Relationer katter emellan, fråga.
Vi har ju bott i vårat nya hus nu i ca 3 månader. Rödis fick börja gå ut efter ca 1 månad och det är inga problem. Han fräste högt åt de andra katterna så de lommade iväg. Nu har det blivit omvänt, katterna kommer hit och sitter och väntar på honom. De sitter på vår veranda och tittar in till oss i fönstret, ja… Jag tycker lite synd om Rödis, vill ju inte att han ska råka illa ut. Jag trodde att han hade jagat iväg de och att de inte skulle våga sig tillbaka men så är det helt klart inte, de verkar triggade att visa vem som bestämmer istället. Är det någon som vet hur det funkar? Det verkar som den andra katten går iväg och hämtar den andra och sen går de hit och väntar. Det är väldigt intressant att titta hur de uppför sig mot varandra. Den stora som bor mittemot gick rakt mot Rödis och visade ingen som helst rädsla, skrek högt mot varandra, och Rödis kröp ihop och blev som en boll och då var det han som hoppade ner och iväg. Jag ska inte lägga mig i även fast det rycker i mig, de måste ju klara detta själv. Eller hur va? Men hur funkar det, de andra katterna verkar ju uppenbarligen inte ha blivit ivägskrämd av Rödis snarare tvärtom. Någon som har en tanke och kan dela med sig!!
Tänk då vi bodde i vår förra lägenhet och jag skulle "rädda" Rasmus från en elak katt som skulle slåss med honom. Jag gick ut och pockade på uppmärksamheten från den elaka katten men det var Rasmus som fångade den och då slog han till och jagade Rasmus så det ven efter. Men fy vad jag kände mig blåst, här skulle man göra en god gärning och det blev inte alls så. Stackarn det hade kanske hade gått bra om jag inte hade lagt mig i. Brukar tänka på det ibland och skratta för mig själv. Ni vet man måste ju skydda den man älskar.
Det är riktigt som du skriver att man normalt sett inte ska lägga sig katternas revirstrider. Det gäller t.ex. alltid när man sammanför en ny katt till de man redan har hemma.
Problemet när det gäller utegående katter beror på om de andra katterna är kastrerade eller inte. Okastrerade katter har alltid ett överläge jämtemot en kastrat. Den kastrerade brukar då ge sig ganska kvickt.
Möts två okastrerade hankatter blir det en hårdare kamp där den starkaste försöker jaga iväg den svagare från sitt revir. Mellan sådana hankatter kan det gå väldigt hett till och ibland kan livshotande skador uppstå. Dyra veterinärräkningar är vanliga.
Om katterna är kastrerade blir striderna inte lika vilda, dock förekommer även där rangordningsstrider. Detta måste få ha sin gång för att situationen ska lugna ned sig. Jag misstänker att Rödis är en ganska dominant katt som försöker ta ledningen i gruppen. Något som de andra katterna inte accepterar. Det kommer att pågår en kamp nu ända tills rangordningen är klar. Ska Rödis vara utekatt går det som jag ser det inte att undvika dessa stridigheter. Försök att kolla upp om det finns några okastrerade katter i grannskapet, för i så fall kan det som sagt gå betydligt vildare till.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Är de inte väldigt aggresiva mot varandra är det väl inte omöjligt att de är nyfikna på varann? Alla katter jag haft som gått ute har vid något tillfälle faktiskt hittat en kompis. Hade en okastrerad hankatt när jag var liten och även han skaffade sig vänner på båda ställena vi bodde, kanske ett väldigt udda beteende egentligen men jag köper inte riktigt att katterna ska vara sånna "ensamvargar"(Boken kattsjälens mysterier ger en ganska spännande syn på den saken). Även hankatten jag har nu gör på samma sätt och vill bli vän med alla han möter, hade en granne som hade ganska roligt åt att han satt och strök sig mot deras fönster och försökte umgås med deras innekatter. I vilket fall finns väl inte mkt annat att göra än att vänta och se hur det utvecklas, katter brukar ju vara bra på att lösa det själva.
#2 Nej det har sina sociala regler och umgås med varandra efter dessa. T.ex. så finns det ingenmans land mellan revirgränserna där katter samlas. Såg det tydligt när jag bodde på en ö. På en bergsknalle hade katterna ett sådant "ingenmansland" och där satt det alltid ett helt gäng katter och softade. Det såg jättekul ut.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"