Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 4220 ggr
snuppas
0

Att skaffa en katt till...

Hej!

Vi var tvungna att avliva vår fina katt för 1 månad sen ungefär när han blev sjuk i våt FIP.  Vi har hans kompis kvar här och det känns som om han sover väldigt mycket nu och inte tar sig för att leka osv.  Vi funderar på om vi ska skaffa en ny kompis till honom men undrar över en del saker.

Vår nuvarande katt är från ett katthem och skygg mot alla utom oss. Han älskade och avgudade sin kattkompis på alla sätt och vis.  OM vi skaffar en ny kompis till honom är det bra om det är en kattunge eller ska det vara en vuxen katt. Ska de vara av samma kön eller spelar det ingen roll när vår katt är en kastrerad hane?

Veterinären sa att vi skulle vänta i 6 månader innan vi skaffade ny katt, för säkerhets skull. 

Vad gör man om katterna inte går ihop?  Vi vill ju inte att någon av dom ska må dåligt och bli stressade.

Vad tycker ni? Är det en risk att skaffa en katt till, kan vår nuvarande katt bli personlighetsförändrad (om man nu kan säga så om en katt…)

Tacksam för svar

Alexej
0

Hanar passar bäst ihop med hanar. Finns undantag men det är min erfarenhet. sedan om kattunge eller äldre brukar inte spela stor roll. Din är väl inte så gammal?

Oavsett var du köper katten se till att ha "öppet köp" men tänk på att det alltid kan vara fräs i början. Men senast efter 2 veckor ser man om katterna trivs ihop. Lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
0

Det vore väl jättebra om du tog en vuxen katt från ett kattehem igen. Då har du ju även den trygga möjlighet att lämna tillbaka den om det inte skulle fungera

Josefa
0

Den redan utvecklade FIPen smittar inte, utan det är coronaviruset som kan utvecklas till FIP som smittar. De flesta hemlösa katter och därför också katthemskatter har redan blivit utsatta på det viruset.

Min erfarenhet är att om man har en kastrerad hankatt, så brukar det gå bra med både hona och hane. Medan kastrerade honkatter brukar vara lite mer egensinniga, så där passar det bäst med en hankatt, som lättare verkar anpassa sig efter honans tjurighet.

Men du ska räkna med att det blir lite fräs och sura blickar i början. Den gamla katten brukar bli sårad av att man skaffar en ny, och straffa ägarna genom att tjura. Fräsa åt den nya katten, men ändå smyga på den och hålla stenkoll på allt den gör.

Håll på mycket med den gamla katten så den känner att det ändå är den som är "nr1". Och börja efter ett tag att aktivera katterna tillsammans, servera mat ihopa osv.

maggan47
0

Sant som Josefa skriver om FIP, då jag har en katt som dog i det i maj, skaffade ny kattkompis till mina, och pluggade in Feliway, som avger lugnande hormoner, misstänksamt i början, men tid får man räkna med qtt det tar, ta gärna en vuxen från katthem igen, kanske i samma ålder som din nuvarande , och lycka till, går säkert bra, med lugn och tålamod

Maggan47

gulliver
0

Mycket bra synpunkter Josefa.

Kanske så ska man ändå kolla om och i så fall hur mycket Coronavirus som kvarvarande katt utsöndrar i avföringen för att vara på den absolut säkra sidan fr a om man tänker sig att ta hand om en kattunge vars immunsystem inte är fullt utvecklat.

Remingtons syster vår älskade lilla stjärna Reese fick somna in 11 månader gammal 2008 pga våt FIP. Efter det så kollades nivån antikroppar mot Coronavirus i blod hos alla våra egna. Antikroppsnivån i blod korrelerar ganska så väl med nivån på utsöndringen av virus i avföringen.

maggan47
0

kollade också nivå på antikroppar hos mina 3 innan Alice fick flytta in.

Maggan47

snuppas
0

Tack för era svar!

Vår katts uppskattade ålder är 6 år nu. När vi är på landet och han är ute på vår nätade altan så "tjuter" han dovt när katter går förbi utanför. I somras kom det en kattunge och satte sig precis utanför och efter att ha tjutit lite så satt dom lugnt och stirrade på varandra i över en halvtimme. Därför inbillar jag mig att det kanske är lättare med en kattunge, som kanske inte känns som ett hot.

Man kan inte kolla förekomsten av Coronaviruset genom att ta prov på avföringen?

Jourhemmet
0

En vuxen från ett katthem kan ju bli jättebra, då har man hunnit se vad katten har för personlighet.  Om man sedan berättar vad man har för önskemål och hur dan katt man har sedan tidigare så kan dom välja ut en åt er som dom tror passar just erat hem.

gulliver
0

#7 Jo det går alldeles utmärkt att kolla efter Coronavirus i avföringen.

Var bor du snuppan?

snuppas
0

#9  Vi bor i Göteborg och brukar anlita Smådjursakuten.

Vår första tanke var givetvis att ta en ny katt från ett katthem, men veterinären sa att där är risken väldigt stor för att katten är smittad av Coronaviruset. Då kanske det är bäst att ta en katt som nyss är infångad eller är född på bondgård och går ute för att eventuellt slippa det.  Är livrädd för att förlora en katt till i FIP och vill varken smitta en ny katt eller att den nya eventuellt smittar vår katt som kanske inte är infekterad längre. 

Ni som har testat era katter innan ni skaffat ny katt, har ni även testat den nya katten innan den har fått flytta hem till er?

Ska i alla fall ringa djursjukhuset och fråga om man kan lämna in avföring för test där.

Jourhemmet
0

Min erfarenhet av katter från bondgårdar är att dom brukar ha med sig mycket smitta in. Oftast så lever många katter på bondgården och sällan är dom vaccinerade.

sagan
0

# 10. Det kan ta allt från 1 månad till ett år innan en katt gör sig av med Corona viruset. Men den kan även vara kroniker, och utsöndrar viruset konstant.  Så mitt råd är att du låter det gå iaf 4 mån innan du tar ett blodprov för att se om viruset minskar. Gör det inte det så är din katt kroniker och kommer smitta den katten du tar in. Så ska du ta in en katt till om din är kroniker skulle jag råda dig att testa katten och endast ta in katter som redan har Corona Virus.

En katt utifrån har mer sällan smitta (corona virus) då den gräver ner sin avföring och inte är i kontakt med andras avföring som katter i ett hushåll är.  Enligt SVA är största andelen Corona smittade katter raskatter.  Att katthemskatter har det garanterat är heller inte sant.  Utekatter är mer imuna mot sjukdommar som dem utsätts för än vad innekatter är. Det är därför viktigare att vaccinera innekatter som inte utsätts för smitta än utekatter. Med det inte sagt att man inte ska vaccinera utekatten!

Testa din katt och var säker på att den gör sig av med viruset. Ta sedan träck prov för att vara säker på att det är helt borta. Testa sedan den nya katten om du vill.

[mammamian]
0

Vi fick vår tredje katt från Råmossens katthem i Alingsås. Vi fick precis den sorts kattpersonlighet vi letade efter och hon har sedan första dagen passat utmärkt ihop med våra äldre katthanar. Glad