Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 10154 ggr
[mammamian]
0

Hur långt kan katter gå?

I månadsskiftet september/oktober dök det upp en mager och eländig kattunge hemma hos oss. Han blev snabbt kompis med våra vuxna katter och flyttade in. Vi har sökt hans hem, men inte lyckats hitta någon i närheten som saknar en kattunge.

I går fick jag reda på att grannen hade, någon dag innan kattungen dök upp här, haft besök av en katthona. Hon hade skrikit så förtvivlat och verkade ropa på sina ungar och hon var så orolig. Dagen efter låg hon död utanför deras hus och grannen sa att hennes kropp var skadad som om hon blivit påkörd. Hon hade inget halsband så han grävde ner henne i skogen (han tänkte inte på ev. chipmärkning). Och som sagt, någon dag senare dök ungen upp här hos oss.

Kanske har vi sökt i för snävt område? Kanske kan de ha gått väldigt långt? Vi är iof inte pigga på att lämna katten ifrån oss nu när han är en i familjen, men jag tror ju ändå att det finns någon som måste undra över var hans/hennes katter har tagit vägen.
Vi bor på landet, men jag skulle inte bli förvånad om lillekatten har varit innekatt förut. Våra vuxna har fått lära honom fånga möss och i början var han hemskt olycklig när han var tvungen att gå ut. Rumsren och gå på kattlåda har varit självklart för honom hela tiden så han är nog ingen ladugårdskatt. Närmsta tätort ligger 1,5 mil bort. Men kan en svårt skadad honkatt och hennes magra lilla kattunge ha gått så långt?

Lena
0

Katter kan gå långt men det gäller friska vuxna katter. En skadad honkatt med kattunge tror jag däremot inte går så värst långt.

Om du vill rena ditt samvete för att verkligen gjort allt för att söka ev. ägare bör du ringa och anmäla den upphittade kattern hos polisen. Den som saknar en katt ska själv anmäla försvinnande till polisen. Har inte det gjorts har ägaren inte fullgjort sitt eget ansvar. Då behöver inte ni gå omkring med dåligt samvete.

Den som släpper ut en kattmamma med en sådan liten kattunge tycker jag inte agerar på ett ansvarsfullt sätt. Tyvärr är det allt för vanligt att kattägare dumpar sina honkatter och kattungar. Det händer hela tiden och på de mest bestiala sätt. Folk har inte vett att kastrera katterna de har och när de sedan blir dräktiga vill de inte veta av dem. Kör ut dem någonstans och lämnar dem åt sitt eget öde.

Bra att ni tagit hand om den lilla kattungen och gett den ett hem. Det verkar allt som att den bör stanna kvar hos er nu. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[mammamian]
0

Jag har försökt anmäla katten hos polisen, men de vägrar att ta emot anmälan (hade en tråd om det i oktober).

Det har funnits fler fall av dumpade katter här, men jag tycker att det är lite konstigt ändå. Det finns ett katthem ett stenkast härifrån och de hade säkert tagit emot katterna. Hade de satt upp en lapp på ICA med en bild av den söta ungen skulle de säkert hittat ett hem åt honom omedelbart. Dessutom har någon gjort katten tam, trygg med människor, hund- och barnvan, rumsren och väldigt kärvänlig.

Vår lille kisse ska få kastrera sig i dagarna för nu blir han nog snart könsmogen.

Hawknestgrove
0

underbart med folk som du!!!!! KRam på dig och din ansvarsfullhet….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

AgnetaB
0

Jag vet en person där jag bor som då o då skaffar djur till barnen, typ

kattungar o sedan tröttnar o släpper ut dem okastrerade. Alltså ej vill ha

dem längre o säger till barnen att de försvunnit. #2   Tänkte att det varit många

dumpade katter. Kan ju vara samma oseriösa människa hos er  som gör så

när de tröttnat.

Mona22
0

#4 fy vilken hemsk människa! släng ut honom/henne i skogen utan mat och vatten och låt h*n frysa ihjäl!!!SkrikandesSkrikandes

Man blir så arg och ledsen på såna idioter!!

AgnetaB
0

#5  Vidrig både mot djuren o mot sina barn kan man tycka.  Han kommer ej ifrån ett djurälskande hem kan jag tala om o det rullar på…  Hans barn kommer också lära sig att djur är slit o släng. 

vet ej hur man kan få sådana människor att förstå.Därför är det ju så viktigt att barnen får lära sig att respektera djur o hur de ska skötas mm. Mycket svårare med vuxna som ej fått lärt sig som barn.

Alexej
0

Vi har fått in 3!!! kullar helt tama kattungar där mamman har blivit påkörda. Och ingen har saknad varken mammorna eller alla kattungar.

Ungarna sprang rund sina döda mammor. En kull fanns på E20 men vänliga kattvänner stängde av trafiken och samlade in ungarna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#2 Katastrofalt dåligt av polisen att inte ta emot en anmälan. Då missköter de sina åligganden. Dock har du gjort det du kan göra.

Risken är nog stor att det är en oansvarig kattägare som tröttnat på sin kattägarroll och därför dumpat familjen. Tyvärr är det mycket vanligare än vad man tror. Många går omkring i en rosenröd värld där de tror att katter alltid klarar sig på egen hand. De skulle behöva gå i lära här hos oss på Hittekatter. Vi kan ge dem många hemska exempel på att det inte alls stämmer.

Jättebra att kissen ska kastreras! Han har allt haft tur denna lillkisse som kommit till ett så bra hem. Det känns glädjande!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

AgnetaB
0

#7 Fy o usch så folk är man upphör aldrig att förvånas. Som sagt det går i arv att oskyldiga barn växer upp o blir elaka vuxna.

Har tom hört en liten flicka säga att man ska kasta sten på katten. Det har hennes pappa  lärt henne då jag själv hört honom säga det.