missar

Debattia
0

Jag har även frigolit som du kan hämta hos mig om du vill…

Debattia

kattarina
0

har meddelat att ja har ett nytt hem till kissarns..ja va upptagen innan när dom ringde ..har inte hört med

Myse missar

kattarina
0

ja har nu pratat med en väldig trevlig person..hon som har hand om kissarna..Glad

Myse missar

kattarina
0

nu har hon pratat me jourhemmet.åh nu fattas bara chaför..va roligt att dessa kissar får ett hem..så glad ja är nu.Glad

Myse missar

Hawknestgrove
0

men kan inte någon av nya eller gamla hemmet  hjälpas åt med transport? köra halva vägen var?

kattarina
0

Gladfick nyss samtal från dea åh hon berätta att kissarna åker på lördag til sitt jourhem i hedekas…en sån trevlig person att prata me..vilken glad nyhet så här ¨på kvällen..GladGlad

Myse missar

kattarina
0

se så mycke lättare att ta detta på tel ang kissarna..mycke bättare..än att bestämma nått på pm.Glad

Myse missar

kattassen
0

Hoppas det löste sig mellan den 24:e och lördag då?

Hawknestgrove
0

va bra…. sen är det en grej när det gäller telefon. jag tycker också att det är ett bättre kommunikationsmedel. Men… där jag bor, så funkar inga mobiler. Alla runt om kring  jag känner har braiga  mobiler från 3 där man ringer för hela slanten och ringer jättebilligt.  Ska jag ringa nån, så vill jag helst ha ett fast nummer att ringa till, för jag får ringa från fast telefon. Och då blir det apdyrt att ringa till mobil……

kattarina
0

79.ja allt löste sig..så skönt för dessa kissarGlad

Myse missar

Madelene85
0

Ja jag är också jätteglad! Jag vill rikta ett stort tack till Kattarina som fixade det permanenta hemmet åt hela kattfamiljen. Alla vi som arbetat med dessa kissar tackar dig mycket :)

Ankie
0

åh men så härligt att det löser sig…. då vill vi få en uppdatering sen med lite kort om det går på kissarna…

kattarina
0

83..ja har sagt til lmin väninna att ni gärna vill se kort på kissarna sen.åh så fort hennes nät är i gång ska hon fixa de.

Myse missar

Madelene85
0

Vill tipsa om min andra tråd:

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9f728c87-7de0-4de9-b002-bc61cf73ec18

Vi behöver desperat hitta ett tillfälligt hem till en mamma med små ungar och så finns det två ensamma ungar där också (4 månader gammla). De kommer garanterat att frysa ihjäl nu i veckan, då det kommit massa snö och det ska bli -11 grader på torsdag i skåne. Hjälp! Kan någon ta in dessa sötnosar i värmen tillfälligt??

Madelene85
0

puttar :(

Gullimat
0

Puttar

Hawknestgrove
0

Oj putt för dessa!!!!

Debattia
0

Puttar !

Debattia

kattarina
0

ja prata me de nya jourhemmet igår..hon väntar på nykomlingarna.vi kommer ha kontakt så under tiden hon får vänta på sin inkoppling av nätet ..är de okej med er att ja uppdaterar ang kissarna under tiden?

Myse missar

kattarina
0

nu har kissarna kommit fram till hedekas..resan gick bra,Glad

Myse missar

Ankie
0

åh men va bra, kort, kort, kort……på missarna vill vi ha……..

kattarina
0

ja ska prata mer med henne senare

Myse missar

kattarina
0

hon har ju inget nät ännu..men ett kort ska ja försöka lösa..ja kan be henne skicka på min tel så får vi se om ja lyckas sätta ut de här

Myse missar

kattarina
0

dessa kissar ska stanna i de nya hemmet.så skönt att dom fick permanent hem direktSkrattandemånga kramar till annlouise

Myse missar

Hawknestgrove
0

va skönt att höra!!!!!Kyss

Debattia
0

Underbart !Glad

Debattia

kattarina
0

de har landat 2 kissar till där idag..mamman å brodern till dom hon redan har

Myse missar

kattarina
0

ja har frågat er om de va ok att ja uppdatera här om katterna..men ja fick inget svar ..så ni får vänta på att hennes när är inkopplat

Myse missar

Gullimat
0

Några har svarat, men det går väl bra att du uppdaterar så länge.

Grattis på födelsedagen

kattarina
0

100 tack ..

Myse missar

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.