Katterna på Gåsebäcken i Helsingborg
Det här är en fortsättning på tråden AKUT AKTION I HELSINGBORG.
Ärendet kan även följas via FaceBook där det finns en egen sida om dessa katter. Här är länken.
Lokaltidningarn har även skrivit om kolonin i denna artikel: Tidningsartikel
Kort summering:
Den 21/9 upptäckte medlemmen MaaritK att det fanns en kattkoloni på Gåsabäckens industriområde i Helsingborg. Hon startade då en auktion fär att rädda katterna.
En bilfirma i området hade matat katterna i flera år. Just nu fanns det flera mammor med kattungar i kolonin. En sjuk äldre hankatt håller även till där. Antalet uppskattades till mellan 17 - 50 katter. De flesta katterna visar sig vara ganska tama.
MaaritK har nu lyckats fånga in flera katter som blivit kastrerade och fått veterinärvård. Den sjuka hankatten visade sig vara utom räddning och fick somna in.
Det behövs fortfarande jourhem för katterna. Den som är intresserad att hjälpa till kan kontakta MaaritK via FaceBook sidan. (Se länken oven).
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
finns det fler sjuka katter där?
förlåt lena ja såg de nu att de va den sjuka katt som har fått somna
Vad jag vet var det bara den hankatten som visat tecken på sjukdom.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ok.men man vet ju inte..stackars kissar
Nu skriver jag det enda och sista inlägget jag tänker skriva. Jag har inte besökt tråden sedan jag lämnade den förutom vid ett tillfälle då jag länkades dit när någon ville visa vad som skrivs.
Jag har varken tid eller lust att tjafsa med en hög inskränkta personer hela dagarna för jag har mycket vettigare saker för mig. Jag har en stor hög hemlösa katter att ta hand om, och likaså har jag egna djur och hör och häpna även annat som jag behöver sköta. Och jo, ni är inskränkta - för ni upprätthåller en totalitär diktatur här inne och jag anser att moderatorn missköter sig när hon tillåter den typen av häxjakt som vissa här inne driver. Ni får säga precis vad ni vill om mig - in private. Skriver ni i en tråd på det där sättet får ni nog tänka er för lite. Jag är inte så brydd om vad ni säger, jag vet var jag står men det är en ren principsak. Ni har ett rent förskräckligt klimat här inne med nepotism, åsiktstvång och en taktik som stjälper mycket mer än den hjälper. När man kunde enats och samarbetat så långt åsikterna är lika och hjälpt fler katter, väljer ni istället att lägga blockad och har alltså resonemanget att det är bättre att ingen katt får hjälp än att acceptera att det finns en person som har en annan åsikt än er. Och ni får säga exakt vad ni vill - min metod har uppenbarligen fungerat i detta falletdå 6 vuxna fertila katter är borta från området, två av dem har hem (en tredje är på gång) och en har fått somna in från en tillvaro som var ett rent helvete för honom, oavsett vad ni i er veterinärmedicinska okunskap tror er veta. Jag har tio friska, mätta katter hemma som är på väg mot ett nytt hem när jag kan få ordnat ett till allihop, och tio katter mindre betyder tusentals färre i framtiden. Fyra av fem kattungar har hem tre garanterade) och två (troligen tre) av de vuxna. Elva katter färre där ute, om jag väljer att ta in dem själv i väntan på hem snarare än att döma dem till ett uteliv under tiden är min ensak och inte upp till er. Jag är berättigad till min åsikt och har inte spytt galla över era metoder även om jag säkerligen hade haft både en, två och femton saker att säga om en del aspekter av det. För jag har inget intresse av att prata politik utan av att hjälpa katter.
Envisas ni med de här sandlådefasonerna betackar jag mig er och då kan ni lika gärna hålla er borta istället för att skicka en massa tramsiga mail och piska upp fientlighet.
Håller helt med dig MaaritK! Inte lönt att skriva särskilt mycket härinne tyvärr, men jag tycker du gör ett fantastiskt jobb!

Bra rutet, Maarit!
#5 Håller tummarna för att du får hem till samtliga. Snyggt jobbat!! Precis som du säger, ditt arbete innebär att det blir åtskilligt färre hemlösingar som lever i misär.
"Det finns mer än ett sätt att flå en katt", om uttrycket ursäktas.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Nu bryter jag faktiskt mot det jag sade innan och gör ett tillägg som inte framgick av det jag skrev innan (dock tänker jag fortfarande inte diskutera något för det är jag färdig med):
Det skickas mail väldigt flitigt. Jag har fått anonyma elaka mail från okunniga personer som hellre dömer en katt till lidande än låter dem få förmånen att slippa leva i misär. Likaså trakasseras personen som ska ta två katter till sig som jourhem - hon får elaka PM och meddelanden och undringar om varför hon hjälper mig. Likaså har det skett aktiva försök att hindra mig från att få hjälp och att få låna fångstfällor och liknande. Är ni inte kloka?
Ville bara informera alla övriga som läser här på forumet om att dessa så kallade "djurvänner" aktivt försöker sabotera räddning och åtgärder vad gäller katterna. Eftersom jag inte håller med dem om vilka metoder som är humana ska alltså det jag gör saboteras. Ni borde skämmas ögonen ur er, ni som gör sådant.
Om det MaaritK skriver är sant, så går skam på torra land! Sabotage och anonyma trakasserier - du milde. Skam säger jag om sådant!
MaaritK, du gör mer för dessa katter än vad någon annan gjort och det ska du ha heder, beröm och stöd för! Även om jag tycker somt kunde gjorts annorlunda, så har du hjälpt katter som behövde hjälp!
Ännu en som får elaka PM….. På min sajt Svensk Natur har jag en kategori som heter Skampålen. Där kan man skriva om såna personer eller saker som man bör hänga ut. En Dagens Ris liksom. Där riskerar alla elaka Pm att hängas ut, visserligen utan namn. att sjunka så lågt som att skriva elaka mail och elaka PM som bara gör folk ledsna och förstör är glyttigt!!!!! Dadda Hink och Spade……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Är ni inte kloka? Är det härifrån allt kommer, efterson du riktar det hit
#5 Det känns som det har blivit en del missförstånd runt vissa saker. I den förra tråden fanns en del diskussioner angående TNR-metodens vara eller inte vara i ett fall som detta. Där hade vi olika åsikter. Hittekatter iFokus är som du vet emot avlivning av friska katter, en sak som du förklarade att du har en annorlunda syn på. Det får vi natutligtvis acceptara även om vi från satjens sida inte kan stödja att friska katter avlivas. Någort som du i din tur får acceptera. Vi har vår policy på sajten och den står jag som Sajtvärd upp för. Om det kallas att vara inskränkt och att upprätthålla en diktatur så är det din tolkning. Personligen anser jag att det handlar om att jobba för att höja kattens status.
Om du har blivit trakaserad via PM och email är det djupt beklagligt. När det gäller den förra tråden har jag tagit bort några inlägg som bröt mot sajtreglernara. Däremot är det inget brott mot våra regler att ha olika synpunkter i en sakfråga. De diskussioner som finns i tråden är förvisso lite laddade från båda sidor, men jag har inte bedömt dem falla över gränsen. Är det något jag missat så får du gärna PM:a mig om detta så lovar jag att ta mig en extra titt.
Du utrycker din besvikelse över att det inte blev något samarbete med medlemmarna här på sajten. Vad jag förstått har flera varit intresserade av att hjälpa till och även träffat dig IRL. Medlemmarna här brukar faktiskt vara bra på att samarbeta över gränserna, men ibland uppstår prolbem av olika slag som gör att det knyter sig. Jag kan inte svara på vad som satte käppar i hjulet den här gången. Jag vet dock att det finns en enorm kompetens inom området skygga och förvildade katter. Många här har gjort fantastiska insatser med stora kattkolonier.
För övrigt har jag uppfattat det som merparten här tycker att du gjort ett jättebra jobb med de katter som du har tagit in. Vilket naturligtvis även jag tycker. Att katterna dessutom varit så pass tama som det visat sig är förhoppningsfullt.
Hur många katter uppskattar ni finns kvar därute nu?
Varför hänga ut de elaka PMen utan namn? Då gör det väl ingen nytta?
PMen går väl inte att skicka anonymt och de elaka mailen kan du spåra.
#9 Som jag skrev i mitt inlägg #13 som jag publicerade innan jag hunnit läsa ditt inlägg #9 är det djupt beklagligt om någon/några skickat elaka PM/email till dig. Det är absolut ingenting som vi stödjer inom iFokus. Det är ett ansvar som helt och hållet vilar på den som skrivit dessa och inget annat.
#11 Den metoden praktiserar vi inte på Hittekatter iFokus.
#5 Förstår inte problemet. Du ville ha hjälp men tog inte hjälp från kunniga. Det skulle gå efter dina premisser. Helt okay men din beslut. Insamlingar kan bara göra de som jobbar efter sajtens premisser. Lenas beslut. Så varför dina angrepp på sajten?
Bra att du kunde hjälpa katterna. Det glädjer mig mycket framförallt det det visades att verkstan gjorde skillnad på katt och katt, dvs matade en del och kastade sten på andra.
Tråkigt med elaka pm men var de verkligen elaka eller av en annan sanning? Anonyma pm/mail är inte möjliga. Angående "trakassering" av jourhemmet kan jag tänka mig vem det gäller. Kanske bara någon som ville varna eller hade egna synpunkter?
Att ifrågasätta och förolämpa en hel sajt ( hög inskränkta personer, häxjagd, diktatur osv) bara för man jobbar efter andra möjligheter känns inte särskild okay. För här finns det många som också hela tiden hjälper hemlösa katter. Det finns fler hemlösa katter än "dina".
Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
åh nu är 2 kissar inne..som maarit har vart hos vetr med..

Kallar man någon för "mördare" och "din jävla slyna, du borde dö istället" så har man nog något annat än bara "egna synpunkter" i sinnet…..
Blir faktiskt lite mörkrädd över hur vissa av sajtens medlemmar beter sig..
Pälsbollarna i Höganäs

#18 Snälla visa var du läst det! Det låter ju inte klokt!
Har inte sett något sådant i öppet forum i alla fall men kanske har missat något.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#18 Är det sant??? 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#18 Ja det är ju ett helt oacceptabelt språkbruk som vi naturligtvis helt tar avstånd ifrån här. Det får stå för den enskilda person som skrivit det och har absolut ingenting med Hittekatter iFokus att göra.
Det är dock viktigt att ha klart för sig att iFokus PM funktion - om det nu är där detta har skrivits - är fristående från Hittekatter iFokus. iFokus har flera olika funktioner som består av ca 200 olika ämnessajter varav Hittekatter är en. En bloggfunktion där varje medlem kan skriva bloggar. Medlemmarnas privata sidor där var och en kan skriva presentationer, lägga in foton, har en gästbok samt en PM funktion som är ett internt emailsystem - PM kallat.
Som Sajtvärd har jag ingen insyn över vad folk skriver i PM till varandra. Det är inte heller sajtvärdens ansvar att ha kontroll över detta. Här har den enskilda medlemmen sitt fulla ansvar.
Det är riktigt tråkigt när vuxna människor agerar på ett så omoget och korkat sätt.

Står inte i någon tråd nej utan i mail..
Ja, tyvärr
Det var just därför jag skrev medlemmar i #18. Givetvis har inte sajten som sajt något med detta att göra. Det är en del av dom som finns här som beter sig riktigt illa.
Pälsbollarna i Höganäs

#22 Misstänkte det. Trist att folk inte kan hålla stilen
Dock är det ju som Lena skrivit att PM-konversation ligger utanför sajtvärdens/medarbetarnas kontroll och många medlemmar konverserar ju i helt andra ärenden också. Men visst är det beklagligt.
va ni än tycker åh tänker så kommer ja hjälpa maarit med 2 kissar…kissarna ska inte få lida för att de finns folk som tycker d är kul å gå bakom ryggen..anonymt de är fegt tycker ja..men den ena finns här inne..är de nått gå till mig med en gång..den andra vet ja inte .kan ja inget säg för ja vet inte.
Okej nu kan jag inte hålla tyst igen, jag blir tokig annars.
Jag skriver inte att sajten i sig har trakasserat mig, jag skriver att enskilda medlemmar i tråden trakasserade mig och att ni skrämmer iväg engagerade människor är inga nyheter, det har jag hört när jag diskuterat med många andra som varit aktiva här eller läst mycket här tidigare. Notera tempus. Det är NI som inte accepterar andra åsikter eller förhållningssätt. JAG har från första början gjort klart att jag inte vill kritisera eller diskutera olika metoder eller åsikter. Detta för att jag inte vill ha något bråk eller oenigheter vad gäller katterna. JAG vill att fokus ska ligga på de här katterna och ingenting annat. I DENNA tråden. (Eller ja, rent tekniskt den tråden som skrevs i förut).
Och JA, trakasserierna kommer från denna sajtens medlemmar. OM ni inte har skrivit några elaka mail eller PM vare sig på FAcebook eller här, varför tar ni åt er? Det är riktat endast mot de som beter sig så.
Jag är inte rädd att diskutera om metoder och annat i en annan tråd, det är inte det det handlar om. Jag ville bara inte att tråden skulle fokusera på sådant. Jag accepterade från första början att det inte skulle vara någon insamling, jag hade heller inte bett om det utan fick erbjudandet som jag och Lena diskuterade via PM och kom fram till inte var aktuellt. End of story vad gäller det. Jag ville bara informera om vad som hände i tråden, och ge folk möjligheten att hjälpa till om de VILL. De som inte ville kunde väl bara knipa och hålla sig därifrån då? Istället börjar en massa tjafs och svartmålning av veterinärer och kliniker i en offentlig tråd, kritik av hur mycket som händer och hinns med och påhopp på alla som tycker annorlunda än de som skanderar "mördare" i kör. Helt totalt vansinnigt.
ETT: Veterinärerna som innehar kliniken har rätt till sin egen åsikt, ni får tycka vad ni vill men uppenbarligen är det bara förbehållet er.
TVÅ: INGEN ska kritisera vad som händer och sker här, för jag ser INGEN som hjälper mig utom ett mycket litet fåtal personer, varav de flesta är mina vänner och ett par trevliga personer från katträddningsvärlden. Rent praktiskt har jag SJÄLV fångat in varenda katt jag har hemma, jag har kört många mil fram och tillbaka och hämta och lämnat burar, fällor, mat, donationer och suttit många timmar och frusit och väntat på katter. Jag har blivit biten, riven, krupit runt på marken, förstört kläder, klättrat över plank, gjort olaga intrång, gått upp fyra på morgnarna för att fånga katter, suttit timmar och försökt vårda och ta hand om de sjuka, tiggt och krupit för veterinärer, djuraffärer och privatpersoner, lagt tusentals kronor och timmars telefonköer på telefonsamtal till myndigheter, poliser, länsstyrelse, veterinärer och katthjälper, suttit hela nätter och skrivit mail fram och tillbaka med människor, den ena konstigare än den andra om katter tills jag hittat lämpliga hem, tiggt och propagerat bland vänner och i raskattskretsar för att få donationer och rent allmänt lagt hela min själ i de här katternas väl och ve, så vet ni vad? HÅLL KÄFT! Till dem som antyder att det händer för lite. Jag gör vad jag kan och orkar. Jag är sjukskriven för att jag gått in i väggen men jag biter ihop när jag inte orkar med det, för de här katterna har ingen annan.
Och ni som varit på Jourhemmet borde verkligen skämmas. JA, man kan varna om man tror att något är snett. Men jag har pratat i timmar med personen och är helt övertygad om att katterna kommer att få det jättebra. Men det ni ägnar er åt är rena trakasserier. Ni kanske skulle lära er att kommunicera med folk istället för att bete er som mobbare?
Jag har tjockt skinn så jag skiter fullständigt i vad en hög dårar säger till mig i anonyma mail, men när ni börjar ge er på människor för att de erbjuder mig hjälp, då går det för långt.
Okay, antar det är lika bra att dra ett streck under allt.
Jag beklagar att någon härifrån har skickad dessa mail, skrämmande.
Jag hoppas att det inte är någon som tror att det är jag som har skickat de fula mailen/PMen till Maarit. Jag menar eftersom jag har varit väldigt hård i tonen just när det gällde avlivningen av den skadade hanen. Jag säger inget mot en avlivning om den är befogad, men jag reagerade väldigt skarpt mot att Maarit hela tiden pratade om att han skulle avlivas, utan att hon ens hade sett honom. Och att hon svarade mig som hon gjorde, när jag påpekade att hon inte skulle döma ut honom innan en veterinär hade tittat på honom.
Och Maarit menar väl antagligen mig, när det gäller att svartmåla kliniken. Men det står jag för. Jag har flera gånger varit med om att de tycker att skyggare, sjuka katter ska avlivas. Inte bara skygga, utan kattungar med kattsnuva. Tom att de blivit riktigt sura när vi stått på oss och inte hållit med om det. Klart att jag då ifrågasätter om den skadade hanen kommer att få en objektiv bedömning om någon som redan tidigare dömt ut honom kommer in med honom. Alla veterinärerna där är inte sådana, men det finns några som vi absolut inte vill gå till.
Och angående jourhemmet, så har jag frågat gustavsson i någon tråd om det är hon som ska ha de två honkatterna som nu blivit kastrerade. Men det har som sagt skett i någon tråd, så där kan alla läsa om det är trakasserier eller vad det är.
Vill bara skriva att det jag tycker, det står jag för, och det tar jag offentligt och inte bakom några anonyma mail.
#28 Bra att du skrev det.
Den som nu verkligen skrev dessa mail/pm hoppas du inser att det var väldigt lågt!
Jag är oerhört glad och tacksam för att det finns engagerade människor som har tid, ork och husrum för att hjälpa hemlösa katter till ett bättre liv! Du har verkligen gjort jätteinsatser för katterna, MaaritK, det ska du ha all heder av!!!
Det skulle aldrig falla mig in att kritisera en sådan eldsjäl, eller kräva att han/hon ska göra ännu mer, rädda ännu fler katter. Det låter helt sjukt att någon kan ha mage att göra så! Ingen är ju mer än människa, ingen har mer än 24 timmar på dygnet, ingen av oss är utbildad eller anställd för att hjälpa katter, vi gör helt enkelt så gott vi kan allihop på vår fritid och med de resurser vi har.
Hoppas du kryar på dig och så småningom finner ny ork och vilja att fortsätta dina viktiga insatser bland katterna. Och hoppas många som bor i närheten hjälper till. Kram!
skriver man anonym så är de inte lätt att få veta vem de är.men ett namn har ja som gått bakom ryggen åh ja ska allt ta reda på va hon har emot att ja hjälper maarit.åh varför hon varnar henne för mig.hon känner inte mig.-har aldrig pratat me mig.man ska hjälpa katter här inne å inte tjafsa eller gå bakom ryggen..är de så farligt att be om mitt nummer å lyfta luren å prata me mig.istället går de bakom ryggen .de hjälper ju ingen kisse som behöver hjälp.ja har pratat me sagolika å de va ett trevligt samtal..sluta med detta å försök att samarbeta i stället snälla för kissarnas skull.
vad glad jag skulle bli om vi kunde samarbeta istället för å hålla på så här,,det skulle vart mycke bättre.
OK, nu är inte jag så duktig på datorer, men om jag mailar från min dator så kommer min mailadress automatiskt att stå som avsändare till mailet. Men jag fattar att man kan kringgå det på något sätt, men då har mailet fortfarande väl något nummer så att man kan spåra från iaf vilken dator det komer ifrån. Så helt anonym kan man aldrig vara. Och PMen här inne går att spåra iom att man skriver sin mailadress när man blir medlem här inne.
Eller?? Jag kanske är helt fel ute.
#33 Man kan ju ha flera mailadresser, och bara heta jsdlfjls@hotmail.com eller något. Sedan går det faktiskt att göra så att man inte kan spåras via IP-nummer. Men så ambitiöst tvivlar jag på att någon har gått tillväga för att skicka taskiga mail…
Så du har nog rätt i att avsändarna i just det här fallet går att spåra.
på facebook kan man även spåra där?när dom skickar anonymt..

#35 Hm vet inte hur man skickar anonymt på FB - går det?
Om jag skickar ett meddelande till någon så står det ju tydligt att det är från mig, man får till och med ett mail som påminner att en viss person skickat ett personligt meddelande. Märkligt.
jo men återigen, jag kan ju skaffa mig ett FB konto som heter hej kom och hjälp mig och uppge att jag sitter i Ougadougo. Sem , som sagt, man kan ju ha hur många mailadresser som helst. Vet itne om FB skulle funka på det, men det finns tex mailkonton som bara är giltiga i 10 minuter….. OCh Datorns Ipadress, ganska värdelöst…. har jag tre datorer här hemma, så har jag tre olika Ipadress och de byts ju även ut emellanåt. sen kan jag ju sitta på en offentlig dator, då är jag ju helt anonym…. Eller rättare sagt, inte värt besväret.
dessvärre, så är okvädningsorden i Lillans inlägg inte precis åtalbara. det är åsikter……inga hotelser….det stod inte d***a sl**a, du ska dö……så den personen som skrev detta, är nog mycket väl medveten om, att en åklagare inte kan ta upp detta. ÄVen den formuleringen jag skrev här ovan är inget hot. vi ska ju alla dö…..
Men om nu Maarit vet att mailen kommer från någon som skriver här inne så måste hon ha något att gå på. Har hon även fått PM? Och gustafsson ska ju ha trackaserats via PM. Lätt att tänka sig att det kanske är samma person/personer. Varför inte visa upp de PMen? Kanske inte till alla men för sajtvärden.
det har säkert att göra med att det kan vara svårigheter i konsten att kopiera och klistra in också….
varför kan man inte samarbeta när de gäller katterna här inne.
ja har ett namn på en person..som har gått bakom ryggen.sen vet ja inte va hon heter här inne..tydligen behöver man inte säg sitt riktiga namn.
Om det är någon som har skrivit dessa fruktansvärda meddelanden via PMsystemet på iFokus vill jag veta det. Ber därför MaaritK att ta kontakt med mig om detta via PM. Det har inte med Hittekatter iFokus som sajt att göra. Det blir helt fel att hålla på och spekulera och misstänkliggöra hela sajtens medlemmar på detta sätt.
För att vara riktigt tydlig - jag tar helt avstånd från att folk skriver den här typen av fruktansvärda meddelanden. Men det är den enskilda personen som är den skyldige inte Hittekatter iFokus.
gustavsson och Maarit, kasta inte dessa pm och meddelanden. Spara dem. och kopiera dem i ett pm till Lena, så får hon veta. För vi som är gamla på sajten vet ofta vem som har dett visst nick….
ja har nämt dennes namn..ja ska inte nämna detta mer här
Ingen fara…… spara bara pmen antingen som dokument eller i ett mail till dig själv.
ja ska be min bror om hjälp me de..för sånt kan ja inte
de förstår ja,,,du fick väl namnet på denna kvinna?
#48 Nej MaaritK har inte gett mig några närmare upplysningar om vem som skrivit dessa meddelanden.
Nu skriver vi inte mera om dessa spekulationer här är tråden. Nu vill jag ha fakta i målet som jag kan sätta tänderna i och det vill jag ha via PM.
Ska det skrivas något mera i den här tråden så bör det vara om katterna på Gåsabäcken! Om det fortsatta arbetet för de katter som finns kvar.
Jag har nu fått svar på mina frågor av MaaritK. Vad jag ville veta var om dessa otrevliga på hopp kommit via PM på iFokus:
Citerar MaaritK:
"Nej jag har inte fått några PM på hittekatter i fokus. Jag har fått mail till min privata mailadress. Jag har blivit kallad mördare efter att jag lät avliva hanen. Jag är inte brydd om saken och vet inte ens vem mailen kommer ifrån.
Tillmälena som de andra nämnde (se #22) vet jag inte om de sagts till dem via mail. Jag nämnde till dem båda att jag fått mail där jag kallats mördare. Det andra med jävla slyna eller vad det var är inget jag fått höra personligen och vet inte om det var riktat mot mig eller dem".
______
Som Maarit skriver vet hon inte vem som skivit dem. De har inte skrivits inom iFokus. Härmed frikännes sajten från alla misstankar.

#50 Det var ju skönt att höra
trotts flera mejl till maarit så har hon inte hört av sig,,

#52 Men då ligger ju "bollen" hos dom nere i Helsingborg nu då, i och med att du hört av dig och visat intresse. Möjligen har de löst det hela på närmare håll

Hur länge sen är det NÅGON har hört NÅGOT ifrån Maarit egentligen??
Pälsbollarna i Höganäs
#54 Det skrivs en del på FaceBook sidan om hur arbetat fortskrider. Här är länken
Sagolika du som är bekant med Maarit, hur går det? Det är väldigt tyst inne på Facebooken också.

Jag vet inte. Jag har haft så mycket att göra att jag inte haft tid att kontakta henne.
ja har inga katter därifrån ialla fall.de va nog det bässta
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
Är det någon som vet vart de två katterna tagit vägen? Eftersom det inte står något i FB om att de söker hem. Och det har inte heller stått något om att de har redan fått hem.
de har stått på fb om dom ..hon söker hem till dom katterna
Myse missar
Inte till de två vuxna honorna som du skulle ha.
#59 Det står lite på FB om några olika katter som söker hem och har fått hem. Blivit kastrerade, någon som skulle ta emot katter har tydligen backat ut osv. Har lite dålig koll vem av katterna som är vem av dem. Hur som haver verkar det ju vara en del aktivitet med att försöka hitta hem, kastrera etc.
den som har backat ur det är inte jag så ni vet de
Myse missar
De två vuxna honorna som Kattarina skulle ha står det inget om. Därför blir jag fundersam.
jo de står om dom..ja läser där nu
Myse missar
Var då?
Jag ser bara att Pelle, Milla, Vilda, Kol ovh Viska behöver hem. Det är inte någon av vuxna honorna. Ja förutom Viska, men det är ju den honan som togs in tillsammans med de små ungarna.
den vuxna skygga honan..de stämmer in på den ena ja skulle ha hem.de kanske inte e den ja mena..sen vet ja inte hur hon gör..ja vet bara att hon va på vetr me båda honerna.ja vet inte varför hon inte skriver där om dom.
Myse missar
Nä den vuxna skygga honan Viska är den honan som plockades in tillsammans med sina ungar som då var en månad gamla.
Ni får ställa en fråga inne på FB sidan. MaaritK besöker ju inte Hittekatter längre och lär nog inte svara på frågorna här inne.
aha ok..ja vet faktiskt inte..kanske har fått hem.
Myse missar
Jag frågar inte där inne eftersom Maarit inte kommer att svara mig. Tänkte att någon här inne kanske visste.
Skulle inte Maarit skrivet det i FB då?
#71 jag kan fråga om katterna som Kattarina skulle ta vart de tog vägen…
Något svar Ankie?
Putt
#72 Såg att du har fått svar på din fråga nu inne på FB-sidan. Dock inte ett särskilt positivt sådant tyvärr. :(
ja jag har fått svar på att den ena kissen har hon hemma hos sig och att den söker ett hem, den andra kissen var stressad, aggresiv, gick inte på lådan och hon ville inte att det skulle bli någons annans huvudvärk så därför var hon på väg till vet för att avliva kissen. Men kissen hade ställt till liv i buren och ena fästet gav vika så hon rymde…. Jag skrev att jag tänker skylta för denna tjej på hittekatter så hon kan få samma chans som de andra katterna och att det kan bli någon annans kärleksbry istället för huvudbry…
Så finns det någon här som kan ställa upp för denna tjej så hon slipper bli avlivad.
jag svarade henne så här:
Jag vill börja med att säga att jag tycker att du gör ett bra jobb med dessa kissar och att du hjälper de. Bra att hon är kastrerad ivarjefall så hon inte blir med barn då..men jag kan inte hålla med dig om att du ska avliva henne bara för …att hon aggressiv, detta kan ha att göra med att hon är rädd bara, det hon behöver är ju tid….jag kan skylta för denna tjej på hittekatter, bättre å slänga ut lite krokar än att avliva henne bara för att hon inte går på lådan är stressad mm hon måste ju ges en chans. Det kan vara så att det är någon som vill försöka. Flera veckor är ju ingen tid alls, hon måste ju ha flera månader på sig om hon har varit ute länge, hon måste ju ges samma chans som de andra, det är min åsikt. Jag gör som så att jag skyltar för denna tjej på hittis så får vi se om nån nappar, finns många där som är van skygga och rädda katter. Sen tycker inte jag att du lägger över det på någon annan så det blir deras huvudvärk, det är ju upp till den personen att bedöma, det kan ju bli deras kärleksbry ser jag det som….Hade jag inte så många katter så hade hon fått komma hit…….

Hmm, jag kan inte hitta något svar??
Är det detta som är orsaken till att katterna in´te skulle vidare till Kattarina?
Har hon gjort något aktivt för att försöka få in henne? Stackars kisse. Då springer hon runt i ett okänt område nu i kylan.
Är det ingen inne på FB som reagerar på detta? Alla som donerar pengar osv.
näe du det vekar inte så att nån reagerar… men hon har ju fått det där stället att vara aktiv om hon nu skulle komma dit…sen blir det väl raka vägen till vette då för avlivning……hoppas hon håller sig undan och att någon hittar henne som ger henne en chans men det är väl för mycket att begära…..
det där har inget med mig att göra.vill inte gå in på detalj här.josefa ja skrev till dig på pm.men ja tar de här ..så nu vet ni det ..
Myse missar

Jag var inne på FB förrut också. Kunde inte hitta något då och inte genom länken nu. Vet inte om min dator inte gillar Maarits sida för det var likadant sist när den skadade hankatten avlivades. Inte heller då kunda jag se vad det stod men nu kan jag det. Jag kan bara se 3 kommentarer skrivne den sista veckan, en av dem från Kattarina där hon frågar men utan svar. Konstigt!! 
kolla på "bara andra" då…
nu fattar ja inget..om den katt som skulle va agressiv?????
Myse missar
#84 näe du fattar inte heller…
såg hon hade skrivit ett långt svar på mitt svar, ja en sak vet jag att det lönar sig inte att munhuggas men vi har helt olika åsikter så jag måste andas ibland när jag skriver…..tycker hon resonerar helt åt väggarna men det tycker hon att jag gör med så det är ju ömsesidigt då..
men som hon skriver så vem som helst som är villig att ta henne om ni hittar henne, var så goda…..så finns det nån därikring som vill hjälpa denna kisse så….
#85 Nej tyvärr visade det sig på ett mycket tidigt stadie att hon hade en helt annan ideologi när det kommer till skygga katter än vad de flesta av oss här på Hittekatter har. Och hon är inte intresserad av några som helst diskussioner som ifrågsätter hennes syn på det hela.
Men när det gäller katterna som finns kvar ute i Gåsabäcken har ju inte Maarit någon ägaderätt till dessa. Det står var och en fritt att hjälpa katterna efter eget huvud.

#83 Tack, lärde mig något nytt om facebook idag 
Synd bara att hon har den synen på skygga katter, våran Lilly skulle inte levt länge om det var hon som plockat in henne. Lilly är fortfarande en blyg flicka, bara blyg nu förstås, i början var hon riktigt sur och attackerade om hon kände sig hotad. Vilket hon gjorde så fort man var i samma rum. Men jag svär att jag ser kärlek i ögonen på henne när hon tittar på mig idag.
jamen tänk om det fanns nån som kunde hjälpa de som är kvar……
ett samarbete me den verkstad där katterna håller till kanske?åh om de finns någon i helsingborg som kan hjälpa till
Myse missar
jag säger inget mer i den tråden, jag blir så arg…….tänker på de katter som hon kanske dömer ut…..usch!!!!!
men jag hoppas att det finns nån som bor närma denna koloni som kan rädda katterna undan avlivning, snacka om att vara född på stenåldern….
#91 Nej jag säger inte heller mera där nu. Det hjälper ändå inte då man talar för döva öron. :(
Synd att man ska befinna sig så långt borta.
ja och det är ju så synd att man inte kan ta till sig nya rön utan gå på det man tror är bäst själv, finnns ingen forskning som stöder det hon säger så jag tycker det känns väldigt sorgsamt det hela… och det värsta av allt det är ju att det är katterna som får dö, ivarjefall de som hon dömer ut….
en katt som e agressiv är oftas rädd.åh dom katterna tar de väldigt lång tid att få goa kissar.om dom är agressiva vill säga,
Myse missar
#93 Nej det är väldligt tråkigt. Göteborgs katthem har försökt att skriva i tråden med mycket fakta, länkar till rapporter och en inbjudan att på plats få studera välfungerande TNR kolonier. Men Akut Aktion Helsingborg dissar allt med att man minsann vet var man står. End of the Discussion. Katter ska vara inomhus och ligga i varma soffan. Katter som inte klarar det mår bäst av att inte leva längre…..
Visst ska man respektera allas åsikter men det är svårt när det handlar om att djur dödas.
är en katt agressiv så får man ju ge den tid..den korta tid kissen va inne.så kan man inte bedömma sånt på så kort tid..en kisse är väl inte utdömd för den inte är rumsren å agressiv?
Myse missar
#96 Precis - vad en skygg kisse behöver är tid, tålamod och tillit. Det tar tid att bygga upp. Och för dem kissar som är riktigt förvildade passar TNR då det ger dem ett gott liv på deras egna villkor. Tyvärr förmänskligar ofta vi människor djuren (läs katterna) och tolkar därmed deras behov helt fel.
en agressiv kisse har lika rätt åh leva som en agressiv kanin..ja har en arg sint kanin…efter under låång tid är hon bättre.lika så kunde kissen blitt om hon fick.tid.ja blir så lessen
Myse missar
Det är tråkigt när folk tror de vet bäst, och inte vill ta till sig fakta eller andras erfarenheter.
Blir väldigt ledsen och arg när jag läser detta om hur kissen blir utdömd och inte får en rimlig chans som att hamna ur askan i elden. Det tyder ju på väldigt dålig kunskap om förvildade kissar och hur de reagerar. Många tolkar det som aggressivitet när det handlar om rädsla.
Har ju själv tagit hand om flera skygggisar som fräste och gjorde utfall mot oss till en början men var jättesnälla mot våra kissar.
Under många år har de närmat sig undan för undan och trivs med sitt liv bara vi respekterar att de inte vill bli lyfta. Kissarna är helt underbara i sitt sätt och jag skulle aldrig vilja vara utan dem och det är ömsesidig respekt som gäller.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#100 Precis. Respekt är nykelordet. Vi ska hjälpa till och inte spelar gud och tror att vi ska bestämma vem som får leva eller inte. Tänk om vi gjorde det med alla "problemmänniskor"….
så finns de nått man kan göra?ja tänker på kissen nu som går där ute någonstanns
Myse missar