Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4872 ggr
Lena
0

Fråga Kattveterinären!

Nu kan vi kattägare ställa frågor på Mjaus hemsida om våra katter till en av landets bästa kattveterinärer:

Fråga Kattveterinären!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
1

Håller inte med honom i frågan om när man ska kastrera sin hona efter förlossningen.

Han skriver 3-4 veckor på utekatt. Jag tycker att man borde ha honan inne tills ungarna är närmare 12 veckor eftersom det kan hända henne något när hon är ute. Åtta veckor för innekatter??? helt galet enligt min mening då det blir svårt för ungarna att dia efter det.

Lena
0

#1 Han kastrerar med titthålsmetoden, vilket inte ger den typen av problem.

Tyvärr har ju inte alla sina katter inomhus även om vi tycker att det borde ha det. Då är det bättre att de kastreras än att de blir med ungar igen. Trots allt är det det största problemet - alla kattägare som inte kastrerar och därför får kull efter kull.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gulliver
0

En av de andra är Eva Heger på Kattens veterinär i Kävlinge. Har bara kollat lite snabbt på frågorna och är väl inte helt enig med honom på alla punkter.

T ex frågan om astma hos katt. Man kan behandla med luftrörsvidgande och cortisonspray i inhalator också. Speciell inhalator som påminner om den man använder till små barn. Vår äldste katt som blev nästan 20 år hade astma och fick just inhalationer enligt ovan.

Hoppas att jag inte får på moppo nu Flört. Bra att veta att det finns ännu en bra kattveterinär inom räckhåll på onsdagar i Helsingborg.