Stödhemskattungarna Spräcklan och Svartis
har skrivit lite innan om dem här men tänkte att jag kunde starta en ny tråd då den förra eg inte handlade om dem generellt :)
Kattungarna levde ute i en koloni i Skåne. Den ena är en svartsköldpadda och beräknas vara ca 16 veckor, den andra är svart och är ca 12 veckor.
Nu har vi tagit bort kompostgallrena och katterna umgås fritt med varandra. Vår honkatt Inka är lite skeptisk fortfarande och fräser ibland lite på kattungarna. Vår hankatt Morris, fräser lite ibland på Svartis som han inte har träffat så mkt ännu eftersom Svartis gömmer sig en hel del.
Idag på morgonen när jag satte fram mat i köket och Morris följde efter mig som han brukar göra, kom Spräcklan farande i full fart och kastade sig över gallret in i köket. Morris tillät henne att äta från samma fat som honom men han snodde morrande åt sig största delen av bitarna med hjärta. Jag satt några decimeter från Spräcklan och hon hade inget emot att bli klappad lite grann över ryggen medan hon åt :)
För en stund sedan låg hon inne i klöstrådet i sovrummet när jag gick in dit, Morris följde efter mig och lade sig på golvet en bit ifrån och blinkade lite till Spräcklan. Spräcklan blinkade tillbaka lite till mig och Morris och efter en stund började hon spinna!
Nu sitter Spräcklan här i klösträdet ca en meter bakom soffan där jag sitter och tvättar sig. Hon verkar känna sig hemmastadd och jag hoppas att Svartis också blir det så småningom. Svartis gick omkring i vardagsrummet igår och utforskade lite medan vi satt här i soffan. Hon passade på att nosa på sambons fot när han hade somnat i soffan :)
Det går framåt med de små kissarna, Spräcklan är verkligen förtjust i vår katt Morris och försöker gosa med honom och följer honom ständigt. Svartis är helst framme i ett annat rum än vi är i men blir mer och mer trygg.
Nu är problemet att vi upptäckte igår kväll att ngn av katterna hade kräkts upp en mask :( våra egna katter hulkade en del igår kväll och kräktes men ingen mask. Undrar om de har hunnit få mask från kattungarna eller om de har haft det sedan innan, vet inte hur lång tid det tar tills masken de börjar kräkas efter de fått mask?
tror att det är spolmask men är lite osäker? (ska ringa hon som hade kattungarna innan de kom hit ifall de avmaskades då) nu det som jag känner kan bli svårt här är hur vi ska göra för att avmaska katterna. om vi lägger medlet i maten fins ju viss risk att ngn annan katt äter upp det eftersom katterna ofta äter tillsammans…?
Det kan behövas två avmaskningar innan det hjälper. Ta Milbemax för kattungar/småkatter. de smakar kött och går lätt ner. baka in det i lite köttfärs eller nåt och håll bort de andra tills medlet är uppäten. Hulkningar kan de göra också för hårbåll osv.
Spolmask kräks ut som spagetti. Bandmask blir de små riskorn på rumpan eller om de spys upp är de jättestora platta som bandnudlar.
Bra att dina fräser, kattungar behöver uppfostran också när de blir äldre…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
ok :) men jag bör i vilket fall avmaska alla, eller? sedan verkar det vara lite väl mkt slump att våra två katter+Spräcklan håller på och hulkar när våra inte brukar göra det annars, så det verkar i detta fall mer som alla har mask.
Milbevax, ska jag köpa det till våra också? (ca 1,5 och ca 3 år)
det som kan bli svårast är att få i den lilla svarta och hålla de andra ifrån maten, eftersom den är såpass skygg…
Jag tror det var spolmask iaf, tunn, rund och avsmalnande i ändarna. men segmenterad såg det ut som, alltså den var "randig"…?
Numera fräser inte våra dock, möjligtvis Inka ibland. Inka tycker kattungarna är lite läskiga och går omvägar runt dem. och Morris verkar en aning irriterad när kattungarna flockas runt honom så fort han går någonstanns, men han fräser inte till utan försöker skynda på för att skaka av sig dem…Vet inte om det är ett problem att våra inte säger ifrån tillräckligt? och vad man kan göra isf…
Nu har jag fått svar om att kattungarna inte är avmaskade. Ska jag avmaska dem mot bandmask också? och ska jag avmaska våra katter också eller ta kolla masken?
Milbemax tar alla maskar. Det finns för både kattungar/små katter och vuxna. Är det länge sedan du avmaskade dina? Också innekatter behövas maska av ibland.
Det går efter vikten för de vuxna katter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ok :) då testar jag milbemax för alla. Mina katter vet jag ungefär vad de väger/kan väga (men vågen verkar ha fått knäppen) men kattungarna behöver inte vägas? vet inte hur jag sa göra riktigt med dem annars kanse försöka fånga in dem i transportburen.