Om Järfälla-katterna på Hitta Hem ikväll!
Missa inte Hitta Hem ikväll. Enligt förhandsbesked ska det handla om katterna i Järfällavillan ikväll.
Vanessa har skrivit en artikel om Järfälla-katterna. Här kan du läsa den: http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ThreadId=2028bf5b-4ec6-48a7-87b2-04f9797cdbec
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja, det ska bli intressant. Skillnaden mellan hunddelen är att detta inte görs i realtid utan blir återblickar med foton och så vidare, samt träff med katterna. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Det ska bli intressant att se. Jag får spela in programmet, för jag jobbar ikväll.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Det gick bra tyckte jag, och Stockholms katthem kom med också. Superbra. TV-teamet berättade för mig hur det kändes att vara i huset. De sa att det var som att gå rakt in i ett skräckhus, trots att ingen bodde där längre. Att katternas lidande satt i väggarna. Usch. /Vanessa
Missade det, tv´pajade….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag tycker att det pratades alldeles för lite om hur det verkligen var, detta att katterna inte hade fått någon mat t.ex. Synd. Och som vanligt så tog hundarna största delen av programmet. Undrar om de kommer att komma fram till något om att det finns hemlösa katter som lever ute också.

Jag spydde nästan, grät….Så fruktansvärt!!
-Konsigt, egendomligt att ingen reagerat på kattantalet, dessutom i en villa som har/hade ett marknadsvärde på runt 5milj..
Jag är ändå oehört glad över att de visade Safir och Vitnos som verkade fått dset riktigt bra.
Mvh Linda
Kanske är jag ovanligt grinig men jag tycker att programmet fokuserar alldeles för mycket på hundarna ibland känns det som katterna är utfyllnad. Jag gillar hundar också, har haft hund men det blir för mycket i detta korta program.
Essim

Ärligt talat så är jag jättebesvikenpå HittaHem. Hade verkligen större förhoppningar på programmet.
Hittills har det varit alltför stort fokus på hundar och Hundstallets arbete. Inget ont om Hundstallet, de gör ett jättebra jobb, men om man ska sätte antalet hemlösa hundar i proportion till antalet hemlösa katter så blir det helt missvisande med såmycket fokus på hundarna. Tittarna kommer aldrig inse omfattningen av kattproblematiken .
Järfällakatternas lidande gled man förbi alltför snabbt enligt mej. Utan att ha belägg för mitt påstående så är jag övertygad om att betydligt fler katter än hundar råkar ut för vanvård och misärhem.Därför borde man fokuserat mer på det.
Jag förstår om programmakarna anser att de behöver en röd tråd genom programserien, (yorkshirehundarna)men om dom inte snart ger katterna större utrymme så slutar jag att titta. Nu ljög jag för jag kan såklart inte låtabli, men jag kommer att bli argare och argare för varje program
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Jag håller med gubben och johnnysgirl i detta. Kändes som att Järfälla-katter inte var en så stor sak. Situationen beskrevs inte som så hemsk som den faktiskt var. Det är i alla fall min uppfattning.

Förstår vad du menar, jag tyckte samma sak faktist.
Håller med er, att det fokuseras mer på hundar än vad det skulle göras för katterna. Mer om katterna, TACK!

Kommer de överhuvud taget att prata om några hemlösa djur alls, hundar eller katter? Hittills har det ju varit djur som haft hem om än usla sådana men de utelevande katternas situation verkar man ju inte alls bry sig om för hälften av programmen har ju gått redan. Om jag inte redan hade vetat en massa om dessa Järfällakatter så hade jag nog inte reagerat särskilt mycket eftersom de inte alls talade om hur dåliga katterna var eller att de inte fått någon mat o.dyl utan det sluddrade man bara förbi som om det vore helt oviktigt. Det här börjar bli mer och mer reklam för hundstallet tycker jag för nu har vi ju sett att det har gått bra med dessa hundar och nog finns det väl andra hundar som borde uppmärksammas i så fall om de nu har tänkt ha ett hundprogram. *lite sur faktiskt*

Detta program var enligt mig det första som skummade lite på ytan av allt elände och misär som finns runt oss i djurens värld. Det var bra, sen kunde man ha krämat på med mera av den hemska verkligheten som dessa katter levt i. Men men…ett litet steg framåt…tycker jag dock. Tror mig se vad som är i görningen med hundarna, idé är nog att vi kommer att få följa dessa små yorkiesar från sitt hell-hole till heaven. Men man seeeegar ut på det hela så mycket man kan, precis som om det vore självaste Melodifestivalen (BLÄ!)..Synd, för man kunde kortat ner storien och ändå fått med det väsentliga plus en hel del andra djur-öden.
Jag tittar vidare imorgon, nu ska vi sova.
Hälsningar Efvis
Som jag redan skrivit tidigare så fortsätter reklamfilmen för Hundstallet. Katterna kommer nog hela tiden få stå tillbaka och det är oerhört synd.
Jag har skickat ett mail till tittarombudsmannen på TV4 och sagt vad jag tycker om "Hitta hem". Svar fick jag nästan direkt att han fört min kritik vidare.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#3 Kan tänka mig att det måste råda mycket dåliga vibrationer i det huset. Står det fortfarande tomt?
Håller med er andra om att det blev lite för mycket skummande på ytan när det gäller Järfälla villan som var ett nästan lika stort och minst lika hemskt ärende som fallet med de 147 Yorkarna. Hoppas de följer upp katterna mera i kommande avsnitt annars blir jag riktigt besviken.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det är så synd att de inte gick in mer på vad som verkligen hände i det huset, vilken misär det var och framförallt lukten som var. Denna stank av amoniak. avföring m.m. var så hemsk så att jag klarade av att vara i huset i ca 5 minuter sedan sprang jag ut för jag klarade inte av att andas längre. Alla ni som var i huset hela dagen tycker jag är fantastiska som klarade av det, både med lukt och den extrema känslomässiga press och stress som var.
Dessvärre är det vanligare än man tror med sådana vanvårdshem och att inte grannar bryr sig mer. I ett fall hade ju grannarna ställt ut doftblock i trappen för att kunna ta sig till och från sina lägenheter. Skrämmande.
Lisa
#16 Ja det är det där som skrämmer mig mest att det kan gå så himla långt. Är det måhända typiskt svenskt det där att inte bry sig eller vad tror ni?
//Lena

Väntar också på hur det är med hemlösa katter som lämnas av sina ägare när de flyttar, katter som springer bort omärkta och registrerade.
Vanvårdshuset är tomt idag, med möbler och allt om jag föstod det rätt från film teamet som var där. De kände att det var som att gå i dödens väntrum. I programmet så sa det varför inte grannarna märkt något. Allt var fördraget, förutom till hemmets fina delar. Polisen märkte det hela när de körde tillbaka ägaren efter att han varit i klameri med lagen. Så polisen anmälde.
Jag ska försöka kontakta de som kontaktas kan för att se om vinklingen kan bli bättre. /Vanessa
#18 Man förstår att det var ett mycket knepigt ärende och att katternas ägare inte var som folk i allmänhet. Kusligt att huset står kvar precis som de lämnade det. Som en riktig rysare.
//Lena
Är det inte för sent nu, Vanessa? Hela programserien är väl inspelad, klappad och klar redan?
Undrar just hur tittarsiffrorna ser ut för programmet. Kan man kanske påverka TV4/Djurskyddet att följa upp "Hitta hem- vanvårdshundar" med en "Hitta hem-hemlösa katter" framöver - där fler katthem än två kan komma till tals och berätta hur det ser ut därute.
Annars får man nog ta ett snack med en eldsjäl på SVT istället.
/Pelusa

§17 Ja jag tror tyvärr att det är typiskt svenskt. "sköt dig själv och skit i andra" är ett valspråk som många hyllar och när man lägger sig i så får man höra att man är "polis", "gnällkärring" m.m och katter är det ju inte riktigt legitimt att bry sig om i Sverige för "alla" vet ju att katter klarar sig själva. Inte minst efter SVT´s film där man uttryckligen sa att "när katten är 6 månader så klarar den sig själv".
#21 Tyvärr ligger det nog mycket i det du skriver. Och alla dessa myter som förekommer om katter och som hela tiden späs på av dumma yttranden. Hur ska man få bort dem?
Veckans groda på området kan vi läsa i denna artikel som Landfreak tipsade oss om i en annan tråd:
Kolla http://www.bohuslaningen.se/artikel_pm_standard.php?id=300529&avdelning_1=101&avdelning_2=101
"Katter är inte intresserade av mänskliga kontakter. De är ensamdjur" LRF Västs regionchef Robert Larsson

Jag är inte heller intresserad av mänskliga kontakter om de skulle bestå i sådana som Robert Larsson.
#23 Konstiga katter vi har som är så oerhört intresserade av oss mattar och hussar. :)
//Lena
#23 Mitt i prick, gubben!
Håller med dig till hundra!
#20 Det var anledningen till att jag skickade mail till tittarombudsmannen för då skickar han det vidare till berörda parter. Om det är fler som skickar sina synpunkter på "Hitta hem" är ju chansen större på en uppföljning med katterna.
Skickade samtidigt ett mail till Djurskyddet också eftersom dom är i högsta grad inblandade. Började med allt som var glädjande för allt dom gör för katterna just nu. Tog också upp allt om hundarna och att katterna hela tiden får stå tillbaka. Djurskyddet har jättebra för katterna på sin hemsida men dit hittar inte alla. TV har mycket bättre genomslagskraft och skulle hjälpa katterna mycket mer och de ville jag framföra till dem.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Tänkte på det Pelusa skrev, programmet kan klippas om t ex, det gör man ju ibland när opinionen blir för stark.
Jättebra emjon att skicka mail till TV4 med dina synpunkter. Jag kommer också att mejla och tycker att alla som är missnöjda ska göra det.
Det finns säkert mycket filmad material som inte har använts och som kanske t o m skulle räcka till en ny programserie om producenten skulle vara intresserad.
/Chrizzan

§25 Ja någon måste då ha glömt tala om för Helge att han är ett ensamdjur för här får man inte gå många steg utan att han kräver att bli upplyft och buren av sin människa. 
Emjon, har du någon mailadress att förmedla här?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

http://www.tv4.se/omtv4/420218.html
Gå in här så kan du skriva meddelande direkt.

#29 tittarombudsmannen@tv4.se skriv till honom så förmedlar han till de som har hand om programmet… Det har jag gjort……………….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Tack Gubben, skrivit nu direkt!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Så katter är ensamdjur?! Det är det ingen som upplyst mina om!
Det är svårt att gå ibland när alla skall vara med samtidigt! Springer om varandra för att vara närmast. Speciellt vid mattider!
Eller vilatider! Kamp om bästa viloplatsen hos mig!
Hoppas måndagens program var en början till fördjupning i programmen ang Järfällakatterna! Hade jag (som sagt var) inte vetat mer om dem hade inslaget gått mer obemärkt förbi. Det är väl första gången spriten har en bra inverkan! Heder till er som jobbat med dem!
En av Järfällakatterna är min fadderkatt. Det är så roligt att vara fadder hos Djurhjälpen! Var månad kommer Fadderrapporten och man får veta vad som hänt alla katter. Vilka framsteg som tas och om de fått hem eller dylikt. Mycket uppskattat! Det känns som att jag aktivt hjälper till fast jag bara är fadder. Det känns bra!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
#26 Bra idé att kontakta tittarombudsmannen! #29 Tack för länken! Får också skriva ihop några rader sedan.
//Lena
Har nu också mailat till TV4.
Hoppas de lyssnar om vi blir riktigt många som framför våra åsikter.
Helen

Nu har jag också mailat.

Jag har mailat djurskyddet, en av de ansvariga. Sedan måste jag säga tack Simson för att du är fadder hos oss. Kanon. /Vanessa - trött, stressad och… slut.

För mig som gärna skulle vilja ha fler katter och önskar jag kunde göra mer är det en perfekt lösning att "adoptera" en till katt via fadderverksamheten. Speciellt hos er där man får reda på hur det går för katten i fråga. Var mycket emot att välja ut just en från början, speciellt att stå med namn vid fotot men det har varit mycket roligt att kunna följa katten och se de framsteg han gör. Tack för möjligheten! Kram Vanessa!

Vad besviken jag blev på kvällens program! Ingen uppföljning alls på Järfällakatterna!!! SUCK!!
Är oxå så besviken på programmet :( Det är inte alls mycket om hur katterna har det, mest om hur hundarna har det innan dom får komma till ngn som bryr sig o mdom!
Jag försökte oxå maila, men det vart ngt fel stog det ;( Får testa senare!
Är oxå så besviken på programmet :( Det är inte alls mycket om hur katterna har det, mest om hur hundarna har det innan dom får komma till ngn som bryr sig o mdom!

Tycker det var trist att allt var bortklippt vad gällde katternas situation i huset .Vi berättade om hur de levde, hur själva infångandet gick till, hur veterinärerna arbetade, hur vi arbetade , hur känslomässigt jobbigt det var för alla som var på plats tillsammans, vi fick även läsa upp utlåtandet från länsstyrelsen men tyvärr kom inget av det med.
Tycker som ni andra att hundarna tyvärr är för mycket i fokus
/Birgit
#39 Nu har jag också sett kvällen program och känner mig också besviken. Hade kallt räknat med mera om Järfälla katterna. Men inte ett knyst…..
Jag tycker de kunde haft Järfälla som en parallell till Yorkarna och följt båda fallen lika mycket under programserien. Sedan kunde de fällt in med lite olika andra fall därimellan.
//Lena

Jag har gett upp på programmet. Men det har även de på Djurskyddet gjort. De tycker att det är så synd att så lite är om katterna, tyvärr så är det hela färdigklippt. Men jag har känslan av att det kommer att bli en fortsättninga av programmet. Då får det bli bättre kattvinkling.
Sedan, suck, så verkar det mest vara reklam för Hund- och kattstallet. De syns hela tiden. Nog för att de är bra, men inte unika. /Vanessa

Men hund och kattstallet har väl avlönad personal och bidrag från kommun/staten, eller har jag fattat fel? I så fall så vore det ju vara på sin plats att man visar mer av alla katthem som drivs av volontärer utan lön om man vill spegla verkligheten.

Hundstallet har en del avlönad personal. Kattstallet har en person som får lön övriga är volontärer. Jag misstänker att de får stöd. /Vanessa
#45 & #46 Ja det blir ju ensidigt och tjatigt att de bara visar upp hund och kattstallet hela tiden. Särskilt för oss som vet hur mycket bra verksamhet det finns ute i landet där det mesta bedrivs helt på ideell basis.
//Lena

Jag trodde att Hundstallet var helt ideelt arbete, fast när man kollar på deras fina lokaler och alla datorer de har så kan det ju inte bara vara ideelt arbete…

Jag har också gett upp hoppet om att det här programmet ska belysa problemet med hemlösa katter.Det är ju mest hundar för det första och sen är det vanvårdade katter.Det är dessutom såå mycket reklam vilket jag inte gillar…men jag kommer att fortsätta titta ändå i hopp om att se mer katter.
Förresten en kul sak - Tingeling är jätteintresserad av programmet!Antar att hon hör jam och skäll och så men det är lite kul ändå.Tara bryr sig inte om någon TV alls inte så jag blev förvånad.
#50 Våra katter visar också stort intresse för programmet. :)
Dagens avsnitt innehöll ett inslag från Göteborgs Djurskyddsförenings katthem som ligger i Mölnlycke. Oehört fina och stora lokaler och anställd personal precis som på Hund- och Kattstallet. Personal som dessutom håller stenhårt på sin arbetstid. Lite skillnad mot hur det är på de flesta andra katthem i landet som sagt…….
Tasselyckan ligger i Vårgårda och drivs av Doggy som tillverkar Mjau. I början av 1990-talet hade de ute en annons där de sökte en djurskötare till Tasselyckan som skulle bo i ett litet rött hus vid katthemmet. Jag var intresserad av att söka men gjorde det aldrig då jag precis fått en chefstjänst (som sedan nästan tog död på mig).
//Lena
Fasta arbets-eller telefontider skulle jag inte vilja ha. Försöker hellre tar det lungt. Fast för en halv timme sedan ringde en kvinna som vill blir av med sin 11-åriga hane. Typ, om vi inte hämtar honom nu skulle hon avliva honom eller kasta ut honom. Han har börjat kissar inne och hon står inte ut längre. Vad säger man då?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

§52 Att hon ska åka till veterinären och kolla hans urinvägar kanske :(
Totalt tråkigt. Vi brukar sällan tar omplaceringskatter, har nog med hittekatter. Men den kärring vill inte lägga ut pengar på sin katt, undrar hur hon vill avliva honom då. Men det är nästan total omöjligt att hitta ett nytt hem till en 11-årig. Fundera om jag tar honom, brukar ta alla katter som inte går att förmedla. Stackars katten!

Kan du inte kolla med något äldreboende eller vad det nu heter nu för tiden? Då skulle ju katten få sällskap hela tiden av folk som har tid med honom, alternativt någon pensionär som vill ha lite sällskap och inte orkar med en kattunge. För mig är det helt obegripligt hur man ens kan tänka tanken att vare sig omplacera eller avliva en familjemedlem som man haft så länge. Tyvärr har de ju inte ens förstånd nog att skämmas ens.

Suck, det är jobbigt med dessa samtal. Be som sagt att hon ska kolla upp hälsan. För det brukar vara lätt att lösa.
Vi har förövrigt förmedlat många gamla katter, en stjärna var 16 år. De som kom skulle titta på en kattunge, men föll för honom. Vi har aldrig haft problem att förmedla katter över 10 år. Speciellt inte eftersom de är kollade och en frisk katt kan leva i 5-6 år till. Minst.
Många som söker katter är äldre och vill inte skaffa sig en katt som är ung för de måste tänka på sin egen framtid. Så ta emot kissen, och låt henne betala avlivningskostnaden till er. Eftersom hon var beredd att betala det ändå. /Vanessa
#55 Nej det är svårt att begripa hur man bara kan avliva en trogen vän som man haft så lång tid. Tycker det är så ociliviserat med allt detta avlivande av friska djur som folk ägnar sig åt. Äldreboende är en bra idé!
//Lena
Men det var en j***a kärring.
Man kan ju undra hur katten haft det under de 11 år han levt.
Hur kan man ens tänka tanken at avliva en vän man haft i många år.
Bara för att den gjort sina behov på fel ställe.
Veterinären nästa.
Vad då inte lägga ut pengar på ?
Jag blir vansinnig på dumt folk.
Jenna